Ik ben geen natuurkundige, maar wat ik weet komt uit wat (populaire) boeken die ik heb gelezen, waaronder "
How the universe got it spots - Janna Levin" en "
Physics of the impossible - Michio Kaku". Beide boeken zijn geschreven door gerespecteerde wetenschappers en geven voor een leek zoals ik een redelijk beeld van de vragen die er over ons huidige heelal zijn.
Enkele missies die nog in de planning staan (2018) zijn o.a.
LISA om 'zwaartekracht golven' te kunnen meten.
These strong signals - gravitational waves - convey detailed information addressing a wide range of science: the history of galaxies and black holes in the Universe; general relativity itself and the behaviour of spacetime; precision measurements of the Universe as a whole; the physics of dense matter and stellar remnants; and possibly new physics associated with events in the early Universe or relics predicted in string theory.
Dat apparaat zou in theorie een aantal natuurkundige eigenschappen kunnen ophelderen, danwel uitsluiten. Maar dat duurt nog wel tien jaar dus.
Verder zijn er een hoop theorien over het ontstaan van het heelal. Bijvoorbeeld dat ons heelal (een zeepbel) zich temidden van andere heelallen bevindt, een soort van schuimbad van heelallen.
Blijft de vraag nog altijd, waarom is het ooit ontstaan. Het is gewoon niet voor te stellen dat het heelal altijd heeft bestaan, ook al is het 'geboren' uit iets anders. Zodra ik daar over nadenk krijg ik gigantische hoofdpijn en loop ik vast.
Als het heelal uitdijt, dan lijkt het mij dat dat in een bepaalde richting moet gebeuren. Bij dat uitdijen moet er toch een weerstand zijn van "buitenaf" - als ik me het het heelal als een ballon voorstel. Blijkbaar als het heelal uitdijt met de snelheid van licht - of misschien nog sneller - dan lijkt het mij dat er weinig is wat het tegenhoudt. En sowieso, wat dijt er aan de "randen" uit? Is dat zwarte materie/vacuum-achtige? Bij een ballon is het het rubber wat je aan de binnenkant ziet als je er in zou zitten. Maar ik ben bang dat voorlopig niemand het antwoord weet en dat het er zelfs op neer komt dat het vanwege dimensie-beperkingen, zoals iemand al aanhaalde wanneer je een cirkel loopt, we het niet (ooit) direct kunnen zien/ervaren.
Maar goed, wat dus blijkbaar wel kan is proberen om de effecten te meten die ontstaan bij een uitdijend heelal.