Niet teveel erbij EQ-en, sowieso werkt meestal cutten beter maar bovendien kan je dan ook de output in de clip helpen. En digitaal clippen klinkt niet zo prettig.
Ik heb het topic gelezen en ik zou het toch primair in de akoestiek van de ruimte zoeken. Laag frequente akoestiek is een grillig iets en lastig voorspelbaar. Door optellingen van reflecties tussen wanden (uiteraard niet te vermijden) geven knopen en buiken die pieken maar ook stevige dalen in de laagweergave kunnen geven. Heb ook een ruimte gehad waarbij dat het geval bleek te zijn en toen klonken mijn 604's die ik destijds had ook wat kil en klootloos.
Wat je kan doen:
1 opstelling veranderen. Bijvoorbeeld opstelling kwart slag draaien. Over hoe groot het verschil kan zijn kan JvS meepraten. Luisterpositie veranderen kan ook werken.
2 EQ-en. Danwel hardware- dan wel softwarematig. Kan hele aardige resultaten opleveren maar je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Liefst icm metingen.
Hier een voorbeeld van metingen aan mijn speakers van een aantal jaren terug. Hier kan je goed de grilligheid van de inroom response zien. Het is op de luisterplek gemeten en je ziet de diepe dalen veroorzaakt door buiken.
Hier de response gemeten met Smaart Live op drie verschillende posities. Oranje is near field (de echte response van de speaker) en twee far field metingen (luisterpositie en nog erachter).
3 Subje kopen. Door te spelen met level en crossover kan je vaak nog best een aardig resultaat halen. Relatief simpele oplossing maar wel duur.