Toon posts:

Soms onbootbare PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een computer met Windows XP erop. Een keer in de zoveel tijd (enkele weken) komt de computer op de proppen met een melding in de trant van "No harddisk found". Wanneer deze melding er niet komt en wel gewoon doorboot, blijft XP hangen in het laadscherm.

Nu heb ik er wel een workaround voor gevonden, namelijk de SATA kabel in een andere poort stopp en dan gaat het weer een tijdje goed. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want er is gewoon een probleem wat nu een tijdelijke oplossing heeft. Nu heb ik ook eens gekeken naar het logbestand van XP. Hier staat een schrikbarende hoeveelheid waarschuwingen en foutmeldingen naar de hardeschijf partitie D (wat vreemd is, aangezien XP op C staat..) en pariteitsfouten naar het IDE kanaal.

Nu is mijn vraag: Wat is er aan de hand met de computer en wat kan ik er aan doen?
Vermoedelijke onderdelen:
Voeding (misschien niet genoeg stroom naar de hardeschijf?)
Moederbord (slechte connectoren?)
Hardeschijf. (kapot, slechte connector?)

Specificaties:
AMD Athlon 64 X2,4400+
Team Elite 2 Gig 800MHz
Samsung Spinpoint T166, 320 GB
MSI K9N NEO-F
Sony-NEC AD-7191A
X-Gear Nero XN900S met integrated 400W voeding

Alvast bedankt voor enig advies :)

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-02 16:54

Arethusa

Niet die server

Heb je deze al eens doorgenomen?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
probeer alvast eens een andere kabel en een andere hdd.
Als dat beiden niet lukt, is het 10-tegen-1 je mobo dat sjaak is...

Verwijderd

Topicstarter
@Arethusa
Vaak genoeg maar het heeft nog niet geholpen

@the_stickie
Ja, misschien moet ik dat maar eens proberen...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In bios quickboot uitzetten, dan heft de hd meer tijd om op te starten, maar vermoedelijk is hd defect.
Hd tune, oppervlakte laten kontroleren.
Stroom meten, de 5volt en 12volt.
Andere hd proberen?
Andere voeding proberen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wordt er in het eventlog verwezen naar partitie fout of page fout. Waarvoor wordt de D:\ partitie gebruikt? Overigens misschien is het verstandig eens met een diagnostic tooltje van de farbikant van de hardeschijf te kijken of de hardeschijf misschien fouten bevat: OM FAQ / Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 31-08-2008 18:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1