Omdat meneer Rataplan blijkbaar graag een uiteenzetting ziet over de onkunde en knulligheid van de reviews: Soulcalibur IV hier een kleine greep uit de feitelijke en subjectieve fouten van de auteur.
- Dat brengt me op punt 2, Street Fighter. Mortal Kombat kreeg niet later gezelschap van Street Fighter maar is een ordinaire Street Fighter kloon, Het staat letterlijk op Wikipedia, mocht je moeite hebben met 16 jaar geleden herinneren.
- Team Ninja doet Dead or Alive en Ninja Gaiden, Project Soul doet Soulcalibur.
- Nogmaals, Soulcalibur is niet geschikt voor knoppenrammers, op het moment dat je tegenstander ook maar een beetje benul heeft van wat hij doet kan hij je genadeloos afstraffen en waarschijnlijk perfect na perfect halen. Soulcalibur is niet gemaakt voor huiskamervertier en beweren dat het daar beter voor geschikt is dan bijvoorbeeld Mortal Kombat, Smash Bros of Dead or Alive is een belediging aan het adres van de developer.
Ik zal deze post later vanavond nog wat verder aanvullen.
- Beat 'em ups zijn vechtspellen die scrollen, denk aan Double Dragon, Teenage Mutant Ninja Turtles, Battletoads etc. SOULCALIBUR IV is een fighting game gezien het niet gaat om hordes vijanden bevechten terwijl je naar rechts loopt, maar 1 op 1 gevechten. Denk aan Street Fighter, Mortal Kombat en Virtua Fighter.Computergaming begon ooit met simpele spelletjes als Pong, en ontwikkelde zich eind jaren tachtig van de vorige eeuw in genres die nog steeds populair zijn, zoals beat 'em up. Een van de eerste grote games in dat genre was Mortal Kombat, dat later gezelschap kreeg van onder meer Tekken, Street Fighter en Virtua Fighter. Soulcalibur heeft niet dezelfde status als deze series, maar het vierde deel benadert wel de kwaliteit ervan.
- Dat brengt me op punt 2, Street Fighter. Mortal Kombat kreeg niet later gezelschap van Street Fighter maar is een ordinaire Street Fighter kloon, Het staat letterlijk op Wikipedia, mocht je moeite hebben met 16 jaar geleden herinneren.
Er is nooit een vraag over een doelgroep geweest, Project Soul heeft vanaf de aankondiging nooit geflirt met meer toegankelijkheid voor het WiiFit publiek. Soulcalibur is, net als zijn genre-genoten Virtua Fighter en Tekken, een hardcore vechtspel voor fans die er plezier aan bleven om alle voor en nadelen van elke move te bestuderen zodat ze hun characters perfect onder controle hebben. Tuurlijk kan je de AI inmaken met wat gespam op de standaardmoeilijkheidsgraad, tuurlijk verlies je dan genadeloos hard online. Ik ga toch ook niet klagen dat ik op Easy wel van de computer kan winnen in FIFA maar online vernederd wordt? Zo werken spellen van competetieve aard nou eenmaal.Het online spelen brengt me bij een punt dat misschien wel tekenend is voor Soulcalibur IV. In singleplay had ik het gemakkelijk. Ik wist door wat knopjes in te drukken voor elk personage wel drie of vier sterke aanvallen te vinden, waarmee ik me een weg door het spel vocht. Online werkte dat echter niet en werd het een stuk moeilijker. De vraag rijst daarom voor welke doelgroep Soulcalibur IV een geschikt spel is. De diepgang ervan kan zich absoluut niet meten met die van een moeilijke vechtgame als Virtua Fighter, maar het spel ontstijgt het niveau van Mortal Kombat en Tekken. Ik zou bijna zeggen dat Team Ninja de gulden middenweg heeft gevonden, want Soulcalibur IV lijkt even geschikt voor knoppenrammers als voor mensen die ingewikkelde combinaties uit het hoofd willen leren. Dat gegeven zorgt ervoor dat Soulcalibur IV, meer dan welke andere vechtgame ook, geschikt is voor huiskamervertier, want iedereen kan er - op zijn of haar manier - goed genoeg mee overweg om niet volledig te worden weggespeeld.
- Team Ninja doet Dead or Alive en Ninja Gaiden, Project Soul doet Soulcalibur.
- Nogmaals, Soulcalibur is niet geschikt voor knoppenrammers, op het moment dat je tegenstander ook maar een beetje benul heeft van wat hij doet kan hij je genadeloos afstraffen en waarschijnlijk perfect na perfect halen. Soulcalibur is niet gemaakt voor huiskamervertier en beweren dat het daar beter voor geschikt is dan bijvoorbeeld Mortal Kombat, Smash Bros of Dead or Alive is een belediging aan het adres van de developer.
- Het idee achter de Critical Finish is dat spelers die elke move blocken en onwijs defensief spelen te benadelen. De Soul Gage (zo heet die 'orb') wordt alleen roder als je aanvallen blockt en kleurt weer groen of zelfs blauw naarmate je meer aanvallende moves doet. De hele alinea mist de hele essentie van de Critical Finish wat resulteert in:Behalve Ring Out is er nog een manier om een gevecht voortijdig te beslissen, namelijk met een Critical Finish. Elke speler heeft een orb, een bol waarvan de kleur aangeeft hoe goed je in het gevecht zit. In het begin is deze orb blauw, maar naarmate je meer klappen krijgt kleurt hij steeds roder.
- Sowieso is het bizar om te spreken over de balans van een game waar hele teams maandenlang aan die balans hebben zitten werken als je zelf niet verder komt dan wat gebuttonbash maar om daar Critical Finish bij te betrekken is helemaal raar. Critical Finish gebeurt alleen in hele extreme gevallen en zal nooit de balans op wat voor'n manier dan ook aantasten gezien elke speler hem op dezelfde manier uitvoert. Allebei de spelers hebben er evenveel kans op (weinig) en daardoor staat het geheel los van wat voor'n potentiele balance issues dan ook.Het is geweldig om je tegenstander op deze manier neer te halen, maar het systeem kan uitmonden in onbalans in het spel.
Ik zal deze post later vanavond nog wat verder aanvullen.