Toon posts:

Marantz pm7001 icm jbl e80

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een marantz pm7001 icm 2x jbl e80's.

Nu heb ik alleen nog maar mp3 vanaf pc geluisterd en het geluid is zeer matig. Erg flets weinig volume en warmte en ook weinig bas. Nu kan ik wel met eq etc vanalles gaan inregelen maar het wordt niet echt beter. Mijn oude setup klonk misschien nog wel beter.
Zou dit puur aan de mp3 liggen?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-12 19:46
Het zou kunnen dat je nieuwe set zo goed is dat het de zwakheden van je opnames bloot legt, al denk ik dat met name je luidsprekers nou niet zo analytisch zijn dat het meteen niet meer klinkt. Hebben je luidsprekers al veel uren gemaakt? Het zou ook kunnen dat deze simpelweg nog niet zijn ingespeeld.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
wat is de kwaliteit van je MP3's? Probeer eens een lossless formaat. MP3 klinkt al vrij snel flets imho.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb ze eerst even op een andere versterker gehad 2 dagen en nu op de pm7001. Ze zijn met biwire aangesloten, heb ook normaal geprobeerd maar dit maakt geen verschil. Heb ook een andere pc geprobeerd, dacht misschien ligt het aan de output van die kaart maar hetzelfde, met internetradio klinkt het ook hetzelfde.
Er zit loudness op maar wordt daar gewoon bass/treble mee bedoeld want een loudness functie kan ik nergens vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar originele cd's geprobeerd in de speler van mijn pc. Klinkt net zo flets als mp3. bitrate's van 96-192 geprobeerd.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Probeer eens een cd speler, misschien is je geluidskaart nou niet je van het.

Ik neem aan dat je de set van te voren beluisterd hebt of dacht je "ach die speakers zijn groot, daar komt vast een vette bas uit." ;)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb ze beluisterd, daar klonk het geheel een stuk voller. Ik heb daarna de versterker en boxen los via internet besteld. geluidskaart is onboard asus p5k hd audio. Maar ook op een andere pc gehad met een oudere kaart erin, zelfde geluid.

Maar het is niet alleen de bas die ik mis, het geluid is zowat schel en mist warmte.
Ja ik ga zowieso een cd speler proberen, maar ik wil uiteindelijk wel graag mp3 spelen etc. Ik luister eigenlijk altijd via mijn pc.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:39:
Ja ik heb ze beluisterd, daar klonk het geheel een stuk voller. Ik heb daarna de versterker en boxen los via internet besteld. geluidskaart is onboard asus p5k hd audio. Maar ook op een andere pc gehad met een oudere kaart erin, zelfde geluid.
Je wilt zeggen dat je eerst van een winkel haar service gebruik hebt gemaakt en dan een goedkopere winkel met de winst heb laten gaan? :r
Maar het is niet alleen de bas die ik mis, het geluid is zowat schel en mist warmte.
Ja ik ga zowieso een cd speler proberen, maar ik wil uiteindelijk wel graag mp3 spelen etc. Ik luister eigenlijk altijd via mijn pc.
Kijk eens naar je ruimte. Hoe heb je je speakers geplaatst? Trek ze eens een dikke halve meter van de muur af en doe al je gordijnen dicht. En inderdaad, koop er een nette ceedeespeler bij en draai gewoon echte ceedeetjes. :) Maar ik denk dat het eerste in je akoestiek te vinden is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de speakers meegenomen van die winkel en de versterker via internet besteld ja, scheelde 130 euro dus dat vondt ik het wel waard ja, het geld groeit me nog steeds niet op rug :)

Ze staan nu ongeveer 20-30 van de muur, ga ze nu naar voren halen. Heb net even de gordijnen dichtgedaan maar dat maakt geen verschil.

Ruimte is +/- 26 [], plafond 3 meter hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 14:58 ]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-12 16:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

We weten nog steeds niet hoe je PC aangesloten is op de versterker (?). Al optisch geprobeerd in plaats van 'n meterslange minijack-tulp snoer? :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Verwijderd

Topicstarter
nee optisch niet geprobeerd,minijack wel verscheidene geprobeerd, korste 1,5 meter. geen verschil.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12 11:29

Shunt

Boe

stomme vraag maar je hebt op de marantz versteker de speakers toch wel op Large gezet of niet ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
De PM-7001 is een pure stereoversterker, dus optisch aansluiten of speakers op large/small zetten zal niet mogelijk zijn. Ik denk dat daar ook het probleem zit. Digitaal aangesloten zijn die onboard kaartjes tegenwoordig prima, maar analoog is het een heel stuk minder. De gebruikte digitaal/analoog omzetters zijn waarschijnlijk de goedkoopste die er zijn, aangezien de hele geluidschip maar een paar euro mag kosten.
Probeer eens een geleende cd-speler met degelijke DAC en als die beter klinkt kan je altijd nog een losse geluidskaart met betere DAC of losse DAC kopen.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 12:49
Het is al een keer tussen de regels door gevraagd, maar je hebt er geen antwoord op gegeven. Hoe land heb je de speakers al? Nieuwe speakers moet je op ze'n minst 20 uur op normaal vollumme met full range muziek (dus geen hardstile of zo) inspelen. Daana klinken ze pas een beetje zoals je ze in de winkel gehoord hebt.

Daarnaast is de ruimte en plaating van de speakers ook zeer belangrijk. Je geluidskaart en de kabel van af de geluidskaart naar de versterker toe is ook zeer belangrijk.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 07:57

silitek

Tubes Only

mac1987 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 18:38:
De PM-7001 is een pure stereoversterker, dus optisch aansluiten of speakers op large/small zetten zal niet mogelijk zijn. Ik denk dat daar ook het probleem zit. Digitaal aangesloten zijn die onboard kaartjes tegenwoordig prima, maar analoog is het een heel stuk minder. De gebruikte digitaal/analoog omzetters zijn waarschijnlijk de goedkoopste die er zijn, aangezien de hele geluidschip maar een paar euro mag kosten.
Probeer eens een geleende cd-speler met degelijke DAC en als die beter klinkt kan je altijd nog een losse geluidskaart met betere DAC of losse DAC kopen.
Idd..de PM-7001 is een hele aardige versterker maar hang er wel een goede DAC CDspeler aan..
Je zult het verschil horen!!

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de speakers nu een week, dus die zullen wel aardig ingespeeld zijn. Nee je kan er verder niks aan instellen zoals large of small speakers.

Ja mac1987 ik zal je advies opvolgen, ben al aan het kijken voor een dac stereo.

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder de gegevens van mijn onboard chip, een tip waar ik op moet letten voor mijn nieuwe kaart/interface? ik heb hier namelijk niet veel kaas van gegeten.

High-performance DACs with 95dB SNR (A-Weighting), ADCs with 85dB SNR (A-Weighting)
Meets performance requirements for audio on PC2001 systems and Microsoft WLP 2.x
Ten DAC channels support 16/20/24-bit PCM format for 7.1 sound playback, plus 2 channels of independent stereo sound output (multiple streaming) through the front panel output
2 stereo ADCs support 16/20/24-bit PCM format, one for stereo microphone, the other for legacy mixer recording
All DACs support 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
All ADCs support 44.1k/48k/96kHz sample rate
16/20/24-bit S/PDIF-OUT supports 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
16/20/24-bit S/PDIF-IN supports 44.1k/48k/96kHz sample rate
Up to four channels of microphone array input are supported for AEC/BF application
High-quality analog differential CD input
Supports external PCBEEP input and built-in digital BEEP generator
Software selectable 2.5V/3.75V VREFOUT
Two jack detection pins, each designed to detect up to 4 jacks
Reserve analog mixer architecture for backward compatibility with AC'97
Wide range (–80dB ~ +42dB) volume control with 1.5dB resolution of analog to analog mixer gain
All analog jacks are stereo input and output re-tasking for analog plug & play
Built-in headphone amplifiers for each re-tasking jack
2 GPIOs (General Purpose Input/Output) for customized applications
Power support: Digital: 3.3V; Analog: 3.0V~5.0V (Minimum AVDD is 3.0V)
Pin compatible with the ALC880 and ALC882
Enhanced S/PDIF-IN circuitry ensures compatibility with consumer DVD players
48-pin LQFP 'Green' package
Meets Microsoft WHQL/WLP 2.x audio requirements
EAX™ 1.0 & 2.0 compatible
Direct Sound 3D™ compatible
A3D™ compatible
I3DL2 compatible
HRTF 3D Positional Audio
Emulation of 26 sound environments to enhance gaming experience
10-Band Software Equalizer
Voice Cancellation and Key Shifting in Karaoke mode
Realtek Media Player
Enhanced Configuration Panel to improve user experience
Microphone Acoustic Echo Cancellation (AEC), Noise Suppression (NS), and Beam Forming (BF) technology for voice application
ALC883D features optional Dolby® Digital Live output for consumer equipment
ALC883DTS features optional DTS® Connect software

Verwijderd

Topicstarter
iemand ervaring met deze kaart M-Audio Audiophile 2496. Zou dit een verbetering voor mijn situatie zijn

x 2 analog I/O
24-bit/96kHz fidelity
S/PDIF digital I/O with 2-channel PCM
SCMS copy protection control
digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS pass-through
1 x 1 MIDI I/O
zero-latency monitoring
software controlled 36-bit internal DSP digital mixing/routing
gold-plated RCA jacks

en

frequency response: 22Hz-22kHz, -0.4, +/-0.4dB
dynamic range: 104dB (A-weighted) (D/A)
100.4dB (A-weighted) (A/D)
THD: < 0.002%
size/weight: 5-1/4” x 5” x 7/8”; 0.2 lbs.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 23:29 ]

• quieres
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 10:13
Heb je een fatsoenlijke kabel tussen je pc en de versterker lopen? Daarmee bedoel ik niet meteen een kabel van honderden euro's.... Maakte bij mij (pm7000, kef IQ5) heel veel verschil, naast dat ik merkte dat winamp een veel mooier en voller geluid opleverde dan WMP (uiteraard bij beiden EQ en dergelijke uit)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je een losse cd-speler in de buurt om dat te proberen? Als er dan al geen fatsoenlijke geluid uit komt dan moet er wel iets anders aan de hand zijn en dan heeft een high-end geluidskaart niet zo heel veel zin.

Life is not about specs, it is about joy!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Als die cd-speler verbetering geeft is die M-Audio inderdaad een goede keuze voor muziek.

Verwijderd

Topicstarter
quieres schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:49:
Heb je een fatsoenlijke kabel tussen je pc en de versterker lopen? Daarmee bedoel ik niet meteen een kabel van honderden euro's.... Maakte bij mij (pm7000, kef IQ5) heel veel verschil, naast dat ik merkte dat winamp een veel mooier en voller geluid opleverde dan WMP (uiteraard bij beiden EQ en dergelijke uit)
Ja degelijk kabel van 1,5m. Ja idd elke player verschilt wel iets, meerdere geprobeerd klinken allemaal even bagger nu 8)7
mac1987 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:46:
Als die cd-speler verbetering geeft is die M-Audio inderdaad een goede keuze voor muziek.
Dit ga ik vanmiddag even testen, ik ga hier toch wel van uit. Zou niet weten wat er anders niet goed zou zijn, alles goed aangesloten en getest.

Mocht dit zo zijn is dit kaartje dan beter dan een dac achter mijn onboard kaart te plaatsen? Ik heb ook al een aantal externe dac('s) gezien die je optisch(spdif) aansluit vanaf je onboard chip en vanaf daar is het hetzelfde principe 2x rca naar amp? Op deze dac apparatuur zitten vaak meer mogelijkheden. Ik vraag dit omdat ik er weinig verstand van heb en niet zeker weet wat wat doet, heb al wel veel gelezen maar toch.

Ik heb ook gelezen dat incase soms interferentie veroorzaakt.
Dus doet dit kaartje hetzelfde als wat die externe dac apparatuur doet is eigenlijk mijn vraag.

Bedankt voor alle hulp trouwens zover, ik had hier allemaal nog nooit van gehoord. Toch makkelijk zo _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 06:34 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik gebruik hier die m audio card > marantz pm80mk2 > dynaudio audience 42 en dat geeft een prima resultaat.

ik gebruik tegenwoordig I tunes als speler en heb daar geluidsverbetering op maximaal heb staan. Dat geeft soms een raar effect maar in 98% vd gevallen een veel beter geluid dan bijvoorbeeld een winamp / wmp. (let wel mijn pc setup is voor achtergrond / surf muziek en ik gebruik hem niet voor intensief luisteren, de aanpassing die itunes maakt is eigenlijk een dsp met zijn voor / nadelen)

Het resultaat is zelf zo goed dat het in deze setup redelijk in de buurt komt van een marantz cd50 die ik direct aangesloten heb.

Toen ik nog de onboard ac97 chip gebruikt was dit een stuk minder!

let wel dat ik minimaal 320kbs m4a of lossless stream. lagere bitrates klinken direct verschrikkelijk slecht.

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 05-09-2008 09:14 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:34
Bij de marantz is dan nou e-maal zo. Heb zelf de PM7001K.I en vind hem geweldig met source direct. Persoonlijk vind ik het heel prettig. Je hoort de echte Bass prima alleen je hoort geen nep bass.

Ik zou als ik jouw was een andere versterker halen (van bijvoorbeeld Acram)

• bartvl

bartvl

Wat voor een audioinstallatie had je voor deze installatie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:27:
iemand ervaring met deze kaart M-Audio Audiophile 2496. Zou dit een verbetering voor mijn situatie zijn
Dat is zeker een verbetering t.o.v. je onboard audio, die kaart heeft zich al jarenlang bewezen.
Wil je in de toekomst naar 5.1 of 7.1 dan is de Auzentech Meridian ook een goede optie, maar bij je huidige setup is dat overkill.

Maar kijk ook 's naar de plaatsing van je speakers. Een 7001 kan jouw JBL's prima aansturen en hoeft geen flets geluid met weinig bas op te leveren. Tenzij de input flets en basloos is...

Verwijderd

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:58:
Bij de marantz is dan nou e-maal zo. Heb zelf de PM7001K.I en vind hem geweldig met source direct. Persoonlijk vind ik het heel prettig. Je hoort de echte Bass prima alleen je hoort geen nep bass.

Ik zou als ik jouw was een andere versterker halen (van bijvoorbeeld Acram)
Zoals al gezegd ik heb hem beluisterd en vondt hem toen mooi klinken, dus een andere versterker halen lijkt me niet de oplossing. Hiervoor had ik een str de585 met 5.1 aangesloten.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:47:
[...]
Dat is zeker een verbetering t.o.v. je onboard audio, die kaart heeft zich al jarenlang bewezen.
Wil je in de toekomst naar 5.1 of 7.1 dan is de Auzentech Meridian ook een goede optie, maar bij je huidige setup is dat overkill.

Maar kijk ook 's naar de plaatsing van je speakers. Een 7001 kan jouw JBL's prima aansturen en hoeft geen flets geluid met weinig bas op te leveren. Tenzij de input flets en basloos is...
Ik wil juist 2ch stereo geen surround meer. Ik heb boxen al verplaatst etc.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 16:43 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat een lekkere vergezochte antwoorden weer allemaal. Dit is waarschijnlijk gewoon het karakter van die speakers in jouw ruimte. Dat ze ergens anders goed klinken, kan heel goed. Maar is geen garantie dat ze bij jou thuis hetzelfde klinken. Akoestiek doet ook een hoop.

Voordat je je met details gaat bezighouden als kabeltjes, dac's en andere redelijk onwaarschijnlijke oorzaken:"Test eerst zoals gezegd eens met een andere CD speler en probeer desnoods even een andere versterker.

Ik denk eerlijk gezegd dat het eerste geen verbetering oplevert. De verschillen die jij beschrijft worden niet veroorzaakt door een kabeltje of een andere DAC. Misschien dat de versterker een beetje helpt. Maar ik geef het 95% kans dat het gewoon de klank karakteristiek van die speakers in die ruimte is. Speakers en Akoestiek zijn eigenlijk de enige dingen die enorme verschillen in geluid kunnen veroorzaken (nou, ok een equalizer/dsp kan er ook wat van ;)).

Test dus eerst de basics. Ik denk eerlijk gezegd dat speakers ruilen voor exemplaren die bij jou wel klinken de oplossing gaat zijn. Maar zolang je dat niet test weet je het niet zeker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-12 19:46
Wellicht dat een dedicated geluidskaart een beter resultaat geeft dan je on-board. Of anders misschien een Squeezebox als het budget het toelaat. Verder ken ik je luidsprekers niet, maar aan het uiterlijk te zien moeten die wel wat punch in huis hebben. Marantz is verder ook top, dus daar zal het niet aan liggen.

[ Voor 36% gewijzigd door PHiXioN op 05-09-2008 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
PHiXioN schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:42:
Wellicht dat een dedicated geluidskaart een beter resultaat geeft dan je on-board. Of anders misschien een Squeezebox als het budget het toelaat. Verder ken ik je luidsprekers niet, maar aan het uiterlijk te zien moeten die wel wat punch in huis hebben. Marantz is verder ook top, dus daar zal het niet aan liggen.
Een squeezebox is niet echt een optie aangezien ik een al een htpc draai. Vanavond komt een maatje met een cdspeler, laat die bevindingen nog wel even horen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben erg benieuwd wat er uit die test komt! Wellicht kan die vriend van je ook een versterker meenemen. Dan kan je eens zien of dat wat uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier nog een str de585 van sony staan zal die zo ook nog eens aansluiten.

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ehm, staan de speakers wel in fase aangesloten?

[ Voor 14% gewijzigd door Stofnest op 05-09-2008 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stofnest schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:12:
Ehm, staan de speakers wel in fase aangesloten?
jazeker :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cd speler getest en ook met andere versterker en nog andere boxen allemaal een beetje van hetzelfde, slechte Akoestiek lijkt het.

Verwijderd

Is de acoustiek in je kamer zo beroerd? Of verwacht je gewoon teveel van een prima budget set?

Verwijderd

Topicstarter
Denk zo beroerd, ik had ongeveer hetzelfde met mijn oude set Sony str-de585 op verscheidene speakers. Had verwacht dat het aan die versterker lag. De mensen die hier ook geluisterd hebben vinden het geluid ook flets en niet vol, weinig bass. Heb de speakers al door de hele kamer heen gesleept, brengt ook weinig teweeg. Beetje moedeloos wordt je ervan.

Verwijderd

Te weinig bass of 'andere bass'? Ik moet eerlijk zeggen, ik spring redelijk laat in het topic en heb niet alle reacties gelezen, maar kan het zijn dat je misschien moet wennen aan het geluid? Ik weet niet wat je hiervoor hebt gehad, maar gewennig (en inspelen) kan zeker effect hebben op je geluidsbelevenis. Het kan natuurlijk ook zijn dat de speaker je smaak niet zijn of niet in je kamer passen, qua akoestiek. Probeer eens een ander paar zou ik zeggen, leg het verhaal uit aan de winkel waar je het hebt gekocht, een beetje winkel zal je verhaal aan horen en je dan een goede suggestie geven, samen met een thuisdemo van de speakers.

Succes in iedergeval.

Verwijderd

Topicstarter
te weinig

Verwijderd

Geef ens en schets van je inrichting, kale muren, veel glas, parket op de vloer, weinig meubels, hoe groot is de ruimte. In veel winkels licht tapijt, geeft sowieso al een warmer geluid. Veel factoren speel bij acoustiek. Mogelijk geen rekening gehouden bij aankoop ? Even goed doornemen waarom het bij je thuis "minder" klinkt. Overigens is Bi-wiring voor een dergelijke set overkill imho.

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12 10:01

Akino

Dr. Opteron

E80's hebben een wat "mindere"basweergave,volgens sommige meningen.
Als je diepe dreunen wil,zul je d'r een sub bij moeten nemen,of je had beter de E100 kunnen nemen.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef geen diepe dreunen ik wil een vol warm geluid en daar hoort ook bass bij. Ik zoek het vooralsnog niet bij de speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 03:27:
Geef ens en schets van je inrichting, kale muren, veel glas, parket op de vloer, weinig meubels, hoe groot is de ruimte. In veel winkels licht tapijt, geeft sowieso al een warmer geluid. Veel factoren speel bij acoustiek. Mogelijk geen rekening gehouden bij aankoop ? Even goed doornemen waarom het bij je thuis "minder" klinkt. Overigens is Bi-wiring voor een dergelijke set overkill imho.
6,5x4x3 Veel glas, ook gordijnen dicht gehad. Aardig kale muren ook door hoogte, wel veel meubels, parket op de vloer.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-12 16:17
Misschien nog even een heel rare vraag, maar heb je misschien je computer aangesloten op de phono ingang? Als daar namelijk een ingebouwde phono trap in zit, krijg je idd bagger geluid.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:37:
Ik heb de cd speler getest en ook met andere versterker en nog andere boxen allemaal een beetje van hetzelfde, slechte Akoestiek lijkt het.
Vervelend. Ik had het wel verwacht. Je zou eens naar speakers kunnen kijken die wat overdreven wollig klinken en wat doffig. Maar dat is wel echt gokken. Misschien dat je in die kamer juist met een instelbaar / inregelbaar subwoofersetje beter af bent...

Een andere optie is om met een wat geavanceerder equalizer de eigenschappen van je kamer te corrigeren (room correction heet dat). Alleen heb je kans dat heel veel mensen gaan schreeuwen dat een EQ een doodzonde is (terwijl jouw kamer nu als een hele matig ingestelde EQ functioneert ;)).

Ik verbaas me overigens echt oprecht over de 'oplossingen' die hier geroepen worden... Geluidskaarten, andere DAC, andere bekabeling (speakers anders opstellen was een goed suggestie wel trouwens :)). Dat soort dingen hebben mogelijk best een effectje op het geluid, maar maken geluid niet van ijskoud naar warm. Of verminderen de hoeveelheid bas drastisch.

Ik weet niet of iemand weleens rechtstreeks kabels/cd-spelers/DAC's heeft vergeleken door elke keer om te schakelen, maar geen van die hebben zo'n effect op geluid. Dan zouden ze gewoon stuk zijn. Die dingen zijn allemaal namelijk gewoon "lineair".

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 06-09-2008 10:30 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:34
Als je niet goed luistert dan is marantz flets en niet vol, weinig bass. Pas je kamer aan of zoek een warmere versterker (bijvoorbeeld een Herman/Kardon)

Verwijderd

Marantz versterkers zijn ongeveer per definitie niet kil, maar JBL staat niet bekend om z'n warmte.
Misschien is 't idd de moeite waard om wat 'wolliger' speakers te proberen, bv. Wharfedales.
En een goede (parametrische) equalizer kan ook een stuk helpen. Voor puristen is die extra electronica in de signaalweg not done, maar als het geluid er doodgewoon prettiger mee wordt lijkt 't me een prima oplossing.

JvS, de 'oplossingen' andere geluidskaart/DAC zijn helemaal niet zo vreemd. TS had het over 'flets' geluid, en de meeste onboard audio systemen zijn nou eenmaal niet zo geweldig in het omzetten van D naar A. Met betere componenten kun je daar een hoop in winnen. Kans dat je er meer bas mee krijgt is klein, maar het fletse wordt dan wel een stuk minder.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ga in dit geval eens spelen met een software EQ. bijvoorbeeld die van Itunes en voeg wat laag toe. Luister hoe de speaker / kamer er op reageert. Zoals gezegd verdient een EQ niet de voorkeur maar als het in deze situatie helpt is dat toch prima ?
De meeste JBL speakers zijn prima in staat laag weer te geven. Het hoog is inderdaad vaak wat killer (ze gebruiken vaak metaldome tweeters) en dat is lastig te veranderen. Overigens trekt dat na een 100 uur spelen wel wat bij (maar niet dramatisch) ook de laagweergave wordt dieper na een behoorlijk aantal speeluren. Heb zelf de LX 1000 een jaartje gespeeld en die had toch wel een weekje 24/7 spelen nodig om lekker los te komen.

• bartvl

bartvl

En daarbij was het goed mogelijk dat bijvoorbeeld al zijn afspeelsoftware bagger geluid uitsturen en/of dat de geluidskaart drivers nog een of ander lelijk effect denken door te moeten sturen.
Door een cd-speler te gebruiken als testbron weet je in ieder geval zeker dat het signaal (nagenoeg) onbewerkt is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51

Jag

Niet teveel erbij EQ-en, sowieso werkt meestal cutten beter maar bovendien kan je dan ook de output in de clip helpen. En digitaal clippen klinkt niet zo prettig.

Ik heb het topic gelezen en ik zou het toch primair in de akoestiek van de ruimte zoeken. Laag frequente akoestiek is een grillig iets en lastig voorspelbaar. Door optellingen van reflecties tussen wanden (uiteraard niet te vermijden) geven knopen en buiken die pieken maar ook stevige dalen in de laagweergave kunnen geven. Heb ook een ruimte gehad waarbij dat het geval bleek te zijn en toen klonken mijn 604's die ik destijds had ook wat kil en klootloos.

Wat je kan doen:
1 opstelling veranderen. Bijvoorbeeld opstelling kwart slag draaien. Over hoe groot het verschil kan zijn kan JvS meepraten. Luisterpositie veranderen kan ook werken.
2 EQ-en. Danwel hardware- dan wel softwarematig. Kan hele aardige resultaten opleveren maar je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Liefst icm metingen.

Hier een voorbeeld van metingen aan mijn speakers van een aantal jaren terug. Hier kan je goed de grilligheid van de inroom response zien. Het is op de luisterplek gemeten en je ziet de diepe dalen veroorzaakt door buiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DSPscreens/ETF_screen_1.gif

Hier de response gemeten met Smaart Live op drie verschillende posities. Oranje is near field (de echte response van de speaker) en twee far field metingen (luisterpositie en nog erachter).

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DSPscreens/Smaart_screen_11.gif

3 Subje kopen. Door te spelen met level en crossover kan je vaak nog best een aardig resultaat halen. Relatief simpele oplossing maar wel duur.

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 10:19:
[...]

Een andere optie is om met een wat geavanceerder equalizer de eigenschappen van je kamer te corrigeren (room correction heet dat). Alleen heb je kans dat heel veel mensen gaan schreeuwen dat een EQ een doodzonde is (terwijl jouw kamer nu als een hele matig ingestelde EQ functioneert ;)).
Gezien zijn inrichting zou een equalizer uitkomst kunnen bieden en persoonlijk is mijn ervaring dat een equalizer geen doodzonde is maar inderdaad een hulpmiddel is om een optimaal effect te kunnen verkrijgen uit een bepaalde akoestieke ruimte :)

Maar een vloerkleed en wat leuke schilderijen aan de muur zou zeker kunnen bijdragen tot een bepaalde "warmte" in je klankkleur. Ik denk dat je nu gewoon teveel last hebt van reflectie van het midden en hoog waardoor de bas uit de speaker "verdwijnt". Muren en glas reflecteren nog al waardoor bepaalde frequenties doorgedragen worden en bass reflecteert nu eenmaal niet. Een sub zou ook uitkomst kunnen bieden maar dan blijf je nog steeds met de vele kale oppervlakte's zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het voornaamste veroorzaakt wordt door hoge plafons en 2 van de 4 muren zijn beton, met geen behang erop, 1 muur (4 breed,3 hoog) zit een deur in en een raam enkel glas met luxoflex ervoor andere muur (6breed, 3 hoog) zit een raam en een groot raam (1,5 breed 2 hoog) hier wel gordijnen maar niet egt dik. Verder eigenlijk niks aan die muren geen schilderij of iets.
Plafond zitten wel houten of gips platen op dus dat scheelt al weer.

Zou het schelen als ik hier iets ga ophangen? En ik hoorde ook iets van speakers op spikes zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 00:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 00:51:

Zou het schelen als ik hier iets ga ophangen? En ik hoorde ook iets van speakers op spikes zetten?
Moeilijk te zeggen maar het is een beetje testen. Spikes gebruik ik zelf altijd standaard. Maar misschien kun je eens en vloerkleed lenen en dat op je parket neer leggen en dat kun je dan gelijk gebruiken om het eens voor een muur te houden om te kijken wat het in je kamer doet. Zelf heb ik hoogstaande meubels, gordijnen en schilderijen in mijn kamer hangen. Heb het beiden kunnen testen, met en zonder aangezien ik net was verhuisd en het is een wereld van verschil qua klankbeeld :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een kleed van 2,50 bij 2 ofzo onder de tafel voor de hifi liggen, meubels heb ik er ook wel staan, wel een glasplaat 1 bij 60 ofzo in tafel voor hifi. Als het aan de akoestiek ligt moet het bijna wel de glad gestuukte betonnen wand zijn, ik ga er wel mee testen ja. Heb al wat noppenspul gehaald en hout voor een paar frames :)

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46

GreyGhost

Het is een spook

Ik heb thuis dezelfde versterker, bij aankoop stond bij mij op de achterkant de "separate" switch op "on". Deze moet op "off" staan als je hem als normaal gebruikt (LET OP! zet wel eerst je versterker uit en volume op laag)

Maakte voor mij een wereld van verschil.

For I am grey, between the darkness and the light

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:09
Akoestiek problemen in het laag los je niet op met een schilderijtje of een kleed. Het is de verhouding van diepte, breedte en hoogte van de kamer welke voor problemen zorgt. Daar zijn studio achtige oplossingen voor, maar die zijn relatief ingrijpend. Een soort van room correction equalizer is praktisch makkelijker.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1