Fanspeed HD3850 doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Sinds vandaag heb ik een Club3D Radeon HD3850 OC in mijn pc zitten. Specs:

Asus P5Q Pro
Core 2 Duo 6750
2x2GB Buffalo Firestix
Samsung F1 750GB
met Vista Ultimate 64-bits

Het probleem is dat de fanspeed van de kaart continu 100% is volgens GPU-z en volgens mijn oren :P . De temperatuur van de kaart is idle slechts 33 graden, ook volgens GPU-z.
Natuurlijk ging ik gelijk proberen de fanspeed naar beneden te halen, echter zonder succes. Allereerst probeerde ik rivatuner te installeren. Hier ging het al fout. Ik krijg natuurlijk meteen een foutmelding, dat ik niet als administrator aangemeld ben. Dit is wel het geval en ook heb ik die beveiliging uitgeschakeld (UAC). De melding gaf aan dat de drivers niet gecertificeerd waren en dat het programma dus niet goed werkt.

Toen heb ik atitool geprobeerd. Hier hetzelfde probleem. Maar nu komt het vreemde: zodra ik de stresstest in atitool gebruik, schiet natuurlijk de load naar 100% in GPU-z. Tegelijkertijd daalt de fanspeed naar 40 procent en is de kaart onhoorbaar 8)7 .

Ik krijg een beetje het idee dat ik in de omgekeerde wereld leef. Heeft er iemand misschien wat tips om bijvoorbeeld atitool fatsoenlijk te laten werken?

Ik gebruik ati catalyst + control center versie 2008.0731...., gewoon de nieuwste versie.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

long schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:00:
Sinds vandaag heb ik een Club3D Radeon HD3850 OC in mijn pc zitten. Specs:

Asus P5Q Pro
Core 2 Duo 6750
2x2GB Buffalo Firestix
Samsung F1 750GB
met Vista Ultimate 64-bits

Het probleem is dat de fanspeed van de kaart continu 100% is volgens GPU-z en volgens mijn oren :P . De temperatuur van de kaart is idle slechts 33 graden, ook volgens GPU-z.
Natuurlijk ging ik gelijk proberen de fanspeed naar beneden te halen, echter zonder succes. Allereerst probeerde ik rivatuner te installeren. Hier ging het al fout. Ik krijg natuurlijk meteen een foutmelding, dat ik niet als administrator aangemeld ben. Dit is wel het geval en ook heb ik die beveiliging uitgeschakeld (UAC). De melding gaf aan dat de drivers niet gecertificeerd waren en dat het programma dus niet goed werkt.

Toen heb ik atitool geprobeerd. Hier hetzelfde probleem. Maar nu komt het vreemde: zodra ik de stresstest in atitool gebruik, schiet natuurlijk de load naar 100% in GPU-z. Tegelijkertijd daalt de fanspeed naar 40 procent en is de kaart onhoorbaar 8)7 .

Ik krijg een beetje het idee dat ik in de omgekeerde wereld leef. Heeft er iemand misschien wat tips om bijvoorbeeld atitool fatsoenlijk te laten werken?

Ik gebruik ati catalyst + control center versie 2008.0731...., gewoon de nieuwste versie.
Dit is iets anders dan meldingen over 'administrator' hoor! De melding dat drivers niet gecertificeerd zijn betekent niks anders dan dat Microsoft deze drivers nog niet heeft goedgekeurd (gecertificeerd, duh). Desondanks kunnen het perfect goede drivers zijn overigens.

Wat heb je nog meer geprobeerd, want dit is wel erg summier. Bijv. oudere drivers, herinstall windows, andere kaart, alles goed aangesloten, wat gebeurd er in games?

Met iets meer inzet kunnen we betere antwoorden geven.

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Oké, nu even wat ik allemaal geprobeerd heb.
Natuurlijk heb ik als eerste een verse installatie gedaan van Vista 64 bit. Daarna de nieuwste drivers erop gezet, zonder CCC. gewoon zo basic mogelijk.
Het lijkt er nu op dat de fan de ene keer wel op lage snelheid draait en harder gaat als er load is, maar andere keren staat de fan gewoon van begin af aan op 100%. Misschien moet ik hier maar mee leren leven totdat er betere drivers zijn dan.

Nu over het probleem van low-level drivers.
Het probleem is dus dat ik geen enkele van de volgende programma's werkend heb gekregen: Ati tool, Ati tray tools en Rivatuner.
Uiteraard heb ik gezocht via google naar dit probleem. Op verschillende sites wordt de oplossing gegeven om via cmd het volgende commando in te voeren:

bcdedit -set loadoptions DDISABLE_INTEGRITY_CHECKS

Klinkt logisch. Maar dit haalt helemaal niets uit.
Volgens een andere site komt dit doordat er updates zijn geïnstalleerd die er eerst af moeten. Dus ik die updates eraf gehaald, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Ik begin er behoorlijk moe van te worden. Er zijn toch vast wel mensen die deze programma's wél aan de praat hebben gekregen?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Lees je hier maar eens in, en je zult zien dat je niet de enige bent met dat probleem ;)

Ik moet trouwens opmerken dat ik met de Club 3d Ati 3850 512mb (non-oc, bijna dezelfde als de jouwe) totaal GEEN problemen met een hard draaiende fan heb. De fan draaide stock zo rond de 40% (idle, de fan is auto geregeld) maar dat heb ik met rivatuner op 25% gezet (laagste). Kaart word dan wel 70 graden stress @ 690 gpu en 720 mem (iets overgelclocked) maar dat heb ik er wel voor over.

één is geen, twee is één