Toon posts:

[e8400] fsb niet hoger dan 410?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste luitjes

Na een aantal reviews gelezen hebben over het 'beest' E8400, die 4,00 moeiteloos zou moeten halen, heb ik er een aangeschaft. Ik kom zelf echter niet hoger dan een FSB van 415. (3,73 is dat)
Mn Vcore is dan al bijna tot max geweest: 1,4V. Max is 1,45V
Ram staat ingesteld volgens spec

EIST en al die besparende functies zijn uitgeschakeld.

Specs:
Mobo: Gigabyte GA-EG45M-DS2H
RAM: Corsair Dominator PC8500 TwinX (5-5-5-15 2,1V)
Koelertje: Scythe

Wat doe ik fout!?

Hopende op uw reactie ^^

Groet leon

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Je bent op een punt met je vcore dat je de cpu vrijwel kan uitsluiten van dat je niet verder komt. Het is ook nog eens veels te hoog, want met dit voltage is die volgens veel berichten binnen een paar weken kapot. Dus rap terug naar 1.35 max. Ga eerst eens kijken of je geheugen wel goed staat, krijgen ze genoeg voltage, staan ze niet op 1200 mhz te stampen?

Ook even kijken of je pci-e wel gelocked is, zeker omdat je video onboard hebt, die gewoon over die bus heen gaat, als die over zn nek gaat, kom je ook niet verder. 100 mhz dus, even locken.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sowieso: als je je chip over een langere periode heel wilt houden zou ik voor 24/7 maximaal 1.35v aanraden. Alles wat erboven zit zorgt voor een rap dalende levensverwachting.

Verwijderd

Zoals gezegd: kijk of je geheugen niet ongewenst te hoog staat mee te draaien, en zoniet: 4GHz is verre van een garantie hoor, kan zijn dat de cpu niet verder kan dan 3.73

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat er nog een verschil tussen de instelling van je Vcore is en de werkelijke Vcore. Ik heb vaak nog op hogere voltages gedraaid, gewoon 24/7 primestable, geen enkel probleem. Zolang je maar goede koeling hebt kan het gewoon.

Van de 680i chipset weet ik dat er behoorlijke FSB holes in zitten, probeer een een wat hogere setting het wil nog wel eens wat uitmaken. Mijn e8400 krijg ik ook niet primestable over de 4.0, dat ligt bij mij aan het moederbord.

Is je memory linked of unlinked?

• K4F

K4F

Dat is het em juist bij die 45nm's, die koeling maakt niet uit, teveel is teveel bij die dingen.

Verwijderd

Topicstarter
kheb Vcore nu niet op 1,4 staan he, heb ik alleen even geprobeerd. Kheb nu alles weer terug op auto, behalve het geheugen, dat staat gewoon op spec.

Maar kvind het een beetje vreemd. Heb wel vaker wat PCs overclocked (waaronder Q6600 en E6850, welliswaar onder EP35-DS4 mobo's) en dit gaf altijd veel hogere resultaten. Overclocks van 30+%, gewoon met scythe koelers.

Ik zal morgen eens proberen om de multiplier op t laagst te zetten, de PCIe te locken, en vervolgens kijken hoe hoog en stable ik mn FSB krijg. (SPD kan alleen op 2.00 bij fsb boven 400)

Any tips mbt de voltages als ik dit ga doen? (oa voor de chipset enzo)

Ander gek verschijnsel. Ik ben gewend dat Prime95 echt voor een crash zorgt als de CPU het niet meer trekt. Dus dat de PC echt helemaal uitvalt en begint te rebooten. Ik heb nu, ook op 400 (3,6) een melding: hardware failure, read stress.txt. die txt vind ik vervolgens niet, maar ik vind het vreemd dat de PC wel blijft draaien. 1 van de 2 cores blijft gewoon verder rekenen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 01:42 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:47:
Beste luitjes

Na een aantal reviews gelezen hebben over het 'beest' E8400, die 4,00 moeiteloos zou moeten halen, heb ik er een aangeschaft.
Nog 1 dingetje wat me opvalt. Geen énkele CPU haalt een gegarandeerde overklok!

Verwijderd

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

En dan het C2D overclock gebeuren goed lezen...

WSS moet je ff je NB iets meer prik geven...

Maar ga eerst ff lezen...

Verwijderd

Topicstarter
Oké, topic heb ik ff doorgenomen. Echter voor mij niets nieuws onder de zon, buiten dat er véél verschil zit in de maximale prestaties.

Kheb de chipset op 1,3V gezet, en de vCore op 1,35 nu. Wat me opvalt is dat CPUZ aangeeft dat de vCore idle 1,312 is, en zogauw prime draait de vCore zakt naar 1,280. Dat is toch wel n huge drop of niet!?

Current settings: 415FSB, 1,35vCore, 1,30V NB, PCIe 100Mhz, Mem 1:1, mem op spec (5-5-5-15 @ 2,1V)

Prime draait nu. Kijken hoelang ie dit volhoudt. (coretemps 45/46 graden)

NB is niet te warm, kan gewoon mijn vinger erop houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 12:04 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:02:
Oké, topic heb ik ff doorgenomen. Echter voor mij niets nieuws onder de zon, buiten dat er véél verschil zit in de maximale prestaties.

Kheb de chipset op 1,3V gezet, en de vCore op 1,35 nu. Wat me opvalt is dat CPUZ aangeeft dat de vCore idle 1,312 is, en zogauw prime draait de vCore zakt naar 1,280. Dat is toch wel n huge drop of niet!?
Dat is het inderdaad. ;) Misschien is dat ook de reden waarom je niet zo hoog komt, de Vcore onder load zakt gewoon te erg. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
met andere woorden: het mobo is hier de bottleneck?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:28:
met andere woorden: het mobo is hier de bottleneck?
Die Vdroop en Vdrop komt inderdaad door het moederbord. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:31:
[...]

Die Vdroop en Vdrop komt inderdaad door het moederbord. ;)
Wil ook nog wel eens je voeding zijn, wat voor voeding heb je?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Voeding kan ook nog een boosdoener zijn. Het moederbord lijkt me mits goeg genoeg gekoeld gemakkelijk capabel genoeg. Verder FSB gaten en misschien spelen met de FSB straps/geheugen?

Heb zelf ook net een nieuwe cpu gister kon ik, de cpu op 3500mhz nog nieteens stabiel krijgen op 1.5v (q6600 :P), nu doe ik het al met 1.4v, gewoon de MCH voltage beetje omhoog (had niet gedacht dat het al nodig was).

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is goed, das n zalman ZM600-HP.

Vreemd hoor dat die vcore drop zo hoog is. Ik kan me herinneren van de EP35-DS4 borden dat je n optie 'loadline calibration' had. Als je die aanzette hield ie de Vcore mooi strak... Dat vind ik wel n mooie feature die ik hier wel mis

Daarnaast is er ook weer iets wat ik dan overbodig vind. In t 'Advanced Timing Control' submenu staat ook 'CPU Clock Drive' en 'PCI Express Clock Drive' (700mV, 800mV, 900mV , en 1000mV) en 'CPU Clock Skew' en 'MCH Clock Skew' (0ps tot 750ps). Dus amplitude van de clock aanpassen, en delay van de clock aanpassen. Hoe kun je hier dan zinnige instellingen voor verzinnen?

Kheb ff fotootjes gemaakt van de OC menu's in de bios.

Afbeeldingslocatie: http://www.leonsteffann.com/IMG_2528.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.leonsteffann.com/IMG_2529.jpg

Brengt meteen de volgende vraag naar boven: wat de hell is CPU reference en CPU termination. De ingestelde settings heb ik gewoon vast gezet, deze waardes houd ie ook aan als ik m op auto heb staan.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 14:05 ]

Verwijderd

Al in de manual gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Jip, staat nix zinnigs

415FSB draait stable in prime.
420FSB boot niet meer.

ergens mis ik iets. In mijn ervaring is het zo dat er ongeveer 20FSB speed marge tussen booten en een niet stable windows:

daar bedoel ik mee (dit is fictief)
415 = boot + stable
420 = boot + unstable
425 = boot + unstable
430 = boot + unstable
435 = unbootable

Hoe kan 415 hier stable zijn in prime, en 420 meteen unbootable

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 15:06 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hoe kan 415 hier stable zijn in prime, en 420 meteen unbootable
Moederbord dat niet mee wil werken misschien. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Gooi dalik ff die settings op het volgende:
CPU drive: 800mv
mch? : 800mv
0ps
0ps

Gogo Gadget 4Ghz

Ohja: http://66.196.80.202/babe...verclocking_Anleitung.htm

Aber wir kunnen auch duutjs wah: http://www.hardwareoc.at/...verclocking_Anleitung.htm

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 15:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:25:
Gooi dalik ff die settings op het volgende:
CPU drive: 800mv
mch? : 800mv
0ps
0ps
Ik doe/lees netjes mee aangezien mijn Q9450 nogal overclock angst heeft, maar ik kan (wel met X48-DS5, maargoed) alleen maar kiezen vanaf 50ps. Dus ik weet niet hoe dat zit bij het mobo van de TS.... Maar bij mij haalt het niets uit in ieder geval. ook niet die cpu/mch drive omhoog gooien tot 1000mV niet...

Verwijderd

Topicstarter
Kga de max FSB opzoeken van het mobo. Multiplier naar 6, FSB naar max. Als het daar al misgaat kan ik zeker zeggen dat het mobo niet harder kan

Keep u posted...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:28:
Kga de max FSB opzoeken van het mobo. Multiplier naar 6, FSB naar max. Als het daar al misgaat kan ik zeker zeggen dat het mobo niet harder kan

Keep u posted...
+1 Max FSB
+1 Max MHz van mem

En stoei aub ff lekker met je voltages...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 16:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:02:
415FSB draait stable in prime.
420FSB boot niet meer.

ergens mis ik iets. In mijn ervaring is het zo dat er ongeveer 20FSB speed marge tussen booten en een niet stable windows:
Das idd raar, kan misschien aan interne timings liggen. probeer de FSB nog een stuk hoger dan die 420 en zo kom je misschien uit bij een laxer timings-regime.

Verwijderd

Topicstarter
Lol, ik krijg het mobo zelf niet boven die 420. 415 is het laatste wat ie pakt

Alles staat nu dus op auto, behalve PCIe. Ook mem staat los op auto.

MHC Voltage heb ik al tot 1,4 gehad, rood dus, zonder resultaat.

Damn dr staat me iets bij over FSB gaps bij bepaalde Mobo's, maar kweet niet meer waar ik dat gelezen heb...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 17:06 ]

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 19:39

KoffieNT

banaan

nvm. :P

[ Voor 101% gewijzigd door KoffieNT op 31-08-2008 12:19 ]

:D

• K4F

K4F

doe eens gek, en gooi em eens op 450, mijn p35 doet ook wel eens moeilijk om 425.
geheugen voltage goed?
Pagina: 1