[XP] Verse installatie om het principe - tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
[update]
Nu ik toch ga beginnen met de installatie edit ik dit 'tips voor mij?' topic om tot een soort guide ter naslag voor geïnteresseerden.
[/update]

Intro

Mijn XP x64 systeem bevalt me qua functionaliteit prima. Ik heb een hoop getweaked, en een hoop programma's met een bepaalde configuratie wat ik allemaal zo wil houden.

Maar je kent het, na een jaartje tools proberen, verschillende codecversies, perongeluk software installeren die je niet bevalt, whatever, merk je toch dat je pc trager wordt en lelijk kan gaan doen. Ik heb ook wat codec issues die ik niet kan resolven, enkele updates die fouten geven en dergelijk gedoe die ik niet kan oplossen door na te denken. Tijd voor een 'schone' installatie zonder zelf met een schone lei te beginnen; alleen om Windows te ontdoen van alle geaccumuleerde rommel van de geschiedenis der dagelijks gebruik.

Setup

Ik heb een C partitie voor Windows, een D partitie voor programma's, documenten, en junction-targets van mappen binnen C:\Windows om de C schijf klein te houden zodat ik makkelijk images kan maken en terugzetten, en nog wat andere irrelevante partities, andere OSsen enzo.

Helaas bevalt zelfs mijn kaalste image me niet, dus moet echt die Windows CD weer uit de kast komen. Maar dan moet ik wel alles zo goed plannen dat ik zo min mogelijk tijd kwijt ben met het alsvanouds maken van mijn systeem. En even geen grapjes, ik bedoel natuurlijk wel zonder foutjes en traagheid.

Voorbereidingen

Doe naast de verplichte voorbereidingen zoveel mogelijk andere zaken van te voren (zoeken en downloaden) omdat je nu nog met een prima werkend systeem zit. Bovendien vermijd je dan internetgebruik wanneer je computer nog niet uptodate is (een veiligheidsrisico dus). Hier is een checklist voor de voorbereidingsfase:
  • Alle EFS folders decrypten en een certificaat met sleutel exporteren voor de zekerheid (externe schijven ed).
  • Alle Junctions opzoeken op de C schijf en opschrijven.
    (Dit zijn voor mij iig "Documents and Settings", "Program Files" en een hoop groot groeiende mappen in "Windows")
  • Backup maken van Documents and Settings
  • Files and Settings Transfer Wizard > Settings Only, Old Computer > Save File
    In Windows 7 is dit Accessories > System Tools > Windows Easy Transfer.
  • Het register doorlopen en sleutels van belangrijke apps exporteren uit deze sleutels:
    • HKCU/Software/
    • HKLM/SOFTWARE/
    • Vergeet Wow6432Node niet voor x86 apps
    Note: Blijkbaar als je Files and Settings Transfer Wizard gebruikt komt alles van HKCU/Software/ gewoon mee. De verse install was snel als een aap, maar je kunt altijd met regedit oude software verwijderen voor een schoon gevoel. En alle classes enzo.

Note: Regedit.exe maakt exporteren van al die sleutels van apps erg irritant. Handiger is om gewoon bovenstaande sleutels volledig te exporteren en achteraf irrelevante data te verwijderen met je favoriete tekst-editor. Met Notepad++ kan je bijvoorbeeld [alt+1] gebruiken om alle sleutels te 'collapsen' en makkelijk de boel op schonen.
  • Licenties van software die dat vereist de-activeren (anders krijg je gedoe bij het activeren).
  • De map met downloads doublechecken voor de nieuwste versies van:
    • Drivers
    • Codecs
    • Installatiebestanden van tools/programma's die WEL geinstalleerd moeten worden. (Programma's zonder installers werken toch altijd en staan als het goed is op een andere partitie)
  • Autopatcher alle updates van de ms update site laten downen.
  • nLite op de XP x64 CD loslaten om bij voorbaat heleboel handige tweaks te kiezen, unattended te maken, paths voor program files en documents and settings als op D: instellen.

Note: Om tijd (wegens hoeveelheid opties) te besparen is het handig om de nLite sessie op een eerdere sessie te baseren. Heb je een eerdere ge-nLite'e image? Dan staat daar prolly nog een LAST_SESSION.INI bestandje op. Laadt deze.

Note: Als je drives niet op de default letters zijn gemapt is de layout tijdens de windows installatie ANDERS en heb je kans dat je Program Files ergens anders komen dan de bedoeling was.
  • Met nLite ook de AutoPatcher fixes slipstreamen
  • Na de installatie AutoPatcher draaien met de fixes is een beter idee, slipstreamen is leuk maar ik heb nog nooit een foutloze verse Windows gekregen.
(Downloaden e.d. uiteraard niet op de C partitie.)

Brandt je ge-nLite'e image op een CD-RW. Als je dit voor het eerst doet of grote dingen hebt gedaan (zoals slipstreamen van een Service Pack) is het aan te raden de installatie CD volledig te doorlopen op een Virtuele Machine. Ik heb vaker meegemaakt dat ik niet kan inloggen, dat de key opeens niet klopt of dat de installatie op het eind faalt. Bij een Virtuele failure zit je met minder handen in het haar waardoor je ze kunt gebruiken om opnieuw te nLite'en en de CD-RW opnieuw te branden.

De installatie

Reboot met de CD erin en ga naar de BIOS. Als je CD boot priority niet al aan had staan doe je dit nu. Dit is het moment om onveranderbare BIOS opties te overwegen. Denk aan de SATA AHCI mode die je later niet meer kunt switchen omdat XP dan niet meer wil booten. Bij Desktop gebruik heb je dit prolly liever uit want dan boot je computer enkele seconden sneller, maar voor hot-swappable SATA's (bv in servers) of gebruik van externe schijven dmv iSATA moet dit aan staan.

De checklist:
  • Internetkabel eruit
  • Installeren op C (en kiezen voor (quick) format) vanaf de nLite CD
  • [Win+R] > diskmgmt.msc

Hier meteen alle schijven mappen op die letters waar je ze wilt.

Ik heb bijvoorbeeld Win op C, Apps op D, Media op M, Projecten op P, brander op Z en de 5 irritante letters die de kaartlezer gebruikt verwijdert en op mappen gezet in D:\Temp\CardReader\
  • Junctions terugzetten (als van toepassing); gelockte mappen in veilige modus proberen.

Note: Mocht je mappen als Windows/SoftwareDistribution naar een andere schijf willen junctionen dan kan dat niet omdat je die map niet even kunt verplaatsen. Voorheen maakte ik gewoon een junction met een andere naam in XP en move'te ik het origineel met ntfs-3g in linux alvorens de junction-bron te renamen. Met de huidige versie van ntfs-3g kan dat niet meer. In veilige modus is de originele map beveiligd, en in de recovery console ook. De oplossing is BartPE.
  • Met TweakUI 64 Special Folders naar smaak aanpassen.
    My Computer > Special Folders > ..
    Documenten en Desktop heb ik in aparte mappen, vind ik fijn.
    Ook handig:
    Common Dialogs > Places Bar > Custom
  • Controleren/aanpassen of de locatie voor Programs naar wens is in HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion en HKLM\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion:

ProgramFilesDir = D:\Program Files"
    CommonFilesDir = D:\Program Files\Common Files"
    ProgramFilesDir (x86) = D:\Program Files"
    CommonFilesDir (x86) = D:\Program Files\Common Files"

Note: Als dit niet vanaf het begin zo was als je wilde dan staan er een paar shitjes in de oude map. Kan je gewoon laten staan. Of daar gebruik je junctions voor.
  • AutoPatcher alles laten installeren.
  • Alle drivers, codecs, applicaties ed. installeren (als je zeker weet dat alle registry items en junctions naar de goede plaats wijzen om tijdrovend kopiëren later te voorkomen)

Note: Je hoeft echt niet iedere keer te rebooten als erom gevraagd wordt.
  • Documents and Settings terugzetten
  • Files and Settings Transfer Wizard gebruiken om die 'backup' terug te zetten.
  • Internet kabel kan erin
  • Licenties activeren
  • Antivirus updaten
Zo heel vaak doe ik dit niet want meestal zet ik images terug, maar ik weet wel dat tot nu toe iedere keer iets fout is gegaan. Meestal dat ik toch alle instellingen van een bepaald programma kwijt ben. Zo vermoed ik, maar verbeter me als ik het fout heb, dat bijvoorbeeld application data in documents and settings toch overschreven wordt door herinstallatie van programma's, en dat je dus een backup NA herinstallatie pas terug moet zetten. Je Documents and Settings gewoon op die andere partitie laten staan en de Installatie ernaar laten wijzen (of achteraf een junction maken) alleen is dus geen goede backup; je moet de map even hernoemen naar iets waar je achteraf al je spul uit terug kunt kopiëren.

Tips en suggesties zijn welkom! :)

[ Voor 48% gewijzigd door Sando op 22-10-2009 15:09 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los van je hele lijst en de manieren waarop, is het niet beter om te starten met een kaal systeem? Zoals ik het probeer te verstaan ga je op deze manier er zoveel tijd in steken in het bijna exact clonen van je systeem en het exact terugzetten van instellingen dat je volgens mij sneller bent met een kaal systeem terug in te stellen. Als ik mag spreken uit eigen ervaring heb ik na al dat prutsen met images etc uiteindelijk tot het besluit gekomen dat een clean install het snelste is, ook al kruipt er veel werk in al je tweaks die je had maar het blijft aangenamer om op een clean systeem alles terug in te stellen. Ook heb je niet altijd die problemen meer met updates van software die verouderd is in je image (geef toe, soms begin je liever met een clean versie dan programma x voor de 100ste keer up to daten). Belangrijke zaken zoals mail, bookmarks etc ... backup je natuurlijk, maar daarvoor hoef je niet je hele register & document settings te kopiëren voor zover ik ervaar.

Als ik kijk naar mezelf (heb men todo lijstje trouwens geprint, zodat ik altijd hetzelfde na een installatie)

- XP installeren
- Alle Windows updates installeren
- Drivers installeren; nieuwe drivers (tenzij ik ergens heb gelezen of vernomen op voorhand dat er problemen mee zijn) of voor sommige zaken blijf ik specifiek oude driver gebruiken omdat er geen problemen mee zijn
- Basis software installeren; het testen van nieuwe programma's of die ik zelden gebruik doe ik tegenwoordig op een oude pc, anders geraakt je main systeem toch overhoop na een tijd zoals je zelf aangeeft
- Backups terugzetten; profiles mappen van thunderbird & firefox. (bestaan programma's voor, maar de volledige profiles map terugzetten is echt 100% zoals het voordien was), eventuele .dat & andere files van save games of instellingen van programma's terugzetten.
- Register tweaks laden met betrekking tot de GUI van Windows (zoals context menu aanpassingen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb vorige week mijn PC/Vista opnieuw geinstalleerd. Het tweaken was in een half uurtje gebeurd.
Vooraf een To-do lijstje gemaakt van tweaks, drivers, SP1 en updates.

Na afloop een image gemaakt mbv Norton Ghost om de volgende keer tijd te besparen bij een 'herinstall'.

Keep it simple, zou ik zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Haaglander op 25-08-2008 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@KimG:

Wel, het gros van de tweaks is wat ik eerder ook vanaf het begin had, en toen was alles goed. Het probleem zit hem in het cumuliseren van rommel door de maanden heen van herinstallaties, uninstalls, verschillende codecversies, spellen erop en eraf en weet ik wat ik allemaal geklooit heb. Het is ook juist zo dat ik verse software installeer nu, en niet de oude met 10 updates. Wat ik vooral mee wil nemen zijn alle instellingen van programma's die ik zonder problemen draai.

De laatste keer dat ik een clean install deed zonder instellingen mee te nemen kwam ik er achter dat er zoo veel programma's met instellingen zijn waarvan ik baal, en keer op keer iets van "oh gut ja dat ben ik nu ook kwijt, helemaal niet aan gedacht". Alleen al alle presets en instellingen van Adobe Creative Suite (die ik gebruik voor mijn werk) dat is gewoon een ramp als dat weg is, echt niet tijd besparend. Lijsten met sites die ik beheer (ftp), alle connectivity accounts (vnc, ssh) en instellingen, firewall instellingen, hadjevol accounts in pidgin, oh en alle Opera aanpassingen, accounts en bookmarks.. dat zijn een aantal dingen waar ik zo uit mijn hoofd aan denk, maar het loont echt om de lijst met gebruikte software langs te gaan. Die application data is zo gebackupt, maar de helft van alle apps gooit nog altijd instellingen in de registry en die is wat trickier omdat - in tegenstelling tot een map met bestanden - dat ding dus altijd als een prop in het geheugen zit. Ik ga dus niet de hele software sleutel overnemen, alleen van de belangrijke apps waarvan ik geen instelling kwijt wil.

Ondanks mijn wens de huidige systeemstructuur precies zo te maken en alle instellingen van apps over te nemen weet ik zeker dat het systeem er op vooruit zal gaan. Als ik jouw lijstje zo lees doe ik in feite precies het zelfde, maar dan iets uitgebreider.

(Tweaken met nLite voor de installatie, autopatcher gebruiken en Adobe bestanden overzetten deed ik trouwens bij al mijn vorige herinstallaties ook al, voelt gewoon als een verse install met behoud van instellingen. Erg prettig.)

Je hebt een punt met apps 'testen', volgens mij is dat ook funest voor de performance. Ik had me bij de installatie van XP laatste keer nog zo voorgenomen dat niet te doen, maar toch weer lopen doen.. slecht. Wine (linux) is nu net weer geen lekkere testomgeving. En dan heb je dat je (bijvoorbeeld) wel eens iets in een exotisch image formaat krijgt en dan moet je weer Exotic Iso Wizard installeren omdat niemand anders daarmee overweg kan, blijkt sharewarerommel die je daarna nooit meer gebruikt (of kan gebruiken).. Virtualisatiesoftware is mijn goede voornemen.

@HaagLander:

Ik zie je punt, maar ik denk nog steeds dat ik in the long run tijd bespaar door nu even goed voor te bereiden.

-edit-

Nu is mijn nieuwe monitor ook binnen en dus ik wil het toch gaan proberen. Dan zal ik mijn OP gaandeweg ff editten tot een uitgebreider set richtlijnen ter naslag voor mezelf en geïntresseerden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 26-08-2008 21:13 . Reden: typo ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)