Welk fs voor een crossplatform data schijf.

Pagina: 1
Acties:

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ga thuis de volgende multibootsetup draaien.
arch linux op een 250 gig schijf (ext3)
windows voor games op een 320 gig schijf (ntfs)

Nu ga ik een terabyte schijf aanschaffen die ik hoofdzakelijk ga gebruiken voor de opslag van iso's films muziek en foto's. Ik wil die schijf vanuit beide os-en kunnen benaderen.
Ik heb al wat afgezocht op het internet en ik weet dat ext3 onder windows te gebruiken is en ntfs onder linux. Maar welke kan ik nou het beste gebruiken (linux is het main os om films en dergelijke af te spelen windows is alleen voor games) ik weet dat mijn geheugen volloopt als ik een iso van een ext3 schijf laadt onder windows en dan de game installeer. Of moet ik helemaal geen ext3 en ntfs gebruiken maar iets anders?

Verwijderd

Volgens mij moet je tooltjes gebruiken om ext3 te gebruiken onder windows. Omdat ik enorm lui ben zou ik daarom alleen al gaan voor ntfs, want volgens mij word dat gewoon standaard ondersteund door tegenwoordige linuxen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
NTFS is toch read only onder inux?

met FAT32 zit je weer aan de 4GB limiet.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Heb je al eens overwogen om te zoeken? Ik kan zo drie topics van het afgelopen twee jaar opnoemen waarin dat wordt gevraagd.

Het antwoord is simpel:
1. Netwerkshare met NFS indien je over het netwerk wilt (niet in dit geval)
2. NTFS. De NTFS driver onder Linux is hardstikke stabiel en ondersteunt alle basic filesystem bewerkingen. Ext3 is niet onder Windows te gebruiken. Er is wel een ext2 driver, maar die mount je filesystem als ext2 waardoor je alle voordelen van ext3 zoals journaling kwijt bent. En FAT is een verouderd inefficient filesystem dus geen optie
NTFS is toch read only onder Linux?
Al jaren niet meer!!! Sinds Edgy, 2006 was het al goed mogelijk om te schrijven. En het is ook al een tijd mogelijk om nieuwe NTFS partities aan te maken, resizen, formatteren, en alles wat in Windows niet kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Sebazzz op 26-08-2008 16:49 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oke dan doe ik het toch anders.
Ik formatteer hem als xfs en als ik iets in windows moet hem mount ik dan wel mijn windows schijf in linux. Dan heb ik nog 1 vraag op internet lees ik dat xfs data loss zou hebben bij power loss maar xfs gebruikt toch journaling hoe kan je dan data loss hebben bij power loss.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Dit is inderdaad een vraag die gemakkelijk terug te vinden is.
Daarom ga ik deze sluiten. Lastigere problemen mag je uiteraard wel weer aankaarten in een nieuw topic.

Edit: gauw vragen stellen terwijl ik aan het nadenken ben over een nette post, foei ;)
Mag dus wel weer even open :)

[ Voor 26% gewijzigd door zomertje op 26-08-2008 16:58 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
UlyssesNL schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:55:
Oke dan doe ik het toch anders.
Ik formatteer hem als xfs en als ik iets in windows moet hem mount ik dan wel mijn windows schijf in linux. Dan heb ik nog 1 vraag op internet lees ik dat xfs data loss zou hebben bij power loss maar xfs gebruikt toch journaling hoe kan je dan data loss hebben bij power loss.
Journalling gaat niet over dataloss, journalling gaat (meestal) over de consistentie van het filesystem, en op x86 heeft xfs inderdaad een bug die een bestand deels kan vullen met \000's als ik me niet vergis, omdat de sgi's waar het ooit voor bedoeld was anders reageren op power failure.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Sebazzz schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:46:
[...]
Al jaren niet meer!!! Sinds Edgy, 2006 was het al goed mogelijk om te schrijven. En het is ook al een tijd mogelijk om nieuwe NTFS partities aan te maken, resizen, formatteren, en alles wat in Windows niet kan.
[XP] na verplaatsen documenten mbv Ubuntu live cd onleesbaar

>.< >.< >.< >.<

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hij zal waarschijnlijk de Live CD verkeerd hebben afgesloten, dan krijg je dat soort dingen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of het was een personal folder en daar heeft Linux maling aan, die rechten die erop staan. Mogelijk dat die dus zijn overgenomen of verwijdert en daardoor niet te lezen is. Ik heb iig geen problemen met NTFS op mijn dual boot laptop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Precies, het is onzin dat het is testfase is anders hadden ze geen write support standaard met Ubuntu geleverd. Ik heb nog nooit problemen ondervonden met NTFS, zelfs niet met crashes.

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 14:26
Let wel op als je op je dataschijf meer geavanceerde dingen wil doen van uit linux zoals het gebruik van rsync of meerdere users/rechten dit niet altijd even makkelijk gaat met windows file systems iig hier loop ik continu tegen aan met fat32 die om legacy redenen zo geformateerd zijn. Ik heb niet zoveel ervaring hier mee met ntfs
Pagina: 1