Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Zet in RivaTuner de fan is vast op de 100%, en kijk dan is wat er gebeurd. Je zal je muziek en geluid wat harder moeten zettenDeorgere schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:03:
Ik weet het niet meer... Heb bij de lokale PC winkel vorige week een evga 9800 GTX+ gekocht, na een tijdje begon deze in Crysis strepen te vertonen, en daarna liep de hele pc vast.
Deze omgeruil voor een GX2 met bijbetaling, maar de GX2 vertoonde al na enkele seconden strepen en blokken op het beeld. In Gpu-Z stond dat de kaart maar liefst 90 graden was! (En dat zonder overklokken)
Nu heb ik die weer omgeruild voor een evga Geforce GTX 260, maar nu loopt crysis niet echt vast, maar krijg ik een 'hapering' en zijn letters in het menu allemaal vierkante blokjes.
Deze kaart is maar liefst 93 graden na enkele minuten Crysis..
Wat is er niet goed? Ik heb een prima airflow (NZXT Hush).
Op 100% fanspeed loopt het ook vast._Apache_ schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:17:
[...]
Zet in RivaTuner de fan is vast op de 100%, en kijk dan is wat er gebeurd. Je zal je muziek en geluid wat harder moeten zetten, maar zo kan je uitsluiten dat het om temperatuur gaat.
Idle is de GPU tempratuur op 100% fanspeed 'maar' 73...
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 13:29 ]
Voel ook eens op het punt waar de warmte uit de koeler komt. Als het koud is lijkt het me een slecht gemonteerde koeler.
ook je voeding is verdacht. ondanks dat het een zware en a/merk voeding is kan die ook de geest geven. beste is dus checken op stabilitiet met zo min mogelijk stroomgebruikers en geen overclocks op cpu of videokaart. indien je meerdere strips geheugen hebt zou ik ook dat even checken en 1 strip gebruiken.
de kaart 10% lager clocken op mem en core en dan testen is ook een optie. indien hij dat wel goed doet is het toch je kaart of de voeding....
zou beginnen met schone installatie!
3 verschillende videokaarten niet goed kan natuurlijk niet........ zoveel pech heeft niemand!
Koeler zit er wel goed op, de hele koelconstructie wordt ook erg warm, dus dat is het niet.Jejking schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:10:
Zit die koeler wel goed vast op de core? (als dat het probleemgeval is, misschien wordt het mem te warm)
Voel ook eens op het punt waar de warmte uit de koeler komt. Als het koud is lijkt het me een slecht gemonteerde koeler.
Een herinstalatie heeft natuurlijk geen enkele zin.
De GX2 was het snelste van de 3 kaarten, maar 80 graden + artifacts voor een nieuwe kaart is niet gezond.
De airflow is echt dik in orde, als ik er bijvoorbeeld een 8600 GT in prik, blijft alles netjes onder de 45 graden.
en de voeding? overclocks al teruggezet? voltageschommelingen kunnen ook hoge temps veroorzaken. een 8600 neemt natuurlijk ook veel minder stroom.........
Het gebeurd altijd, ook als ik mijn cpu op gewone snelheden laat lopen.meljor schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:26:
als een driver niet lekker functioneerd en/of er nog oude drivers dwars zitten kun je de vreemste dingen krijgen. daarom doe ik altijd een schone installatie bij nieuwe videokaart of mobo. zal het zeker niet gelijk onzin noemen... drivercleaner kan ook, maar re-install is grondiger.
en de voeding? overclocks al teruggezet? voltageschommelingen kunnen ook hoge temps veroorzaken. een 8600 neemt natuurlijk ook veel minder stroom.........
Enne, ja een 8600 gt is wel ietsje zuiniger..
tis toch van de zotte dat 3 verschillende kaarten problemen geven. misschien moet je ATi kopen?
enige overeenkomst tussen de 3 kaarten is pci-e 2.0. geeft dat misschien problemen?
[ Voor 18% gewijzigd door meljor op 31-08-2008 20:49 ]
Als ik alle bronnen naast elkaar leg, lijkt het erop dat de G84, G86, G92 and G94 cores last hebben van het probleem. De G96 core wordt echter nergens genoemd. Kan iemand dat verklaren, bijvoorbeeld aan de hand van de (afwijkende) gebruikte technieken bij de G96?
Een boel laptops bieden tegenwoordig varianten van de 9600M GT (G96 core), en omdat nvidia's problemen met name voorkomen in (warme) laptops is het handig om te weten of de G96 core "besmet" is.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik kan me niet voorstellen dat er een nVidia chip is die structureel problemen vertoont qua temperatuur. Dan zou het toch meer in het nieuws moeten komen dan een enkele rumor. Zeker gezien het feit dat er 3 kaarten op rij verkeerd gaan, lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Het wordt snel geroepen, maar kan het niet de voeding zijn die iets verkeerd doet op de 12v lijn? Of misschien het moederbord..._fool schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 14:06:
Ik heb me net verdiept in de recente temperatuurgerelateerde problemen met nvidia's nieuwe cores. Ja, inclusief de artikelen van Charlie Demerjian, die ik maar met een korrel zout genomen heb
Als ik alle bronnen naast elkaar leg, lijkt het erop dat de G84, G86, G92 and G94 cores last hebben van het probleem. De G96 core wordt echter nergens genoemd. Kan iemand dat verklaren, bijvoorbeeld aan de hand van de (afwijkende) gebruikte technieken bij de G96?
Een boel laptops bieden tegenwoordig varianten van de 9600M GT (G96 core), en omdat nvidia's problemen met name voorkomen in (warme) laptops is het handig om te weten of de G96 core "besmet" is.
als je videokaart dan nog problemen geeft, test dan verschillende drivers uit, bij voorkeur de nvidia drivers voor de physics support. (173.19?)
en dan pas kun je (terecht) de schuldige vinger richting de videokaart wijzen
Het is niet mijn idee eigen dat nvidia problemen heeft: dat lees je hier en hier en ook op tweakers zelf. Hoe groot de problemen zijn is niet duidelijk, maar Nvidia heeft zelf een aanzienlijk bedrag uitgetrokken om ze op te lossen. Een deel van de informatie hierover komt naar buiten via The Inquirer, maar die artikelen zijn ontzettend subjectief (anti-nvidia) en daarom link ik ze niet.
Ik zelf heb het probleem helemaal niet, en ook heb ik geen GTX260 (I wish). Mijn vraag ging over het verschil tussen de G84, G86, G92 en G94 enerzijds, en de G96 anderzijds, omdat bij die laatste (zelfs volgens The Inquirer!) het probleem niet optreedt. Ik was dus benieuwd naar de technische verschillen. Aangezien het een discussie is over nieuwe ontwikkelingen bij nvidia leek het me op zijn plaats in het Nvidia Nieuws & Discussie topic. Mod besloot anders.
[ Voor 6% gewijzigd door _fool op 02-09-2008 23:39 ]
ik heb zeer toevallig sinds gisteren een 4870 en vanaf het moment dat de kaart erin ging had ik problemen. lange avond en lang verhaal verder bleek de kaart prima in orde behalve dat hij dusdanig warm wordt (core temps zijn prima dus kaart werkt perfekt verder) dat mijn chipset veel te warm werd en niet meer stabiel was. pas op zeer lage snelheden van de cpu (quad, watergekoeld) wilde de pc benchmarks voltooien.
extra fan geplaats op de chipset en alle problemen zijn nu weg! kon niet meer hoger dan 2,4ghz op standaard frontsidebus en draait nu weer probleemloos op 3,6ghz......
hoop dat het voor jouw probleem ook de oplossing is. succes!
Ik reset de pc en zet mijn cpu op 3,6 ghz (400x9 1.35v). Start crysis op, en jawel hoor.. binnen enkele minuten een lange piep...
Het lijkt dus te komen omdat ik de cpu overklok, al lijkt me dat niet echt met de videokaart uit te maken, maar blijkbaar wel..
edit;
Koeling is het probleem niet, cpu is op standaardsnelheden niet warmer dan 28/30 graden. Heb 2 120mm fans aan de voor en achterkant.
[ Voor 13% gewijzigd door Kimberly op 03-09-2008 11:04 ]
tip voor de volgende keer, gaat er iets mis, gelijk als eerste je OC er af halen en alles op auto zetten. Mogelijk waren de andere videokaarten ook niet defect.
(zoals hierboven een aantal keer onterecht beweerd wordt. )
ik heb 3x 120mm intake, 2x 120mm outtake en watergekoelde cpu, toch werd het moederbord te warm door de kaart die dicht bij de northbridge zit! extra fan rechtsreeks op de northbridge en klaar was kees....
succes en hoop dat je het oplost.
[ Voor 52% gewijzigd door meljor op 03-09-2008 17:24 ]
Verwijderd
Ik denk dat de laatste batches hier geen last meer van hebben, ik zelf en genoeg andere mensen hebben nv in hun laptop en klagen er niet over_fool schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 14:06:
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 19:46 ]
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 19:48 ]
dit is een MEGA probleem en heeft niets met toeval te maken. het ´´verpakkingsmateriaal´´ van genoemde chips zijn niet goed bestand tegen langdurige temperatuurschommelingen (wat een videokaart juist altijd meemaakt) en gaat stuk. misschien dat niet elke core er last van krijgt (omdat hij weinig belast wordt of in zeer goede temp omgeving zit) maar op lange termijn gaan er vele stuk is bewezen.
dus dat jouw g84 het nog doet zegt jammer genoeg niet zoveel. kan best 2 jaar goed gaan.....
Kort door de bocht zeggen dat de videokaart stuk is omdat dit het onderdeel is wat je vervangen hebt is kansloos niet de beste manier van aanpak. Persoonlijk vind ik terug sturen onder het mom van DOA zonder ook maar de overklok van je systeem er vanaf te halen schandalig een gemiste kans voor iemand die zich tweaker noemt.
kortom te kort door de bocht is een slechte manier van problemen oplossen.
mening gevisiteerd. kriebelig geworden van problematische OC's
dus bij deze mijn excuses voor de nare opvattingen
[ Voor 150% gewijzigd door M2M op 07-09-2008 02:52 ]
wel het hele topic goed gelezen? niks kort door de bocht..... en niks kaart de schuld gegeven van mijn kant.
Kijk eens in je bios of je PCI-bus wel gelocked staat. Als dat niet zo is klok je je videokaart flink mee over en wordt hij daardoor ook warmer (en trekt een godsvermogen van je voeding).Deorgere schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:03:
Ik denk het probleem gevonden te hebben. Het Windows XP SP2 opnieuw geinstalleerd, alles op stock snelheden laten lopen, en ben toen is Cryisis gaan spelen. Geen enkel probleem deed zich voor.
Ik reset de pc en zet mijn cpu op 3,6 ghz (400x9 1.35v). Start crysis op, en jawel hoor.. binnen enkele minuten een lange piep...![]()
Het lijkt dus te komen omdat ik de cpu overklok, al lijkt me dat niet echt met de videokaart uit te maken, maar blijkbaar wel..
edit;
Koeling is het probleem niet, cpu is op standaardsnelheden niet warmer dan 28/30 graden. Heb 2 120mm fans aan de voor en achterkant.
één is geen, twee is één
- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -
Verwijderd