Verwijderd

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/izCNobP2Z2KKf0JCGRvXETcr/full.jpg

Hoe?

Een animo-check :) Om te checken of er mensen geintereseerd zijn. Het doel is om een AMD only CPU-oc contest te gaan uitvoeren. Likewise, kan er hiervoor ook een Intel only CPU-oc contest gestart worden.

Wat?

Vanzelfsprekend de laagst kostende Budget-CPU die er te halen valt. Hetzij een Sempron, de goedkoopste X2, of een ouder model single-core Athlon 64, op AM2 formaat. Voor minder dan 3 tientjes heb je al een single-core 2.2GHz AMD processor :) Voor iets meer budget is er overigens veel meer keuze.

Het doel?

Om zover mogelijk de CPU over te klokken. Alles is toegestaan, op smerige software-tweaks en / of kristal-tweaks na. De bedoeling is om een Pi-stable, en later naar keuze meerdere benchmarkresultaten te posten. Luchtkoeling, Waterkoeling, Vapochill, LN2, i.e dat is geen probleem. Ook het molestreren van de IHS is toegestaan (maar kiss your warranty goodbye ;) )

Benodigde hardware

Vanzelfsprekend een AM2(+) moederbord, met DDR2 geheugen en de rest waardoor je een compleet systeem hebt. De keuze van de CPU gaan we op stemmen, en mits er voldoende animo is de contest uitvoeren. Deze mag je gewoon vanuit huis doen overigens, je hoeft nergens op te dagen ;)

Poll: AMD Oc'contest
Ja, gaaf!
Ja, maar heb geen AMD
Nee, heb intel.
Nee. Geen belang bij.
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=305194&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

hou in gedachten dat dit een animo-check alleen is.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Aangezien het nog wel een aantal maanden gaat duren voordat deze contest van start gaat, heb ik wel interesse. Ik zou het wel bij een dual-core houden, zodat je (ik iig) nog iets aan de processor hebt na de contest, mocht je 'm niet gesloopt hebben. Wat voor 'n dual-core maakt me vrij weinig uit. Misschien moeten we even wachten totdat de dual-core Phenoms voor een redelijke prijs leverbaar zijn, anders is een Athlon X2 ook goed.

Ja, gaaf! ;)

Edit: Ik heb wel een AMD proc, maar die's S939. Was toch van plan een AM2 systeempje te kopen.

@ hieronder: Ik snap het heus wel dat er geen rekening gehouden kan worden met mensen met een S939 systeem. Dat is gewoon niet meer te doen tegenwoordig. Over het heel houden: 'T is maar een paar tientjes, misschien dan ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Joep op 27-08-2008 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn er wel meerdere die geen AM2 setup hebben. Ik kan niet met alles rekening houden netzoals een contest met een videokaart op AGP/Pci-express chipset. Je moet gewoon een keuze maken, en dit is dan een AM2 Oc-animo-contest-topic ;) Een dualcore kan prima, de prijzen zakken vanzelf wel. Ik ben iig niet van plan de hardware heel te houden of erna nog te gebruiken :P

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Of ik mee kan doen is een beetje afhankelijk van mijn financieen op het moment van de contest. Waarschijnlijk zou het mij wel lukken. Maar helaas moet ik ook een AM2 board kopen.

High Powered Madness

Verwijderd

Goed idee!
Ik heb zelf 4 AM2 systemen staan die wel mee kunnen doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Mochten we beginnen dan is dat tegen de kerstvakantie aan.

Een AM2(+) bordje kost niet zoveel. Ze worden wel duurder naarmate je meer eraan eist :P

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Al een tijdje niet meer naar de low-end amd prijzen gekeken, en ik moet zeggen dat het me wel verbaast. In de low-end markt zit amd zeker in het voordeel tov Intel (bv. de X2 4600 presteert evengoed als de E6300 maar is wel de helft goedkoper)

De x2 4600 kost zo'n 47EUR in de pricewatch en is al tot 3200Mhz overclockt geweest, volgens een snelle google (zie xtremesystems.org)
Waardoor hij gelijkwaardig wordt met een X2 6400.
Beide hebben 2x 512Mb cache. En achteraf is er nog een mooie toekomst voor deze processor in een mediacenter of iets dergelijks.

Verwijderd

Topicstarter
En dat vind jij een goede kanidaat voor een OC-contest? :) het is overigens 512 KB cache

Een dualcore is opzich ook prima te doen. Het enige nadeel hiervan is wanneer 1 core niet meer wilt meewerken je behoorlijk limited kan zijn met je Oc.

• Ward Vr
Ik weet niet in hoeverre dat in de huidige dual-cores nog een probleem is ? Komt het nog veel voor dat 1 core totaal niet mee wil ?

Hmmm ... er is in de pricewatch een 4600 met 512kB en met 1MB L2 cache.
Alsook de 4800+ staat aangeduid met 1MB cache, nochtans bestaat er volgens amd enkel een 4800+ 2.5Ghz met 512kB cache.

btw Ook de 4450e (51EUR 2.3Ghz met een TDP van 45W) staat in de pricewatch aangeduid als 2x512kB, en bij amd als 512kB.
Ook bij diverse shops staat hij als 1MB, kan iemand dit verklaren ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is denk ik per Core / Per chip in totaal. Een verkeerde markering, want een dualcore heeft altijd 2x cache, 2x512KB maakt 1MB :)

En ja dat gaat nog steeds op met 2 cores. :)

• Ward Vr
:) raar dat amd dan maar 512kb op hun website zet

edit: mijn stem gaat naar de x2 4800+ of de x2 4450e ... alletwee ~50EUR

[ Voor 43% gewijzigd door Ward Vr op 28-08-2008 18:08 ]

• Joep
Ik ga voor de X2 4050e of de X2 4450e, omdat de chip op 65nm gebakken is, standaard een lagere vcore heeft en de kloksnelheid in verhouding meer verhoogd kan worden dan de meeste andere AMD dualcore's. Dualcore, want dan heb ik d'r nog wat aan.

Edit: Een LE-1640 mag voor mijn part ook hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 28-08-2008 19:49 ]

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5000+ >:)

Ik doe sowieso niet mee, maar vind dat een Black Edition cpu wel een must is. :P
Waarom trouwens AMD, wie heeft er tegenwoordig nog een amd moederboard?
Doe doen een netburst contest ofzo. >:)

• Ward Vr
Wat is het verschil met bv. een X2 BE 2400 en de x2 4450e ?! Ik zie er geen ?

Verwijderd

Topicstarter
Geen black edition, tenzij ze onder de 4 tientjes weggaan, dan is het ander verhaal :P

Met losse MP haal je echt geen uberscores hoor.

• C0llo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10-2025
woohoo, werd wel eens tijd met al die intel contests de laatste tijd. Als dit door gaat ben ik zeker van de partij (hopelijk kan ik ook nog wat tijd vinden om wat scores neer te zetten dan)

Wat CPU betreft maakt het mij niet zoveel uit. die semprontjes van minder dan 30 euro zijn al best gaaf, maar wellicht is het leuker om toch een dual-core te nemen, dan houd je er wellicht nog wat aan over :P

teambitstorm.nl

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
Count mij in :*)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Ik ben zeer zeker geïnteresseerd. :D

En voor al de Intel fan boy's, er zijn zeer zeker ook mensen met AM2 systemen. ;)

Trouwens, komen er ook verschillende klasse kwa koeling etc.?

Verwijderd

Topicstarter
Je mag zelf weten wat voor een koeling je gebruikt. :) Mocht ik gaan beginnen is dat een Vapochill XE (-35 graden @ 200W).

• Ward Vr
Toch liefst 2 categorien: >20° (voor water- en luchtkoeling) en < 20°, voor alle extreme shit >:)

• Joep
Ward Vr schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:13:
Toch liefst 2 categorien: >20° (voor water- en luchtkoeling) en < 20°, voor alle extreme shit >:)
Voor mij hoeven er geen verschillende categorieën te zijn, maar als we dat doen, doe het dan goed.

Ik zou een scheiding maken tussen boven en onder de omgevingstemperatuur, want anders gaan mensen bijvoorbeeld peltiers/vapo's afstellen, zodat de temp @ load net 20° C is.

Dus peltier's, Dice, LN2, Phase-change, airco assisted cooling en dergelijke aan één kant.
Lucht- en waterkoeling aan de andere kant.

Ik heb vast nog niet alle extreme koelmogelijkheden genoemd, maar als mensen komen aanzetten met bijvoorbeeld een stirlingmotor om zo hun processor te koelen, is het duidelijk dat ze bij de categorie onder omgevingstemperatuur horen.

Over de processor: Ik stem op de AMD Athlon LE-1640B "Lima" (G2-stepping). 1MB L2-cache en een multiplier van 13,5 zijn wel zo lekker :9~ Deze singlecore is gebakken op 65nm en vrijwel niet te vinden. De productcode is ADH164BIAA4DP. De normale LE-1640 "Orleans" is op 90nm gebakken, heeft een multiplier van 13 en is wel overal verkrijgbaar, maar klokt minder goed over.

35 euro. De IHS zal er wel makkelijk van af gaan >:)

Welke benchmark gaan we draaien? SuperPI (1M/32M)? Of wordt het suicide met CPU-Z?

Edit:
http://www.ripping.org/database.php?cpuid=707

Een ander voordeel van een singlecore is dat je er ver mee kan komen met alleen luchtkoeling, vanwege de lage TDP.

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 30-08-2008 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, das wel een goede. Op 330MHz DDR2 / 3/3/3/4 timings, een HTT van 300MHz en een Cpu-clock van bijna 4GHz, qua HTT / memory kan ik daar al dik overheenkomen. Nu maar hopen dat ik een beetje een goede Cpu hiervoor vinden kan. WR is wel leuk ja :P

• Martijn1993
  • Laatst online: 22-01 11:14
Ik ben van de partij als het door gaat.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Nu maar hopen dat ik een redelijk mobotje kan vinden :P

High Powered Madness

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf 3 tientjes heb je een supergoedkoop moederbord. OCíngopties zijn vaak anders. :P

Ik zou budgetbordjes vermijden. Die halen vaak niet eens 50MHz snellere HTT. Een goed bord kan 150+MHz of meer halen.

• dalus

dalus

Firing Sparks

Inderdaad, als je een redelijk lekker moederboard wilt hebben zit je al aan de 70E Moet ff kijken of dat nog dit jaar gaat lukken. Er moet namelijk ook nog een setje tubes deze kant opkomen :9

High Powered Madness

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Count me in. Let er wel op dat de 4800 eruitgaat (4850 blijft), en ik vrees dat deze binnen enkele maanden moeilijk leverbaar zal zijn.

Verwijderd

Ik weet nog niet of ik mee doe, maar heb nog wel een AM2 systeempje staan waar ik eventueel een procje voor kan scoren..

Ik doe trouwens wel alleen mee als er twee klasses komen, boven en onder omgevingstemp. Anders maak je met lucht sowieso te weinig kans op 'n beetje 'n goed plekje in 't klassement.

• Joep
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 01:20:
Ik weet nog niet of ik mee doe, maar heb nog wel een AM2 systeempje staan waar ik eventueel een procje voor kan scoren..

Ik doe trouwens wel alleen mee als er twee klasses komen, boven en onder omgevingstemp. Anders maak je met lucht sowieso te weinig kans op 'n beetje 'n goed plekje in 't klassement.
Het gaat toch niet alleen maar om het winnen? De prijs zal toch vrijwel niks voorstellen, dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik doe mee omdat ik het leuk vindt. Zo'n contest met een low-budget processor is ontzettend leuk. Met een singlecore maak je met lucht sowieso een redelijke kans op een hoge plaats. Overclocken is meer dan alleen dure onderdelen kopen, LN2 erop en benchen maar. Om een voorbeeld te geven; De GoT Fair play 3D overclock contest is gewonnen door Syngrow die z'n gpu koelde met water, terwijl hij beweerde dat het ook op lucht kon. Hoewel dit minder van toepassing is op processors, zou het me niet verbazen dat iemand die veel ervaring heeft in overclocken deze contest ook kan winnen zonder cryogene koeling. Je kunt nog zoveel LN2 erop gieten als je wil, als je de tweaks niet toepast en de kunst niet beheerst, zul je nooit winnen.

Dus doe gewoon mee voor de lol. Wat zijn een paar tientjes nou?

• Ward Vr
Joep Stoffels schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:37:
[...]

Het gaat toch niet alleen maar om het winnen?
Bah, waarom is het dan een wedstrijd ? Als ik vanaf het begin al weet dat ik geen kans maak om bv. in de top 10 te eindigen, omdat daar allemaal subzero mensen zitten, dan heb ik al veel minder zin.
Joep Stoffels schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:37:
[...]
De GoT Fair play 3D overclock contest is gewonnen door Syngrow die z'n gpu koelde met water, terwijl hij beweerde dat het ook op lucht kon. Hoewel dit minder van toepassing is op processors, zou het me niet verbazen dat iemand die veel ervaring heeft in overclocken deze contest ook kan winnen zonder cryogene koeling.
Nuja, inderdaad, je weet nooit dat er lijken uit de kast vallen. :+

• Joep
Ward Vr schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:07:
Bah, waarom is het dan een wedstrijd ? Als ik vanaf het begin al weet dat ik geen kans maak om bv. in de top 10 te eindigen, omdat daar allemaal subzero mensen zitten, dan heb ik al veel minder zin.
Olympische gedachte anyone? Jij bent zeker zo-iemand d:)b
Ward Vr schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:07:
Nuja, inderdaad, je weet nooit dat er lijken uit de kast vallen. :+
Deze zin mag je me opnieuw uitleggen, zonder jargon :+

Dan doen we toch lekker twee categorieën, mij best. Als bijvoorbeeld Extera beslist om mee te doen in de categorie boven omgevingstemperatuur, verlies je toch :P

Wat betreft de LE-1640; er zijn twee varianten. De "Orleans" 1MB L2-cache, 90nm, 2600MHz en de "Lima" 512KB L2-cache, 65nm, 2700MHz. Maakt in principe dus weinig uit, maar mocht deze besteld worden, dan is het zaak dat iedereen dezelfde core krijgt.

Edit: Tegen de tijd dat de contest van start zal gaan, vriest het 's nachts, dus buiten benchen met luchtkoeling zal je ver brengen. Da's pech hebben voor mensen met waterkoeling. Het zal een tijd duren voordat het koelwater op omgevingstemperatuur is en als we een strenge winter krijgen (-10/-15) kunnen jullie niet benchen, want dan kan je reservoir bevriezen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Joep op 31-08-2008 13:25 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Joep Stoffels schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:57:
[...]

Da's pech hebben voor mensen met waterkoeling. Het zal een tijd duren voordat het koelwater op omgevingstemperatuur is en als we een strenge winter krijgen (-10/-15) kunnen jullie niet benchen, want dan kan je reservoir bevriezen :P
Radiators met koelvloeistof+antivries bevriezen niet hoor :+ ;)

Ik heb helaas geen AMD spul en voorlopig ook geen geld over om een mobo+cpu te kopen. Ik wacht wel weer op de volgende intel contest O-)

Youtube Download ubersnel.nl

• Ward Vr
[...]

Olympische gedachte anyone? Jij bent zeker zo-iemand d:)b
[...]
In een autorace ga je toch ook geen opel astra's tegen porsches laten rijden en dan tegen de opels zeggen: "jullie maken geen kans, maar dat is niet belangrijk aangezien meedoen belangrijk is dan winnen". Ik meet mij liever met mensen met gelijke middelen, maar we zullen zien hoe belangrijk de keuze van de middelen wordt :)
btw Wie wint er nu niet graag ? De die-hard oc'ers strijden toch ook voor de 1e plaats en niet voor de 38ste.
[...]
Deze zin mag je me opnieuw uitleggen, zonder jargon :+
Jargon ? Ik dacht dat dat een bekend gezegde was :P Ik bedoelde 'je weet nooit dat er wonderen gebeuren'

• OConnor
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt? :+

Single core lijkt mij leuker. Niet de cheapste maar ééntje met een iets hogere MP. Als mogelijk 65nm.

En dan nog een test vinden waarbij de hoeveelheid geheugen en snelheid daarvan een zo klein mogelijke rol speelt...

Ik heb trouwens een ingenieus doch uitvoerbaar koelingsidee :9

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• Ward Vr
Gewoon wie de hoogste frequentie haalt wint, lijkt mij het eerlijkst. :)

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Het is juist de kunst om verder te gaan dan dat.

• Ward Vr
tja, je kan idd je hele systeem zitten tweaken, maar dan is het al gauw weer de rijkste die wint ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is als fun bedoeld, om ervaring op te doen, goedkoop een CPU op z'n staart trappen, kortom geen wedstrijdje wie het meeste geld heeft en de grootste e-dick uitgedrukt in apparatuur. Ook zonder een luxe LN2 installatie kan je nog met plezier clocken.

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:50:
Het is als fun bedoeld, om ervaring op te doen, goedkoop een CPU op z'n staart trappen, kortom geen wedstrijdje wie het meeste geld heeft en de grootste e-dick uitgedrukt in apparatuur. Ook zonder een luxe LN2 installatie kan je nog met plezier clocken.
Zeker met amd met z;n #$$#%$%#% coldbug :(

• Joep
Ward Vr schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 20:32:
Gewoon wie de hoogste frequentie haalt wint, lijkt mij het eerlijkst. :)

tja, je kan idd je hele systeem zitten tweaken, maar dan is het al gauw weer de rijkste die wint ;)
Lekker saai zeg. Als we alleen maar CPU-z als benchmark gebruiken, is het simpel gezegd gewoon effe 2 volt erop en suicideshot nemen. Leuk :N Als we bijvoorbeeld SuperPI als benchmark gebruiken, kunnen er veel meer mods en tweaks worden toegepast. Daarnaast ondersteunt AM2 alleen maar DDR2 en kunnen zelfs cheap-ass DDR2 setjes een redelijk hoge frequentie (500MHz) halen t.o.v. de maximale HTT-frequentie (300-310MHz) van een LE-1640 met MP=13. Tuurlijk zijn er mensen tussen met DDR2 PC2>10000, waardoor zij 1:2 kunnen draaien op strakke timings, maar je hoeft niet persé een 790GX/790FX moederbord te hebben om hoog te klokken. Mensen die zich duur geheugen kunnen veroorloven doen sowieso meestal mee aan de categorie onder omgevingstemperatuur.

Dus naast CPU-z, SuperPI of een dergelijke benchmark, want CPU-z is leuk, maar SuperPI is leuker.

En zoals Lism al zegt; het is een vriendschappelijke wedstrijd met een gemoedelijke sfeer. Ook zonder DDR2 PC2>10000 kun je je vermaken. Als je dat niet kunt, dan is deze contest niks voor jou.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wel minstens een benchmark exclusief een suicide-shot. Je hebt er verschillende die CPU-gerelateerd zijn, ik zal deze later summerizen. Het is niet de bedoeling nee een suicide-shot te maken .. wat er wel minstens moet gebeuren is een stable benchmark laten draaien. Welke dit is wordt later bepaald. Voor nu is de animo-check, de uit te kiezen CPU en begin / eind-datum :)

• OConnor
Mijn voorstel is om als cpu de bovenste uit dit lijstje te nemen. Hij heeft er 66 op voorraad wat ruim voldoende is.

Als begindatum iets als, zo gauw die cpu's in de brievenbussen vallen :P, 15 september o.i.d.
Duur v/d contest, bijv. 1 maand? Zo extreem lang als de vorige (3 maanden dacht ik) vond ik zelf wat tè.

En als benchie, wat dachten jullie gewoon van PiFast? Lijkt me prima te doen, hoewel echt k*tgeheugen (zoals ik heb) wel een probleempje kan zijn, maar...
* OConnor vindt dat het om het winnen meedoen gaat :*).

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Is het trouwens geen idee om een soort versie van linux te gebruiken? Gewoon een damnsmalllinux met de amd driver erin en die booten vanaf usb om te benchen? Zo heeft in ieder geval iedereen een gelijk OS en gaat het echt puur om de processor (ipv allerlei OS tuning).

Verwijderd

Topicstarter
@OConnor, goede! :) Dat is 33 euro de CPU :)

@Stouten, ik denk dat de helft weet hoe Linux werkt. Je bent gewoon vrij in welk OS je neemt. Hetzij Windows 98 tot Vista. Elk os heeft weer zijn voordelen en nadelen. Ik denk dat iedereen hierin gewoon vrij moet zijn.

• Stouten
@ Jism, ik bedoel het eigenlijk dat het gewoon no nonsense en cut the crap zou kunnen. We zouden bijvoorbeeld ook een windows pe omgeving kunnen gebruiken. Simpel en safe en zo vanaf usb te booten. Gewoon een gedachte gangetje hoor :)

@ OConner, heb je er ook nog een leuk moederbord bij kunnen vinden of nog niet?

Verwijderd

Topicstarter
Elk budgetplankje gaat je niet helpen een hoge OC te halen. Het probleem ligt 'm in de te halen HTT, en budgetbordjes kappen er na de 50MHz al mee. Wellicht dat je een 2dehands Nforce 550 of hoger kan halen, of doe het meteen goed en ga voor de 790x chipset van AMD of Nvidia. Je hebt dan ook meteen AM2+ en is futureproof. Ik ga zelf een Gigabyte M55S-s3 gebruiken, doet zonder meer een HTT van 340MHz op lucht. Ik heb dan erg veel headroom om te clocken :)

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
Leuk idee!! Zit al langer met het idee om gewoon de rand van de apparatuur eens af te tasten (doe'k toch maar niet mijn m'n nieuwe pc :+ )

Ga even kijken of'k nog aan geld kan komen :P Dan doe'k gewoon mee...

[ Voor 21% gewijzigd door zjorsie op 01-09-2008 14:35 ]

• shinchan03
  • Laatst online: 10:56

shinchan03

Niels

Stouten schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:40:
Is het trouwens geen idee om een soort versie van linux te gebruiken? Gewoon een damnsmalllinux met de amd driver erin en die booten vanaf usb om te benchen? Zo heeft in ieder geval iedereen een gelijk OS en gaat het echt puur om de processor (ipv allerlei OS tuning).
Vind juist die ostweaks erbij horen anders komt het er gewoon op neer welke cpu het verste de schuifjes omhoog gehaald kunnen worden met het beste moederbord en koeling.

• C0llo
en anders komt het er op neer wie het beste kan klikken..

Ik vind juist, nog veel erger bij gfx overclock contests enzo, dat het veelste te veel gaat om de software-matige tweaks die verder compleet useless zijn.
Als ik overclock, clock ik over om meer preformance te halen, niet om het er lelijker uit te laten zien of om het gebruiks gemak omlaag te halen.....

teambitstorm.nl

• zjorsie
C0llo schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:50:
en anders komt het er op neer wie het beste kan klikken..

Ik vind juist, nog veel erger bij gfx overclock contests enzo, dat het veelste te veel gaat om de software-matige tweaks die verder compleet useless zijn.
Als ik overclock, clock ik over om meer preformance te halen, niet om het er lelijker uit te laten zien of om het gebruiks gemak omlaag te halen.....
Als het om de CPU score gaat wel (bij benchmarks)

Trouwens een idee om Performance Test (CPU gedeelte) te gebruiken? Dit is een suite van verschillende tests.

Kan trouwens ook een SuperPI 1M test doen en voor de stabiliteit een 8M ofzo

EDIT:

Kan nu goedkoop een demomodel krijgen (en zie bij salland automatisering dezelfde LE-1640 ook voor 33 euro (voor de mensen die (ook) in raalte wonen :P), dus wanneer beginnen we... Wordt het ong. rond de kerstvakantie, of "zo snel mogelijk" als iedereen z'n stuff binnen heeft?

EDIT2:
Zie trouwens ook dat die leverancier nu "nog" 43 op voorraad heeft :P

[ Voor 25% gewijzigd door zjorsie op 02-09-2008 15:54 ]

• Ward Vr
Iemand een pol starten met een paar leuke procjes in ? Lijkt mij et meest democratische.

Verwijderd

Topicstarter
So far hebben we dus 27 votes op Ja, Gaaf! wat dus betekend dat er meer dan voldoende animo is. Laat ik wel zeggen dat we geen mensen zoeken die goedkoop een CPU willen scoren en er uiteindelijk niet eens mee doen met de contest. Wat mij betreft kan de CPU-gedeelte op gestemd worden, en welke webshop er minstens 30 op voorraad heeft voor een mooi prijsje. :)

• zjorsie
@Jism...

Had eerst gevote op Ja, maar ik heb geen AMD...(of zoiets) Toen ik de prijzen zag, d8 ik ach wat... die 100 euro, ik doe gewoon mee :P

Vind een singlecore met een hoge multiplier wel een goed idee. Dualcore kan ook, maar voor de categorie boven kamertemperatuur (ik doe trouwens ook in die categorie mee) kan er beter worden gekozen voor een singlecore (goedkoper/hoger overclocken).

Zoals het er nu uitziet stem ik voor de LE 1640, door de hoge multiplier en het relatief grote cache geheugen...

• OConnor
Ik ga even wat benchmarks testen. In elk geval PiFast en SuperPi. Verder nog leuke opties die zowel snelheid als stabiliteit goed testen?

Ik test simpel:
- is er een duidelijk (positief) verschil bij hogere clocks?
- is het verschil tussen 1gb en 2gb geheugen klein genoeg?
- is er geen te groot voordeel voor snelle memtimings?
- In hoeverre heeft de HTT invloed op de uitkomst?

En dat alles op een schone windhoos xp-installatie 8) Hoezo tijd teveel?!

Verwijderd

yo dit ziet er interressant uit jongens :D count me in,
maar het zou wel zo stoer zijn om een Black Edition te gebruiken... ik ben ook best bereid daar wat meer geld voor te betalen....
kan ik eindelijk mn mooie DFI bordje testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Black edition is wellicht geen goede keuze. Omdat het A, redelijk geprijsd is, B, Er alleen een MP unlocked is en daarmee geen garantie hebt over de uiteindelijke clocksnelheid, C, die TDP belachelijk hoog is :+ Niet elk bordje kan een CPU van 125W TDP hebben, laat staan in océd modus. Dan ga je toch gauw richting de 175W wat erg zwaar gaat worden. Een budgetCPU is daarintegen ideaaler, omdat het TDP lager ligt en de prijs ook. Het is leuker om de goedkoopste CPU zover mogelijk te clocken.

Ik vind het iig tof dat het idee aanslaat en daarmee Doc weer een beetje tot leven gekomen is :)

• OConnor
InstellingenPiFastSuperPi
2200Mhz, HTT x5, mem 2GB DDR2800 4-5-5-15-1T57,5038,789
2200Mhz, HTT x1, mem 2GB DDR2 800 4-5-5-15-1T58,5338,781
2200Mhz, HTT x5, mem 2GB DDR2 400 5-6-6-16-2T64,8444,423
2640Mhz, HTT x5, mem 2GB DDR2 667 = DDR2 800 4-5-5-15-1T49,1433,117

En ten slotte een reepje geheugen minder
2200Mhz, HTT x5, mem 1GB DDR2 800 4-5-5-15-1T58,2239,789

Alle resultaten zijn het gemiddelde van twee runs.

Opvallend:
- hoeveelheid geheugen heeft minder invloed dan ik had verwacht
- HTT heeft zeer weinig invloed (deze op 1 is idioot, zal nooit hoeven)
- geheugentimings hebben helaas in beide tests erg veel invloed, hoewel dit wederom extreme waarden zijn
- ook chipsnelheid is gelukkig nog een belangrijke (de doorslaggevende) factor.

Conclusie = onbruikbare benchmarks denk ik, hangen veel te veel op die timings...

Verwijderd

Topicstarter
Maar das toch verder ook logisch? Een Systeem op 2200MHz met CL 5-5-5-18 tov 2200MHz met CL-4-4-4-12 is langzamer, in sommige gevallen een halve procent maar maar vaak de doorslaggevende factor. Maak je borst maar nat overigens, ik zet PC1200+ CL 3/3/3/9 in met een plank die makkelijk 340MHz haalt :)

En we kunnen altijd 1 van deze benchmarks gebruiken. Er zijn er genoeg te vinden :)

En das je HTT multiplier. Als jij een HTT van 300MHz minstens doet met een MP van 3x dan is dat stukken sneller als 200MHz x1 ofzo, dus je redenering klopt niet echt. Hogere HTT is beter. Je hebt het over de HTT-multiplier

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 00:50 ]

• OConnor
Tuurlijk is dat logisch. Maar als we toch een bench zoeken, wil ik wel ff kijken hoe geschikt hij is. Ene programma heeft veel meer baat bij snelle timings dan het andere. Misschien iets zoeken dat niet naar Pi speurt...

Voor PC1200 ben ik niet bang Jism :P voor die FSB wel...

Werk jij nog bij die computerzaak trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door OConnor op 03-09-2008 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas, anders wist ik het wel met inkopen. Die is overigens ook failliet sinds Januari dit jaar. Kon een mooie berg CPU's bestellen voor weinig en het verzenden was al helemaal een eitje. De kans is groot dat als je nu naar #random webshop mailt over de vraag van 28 processors dat ze er toch proberen een winst uit te slaan, duurder, etc. Even goed opletten waar we die CPU's gaan halen, en hoe we die het beste kunnen verdelen. Wellicht is het handig dat we alles op 1 rekening storten, de CPU's in tray's bestellen, en per post versturen (aangetekend = het veiligst maar duurst). Bovenstaande is voor iedereen voordeliger omdat bijna elke webshop 2 tot 15 euro vraagt per shipping.

Dus. Lijkt het handiger als we al het geld op 1 hoop gooien, hiermee de CPU's bestellen en onderling verzenden? Of liever allemaal apart bestellen bij de webshop? Eerste lijkt me handiger omdat je dan alle CPU's uit dezelfde batch hebt.

• OConnor
Ik zeg net als vorige keer: iemand zoeken die die betaling wil doen, en hij/zij per post versturen naar de rest. Ging toen prima. Alleen nog een vrijwilliger vinden :p en kijken wat de rest vindt.

Eerst maar eensch ff een definitief ' ik doe mee-'lijstje maken... Animo genoeg toch? Duh... :9~

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het bestwel op mij nemen, en heb nog wat contacten die via een leverancier goedkoper CPU's kunnen inslaan. Het vergt alleen even wat tijd, en ik moet toch echt weten welke CPU men wilt. Er wordt Dualcore geroepen, Black editions en single-core's. Mijn insteek is is dat het organiseren van een OC-contest, er met de goedkoopste spullen moet worden gewerkt, want immers is overclocken gebaseerd op goedkopere hardware pushen naar de grenzen van duurdere hardware (De 286 / 8MHz op 12MHz laten draaien bijv :P ).

Als je nagaat dat ik een tray met CPU's bestellen kan, en deze met 1 werkdag al op de post kan doen voor iedereen dan hebben we de CPU's in feite al heel snel. Ik ga eens een aanmelddingetje maken, met de echt definitieve aanmeldingen.

Verwijderd

ik zie het opzich wel zitten:)

heb hier nog een asus m2n mobo, en 3 gig ram. dus dat moet opzich wel goed komen,
krijg alleen mn loon pas op de 20e:(

• Stouten
Ikzou graag mee willen doen, maar ben afgelopen maandag slachtoffer geworden van een gekopieerde pinpas. Oftewel rekening geblokkeerd en 1000 euro foetsie. Zie heb over 10 werkdagen pas weer terug inclusief nieuwe pas.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als ik nog een leuk moederbord kan vinden doe ik ook mee. :)
Heb eigenlijk alleen maar Intel socket 775 moederborden die een beetje willen OCen. Heb wel 1 AM2 moederbord maar die zit in de PC van mijn vader en die zal ik er maar niet uit halen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 19:36
Wat is het verschil tussen de 790X en de 790FX chipset?
Deze MSI met 790X chipset is er al vanaf 66 euro.
Het eerste bord met een 790FX chipset is er vanaf 105 euro en dat is de MSI K9A2 Platinum V2.
Zit er veel verschil in wat betreft het overklokken op deze borden?
Anders gaan ik na het overklokken van een Xeon x3360 maar eens proberen een AMD hoog te klokken

[ Voor 12% gewijzigd door DarkShadow16 op 04-09-2008 19:38 ]

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Het lijkt me donders leuk om mee te doen. Heb hier zelf een Opteron 185 (die dus nog op s939 pokkelt)

Helaas :)

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 08:16

paularts

Paulux !!!!!!

DarkShadow16 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:36:
Wat is het verschil tussen de 790X en de 790FX chipset?
Deze MSI met 790X chipset is er al vanaf 66 euro.
Het eerste bord met een 790FX chipset is er vanaf 105 euro en dat is de MSI K9A2 Platinum V2.
Zit er veel verschil in wat betreft het overklokken op deze borden?
Anders gaan ik na het overklokken van een Xeon x3360 maar eens proberen een AMD hoog te klokken
als je de comparison op de msi site checkt hier kun je de verschillen zien :P

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was dat iets met de Southbridge.

Ik weet ook niet of die extra OC-functies willen werken op normale AM2 CPU's (i.e de nieuwe SB clockt een Phenom een stukje hoger dan een normaal moederbord).

Verwijderd

mischien dat mn intresse vervallen is.. ff kyken of ik mn mobo weer aan de praat krijg, hij boot niet meer.., straks maar ff cmos batterij dr uit:P

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik ben een tijdje uit het oc wereldje geweest, dus ik zie dit wel zitten om er weer een beetje in te komen.

Ik moet enkel een amd mobo zien te vinden, maar dat zie ik niet als een probleem.

Verwijderd

@ hierboven^

zoduur zijn die AM2 plankjes ook niet, en als je de Proc heel houdt, hou je er ook nog wat leuks aan over 8)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Voor een student is ff een amd2+ plankje en proc toch wel duur ;) Dus ik vind het niet gek dat er nog een aantal mensen twijfelen. Doe ik zelf nog namelijk ook :P

High Powered Madness

• zjorsie
Nog iemand die een mening heeft over een mogelijke CPU?

tot nu toe zijn er geopperd:
- LE 1640 (evt. G2 stepping (65 nm))
- X2 (BE) 4xxx

Lijkt me handig als we voor de CPU een bedrag van laten we zeggen 30 ~ 50 euro kiezen?

[ Voor 8% gewijzigd door zjorsie op 05-09-2008 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. De keuze voor een cpu moet maar eens gaan komen (thx Zjorsie ;) )

We gaan gewoon simpelweg voten. De keuze is heel eenvoudig. Of een Single-core zo energiezuinig en prijsbewust als het maar kan, of een duurdere X2, met een laag TDP dan wel fabrikageproces.

Nummer 1: AMD Athlon LE-1600 Single-core
Merk AMD
Productserie Athlon 64
Type LE-1600
Socket AM2
Snelheid 2.2GHz
CPU Core Single
Bus snelheid HT-Link 1000MHz
CPU Cache Level 1 128KB
CPU Cache Level 2 1MB
Met een TDP van 45W dus :) En boxed. Dus je krijgt er nog een leuke heatsink bij. 30 euro

Nummer 2: AMD Athlon X2 3600+
Merk AMD
Productserie Athlon 64 X2
Type 3600+
Socket AM2
Snelheid 1.9GHz
CPU Core Dual
CPU Cache Level 2 512KB
Tray uitvoering (geen heatsink dus), 65W TDP. AM2. 33 euro

Het liefste koopt iedereen natuurlijk een tray-versie, omdat dat aanzienlijk kan schelen in de verzendkosten. Océn op een stock-koeler raad ik zowiezo iedereen af. Ik ga er dan ook vanuit dat iedereen wel een degelijke koeler heeft liggen.

Poll: Welke CPU?
Le-1600BE SingleCore
Athlon X2 Dualcore
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=306180&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Voordat je stemt, heb ik liever of je je eerst bedenkt of je wel meedoet met deze contest. Als je mee wilt doen dan is stemmen gewoon vrij, maar mensen die alleen klikken omdat het leuk is sla deze alsjeblieft over. Deze poll bepaalt namelijk de keuze van de CPU straks.

Persoonlijk zou ik voor de Single-core variant stemmen. Met een dualcore is de kans op een hogere OC kleiner omdat altijd 1 core net iets minder kan hebben dan de andere. Maar het risico met een single-core is hierbij ook aanwezig. Je kan er minimaal vanuit gaan dat je Chip ruim 200MHz of hoger doet, op lucht.

• Martijn1993
  • Laatst online: 22-01 11:14
Ik ben op zich voor een single core maar waarom niet de 1640?

Verwijderd

heb single core gestemd, doe wss ook mee, hebl iever single core omdat je dan niet het probleem hebt, dat als 1 core niet wil, dan gaat de andere ook niet, minder hitte..

Verwijderd

Topicstarter
Martijn1993 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:09:
Ik ben op zich voor een single core maar waarom niet de 1640?
Goede.
Merk AMD
Productserie Athlon 64
Type LE-1640
Socket AM2
Snelheid 2.6GHz
CPU Core Single
CPU Cache Level 1 128KB
CPU Cache Level 2 1MB
3 tientjes, Tray, 45W TDP. :)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Ik denk dat een dual core'tje overclocken leuker is.

• zjorsie
Heb persoonlijk liever een boxed cpu (de pc gaat na de contest (zo mogelijk) als servertje draaien. Dit bovenop de andere voordelen (geen core die net iets minder kan hebben).

Kan eventueel ook wel de 1640 worden d8 ik toch zo? Kan me een linkje herinneren van een shop die er 66 ofzo op voorraad had?

• Sneezydevil
Ik heb ook gestemd op de 1600/1640, met name omdat je minder kans hebt op een slechte core, of hij nu boxed of niet is maakt mij niet veel uit, iets om hem te koelen heb ik wel.

Verwijderd

Topicstarter
zjorsie schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 18:47:
Heb persoonlijk liever een boxed cpu (de pc gaat na de contest (zo mogelijk) als servertje draaien.
Nogmaals, daar is deze contest niet voor bedoeld. Het gaat om de CPU die je wilt océn , wat je erna mee doet moet je zelf weten, maar dat is niet van belang voor deze contest. Daarom ga ik er ook geen rekening mee houden, met producten die erna nog wel even ingezet kunnen worden.

• OConnor
Ik heb voor de LE-1640 singlecore gestemd. Is gewoon veel leuker, je komt hoger met singlecores.

Tenminste, er staan resultaten op hwbot van bijna 4000Mhz...

>:)

• C0llo
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt. Als we puur gaan voor de hoogste clocks en verder alleen superpi draaien ofz lijkt me single core het leukste. Daarbij gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een 1640 boven een 1600 simpelweg vanwegen de hogere MP :)

teambitstorm.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het zou bijzonder zijn als ik al in de eerste plaats mijn volledige HTT halen kan zonder te downgraden op de MP zelf van de CPU :P

Ik vind beide niet erg. Bij de 2.6GHz model heb je kans dat je al gauw tegen 3GHz aanloopt en daarmee het einde van de chip is. 4GHz is leuk maar op lucht / water kan je dat vergeten.

• zjorsie
WTF... is al de 3e keer da'k dit typ :S
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 18:55:
[...]

Nogmaals, daar is deze contest niet voor bedoeld. Het gaat om de CPU die je wilt océn , wat je erna mee doet moet je zelf weten, maar dat is niet van belang voor deze contest. Daarom ga ik er ook geen rekening mee houden, met producten die erna nog wel even ingezet kunnen worden.
Je had er heus geen rekening mee hoeven houden hr... Als de keuze valt op een tray versie, scharrel ik via via wel ergens een koelertje op...
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:21:
[...]

Ik vind beide niet erg. Bij de 2.6GHz model heb je kans dat je al gauw tegen 3GHz aanloopt en daarmee het einde van de chip is. 4GHz is leuk maar op lucht / water kan je dat vergeten.
Ik ben van plan mooi buiten te gaan zitten, altijd wel wat wind (zeker het weer van de laatste dagen)... Zal wel resultaten van het verschil met binnen posten :P

• OConnor
OK de uitslag van de poll is overweldigend ;). En er komt een nieuwe week aan in welke dingen besteld/verzonden kunnen worden!

- welke cpu? -> lijkt mde de LE-1640 te worden
- hoe lang?
- benchmark?
- wie gaat er shoppen en naar andere tweakers sturen?

En wordt het al tijd voor een definitieve deelnemers-lijstje?

[ Voor 13% gewijzigd door OConnor op 07-09-2008 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdsduur van 6 weken na ontvangst CPU lijkt me meer dan voldoende, om iig 1 dag te gaan océn.

Benchmark, Pifast is een goede. Daar zit immers ook een enorme DB van op het net met andere CPU's. Ik wil opzich wel het shoppinggebeuren doen, traymodelletjes bestellen en versturen naar Tweakers. Ik ga daar later voor kijken, ik wacht immers nog een mail af van een webshop die er hopelijk wel een stuk of 30 kan leveren zonder belachelijke marges :+

Als iedereen wilt posten, of mij DMén met wie er echt meedoet, laat het dan even weten, dan ga ik dat samenvatten en later gebruiken voor een nieuwe Startpost. Qua betaalgegevens en dergelijk dat is van latere zorg, ik ga daar ook een lijst van bijhouden in de nieuwe TS.

Mocht iemand nog aanvullingen hebben, graag :) De LE lijkt overigens gewoon een sempron trouwens :?

• zjorsie
Ik wil best posten of ik meedoe hr :+

Count me in d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door zjorsie op 07-09-2008 21:08 ]

• C0llo
Die LE is volgens mij ook een gewoon een sempron met wat hogere snelheden en 1000mhz HTT ipv 800, alle bij ook 65nm. Hoe dan ook is ie prima geschikt en net zo duur als veel tragere semprons..

owh en ik doe uiteraard mee :*)

teambitstorm.nl

• Joep
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:30:
Een tijdsduur van 6 weken na ontvangst CPU lijkt me meer dan voldoende, om iig 1 dag te gaan océn.

Benchmark, Pifast is een goede. Daar zit immers ook een enorme DB van op het net met andere CPU's. Ik wil opzich wel het shoppinggebeuren doen, traymodelletjes bestellen en versturen naar Tweakers. Ik ga daar later voor kijken, ik wacht immers nog een mail af van een webshop die er hopelijk wel een stuk of 30 kan leveren zonder belachelijke marges :+

Als iedereen wilt posten, of mij DMén met wie er echt meedoet, laat het dan even weten, dan ga ik dat samenvatten en later gebruiken voor een nieuwe Startpost. Qua betaalgegevens en dergelijk dat is van latere zorg, ik ga daar ook een lijst van bijhouden in de nieuwe TS.

Mocht iemand nog aanvullingen hebben, graag :) De LE lijkt overigens gewoon een sempron trouwens :?
Wanneer gaat de contest dan van start? Binnen een maand ofzo? Ik wacht eerlijk gezegd liever tot de maand december. Dan heeft iedereen tijd genoeg, is het koud buiten en misschien zijn er mensen die op <+:) moeten wachten, voordat ze kunnen benchen ;)

Ik vindt PiFast een rare keuze, zeker als je als reden de database noemt. Als je op XtremeSystems, HWBot.org en ripping.org kijkt, valt het zelfs mij (leek) op dat SuperPi 1M de meest gebruikte cpu-benchmark is. Op ripping,org houden ze PiFast zelfs niets eens bij. Iets zegt me dat je PiFast voor een reden kiest. Het PiFast WR misschien dat op 3640MHz staat voor de LE-1640 en op 3955MHz voor SuperPi? Doe maar gewoon SuperPi 1M. Dat kent iedereen en is de maatstaf. Als je zo graag een WR wil hebben, kun je heus wel een extra keer PiFast benchen. 1M, omdat mensen met luchtkoeling dan ook een kans maken, want 32M @>3600MHz betekent altijd onder omgevingstemperatuur koelen. 32M duurt ook gewoon te lang. Ik heb geen zin om 5 minuten te moeten wachten om te zien dat m'n eerste paar loops niet snel genoeg zijn.

De low-end singlecore AM2 processors van AMD zijn als volgt:
Sempron LE-1100/1150: 256KB L2, HT link: 800MHz, MP: 9,5/10, Core: 65nm "Lima" G2 stepping
Sempron LE-1200/1250: 512KB L2, HT link: 800MHz, MP: 10,5/11, Core: 65nm "Lima" G2 stepping
Athlon LE-1600/1620: 1MB L2, HT link: 1000MHz, MP: 11/12, Core: 90nm "Orleans" F3 Stepping
Athlon LE-1640: 512KB L2, HT link: 1000MHz, MP: 13,5, Core: 65nm "Lima" G2 stepping
Er is ook nog een 1660 "Lima" met een MP van 14, maar dat is een paper launch gebleken.

Bij de introductie van de 1640, was deze "Orleans", maar sinds begin dit jaar zijn er alleen nog maar "Lima"-'s de fabs uitgerold, dus als het goed is krijgen we een LE-1640 "Lima", welke in feite een Sempron LE-12xx is met een grotere HT link en hogere multiplier.

Het is wel belangrijk dat iedereen dezelfde core krijgt, want een "Orleans" heeft bij SuperPi voordeel door de 1MB L2 cache, maar de "Lima" heeft als voordeel dat 'ie verder overklokt kan worden door de iets hogere MP, betere stepping en het 65nm fabricageproces.

Ik las btw ergens op XS over een coldbug die al op kan treden bij 6 graden celcius ;(

Ik doe pas mee als we vanaf december beginnen. Heb pas tijd vanaf die maand.

Edit: Ik ben bang dat een webshop geen rekening kan houden met verschillende stepppings :N

Verwijderd

@Jism:

Je zou ook een actie op SamenKopen kunnen gebruiken om de inkoop van de CPU's te beheren.

Op die manier kunnen ook mensen een CPU kopen die gewoon een goedkope CPU willen hebben en niet zozeer meedoen aan de overclock wedstrijd. Daardoor kun je misschien via grotere oplage een betere prijs krijgen en daar heb je meteen alle administratieve mogelijkheden.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
Mij lijkt het wel leuk om te proberen, ben alleen vrij nieuw met OC'en...
Worden er nog eisen gesteld aan de koeling, geheugens, chipsets, moederborden of is dit allemaal vrij?

Want ik heb geen XXX-Extreme-"vul wat lulkoek"-"in"-"laag-laag-laag" geheugen enzo ;)

Mijn media center en server zijn allebei voorzien van een 4850e, en die hebben een TDP van 45 watt.
Door die lagen TDP is het iets veiliger om over te klokken zonder bang te zijn voor smelten van je cpu/mobo.

Verder heb ik hier een nForce 500 chipset liggen (maar dat is AM2 geen AM2+)
En 2 x Gigabyte GA-MA79GM-S2H (Die mediacenter monsters)

Even niets...

• Joep
thijs_cramer schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:18:
Mij lijkt het wel leuk om te proberen, ben alleen vrij nieuw met OC'en...
Worden er nog eisen gesteld aan de koeling, geheugens, chipsets, moederborden of is dit allemaal vrij?

Want ik heb geen XXX-Extreme-"vul wat lulkoek"-"in"-"laag-laag-laag" geheugen enzo ;)

Mijn media center en server zijn allebei voorzien van een 4850e, en die hebben een TDP van 45 watt.
Door die lagen TDP is het iets veiliger om over te klokken zonder bang te zijn voor smelten van je cpu/mobo.

Verder heb ik hier een nForce 500 chipset liggen (maar dat is AM2 geen AM2+)
En 2 x Gigabyte GA-MA79GM-S2H (Die mediacenter monsters)
Geen eisen :) Als je een lage SuperPi score wil krijgen, zul je wel ook je geheugen moeten overklokken. Ik ga waarschijnlijk ook een GA-MA79GM-S2H kopen. Vcore gaat tot 1,85 volt op die dingen, maar vmem maar tot 2,1 volt |:( Wordt waarschijnlijk voltmodden of genoegen nemen met lagere timings.

Edit: Lol, hogere timings ;)

• FireDrunk
Joep Stoffels schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:24:
[...]

Geen eisen :) Als je een lage SuperPi score wil krijgen, zul je wel ook je geheugen moeten overklokken. Ik ga waarschijnlijk ook een GA-MA79GM-S2H kopen. Vcore gaat tot 1,85 volt op die dingen, maar vmem maar tot 2,1 volt |:( Wordt waarschijnlijk voltmodden of genoegen nemen met lagere timings.

Edit: Lol, hogere timings ;)
Dat is dus precies mijn probleem...
Als je lagere timings hebt, "belast" je dan de geheugen controller van de CPU niet minder?
Dan word ie minder gevoelig voor fouten :)

Of kraai ik nou... (hoe heet dat ook alweer?...) oh ja... "Onzin"

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Door lagere timings kan je CPU je geheugen sneller aanspreken dan normaal, en daarom dus een snellere overdracht & toevoer. Als je een beetje leuk clocken wilt laat de budget bordjes dan maar liggen, en pak iets leuks. Budgetbordjes doen meestal niet meer dan 50MHz en missen gewoon veel opties als jij fatsoenlijk wilt océn. 1.85vcore is leuk maar de limitatie van je geheugen op 2.1v is bestwel een misser. Een beetje D9 geheugen draait pas lekker op 2.1v en alles daarboven loop je dan ook mis :P Een goede testtool is dan een Hirens bootcd'tje, hiermee kan je dmv memtest of Goldmemory het geheugen testen op foutjes naarmate je de snelheid verhoogt (long run, maar wel betrouwbaar). Als de cpu's daadwerkelijk coldbugged zijn dan heb ik een probleem ( :P ) maar dat is te omzeilen. Op 6 graden kan je immers ook leuk koelen lijkt me :P @JoepStoffels:
Edit: Ik ben bang dat een webshop geen rekening kan houden met verschillende stepppings :N
Dat ligt er maar aan. Als hun 30x een LE in trayvariant kunnen leveren die allemaal dezelfde nummertjes dragen dan zitten we al snor. Hoe anders wil je dezelfde cpu's uit een batch halen? :) Een tray is natuurlijk ook een batch en liever een batch dan 30 verschillende bestellingen bij meerdere webshops. Qua duur, stel dat we deze week de definitieve lijst van users weten, de week erop kunnen bestellen en vanaf daar 6 weken hebben om te clocken? Dat is bijna 2 maanden vanaf nu, de HD3850 contest ligt nu deels ook dood, omdat er zo enorm veel tijd voor genomen is, en iedereen heeft zijn score wel ondertussen wel gesubmit....

feedback :>

Verwijderd

Topicstarter
Goed. Ik heb de volgende TS voor de contest al klaarliggen.

Het enige minpunt is dat de 1640 alleen boxed komt. Dat betekend dat het 1 grote bende aan doosjes en koelers wordt. Mijn eerste plan was namelijk een Tray-variant te bestellen en deze well-tight met een enveloppe te versturen, omdat dit aanzienlijk bespaart in verzendkosten. Immers ga je ook niet met een Boxed-koeler een OC doen. Ik wil weten of men hier bezwaar tegen heeft, mocht ik echt geen tray-variant vinden voor onder de 33 euro, dat ik de CPU's gewoon los verzend en de koelers maar achterwege hou, of doneer, of wat dan ook. Omdat per 30 stuks verzenden hier gewoon 1 bedrag voor gerekend kan worden en per 30 stuks apart verzenden het een heel ander verhaal wordt. Ik ga ook geen uitzondering maken, dus vraag me er ook niet naar :)

nog vragen? :>

• FireDrunk
gaan we nog stemmen over een moederbord ofzo? :)
Ik wil mijn MSI wel eens op de pijnbank leggen, maar ik weet niet of de LE-1640 herkend word...

De tijd zal het waarschijnlijk leren ;)

Ik teken iig, geld speelt geen rol :P (leuk om te zeggen ;P )

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
De LE zal gewoonweg herkend worden als een CPU op 200MHz HTT & 13x MP. Zoniet, dan moet je maar eens kijken voor een biosupdate eerst :P Ik ga er vanuit dat het gewoon zal werken zodra ik 'm erin stop.

• Sneezydevil
Ik wou even melden dat ik zeker mee doe.

Wat de boxed cpu's betreft mag je wat mij betreft de koelers daar houden, zolang we allemaal maar dezelfde nummers krijgen ben ik tevreden ;)
Pagina: 1 2 Laatste