Toon posts:

HD103UJ + ARECA ARC1260/HighPoint RR2320 RAID5 probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even een aparte topic maken hierover:

Ik heb mij net een batch van 20 nieuwe Samsung 1TB HD103UJ-schijven gekocht.
Om mijn vorige RAID over te zetten (10x500GB) probeerde ik op de resterende 6 poorten van mijn ARECA ARC-1260 een RAID5 te maken. Alles werd perfect herkend en ik begon te builden (128KB blocksize, zoals bij mijn RAID5 van die 500giggers), maar na 80% van mijn build krijg ik de krijsende bieptoon te horen van een degraded raidvolume... Ik laat het rebuilden.... net hetzelfde scenario.
Ik heb nog een extra controller liggen; een Highpoint RocketRaid 2320... Dus ik probeer daar dezelfde RAID5 aan te maken. Dit lukt, maar ik zie dat hij een hele hoop Bad Sectors Found & Repaired... op zich krijg ik geen errors en kopieer ik alle data...
Nu ben ik toch nog niet volledig overtuigd dat alles in orde is dus ik ga het RAIDvolume eens verifiëren.
Het is nog steeds bezig maar ik krijg dus enorm veel errors te zien in mijn eventlog (van de highpoint-controller). Ziet er als volgt uit:

2008/8/30 16:26:42 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6: LBA 0x3ed12480 sectors 0x80 .
2008/8/30 16:26:42 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6.
2008/8/30 16:26:34 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6: LBA 0x3ed11e80 sectors 0x80 .
2008/8/30 16:26:28 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6.
2008/8/30 16:26:20 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6: LBA 0x3ed11100 sectors 0x80 .
2008/8/30 16:26:15 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD103UJ-S13PJ1KQ700352' at Controller1-Channel6.

Zo een hele resem (al ettelijke pagina's), en niet alleen van controller1-channel6, het is afwisselend...
Wat probeert de controller nu juist te doen? Alles op orde te zetten?

Als ik kijk naar wat er mogelijk allemaal verkeerd kan zijn kom ik op het volgende:
-ARECA ARC-12** zou compatibiliteitsproblemen hebben met de schijven?! en er zou nog geen fix voor uit zijn... Nu ken ik iemand die exact dezelfde schijven heeft op de 24poortsversie en die ondervindt geen problemen...
-slechte firmwareversie van de schijven? nieuwe zou de problemen kunnen verhelpen? NCQ uitschakelen heb ik ook al ergens gelezen?

De schijven zijn allesinds niet kapot(?), ik kan een RAID5 aanmaken maar ik krijg errors tijdens de validatie... geen idee waarom...
Ik heb er al 4,5TB overgesleept, dit ging tegen 230MB/sec stabiel, geen problemen lekker snel... Maar die errors maken mij echt zorgen + ik wil alles op mijn ARECA-controller kunnen zetten, niet op die Highpoint... Wat kan ik hieraan doen

Plz help

Thx in advance

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-02 00:05
Ik ben niet bekend met de specifieke problemen maar in de faq op de areca staat een verwijzing naar problemen tussen Areca en deze Samsung serie. Het zou iets te maken hebben met de NCQ functie van de Samsung drives. Probeer NCQ op de drives uit te schakelen (als dat mogelijk is).

http://faq.areca.com.tw/modules/smartfaq/faq.php?faqid=348

Hans van Zijl

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals jwpmzijl al aangeeft raad Areca het gebruik van de Samsung F1 hardeschijven af. De laatste tijd kom ik wel meer berichten tegen dat de F1 serie problemen geeft wanneer zij op een RAID controller gebruikt worden. Wanneer je in het topic over deze hardeschijven kijkt zie je dat ditwel meer besproken is. Een van de laatste berichten die ik gelezen heb spral over een nieuwe firmware welke ook problemen met RAID controllers zou moeten verhelpen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41

_Arthur

blub

Heb je NCQ uitstaan in je controller?

En met welke firmware version, boot rom version en sas firmware version draai je?

[ Voor 55% gewijzigd door _Arthur op 01-09-2008 07:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 01 september 2008 @ 07:57:
Heb je NCQ uitstaan in je controller?

En met welke firmware version, boot rom version en sas firmware version draai je?
Vandaag eindelijk terug thuis, server is atm bezig met builden van de RAID5 en NCQ staat uitgeschakeld... zien wat het geeft, nog 2u te gaan

Ik draai overigens van alles nog de standaard firmware

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Mijn Areca 1222 met 1TB schijven vertoonde ook veel problemen. Sinds het uitschakelen van NCQ heb ik geen issues meer gehad.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• _Arthur

_Arthur

blub

Prima.
Ik draai overigens van alles nog de standaard firmware
Welke versies??

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:58:
[...]

Prima.

[...]

Welke versies??
Sinds ik NCQ heb uitgezet werkt alles idd vlotjes...
Nu vraag ik mij wel af, hoe groot is het prestatieverlies? Mijn snelheden liggen precies toch wel iets lager... rond de 160MB/sec ipv 230MB/sec...
Is areca trouwens bezig aan een fix? of zou die nieuwe Samsung firmware iets oplossen?
Ik zou eens moeten kijken naar mijn versies, maar ik ben op het moment bezig met al mijn data aan het overzetten waardoor ik dit helaas niet kan checken(?)

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:24:
Sinds ik NCQ heb uitgezet werkt alles idd vlotjes...
Nu vraag ik mij wel af, hoe groot is het prestatieverlies? Mijn snelheden liggen precies toch wel iets lager... rond de 160MB/sec ipv 230MB/sec...
Door NCQ uit te zetten heb je performance verlies ja.

Verder is een 1260ML voorzien van een IOP333, welke al best oud is. Op een Perc 5/i, met 8 x Samsung F1 1TB disks, 512mb cache en voorzien van dezelfde IOP als op de 1260ML kreeg ik de volgende scores: http://www.neworder.org/benches/

Hier was ik niet tevreden mee en heb een Areca 1222 (met IOP 348) aangeschaft. Dat voldoet wel.
Is areca trouwens bezig aan een fix?
Daarom nogmaals, wat zijn je firmware versies.
of zou die nieuwe Samsung firmware iets oplossen?
Dunno, maar kennelijk dient de gehele schijf opnieuw beschreven te worden bij een nieuwe firmware. Iets wat erg lang kan duren.
Ik zou eens moeten kijken naar mijn versies, maar ik ben op het moment bezig met al mijn data aan het overzetten waardoor ik dit helaas niet kan checken(?)
Waarom niet? Pak je management tools er eens bij...

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 01-09-2008 19:35 ]

Verwijderd

Ik zelf heb een Areca 1220 met 4x HD103UJ in Raid5. De lees en schrijfsnelheid is echt belabbert voor woorden, een single disk gaat nog sneller. Nu heb ik NCQ nog niet uitgezet, dus dat zal ik vanavond doen.

Op de website van Samsung ben ik nog geen nieuwe firmware tegengekomen, maar ik heb ze zojuist wel gemaild hierover. Weet iemand al of er een nieuwe firmware is en waar je die kunt verkrijgen?

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:21:
Ik zelf heb een Areca 1220 met 4x HD103UJ in Raid5. De lees en schrijfsnelheid is echt belabbert voor woorden, een single disk gaat nog sneller. Nu heb ik NCQ nog niet uitgezet, dus dat zal ik vanavond doen.
Post even je firmware versies van je controller.
Op de website van Samsung ben ik nog geen nieuwe firmware tegengekomen, maar ik heb ze zojuist wel gemaild hierover. Weet iemand al of er een nieuwe firmware is en waar je die kunt verkrijgen?
Samsung? Je wilt nieuwe firmware in je HD's stoppen? Volgens het Samsung F1 topic is dat eigenlijk een onbegonnen zaak, aangezien je elke firmware upgrade stap heel de HD opnieuw beschreven dient te worden wat erg lang duurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf zit dus met firmware versie v1.43 (same goes for Boot ROM version) van 2007-4-17, is al redelijk oud, maar ik ben altijd van het principe geweest: als het werkt blijf je er beter vanaf (bij raidcontrollers toch...)

De gebruikte Samsung-schijven hebben overigens v1AA01112, daar die goed werken zonder NCQ ingeschakeld, maar dus niet mét.

Mijn problemen zijn min of meer opgelost, alhoewel ik nu een nieuwe grap voorheb, waarover een nieuw onderwerp

edit: nieuw onderwerp hier te vinden: ARECA ARC-1260 degraded RAIDset

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2008 17:21 ]

Verwijderd

Ik heb inmiddels de laatste firmware van Areca geinstalleerd en alles loopt nu goed. Ik heb wel voor de zekerheid NCQ en Tagged Queuing uitgezet, maar ik test dit weekend wel het verschil.

In het begin struikelde ik voornamelijk over het hashen van DC++, deze blijft steken op max 70MB/sec ongeveer (zelfde als 1 T1 schijf). Dit komt echter door DC++ zelf blijkt nu, daar HD Tach gewoon "max" snelheid haalt met het testen van een hash.

Misschien ga ik nog de firmware updaten van de HD's, maar dat zie ik later wel. Het maakt mij overigens niet uit hoelang het duurt, zolang het maar goed gebeurd ;)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Enduser, netjes dat je nog even post wat de oplossing was. Dat wordt wel eens vergeten. ;)

• SiXke
  • Laatst online: 27-11-2025
@enduser

Heb je nog getest of het werkt met ncq aan?

Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een areca 24x, een 3ware 24x of een highpoint 16x, de laatste 2 geven nergens problemen aan in hun compatibility list, areca wel.

Mvg

Steven

• _Arthur

_Arthur

blub

SiXke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:10:
Heb je nog getest of het werkt met ncq aan?

Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een areca 24x, een 3ware 24x of een highpoint 16x, de laatste 2 geven nergens problemen aan in hun compatibility list, areca wel.
Samsung F1's ism Areca (de SAS varianten) en NCQ 'aan' is geen goede combo.

• SiXke
Wat zou jij dan aanraden?

Een Areca kopen en NCQ afzetten, of een van de 2 andere kopen?

Mvg

Steven

• _Arthur

_Arthur

blub

SiXke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:02:
Wat zou jij dan aanraden?

Een Areca kopen en NCQ afzetten, of een van de 2 andere kopen?
Een Areca halen met een disk die op de compatibility lijst staat. Dus niet de F1.

Dit ondanks dat ik zelf een Areca 1222 met 8 Samsung F1's heb draaien (waarbij NCQ uitstaat).

• SiXke
Ik heb al 14 F1's, dus dit is geen optie.

Zonder ncq geen problemen?

• _Arthur

_Arthur

blub

SiXke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:53:
Ik heb al 14 F1's, dus dit is geen optie.
Ja dat had je er niet bij gezegd he 8)
Zonder ncq geen problemen?
Ik heb zonder NCQ geen problemen nee. Echter in het begin was het (voordat ncq uitstond dus) een kerstboom met disks die uit de array vielen.

Anders lees eens wat rond in de verschillende topics hier. Staat veel over Areca en F1's. Ook in het storage-forum op forums.2cpu.com staat veel info.

• SiXke
En wa voor snelheiden haal je op jou controller? Welke raid config heb je als ik vragen mag?

Bedankt

• _Arthur

_Arthur

blub

SiXke schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:15:
En wa voor snelheiden haal je op jou controller? Welke raid config heb je als ik vragen mag?
Raid 1+0 en 3 Raid5 sets.

Zie: http://www.neworder.org/benches-areca/

Voorschotje op die url:
Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/benches-areca/raid5-250gb-set1-hdtach-fullbench-read-write.jpg

• SiXke
Met die resultaten ben ik zeer tevreden, ik ga mij een areca kopen en ncq afzetten.

Thx!
Pagina: 1