harde schijf slaat uit

Pagina: 1
Acties:

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
dag allen,

Ik heb al enige tijd (plm 2,5 jaar) een zelf samengestelde pc, met daarin een 160 gig WD hd als hoofdschijf. de schijf heeft tot voor kort altijd perfect gewerkt, echter sinds ongeveer een week gebeurt het soms dat, terwijl de pc gewoon aanstaat, de hd ineens uitslaat. je hoort dit duidelijk. als ik plm een minuut wacht, dan is de hd weer opgestart en kan ik gewoon verder computeren. op moment van uitslaan bevriest de computer. ik heb reeds een schijfcontrole uitgevoerd, is het misschien handig om hiervan een rapport te posten? zoja, waar vind ik die?
of is mijn harde schijf gewoon langzaam aan aan het overlijden? is het ook mogelijk dat de stroomtoevoer om een of andere reden wegvalt oid? (hoewel ik een goeie voeding heb)..

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Controlleer in iedergeval of alle kabels nog goed vast zitten. Daarnaast download eens de diagnostic software van de fabrikant en controleer daar de hardeschijf eens mee. Zie ook: OM FAQ / Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 27-08-2008 12:09 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
de diagnostics tool van WD vindt bij de uitgebreide test een bad sector.. ik ga even op zoek naar factuur van de HD, zit geloof ik 3 jaar garantie op.. zal erom spannen of ik nog op tijd ben..
heb trouwens ook de hd op een andere power aansluiting vanuit de voeding aangesloten.. tot op heden geen uitslaande schijf meer gehad (2u geleden veranderd). dus ben benieuwd.. maar die bad sector is sowieso een garantiekwestie in principe?

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Meestal betekend een bad sector dat er meerdere gaan volgen en de hardeschijf aan het einde van zijn leven is. Wanneer de hardeschijf nog onder garantie valt is het verstandig hem voor RMA aan te melden. Ik weet niet of de software van WD ook een foutcode genereerd, als dit het geval is, dan is het verstandig deze code op te schrijven en te gebruiken bij de RMA aanvraag.

Wanneer de hardeschijf op deze lijn van de voeding wel goed blijft draaien, dan vermoed ik dat het grootste probleem in de voeding ligt. De lijn waar de hardeschijf af komt zal dan niet inorde zijn. Misschien iets om ookeven heel goed naar te kijken, voordat de voeding andere gekke dingen gaat doen. Kijk of je de voeding kunt (laten) doormeten.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 29-08-2008 21:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Schijven kosten tegenwoordig bijna niets meer (tera voor onder de 100 euro). Een backup kan dus nooit kwaad.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:22:
Schijven kosten tegenwoordig bijna niets meer (tera voor onder de 100 euro). Een backup kan dus nooit kwaad.
En daarom moet je maar geen gebruik maken van je garantie? :) Voor de garantie op een produkt betaal je ook gewoon hoor. Dat heeft de fabrikant gewoon in de totaal prijs meeberekend. Gevolgschade is weer wat anders, maar hetis nog niet zeke of de voeding de schuldige is.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ase- schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 16:42:
ik ga even op zoek naar factuur van de HD, zit geloof ik 3 jaar garantie op..
Zinloos. Er telt 1 ding voor WD, en dat is de serial number check hier:

http://support.wdc.com/warranty/index_end.asp?lang=en

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Nee, ik heb nooit gezegd dat er geen gebruik moet worden gemaakt van garantie.

@TS: ik heb dit ook met m'n server. Schijf slaat soms uit. Alle kost het volgens mij geen minuut om weer op te starten (maar minder). Absoluut geen BS te vinden. Zolang ie werkt viond ik het prima, en dat doet ie al 3 jaar...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook met mijn PC. Het is bij mij de C schijf en als het gebeurt reboot de PC. Dan hoor ik de schijf bij de POST weer aanslaan en dan boot de PC gewoon weer normaal. Soms heb ik het 2x per dag en soms 3 weken niet. Het vreemde is alleen dat ik al eerder een schijf had die het zelfde deed en na een tijdje bleef die nog geen 5 min aan. Die schijf heb ik toen vervangen door deze en nu begint deze het ook weer te doen. Ik heb verder nog 3 andere schijven in mijn PC zitten en die hebben er geen last van.

Niet om het topic te kapen ofzo maar ik wou even aangeven dat ik een soort gelijk iets heb en mee lees naar de eventuele oplossingen.

Ik heb zelf het vermoeden dat het door het moederbord komt. Zowel de voeding als SATA kabels heb ik allemaal al eens vervangen maar dat gaf geen oplossing. Het zou de voeding kunnen zijn maar dan vind ik het vreemd dat het altijd de C schijf is en nooit een andere. Aangezien ik het ook al had met een andere schijf denk ik daarom aan het moederbord, om die reden lijkt mij de schijf zelf ook uitgesloten.

Ik denk dat bij de TS het waarschijnlijk wel aan de schijf ligt. Het is toch een wat oudere schijf en misschien is ie gewoon langzaam aan het dood gaan. Een backup zou ik trouwens zeker maken.

(Sorry trouwens voor de halve topic kaping, is niet mijn bedoeling, maar heb het hele verhaal getypt omdat het mij erg deed denken aan mijn eigen probleem)

[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 29-08-2008 21:55 ]

Pagina: 1