• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hoi, ik heb hier twee pc's die ik oa met wat Ram wilde upgraden...
Ik heb overal gezocht maar kan t niet vinden in het bos van Faq's ed'

De een is een PIII met 512 mb (2 x128 en 1 x 256) Sdram 133
Moederbord heeft 3 slots. Nu heb ik t gevoel dat de twee van 128 kapot aan t gaan zijn en die wil ik vervangen.

Nu is de vraag: maakt het uit als ik bijvoorbeeld 1 stick van 512 koop en nog een van 256, wat ik t beste in de eerste slot kan zetten? de 2x 256 of de 512... (de 512 lijkt me logischer, maar goed)

De tweede is een Athlon 64 3500+ (op zoek naar een Opteron 170 o.i.d)

Er zit nu 2x 1 GB DDR 400 in. Moederbord heeft 4 slots

Wil er nog 1 GB (vanwege XP's max 3GB) erbij drukken, maar wat is t verstandigst?
2x 512 erbij (vanwege dualchannel) en moet ik die dan in de eerste twee A slots doen en de 2 x1 GB in de laatste twee B slots of andersom?

of gewoon 1 x1GB?

Thanks! :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

poor Leno schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:54:
Hoi, ik heb hier twee pc's die ik oa met wat Ram wilde upgraden...
Ik heb overal gezocht maar kan t niet vinden in het bos van Faq's ed'

De een is een PIII met 512 mb (2 x128 en 1 x 256) Sdram 133
Moederbord heeft 3 slots. Nu heb ik t gevoel dat de twee van 128 kapot aan t gaan zijn en die wil ik vervangen.

Nu is de vraag: maakt het uit als ik bijvoorbeeld 1 stick van 512 koop en nog een van 256, wat ik t beste in de eerste slot kan zetten? de 2x 256 of de 512... (de 512 lijkt me logischer, maar goed)
Nee, dat maakt niet uit.
De tweede is een Athlon 64 3500+ (op zoek naar een Opteron 170 o.i.d)

Er zit nu 2x 1 GB DDR 400 in. Moederbord heeft 4 slots

Wil er nog 1 GB (vanwege XP's max 3GB) erbij drukken, maar wat is t verstandigst?
2x 512 erbij (vanwege dualchannel) en moet ik die dan in de eerste twee A slots doen en de 2 x1 GB in de laatste twee B slots of andersom?

of gewoon 1 x1GB?

Thanks! :)
In welke slots je je geheugen moet doen staat gewoon in de handleiding van je moederbord.

Kortom: vragen waar je met een beetje eigen inzet (handleiding lezen en/of gewoon zelf even proberen) best wel achter had kunnen komen!

Rail Away!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ah ja dat van die slots bedoelde ik niet zoals jij het hebt gelezen :) Ik weet welke slots ze moeten
Ik voeg me af gewoon wat sneller was; eerst de 2x 512 en dan pas de 2 x 1GB of andersom?
De 512s zijn sneller, maar zitten eerder vol, dus vandaar...

En alsnog de vraag wat is dan beter vanwege de dualchannel 2 x 512 erbij of 1 x 1GB of maakt dat niet uit?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Voor dual chan moet je ze indelen als 2 groepen van 1,5 gig, anders gaat dat niet werken( je kan niet 3 banken verdelen over 2 kanalen), dus da's 2x 512 erbij.

Ik weet alleen niet of die 'oude' cpu's kunnen omgaan met 4 banken? d'r was een tijdje dat die a64's naar 333mhz gingen als je 4 banken vol gooide met dualchannel...ook al was 't ddr400 mem.

Betreffende je PIII, d'r zal ongetwijfelt performance verschil zitten afhankelijk van je mem configuratie, maar ik denk niet dat die paar mb bandbreedte ook maar enige hol uit zullen maken voor dat waar je een gemiddelde p3 anno 2k8 voor gebruikt ;)

@the crow:
nerd :P

[ Voor 38% gewijzigd door Rey Nemaattori op 04-09-2008 14:18 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Rey Nemaattori schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:13:
Voor dual chan moet je ze indelen als 2 groepen van 1,5 gig, anders gaat dat niet werken. Ik weet alleen niet of die 'oude' cpu's kunnen omgaan met 4 banken? d'r was een tijdje dat die a64's naar 333mhz gingen als je 4 banken vol gooide met dualchannel...ook al was 't ddr400 mem.
PMG FAQ: A64-geheugen-verhaaltje. B)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ai ja dat is waar, zoiets had ik ook al opgevangen, thanks... dus dan zou 1 x 1Gb gewoon t beste zijn?
En met 1,5 g opdelen bedoel je A1=1GB A2=512 B1=1GB en B2=512MB ? (slot volgorde= A1 B1 A2 B2 op t moederbord)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

"Korte vraagjes" zijn bijna altijd vraagjes waar mensen zelf niet goed doorgezocht hebben. Dat geldt hier ook. Er staat behoorlijk wat in de FAQ over geheugen, maar nergens lijk je dat gelezen te hebben (ja, een verder niet toegelichte bomen/bosverhaal, maar daar maak je het je erg makkelijk vanaf). Je meldt ook nergens waar je al gezocht hebt, op welke termen, wat je toen vond en hoe je verder zocht toen dat niet duidelijk was.

Begin dus zelf dit alles op een rij te zetten. Vergeet niet bij die P3 trouwens na te gaan of de chipset überhaupt meer dan 512MB slikt (i81x...) of als het meer dan 512MB slikt en of het wel met 256Mb chips (noodzakelijk voor 512MB DIMMs) overweg kan (i440BX etc) :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.