Toon posts:

Upgraden van een Dell OptiplexGX100 (oldskool!)

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik even een systeempje nodig had voor iemand ben ik eens begonnen met de zolderopruiming.

Ik heb hier het volgende:
Dell Optiplex G100
Afbeeldingslocatie: http://www.pkarels.nl/Dell.jpg

Hierin zit een Intel Celeron 566 MHz processor. Omdat dit wel er lastig is tegenwoordig besloot ik deze te upgraden met een Intel Celeron 1100 MHz
Ik heb hiervan 2 exemplaren geprobeerd maar helaas, scherm blijft zwart. Systeem lijkt wel gewoon op te starten.

Vervolgens heb ik er een Intel Pentium III 733 MHz ingezet. Deze geeft beeld en start netjes op. Echter als ik het systeem een restart geeft, krijg ik geen scherm. Als ik vervolgens het systeem uit zet en opstart doet hij het weer. :S

Daarnaast zit ik een beetje met de specs:
De Bios (versie A07) ziet deze processor als een Intel Pentium II 733 MHz, met een busspeed van 100 Mhz (ipv 133 Mhz).
Windows ziet de processor als een Intel Pentium III 545 MHz (!!!!)
Het programma CPUz ziet de processor als een Intel Pentium III 733 MHz echter de core speed staat op 545,5 MHz en de busspeed op 99 MHz.

Afbeeldingslocatie: http://www.pkarels.nl/cpu.jpg

Jullie begrijpen dat ik hier wat teleurgesteld van ben. Ik zou het dan ook fijn vinden als ik het beestje of aan de praat kreeg met een 1100 Mhz processor of met de 733 mits hij het dan goed doet en ook echt op 733 Mhz draait.

Ik heb op de support site van dell ook geen bios-upgrade gevonden.
Alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:28
De FSB van het moederbord kan maximaal 100 aan.

Edit: dit houdt dus in dat de FSB niet hoger kan dan 100 MHz en dus wordt de Pentium III qua snelheid ingehouden.

[ Voor 55% gewijzigd door me_mrtn op 30-08-2008 17:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
me_mrtn schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 17:52:
De FSB van het moederbord kan maximaal 100 aan.

Edit: dit houdt dus in dat de FSB niet hoger kan dan 100 MHz en dus wordt de Pentium III qua snelheid ingehouden.
Bedankt voor de reactie! Klopt het dat wanneer ik zeg dat zelfs als de 1100 MHz processors erin zouden werken de snelheid op 545 MHz zou blijven?
Ik ga maar eens opzoek naar een ander moederbord.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je een 1100Mhz CPU erin zet met een 100Mhz FSB zal hij hem als 1100Mhz zien
En wat hieronder deze post staat, let daar ook op...

[ Voor 25% gewijzigd door Vorkie op 30-08-2008 19:03 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Alleen is een celly 1100 een Tualatin processor volgens mij, en deze werken op een dusdanig lager voltage dat je moederbord dat denk ik (iig zonder bios update) niet zal gaan snappen :)

Hier stond een dode link.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ - Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?

Zoals in de FAQ staat:
Richtlijnen: mocht je niks kunnen vinden, dan kun je ook de volgende richtlijnen aanhouden: zoek naar de nieuwste BIOS updates, in de release notes daarvan staat vaak ook vermeld welke CPU's zijn toegevoegd aan de microcode tabel. Ga na wat de hoogste FSB is dat jouw moederbord ondersteunt, ga na welke multipliers het moederbord allemaal kan bieden en ga na welke CPU-voltages het mobo ondersteunt. Dit kun je gewoonlijk terugvinden in de handleiding van het moederbord, of door eenvoudigweg op het moederbord (jumpers) te kijken danwel in de BIOS. Kies uiteindelijk de CPU dat de gevonden FSB, multiplier en voltage ondersteunt. De multiplier is weliswaar minder belangrijk bij de P4 en A64 (deze is gelocked).
Dit geldt ook voor een Dell (oldskool? kom op, als het nou een 8088 was geweest OK, maar dit is niet eens 10 jaar oud :z ).

Zoek op welke FSB het bord aankan, en voorzover dat hoger is dan wat je draaide (Celly 566 = 8.5x66), hoe je het verhoogt. Zoek op welke architecturen hij aankan (bij So370 heb je PPGA (Mendocino), FC-PGA (Coppermine) en FC-PGA2 (Tualatin)). Dat doe je door te kijken naar welke CPUs hij oorspronkelijk mee geleverd werd. Weet je wat hij maximaal aankan qua FSB en architectuur, zoek dan de snelste CPU met die FSB en dat architectuur.

Hou er sowieso rekening mee dat FSB snelheid veel bepalender is voor performance dan rauwe CPUsnelheid, dus de verhoging van 66MHz naar 100MHz ga je zonder meer merken, al is het naar een P3-550.

Maar exact hoe/wat/waar mag je zelf uitzoeken. Ook voor oude Dellen verwachten we eigen inzet, en dit is materie waar op GoT meer dan genoeg over geschreven is (kijk eens naar topics anno 1999-2001)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.