Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 fans op 1 aansluiting fan controller sloopt weerstand?

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik heb een fan controller waar 4 fans op kunnen, nu heb ik sinds kort 2 fans op m'n CPU koeler zitten en die heb ik via een T stuk op 1 aansluiting van de controller gezet.

Nu merkte ik van de week in eens dat de 2 cpu fans niet aan gingen (goed zichtbaar doordat 1 ervan een led heeft), enig gefriemel aan de draaiknop leek wat uit te maken dus ik dacht dat het mechanisme wellicht rot was en heb de cpu fans op een andere aansluiting gezet.
Zonet kreeg ik echter hetzelfde euvel met de nieuwe aansluiting op de fan controller.

Kan het zijn dat de weerstand in de pot meter 'slechter' wordt of zelfs kapot gaat doordat ik er 2 fans op heb aangesloten?
Ik heb voordat ik het T stuk ging gebruiken wel enig research gedaan en het leek me geen probleem te zijn, maar ik heb nu een vermoeden dat het blijkbaar toch niet kan.

Mijn rig

Verwijderd

Welk merk en type fans en controller? Klinkt als een potmeter die het niet goed doet.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien kan die aansluiting niet genoeg juice leveren ? tis maar een idee natuurlijk.

• marko77
Het is een scythe kaze master.
Op zich kan ik me voorstellen dat een pot meter rot is, maar 2 van de 4 lijkt me stug of niet?

1 cpu fan is een arctic cool blue led fan, 2000rpm, de andere een scythe ultra kaze 2000rpm.

[ Voor 27% gewijzigd door marko77 op 27-08-2008 21:02 ]

Mijn rig

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Die dingen kunnen 1A per kanaal leveren, dat is dus zeker niet het probleem. Er zit overigens veel meer op die printplaat dan alleen een potmeter, dus er kan iets heel anders mis mee zijn. Heb je niet wat andere fans om te testen?

Casemod: Cubeleon

• marko77
ik heb een andere fan op port 1 aangesloten, die ging ook pas aan als ik de meter bijna voluit zette.

Mijn rig

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Toch even kijken hoeveel ampere die fans samen bij elkaar vreten.. Mocht dit meer dan 1A zijn ( vooral die led-fans kunnen er wat van ), dan is het niet aan te raden deze fans op één connector te zetten.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ja natuurlijk, die 4x20 mA van de leds zal die fancontroller flink op z'n donder geven ;) De meeste fans gebruiken gewoon 100 tot 200 mA.

TS: Heb je toevallig een multimeter? Zodat je de potmeters eens door kunt meten? Dan kun je zien of het signaal goed is, maar ik ga er nu al vanuit dat er gewoon een IC'tje gesneuveld is. Stuur anders even een topic report in zodat dit topic verplaatst wordt naar EL, daar weten ze er nog weer een stuk meer vanaf.

Casemod: Cubeleon

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Heeft dit niets met het RPM uitlezen temaken? Beiden doen bij hetzelfde voltage een andere omwentelsnelheid. Misschien is je fancontroller daardoor van streek.

• marko77
De RPM's uitlezen lijkt wel goed te gaan, alsof het 'gemiddeld' wordt oid.
Als er een IC is gesneuveld, heeft dat dan effect op alle potmeters?

Multimeter heb ik niet, maar ik zal proberen v.h. weekend eea door te meten.

Mijn rig

Pagina: 1