HDD S.M.A.R.T. Status BAD

Pagina: 1
Acties:

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hallo,

Heb sinds twee maanden een nieuwe PC (Intel Core 2 Quad Q6600, 4Gb transcend geheugen en twee Samsung Spinpoint 500 Gb schijven).

Sinds gisteren krijg ik de volgende foutmelding tijdens het opstarten:

3rd master hard disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace.
Na F1 resume lijkt alles normaal te werken, maar de melding blijft terugkomen. Ook heb ik tot op heden twee keer onverwachts een crash (blauw scherm) gehad.

Tijdens het opstarten zie ik de volgende volgorde van gedetecteerde drives :

Primary Master : cd-rom 1
Primary Slave: cd-rom 2
Sata 1: Samsung spinpoint 1
Sata 2: Samsung spinpoint 2
Device #01: WD 5000 AAK External 1.0.
01 USB Mass Storage Devices found and configured

Ook dat laatste vind ik vreemd aangezien ik twee externe (usb) harde schijven heb (maar misschien heeft dit er niets mee te maken).

Een van de spinpoints heb ik in 2 delen gepartitioneerd (c: system en d: documenten). Via verkenner zijn de beide spinpoints (en partities) en de twee externe harde schijven wel gewoon te benaderen.

Het is mij niet helemaal duidelijk over welke van de schijven de foutmelding nu gaat. Kan iemand helderheid verschaffen of me laten weten hoe ik daar achter kom?

Verder neem ik aan dat deze melding echt betekent dat een van de schijven aan het overlijden is, ook al zijn ze allemaal nog vrij nieuw (ook de externe hd's zijn pas een paar maanden oud)? Of kan er ook iets mis zijn met de bios oid?

Mijn dank is groot!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:25
Je kan het programma HDtune downloaden. Hierbij heb je ook een check functie. Dan kun je precies zien welke functie misschien niet meer zo goed werkt.

succes

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

En als je gevonden hebt welke schijf vaag doet, dien je met het tooltje van de fabrikant (zie FAQ) te checken of de schijf ook echt kaduuk is.

Ik zou in ieder geval gelijk backups maken want wellicht start de schijf de volgende keer niet meer op...

• rangatang
  • Niet online
Dank voor jullie snelle reactie. Backups lopen al (maar ik weet nog niet over welke schijf de foutmelding nu gaat, dus kopieer de belangrijke documenten maar naar beide externe schijven).
Ik zal HDTune eens proberen etc.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:15

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Altijd schijven testen met tooltje van de fabrikant. Geeft deze een fout, even opschrijven en een RMA aanvragen. Hun eigen software zegt het immers.

Backups maken, testen, RMA'en ;)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Hm ik heb hetzelfde dus met mijn HD502, HDTune meld indeed een fout en adviseerd ook de HD te vervangen. Ik heb mijn leverancier net een mail gestuurd. Maar geen Samsung HD voor mij voorlopig.
Hier staat mijn verhaal: Samsung HD502 defect???
Ow, tooltjes van Samsung? Waar en hoe? Een floppy heb ik niet in mijn nieuwe systeem. En op vragen hoe ik die tooltjes wel kan gebruiken hoor ik niets. Tja............. :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 09:15 ]

• rangatang
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 09:09:
Hm ik heb hetzelfde dus met mijn HD502, HDTune meld indeed een fout en adviseerd ook de HD te vervangen. Ik heb mijn leverancier net een mail gestuurd. Maar geen Samsung HD voor mij voorlopig.
Hier staat mijn verhaal: Samsung HD502 defect???
Ow, tooltjes van Samsung? Waar en hoe? Een floppy heb ik niet in mijn nieuwe systeem. En op vragen hoe ik die tooltjes wel kan gebruiken hoor ik niets. Tja............. :(
Hoi, je kunt de samsung ES tool hier als .iso downloaden. Even deze image op cd-r branden en dan booten vanaf cd-rom.

Ik ga vanavond met dit tooltje testen of mijn schijf echt aan het overlijden is.

• rangatang
  • Niet online
Gisteren de Samsung HUTIL gedraaid. Deze rapporteert geen beschadigde sectoren, maar geeft slechts een foutmelding:

Error: S.M.A.R.T. Threshold Exceeded.

Heb een Low level Format uitgevoerd en na opnieuw opstarten krijg ik nog steeds de foutmelding '3rd master hard disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace.'

Is de schijf nu wel of niet kaduuk of kan er ook iets mis zijn met mijn bios/ smart, aangezien de samsung diagnose tool tool niet zegt dat er sectors beschadigd zijn en alle andere tests ook ' passed' zijn?

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 11:17
Wel kaduuk

"Threshold" - the minimum normalized value limit for the attribute. If the normalized value falls below the threshold, the disk is considered defective and should be replaced under warranty. This situation is called "T.E.C." (Threshold Exceeded Condition).

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Pak eens een tooltje zoals HD Tune en lees daarmee de SMART waardes uit. Niet iedere overschrijding van de streefwaarden is even fataal.

Daarnaast is SMART helaas niet al te betrouwbaar, mede door bovenstaande reden, maar ook omdat spinup times ed kunnen variëren van keer tot keer. Daarom is het ook moeilijk om aan de hand van de SMART diagnose een RMA aan te vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fauna op 05-09-2008 10:11 ]

• rangatang
  • Niet online
HDTune gaat niet lukken, want ik krijg mijn OS niet aan de praat...

Ik ga maar es bellen met de leverancier.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Als het originele tooltje van de HDD fabrikant al een failure geeft (ookal hoeft die niet fataal te zijn) is dat een reden om de HDD te laten vervangen. Een HDD hoort geen SMART failures te geven, punt uit.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad. En tevens, schuif niet te snel Samsung af. Maken momenteel toch zeker goede (en snelle!) schijven.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

SMART is ook uit te lezen met een van de tooltjes van de ultimate boot cd geloof ik. redelijk OS independant. Verder deze link voor een smart tool, eventueel in combinatie met de linux usb stick

-_-

• rangatang
  • Niet online
Heb contact opgenomen met Samsung en de SMART error gemeld. Kreeg meteen een RMA nummer en de schijf is opgestuurd. Ziet er dus goed uit.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Fabrikanten hebben ook liever een dergelijk geval dan een HDD die 'vaag' doet, want dat is niet altijd reproduceerbaar. Een SMART error ook niet altijd (bij incompatibiliteit met controller) maar is minder vaak vals alarm.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als ik even mag storen :-P

Mocht je die kapotte schijf om wat van reden dan ook terug krijgen van de RMA: Ik zit hier met een 500GB schijf met afgebroken SATA connector (ook Samsung Spinpoint HD502), en zou die print goed kunnen gebruiken ;-)

Succes ermee in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Running_Cow op 09-09-2008 23:02 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb ook last van dit probleem.
Mijn Samsung 750GB schijf geeft de afgelopen 2 dagen ook dit venster.

Nu heb ik HDtune gebruikt en dit zegt hij:

HD Tune: SAMSUNG HD753LJ Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 1 1 51 40091 Failed
(03) Spin Up Time 76 76 11 7950 Ok
(04) Start/Stop Count 100 100 0 390 Ok
......................
(C9) TA Counter Detected 47 33 0 1378 Ok

Power On Time : 1294
Health Status : Failed

Hoe kan ik dit oplossen?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Laten controleren door het Samsung tooltje en als die ook een fout geeft RMA bij je leverancier laten doen.

• M2M

M2M

medicijnman

maar eerst alle belangrijke data van de schijf halen nu het nog kan. Als SMART met zon melding komt dan is hij bijna aan het eind van zijn latijn. Die ene backup van de belangrijke dingen die je nog van de schijf kunt trekken zou best eens het laatste kunnen zijn wat je nog van de schijf kunt halen ;). Als je sectorscannende tooltjes draait (of uberhaupt onnodig leest / schijft op de harde schijf) zou de hele schijf het wel eens kunnen begeven.

-_-

• rangatang
  • Niet online
Believe it or not maar ik heb weer hetzelfde probleem.

Ongeveer 2,5 maand na bovestaand incident kreeg ik vanmiddag opnieuw de volgende melding (op een andere schijf uiteraard):

3rd Master HDD S.M.A.R.T. Status BAD

HD Util, de disk checker van Samsung, gedraaid en die geeft de foutmelding 'SMART Threshold Exceeded', net als de vorige keer.

Ik baal hier natuurlijk stevig van. Heb destijds keurig een nieuwe schijf van Samsung gekregen, en neem aan dat dat dit keer weer gebeurt, maar moet nu toch weer de computer openschroeven, alles opnieuw installeren, RMA procedure volgen, etc etc.

Het betreft overigens niet de schijf die ik de vorige keer na RMA van Samsung opgestuurd heb gekregen, maar de schijf die net als diegene die eerder defect is gegaan al in mijn computer zat (daar zaten toen ik hem afgelopen zomer kocht namelijk 2 Samsung 502IJ Spinpoints in).

Heeft de leverancier van mijn computer destijds (al dan niet per ongeluk) een partij slechte / b-kwaliteit schijven gekocht? Of heb ik gewoon vette pech en is er sprake van toeval, of is er iets aan de hand? Ik dacht dat dit juist erg goede schijven waren. Kan het aan mijn voeding liggen? Defecte (SATA) kabels, etc? Iemand enig idee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Harde schijven wel goed koelen, zeker als je veel schijven hebt.
Kijk eens met hd tune of er een maximale temp word gegeven bij de smart gegevens.

• M2M

M2M

medicijnman

met slechte kabels / brak geheugen of een half dood moederbord krijg je enkel corrupte data op je schijf. Er zal verder weinig gebeuren met de smart status. Hitte is een groter probleem. Vreet een schijf 10 watt power dan moet die schijf dat aan warmte ook af kunnen staan. Houd je vinger eens op de zijkant van de schijf en voel zelf of het ding niet meer dan 50 graden wordt. Controleren met HDtune kan ook.

Verder: mocht je geen raid0 draaien, dan is het maken van een image van de schijf misschien een idee. Dan kun je de image gewoon weer terug plaatsen als je de schijf terug krijgt.

Als laatste: uitval van schijven is komt helaas best vaak voor. Daar is niet altijd iets aan te doen behoudens niet al te veel slepen met je systeem (schokken zijn slecht voor een schijf) en de temperatuur in de gaten houden.

-_-

• rangatang
  • Niet online
Dank voor jullie reacties.

Wist niet dat temperatuur zo van invloed was op schijven. Er hangen drie schijven in de kast, pal boven elkaar. Ik zal dus zsm een paar extra fans plaatsen. Verder neem ik aan dat het dus beter is wat ruimte tussen de schijven te hebben, dus dat ik ze even moet verplaatsen?

De schijven voelen best warm aan. Of het meer dan 50 graden is vind ik lastig schatten. HD Tune draaien wordt lastig want de brakke schijf is de systeem partitie. Ik zal nog even kijken of dat met de Samsung diagnose tool te achterhalen is. Dan zal ik het hier nog even posten.

Dank voor de tip mbt image. Bij de laatste kapotte schijf heb ik meteen een backup beleid ingevoerd :-) Heb dus gelukkig een image bij de hand op een externe schijf (gemaakt met Drive Image en Bart PE).

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

rangatang schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:20:
Dank voor jullie reacties.

Wist niet dat temperatuur zo van invloed was op schijven. Er hangen drie schijven in de kast, pal boven elkaar. Ik zal dus zsm een paar extra fans plaatsen. Verder neem ik aan dat het dus beter is wat ruimte tussen de schijven te hebben, dus dat ik ze even moet verplaatsen?

De schijven voelen best warm aan. Of het meer dan 50 graden is vind ik lastig schatten.
Dit kan je ook nalezen in de OM FAQ, die wordt je geacht doorgenomen te hebben voordat je een topic hier opent ;)
HD Tune draaien wordt lastig want de brakke schijf is de systeem partitie.
Dat kan prima hoor (alleen de schrijftest niet van Pro maar die is niet per sé nodig), je zal bij het benchmarken hooguit wat uitschieters naar beneden zien als een ander proces je harde schijf even gebruikt. Desnoods draai je het in Veilige Modus.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58

Robtimus

me Robtimus no like you

rangatang schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:20:
De schijven voelen best warm aan. Of het meer dan 50 graden is vind ik lastig schatten.
Als je je hand er tegenaan kan blijven houden is ie niet te warm ;)
Zie ook OM FAQ

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
En wat voor voeding heb je?

Als je voeding een elbudgetding is wat zwaar belast is (Sweex, Qtec) of gewoon te krap is krijg je ook rare effecten.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 04-01-2009 18:33 ]

• rangatang
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:52:
Dat kan prima hoor (alleen de schrijftest niet van Pro maar die is niet per sé nodig), je zal bij het benchmarken hooguit wat uitschieters naar beneden zien als een ander proces je harde schijf even gebruikt. Desnoods draai je het in Veilige Modus.
Thanks.

Ik is een relatieve noob, maar de bewuste schijf was dermate kaduuk dat windows überhaupt niet meer opstartte, dus dan kan ik HD Tune toch niet draaien? Of zie ik iets over het hoofd?

Anyway, heb zojuist 4 ventilatoren geplaatst. Twee aan de voorkant thv de schijven, die de lucht erin blazen/ zuigen, en twee onder de voeding, met lucht richting naar buiten. PC staat sinds vanmiddag aan en HD Tune geeft nu aan dat de nog aanwezige schijf (waar ik inmiddels Windows op heb gezet) steeds rond de 20 graden is. Neem aan dat ik nu in ieder geval nieuwe defecten door te hoge temperatuur voorkom.

De andere schijf is er inmiddels uit en gaat morgen richting Samsung.

• rangatang
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:33:
En wat voor voeding heb je?

Als je voeding een elbudgetding is wat zwaar belast is (Sweex, Qtec) of gewoon te krap is krijg je ook rare effecten.
Voeding is van X-Gear (net als de kast). Heb even gegoogled en blijkt een niet al te best merk te zijn.

Moet dus maar een nieuwe aanschaffen. Zal me daar van de week eens in verdiepen.

• rangatang
  • Niet online
Inmiddels - bij wijze van 't zekere voor onzekere - ook een nieuwe voeding gemonteerd. Een Cooler Master Real Power M520.

Defecte schijf is opgestuurd naar Samsung.

Temperatuur van de nog aanwezige harde schijf is dankzij de nieuwe ventilatoren volgens HDTune nog altijd keurig rond de 20 graden.

Als er nu weer binnen een paar maanden een van de Samsung schijven overlijdt breekt mijn klomp :)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00
Heb je al eens gekeken of je moederbord (no name?) wel spoort met je harde schijven?
Sommige intel controllers zijn niet liev.

gewaarwordingshorizon

• rangatang
  • Niet online
beascob schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:31:
Heb je al eens gekeken of je moederbord (no name?) wel spoort met je harde schijven?
Sommige intel controllers zijn niet liev.
Ik heb echt geen idee (nogmaals: ben een redelijke noob). Hoe kom ik daar achter?
Googlen op compatibiliteit mobo (MSI P6NGM) en Schijven (Samsung Spinpoint 502IJ) levert weinig op.

Verwijderd

bij mij is inmiddels de 7e samsungschijf in een half jaar terug gegaan voor rma stuk voor stuk van de 502 serie allemaal gekocht in de zomer van 2008
mensen die dus ook schijven hebben uit die periode eventjes opletten op foutjes :P

Verwijderd

Ik heb ook een 502 met dezelfde fout. Draait echter al meer dan een jaar zonder problemen. Maak me er niet druk meer om, als hij kapot zou gaan dan zou dat al wel gebeurd zijn denk ik.
Denk eerder dat het een softwarefout in de firmware ofzo is.

Backups maak ik zoiezo wel, en garantie had ik zoiezo niet meer op de schijf (de elektronica van die schijf had ik tijdelijk als donor voor een andere gebruikt :P)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 00:24 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 14:01

amas

Law of Nature: Chaos

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:18:
bij mij is inmiddels de 7e samsungschijf in een half jaar terug gegaan voor rma stuk voor stuk van de 502 serie allemaal gekocht in de zomer van 2008
mensen die dus ook schijven hebben uit die periode eventjes opletten op foutjes :P
Ik heb ook net een S.M.A.R.T. Status BAD bericht gekregen op mijn Spinpoint F3 HD103SJ. Ook deze is van Juli '08. Zit hier dan eigenlijk nog garantie op? i.e. kan ik heb terugsturen naar azerty.nl en een nieuwe terugverwachten?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
TheAmassama schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:29:
[...]

Ik heb ook net een S.M.A.R.T. Status BAD bericht gekregen op mijn Spinpoint F3 HD103SJ. Ook deze is van Juli '08. Zit hier dan eigenlijk nog garantie op? i.e. kan ik heb terugsturen naar azerty.nl en een nieuwe terugverwachten?
offtopic:
Ouch, oud topic dit :p

Bij Azerty kun je per factuur zien hoe lang er garantie wordt gegeven.
Dat kun je zelf even checken dus :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Mijn advies: let niet zo op de SMART self-tests; maar interpreteer de data zelf. Als je hulp met SMART wilt, post dan de exacte SMART-waarden in je eigen topic. Die self-tests stellen niets voor; maar de ruwe data is wel degelijk waardevol.
Pagina: 1