• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 19:33
beste mede-tweakers, Ik zit met een vervelend probleem.

Mijn systeem crash spontaan zonder enige verklaarbare rede.

het slachtoffer

- AMD 4200+ X2
- Asus A8n-SLI deluxe
- 4 x 512MB geheugen
- ATI X1950 XT
- Creative X-Fi extreme music
- 2 x samsung 250GB in raid

De fouten

De fouten waarmee die crasht zijn heel gevarieerd.

- totale systeem freeze (geen BSOD)
- IRQL NOT EQUAL OR LESS (van zowel ntfs.sys als usbprt.sys)
- SYSTEM SERVICE EXCEPTION
- BSOD om het bestand dxgkrnl.dll
- BSOD met memory errors

Bovengenoemde fouten komen afwisseld meerdere keren per dag voor.

Wat doe je als die crasht

komt vaak voor tijdens het gamen. speel laatste tijd weer vaak WoW maar ook deze game wil wel eens crashen met een error dat die het gehoegen niet kan benaderen.

Ook crasht die vaak tijdens het bekijken van een films.

Een enkele keer alleen als er alleen geinternet wordt.

Wat heb ik zelf al gedaan

- memtest 24 uur laten draaien, geen errors.
- stresstest via bootcd. resulteerde niet in fouten of een crash.
- bijde schijven volledige oppervlakte scan laten doen, geen fouten.
- temperaturen gemeten tijdens gamen
  • cpu 55 graden
  • gpu 65 graden
  • gpu vrms 53 graden
- voltages gemeten, allemaal prima.
- alle drivers/updates geinstaleerd.

Wat denk ik zelf

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee meer heb. Zat te denken aan kapotte memory banken of een temperatuur probleem maar daar lijkt het dus totaal niet op.

Heeft er iemand tips met wat het is of wat ik nog kan testen

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Alles wijst naar geheugencorruptie, maar ik vind het vreemd dat memtest niets merkt daarvan. Ik zou alleszins proberen je geheugen terug naar 333 mhz te klokken en zien wat dat geeft...

[ Voor 3% gewijzigd door mieJas op 02-09-2008 12:55 ]

Yes, but no.

• RemCom87
Ik vermoed zelf ook geheugen of moederbord.

Ben nu heel vista opnieuw aan het installen om alles voor de zekerheid uittesluiten. Als dat ook niks uitmaakt ga ik toch hard twijvelen aan mijn moederbord.

Heb namelijk al 2x gehad dat me raid array corrupt raakte. Dus zat ik te denken. kan het niet de chipset zijn die dwars ligt. Deze regelt ook de raid en andere zaken zoals usb enzovoort.

maar goed even de herinstall afwachten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Je hebt al een begin gemaakt met testen, hier staan nog wat extra tests in om dingen uit te sluiten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 13:42
Zowel geheugen als CPU zijn dus overgeklokt, right? (400 -> 433 en 2100 -> 2400, als ik je sig zie). Dan hoef je niet lang te zoeken waar het probleem zit lijkt me?

Verwijderd

Welke Memtest heb je gebruikt?
Probeer eens een andere dus http://www.memtest86.com/ of anders http://www.memtest.org/ :)

• RemCom87
Uiteraard draait mijn systeem niet meer overclockt. Doet die trouwens al een hele tijd niet meer.

Als memtest heb ik al de nieuwst memtest86 gedraait.

Herinstallatie klaar en heb net Orthos 3 uur laten draaien. Systeem had geen fouten en niet gecrasht. Nu alles weer naar oude staat herstellen kwa drivers en dan een kijken wat er gebeurt.

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:42
Hey tweakers!

Ik heb ook last van dit probleem en WoW crashed ook veel vaak voor mij, net als games als Rome: Total War, Medieval 2, en Assassains Creed.
Nu kwam er laast een bericht van windows naar boven dat het probleem aan mijn geluidskaart lag, en ik heb toevallig ook een Extreme Music.
Ik draai momenteel op de beta drivers, ik ga eens naar de oudere drivers overschakelen om te kijken of dat werkt, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ook jou crashes veroorzaakt worden door de geluidskaart.

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:28
Ik kan nergens afleiden welk merk geheugen is gebruikt. Staat deze wel op de QVL?

Verwijderd

RemCom87 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 16:20:
Uiteraard draait mijn systeem niet meer overclockt. Doet die trouwens al een hele tijd niet meer.

Als memtest heb ik al de nieuwst memtest86 gedraait.

Herinstallatie klaar en heb net Orthos 3 uur laten draaien. Systeem had geen fouten en niet gecrasht. Nu alles weer naar oude staat herstellen kwa drivers en dan een kijken wat er gebeurt.
Dan zou ik toch nog eens Memtest86+ proberen als je weer vastlopers krijgt. ;)
me_mrtn schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:15:
Ik kan nergens afleiden welk merk geheugen is gebruikt. Staat deze wel op de QVL?
Memtest gaf geen fouten he. ;)

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:28
Dat geeft aan dat er geen probleem is met het geheugen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het geheugen ook op de QVL staat. ;)

Verwijderd

me_mrtn schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:23:
[...]

Dat geeft aan dat er geen probleem is met het geheugen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het geheugen ook op de QVL staat. ;)
Nee maar als er geen problemen met het geheugen zijn, zie ik geen verder probleem. ;)
Wie houdt zich eigenlijk aan de QVL lijst, zijn maar weinig mensen aangezien er ook maar heel weinig geheugen op staat. ;)

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:08

Shiro

Serenity

Ik wel, in iedergeval wel met mijn huidige moederbord(Asus P5QL-E). Want de vorige reepjes(kingstone) die ik had zorgde voor random freezes.

Ik had toen maar ff nieuwe geheugen(OCZ) gekocht die wel op de QVL staat. En tot nu toe nog geen freeze gehad. Alhoewel dat bij een compleet nieuw systeem was.

Juniper RWD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even titelfix gedaan:

"Overklaarbaar" -> "Onverklaarbaar" ;)

Oslik blyat! Oslik!

• RemCom87
Na vandaag ook weer naar de herinstall al weer 2 crashes gehad.

Eerste crash BSOD met DXGKRNL error en de tweede een freeze.

Mijn geheugen staat "toevallig" ook in de QVL van mijn moederboard. Memtest heb ik gedraait met Memtest86+ dus denk dat nog een keer niet veel verschil maakt.

Zat te kijken probleem bestond al met de ATI 8.7 driver en nog steeds met de 8.8 dus die driver is het niet. Ook geluidskaart al met 2 drivers getest wat ook geen verschil maakte.

Ik krijg als het goed is morgen een videokaart van een vriend zodat ik eens kan testen wat er daarmee gebeurt. Na wat google gevonden dat het mijn eerder genoemde errors kunnen onstaan door kapotte videokaart.

Is dat ook niet de oorzaak denk ik toch echt dat er met mobo/geheugen wat aan de hand is. Alleen memtest spreekt dit weer tegen.
Pagina: 1