Ik ben bezig met een HTPC omdat ik nog een voeding, videokaart en processor had liggen en daar een leuk doel voor probeerde te vinden. Ik wou wel een HTPC maken die stil, maar toch erg snel is aangezien ik een gigantische hekel heb aan wachten
Aangezien ik de HTPC nog wel wat jaartjes wil gebruiken moet ie ook lekker high-end zijn en in de toekomst vrij makkelijk uitbreidbaar/upgradeble zijn.
Mijn configuratie + kleine motifatie is:
Kast: Thermaltake DH-102
Mooie strake kast met scherm in de voorkant, geschikt voor ATX en voldoende airflow. En een tog voor wel heel erg leuke prijs

Processor: Intel Q9450
Had ik nog in de kast liggen en deed er niks mee. En op 3.4Ghz is deze redelijk koel en heb dan meteen een FBS van 400Mhz voor me geheugen.

Koeler: Coolermaster GiminII
Grote koeler om met een twee 12mm fans op lage snelheid toch goed te koelen zodat de rest van de kast ook niet zo warm word. De koeler past incl. fans net aan in de kast, maar koelt het moederbord ook meteen zeer goed, dus dat is mooi meegenomen

Koeling: AC-Ryan Blackfire4 (2x)
Fans met een ONWIJZE luchtverplaatsing, en op 1000rpm (50%) bijna geluidsloos! Leds zijn uit te schakelen omdat dit toch niet echt nuttig is in een HTPC, behalve beetje bling bling af en toe

Moederboed: Asus P5E3 Premium/WiFi-AP iX48
Tja als je een goeie processor en videokaart gebruikt mag je natuurlijk niet bezuinigen op je mobo, en de ingebouwde wifi mogelijkheden spraken me ook wel aan. Er zit een goeie chipset op wat toch ook belangrijk is voor een pc die lekker vlot moet draaien. Verder was de minimale eis natuurlijk dat er RAID 0 op zat wat gelukkig op alle redelijke mobo's zit tegenwoordig.

Geheugen: Corsair DDR3 2GB 1600Mhz 7-7-7-20
DDR3 geheugen is zuiniger als DDR2 en draaid uiteraard veel sneller
dus vandaar deze keuze. Het is natuurlijk wat duurder, maar als je iets wil dan zal je daar voor moeten betalen.

HDD's: 2x 500GB Caviar RAID 0
Deze twee hardeschijven had ik nog liggen en egt veel geluid maken ze ook niet, ze worden nog wel vervangen door twee 1TB versie's maar dat heeft geen haast

Videokaart: MSI 9800GX2
Ja misschien niet de zuinigste maar ach, in de kast laten liggen is ook zonde niet waar?
En als je all-in woont maakt dat ook niet uit. In idle modus is ie uiterst stil, en ook altijd handig mocht je een spelletje willen spelen op tv zo af en toe. Word later denk wel vervangen door een 260/280GTX die toch wat zuiniger zijn als ze niks te doen hebben 

Brander: LG GGW H20L
Een blu-ray brander mag natuurlijk niet missen in een high-end HTPC

Geluid: Asus Xonar D2
Geluid kan natuurlijk niet achter blijven op een HTPC, dus maar een mooi kaartje gekozen om t geluid net zo mooi te laten klinken als het beeld is.

Toetsenbord: Logitech Mediaboard Pro
Mooi slank toetsenbord met muis functies voor een redelijke prijs, alleen jammer dat ie eigenlijk ontworpen is voor de PS3 en dus geen media center functies heeft. Maar daar heb ik toch een afstandsbediening voor

Voeding: Thermaltake Toughpower 850W
Ook nog gevonden in een donker hoekje in de kast, en heeft meer als voldoende power om de PC te voeden (aangezien stroomverbruik niet heel veel uit maakt) en de 14mm fan is ook erg stil.

Besturings Systeem: Windows Vista Ultimate
Ja beetje standaard
draai ik op al me PC's

Maargoed, na een "kleine" introductie
WELKE TV TUNER??
Ik zoek wel een dual-tuner, op PCI-e x1. En het liefste met analoog & digitaal
ik had zelf de Hauppauge HVR-2200 gevonden maar weet niet of dit de juiste keus zal zijn. Deze kaart kan ik krijgen voor 89euro, maar eigenlijk vind ik dit best weinig voor zo'n kaart
wat weer mijn twijfels legt bij de kwaliteit... Ook moet het kunnen werken met digitale tv van UPC, en aangezien ik dat nog niet heb en ook totaal geen ervaring mee heb. Weet ik niet of alle tv tuners daar zomaar op werken ivm coderingen etc. EN WERKEN OP MEDIA CENTER!!!

http://www.newmagic.com.a...2200_MCE/HVR2200_MCE.html
Dus als dr iemand met verstand van deze zaken is die me kan helpen, of misschien heb je zelf ervaring met goeie tuners, laat het maar ff weten. Want over tv-tuners en de mogelijkheden en beperkingen vind ik toch erg weinig te vinden op het forum, vooral die een beetje up-to-date zijn.
Mijn configuratie + kleine motifatie is:
Kast: Thermaltake DH-102
Mooie strake kast met scherm in de voorkant, geschikt voor ATX en voldoende airflow. En een tog voor wel heel erg leuke prijs

Processor: Intel Q9450
Had ik nog in de kast liggen en deed er niks mee. En op 3.4Ghz is deze redelijk koel en heb dan meteen een FBS van 400Mhz voor me geheugen.

Koeler: Coolermaster GiminII
Grote koeler om met een twee 12mm fans op lage snelheid toch goed te koelen zodat de rest van de kast ook niet zo warm word. De koeler past incl. fans net aan in de kast, maar koelt het moederbord ook meteen zeer goed, dus dat is mooi meegenomen

Koeling: AC-Ryan Blackfire4 (2x)
Fans met een ONWIJZE luchtverplaatsing, en op 1000rpm (50%) bijna geluidsloos! Leds zijn uit te schakelen omdat dit toch niet echt nuttig is in een HTPC, behalve beetje bling bling af en toe

Moederboed: Asus P5E3 Premium/WiFi-AP iX48
Tja als je een goeie processor en videokaart gebruikt mag je natuurlijk niet bezuinigen op je mobo, en de ingebouwde wifi mogelijkheden spraken me ook wel aan. Er zit een goeie chipset op wat toch ook belangrijk is voor een pc die lekker vlot moet draaien. Verder was de minimale eis natuurlijk dat er RAID 0 op zat wat gelukkig op alle redelijke mobo's zit tegenwoordig.

Geheugen: Corsair DDR3 2GB 1600Mhz 7-7-7-20
DDR3 geheugen is zuiniger als DDR2 en draaid uiteraard veel sneller

HDD's: 2x 500GB Caviar RAID 0
Deze twee hardeschijven had ik nog liggen en egt veel geluid maken ze ook niet, ze worden nog wel vervangen door twee 1TB versie's maar dat heeft geen haast

Videokaart: MSI 9800GX2
Ja misschien niet de zuinigste maar ach, in de kast laten liggen is ook zonde niet waar?

Brander: LG GGW H20L
Een blu-ray brander mag natuurlijk niet missen in een high-end HTPC

Geluid: Asus Xonar D2
Geluid kan natuurlijk niet achter blijven op een HTPC, dus maar een mooi kaartje gekozen om t geluid net zo mooi te laten klinken als het beeld is.

Toetsenbord: Logitech Mediaboard Pro
Mooi slank toetsenbord met muis functies voor een redelijke prijs, alleen jammer dat ie eigenlijk ontworpen is voor de PS3 en dus geen media center functies heeft. Maar daar heb ik toch een afstandsbediening voor

Voeding: Thermaltake Toughpower 850W
Ook nog gevonden in een donker hoekje in de kast, en heeft meer als voldoende power om de PC te voeden (aangezien stroomverbruik niet heel veel uit maakt) en de 14mm fan is ook erg stil.

Besturings Systeem: Windows Vista Ultimate
Ja beetje standaard

Maargoed, na een "kleine" introductie
WELKE TV TUNER??

Ik zoek wel een dual-tuner, op PCI-e x1. En het liefste met analoog & digitaal

http://www.newmagic.com.a...2200_MCE/HVR2200_MCE.html
Dus als dr iemand met verstand van deze zaken is die me kan helpen, of misschien heb je zelf ervaring met goeie tuners, laat het maar ff weten. Want over tv-tuners en de mogelijkheden en beperkingen vind ik toch erg weinig te vinden op het forum, vooral die een beetje up-to-date zijn.