Linux-Multi Seat: video kaart

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:24
Ik twijfelde even of ik dit topic in een hardware forum zou openen, maar het lijkt me dat het hier beter op de plaats aangezien het nogal specifiek linux vragen zijn.

Ik wil graag een nieuwe computer bouwen/samenstellen en ik wil graag multiseat daarop gaan draaien. Dit multiseat-topic bestaat, maar gaat niet zozeer over de hardware kant (en is van vorige jaar)
Ik wil graag een dualhead video kaart kopen, zodat ik met een video kaart de boel kan afhandelen. De Gentoo Multiseat Howto vermeldt:
requirements:
multiple graphic cards (or a dual head one providing multiple PCI adresses) (if you have a single address multi head card, you might be interested in projects around Xnest / Xephyr)
Nou wil ik het graag met een enkele video kaart regelen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat "mulitple pci addresses" zijn als het toch in maar een pciX slot gaat.

Kan iemand me een goede video kaart (range) aanraden die dualhead kan en waar ik bij voorkeur geen Xephyr voor hoef te gebruiken en waar goede linux ondersteuning voor is? Of andere dingen waar ik op moeten letten in multiseat scenario voor linux? (De rest van de specificaties kom ik wel uit, maar informatie verziening over multiseat is erg gelimiteerd)

Het lijkt zover dat NVidia beter support voor zowel Dualhead als linux heeft, maar ik heb tot noch toe geen kaarten van andere vendors gehad. Met een multiseat lijkt me de keuze gedetaileerd genoeg om er iets duidelijk iets over te kunnen zeggen? Alle hardware ervaring met multiseat is erg welkom zodat ik kan gaan rondkijken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat heb je al gevonden met google op de woorden: 'multi seat graphic card multi head'
Verder de term 'dual head graphic card' in google invullen geeft genoeg hits.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 14:26
http://scii.nl/projects/3-headed-monster/ <- kijk ook daar eens het is een beetje verouderd maar geeft wel een idee van de xorg config

• Semyon
Wiethoofd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:28:
Wat heb je al gevonden met google op de woorden: 'multi seat graphic card multi head'
Verder de term 'dual head graphic card' in google invullen geeft genoeg hits.
Ja weet ik, maar dat vertelt niet wat een "providing multiple PCI adresses" en is dus niet zo helpvol. Zoals ik al zei is informatie erg beschikbaar voor video kaarten maar niet wat werkt met multiseat en al helemaal niet met een enkele.
susscorfa schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:35:
http://scii.nl/projects/3-headed-monster/ <- kijk ook daar eens het is een beetje verouderd maar geeft wel een idee van de xorg config
Ja de gentoo howto link die ik leverde ook... Vraag is ook niet zozeer de xorg-config, maar welke hardware het kan doen.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

2x een X-server/client vereist 2 aparte framebuffers. Zover ik weet ondersteunen zowel de closed als open drivers voor ATi- en Nvidia-kaarten dat niet, dus de keuze is dan al redelijk beperkt. Twee videokaarten moet in princiepe altijd werken.

Ik weet niet waarom je geen Xephyr wil gebruiken. Als het om 3d/video-acceleratie gaat kan je misschien Xgl gebruiken als alternatief.

• Semyon
Tes schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:05:
2x een X-server/client vereist 2 aparte framebuffers. Zover ik weet ondersteunen zowel de closed als open drivers voor ATi- en Nvidia-kaarten dat niet, dus de keuze is dan al redelijk beperkt. Twee videokaarten moet in princiepe altijd werken.
De handleiding vermeldt dat het wel kan met "a dual head one providing multiple PCI adresses", dan vermoed ik dat zoiets bestaat, immers waarom het anders vermelden in de handleiding? Ik vraag me af als het bestaat wat voor kaart dat is, waar de term is waar ik op moet zoeken?
Ja een tweede kaart gaat werken, maar a) Er is maar een 16x PCI slot op de meeste moederborden, je seats zijn niet meer gelijkwaardig en mensen willen een van beide seats hebben.. b) je moet een tweede kaart kopen, zonde van geld en energie en c) het verstoort een beetje mijn persoonlijk symetrie idee, het lijkt me zo leuk als het kan op een kaart (en alle seats zijn gelijkwaardig) en de handleiding lijkt zo te hinten dat het kan, alleen kan ik nergens vinden wat "providing multiple PCI adresses" is.
Tes schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:05:
Ik weet niet waarom je geen Xephyr wil gebruiken. Als het om 3d/video-acceleratie gaat kan je misschien Xgl gebruiken als alternatief.
Meeste reviews bestempelen Xephyr als brak (zelf geen ervaring) en een "messy workout" klinkt niet echt heel veilig om een opstelling mee te bouwen die de tijd moet doorstaan. Xgl beetje zelfde verhaal, het klinkt als een "hack" en zo wordt het omschreven. Als mensen met ervaring er hier anders over denk hoor ik dat erg graag.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Bij het lezen van jou verhaal zijn de eerste kaarten die in mijn hoofd opkomen de X2 (achtigen), dus kaarten waar ze al 2 kaarten op een hebben samen gevoegd in sli/crossfire... daar zou het niet zo vreemd zijn als ze zich ook voordoen aan het systeem als 2 kaarten....

Of ze dat echt doen weet ik niet, als iemand me wil sponsoren met zo'n kaart zal ik het met alle plezier checken ;)

• Semyon
Keeper of the Keys schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:43:
Of ze dat echt doen weet ik niet, als iemand me wil sponsoren met zo'n kaart zal ik het met alle plezier checken ;)
Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat de howto het over een kaart heeft die of niet bestaat of heel exclusief is. Ik kreeg eerst het vermoeden dat het gewoon een functie zou zijn die de meeste moderne kaarten wel zouden hebben, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik deze specificatie kan checken voordat ik de kaart heb aangeschaft.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Matrox maakt iig zulke kaarten afaik (MMS dacht ik), maar ik denk niet dat die zijn wat je eigenlijk het liefst zou willen wat betreft de andere eigenschappen.

• Semyon
Ik heb te horen gekregen dat bijvoorbeeld de Radeon X700 meerdere BusID's heeft,

Iemand beweert dat een lspci met een enkele Radeon kaart "PCI:0:1:0 and PCI:0:1:1" oplevert. Is dit wat bedoeld wordt? Iemand met een soortgelijke kaart die dit kan bevestigen?

Enig idee hoe dit uit de officiele specificaties valt af te lezen zodat ik kan bepalen of een andere kaart dit ook heeft? (deze kaart is niet leverbaar waar ik woon, en ik wil eigenlijk wat betrouwbaarder informatie hebben dan een gerucht dat deze kaart het misschien wel heeft)

Ik blijf verbaast dat het zo ontzettend exotisch is om een dualhead voor multiseat te vinden zonder software hacks.

Update
Na nog wat verdere onderzoek blijkt het "Dual Integrated Video Controllers" te heten. Zowel Nvidia als Asus hebben kaarten die dat hebben. Heb nog niet gehoord van iemand die op zoiets Multiseat aan de praat gekregen heeft, dus er blijven voor mij veel vraagtekens over... Misschien veiliger om voor 2 kaarten te gaan... hmmmm...

[ Voor 19% gewijzigd door Semyon op 02-09-2008 11:47 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor zover ik weet kan dit met iig de 8xxx series van NVidia die dual head zijn, ik gebruik namelijk al jaren twee monitoren bij mijn pc, en voor twinview goed genoeg werkte gebruikte ik hier gewoon de dual head oplossing in combinatie met xinerama voor. Ik weet echter niet meer zeker of dat bij mijn 6800 ook werkte, maar volgens mij wel bij mijn 8800.

Bij de dual head oplossing voor twee monitoren definieer je in je xorg.conf namelijk ook twee kaarten en twee schermen apart die je pas daar bovenop met xinerama aan elkaar verbindt, dus het lijkt mij dat dit met een multi-seat ook gewoon moet werken.
Pagina: 1