Welke keuze kwa high end lucht koeling moet ik maken?

Pagina: 1
Acties:

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-01 01:58

pino85

Im just a Bird in the Sky

Topicstarter
Mijn gelapte TuniQ gaat naar een vriend op hw.info toe toe dus ik ga een nieuwe cpu koeler zoeken
Hij moet puur kwa koelprestaties hoogstaand zijn high end dus omdat ik me verder wil gaan verdiepen in het OC wereldje en dus een betere luchtkoeling nodig heb dan de tijdelijke scythe Mine die er nu inzit.

Kwa budget zit ik puur kwa cpu koeler rond de 40 euro exclusief

De case waar de koeler inkomt is een Cooler master cosmos S en het moederbord is een
Gigabyte EP45 DS4

Onderstaande 5 lijken mij puur kwa de prestaties op koelgebied in hun prijsklasse de beste die er nu zijn.
Ik kijk nu niet naar de geluidsproductie ed.

- Cooler Master Processor Koeler Hyper Z600
- Thermalright ULTRA-120 Extreme
- Gigabyte G-Power Pro II
- APACK ZEROtherm Nirvana NV120 Premium
- Thermalright SI-128 SE CPU Cooler

De prijzen van deze koelers:

http://tweakers.net/price...er-master-hyper-z600.html
http://tweakers.net/price...ht-ultra-120-extreme.html
Geen pricewatch indicatie echter vond ik hem bij azerty voor 32,79 euro
http://tweakers.net/price...otherm-nirvana-120mm.html
http://tweakers.net/price.../thermalright-si-128.html

De prijzen zitten dus allemaal redelijk dicht bij elkaar

Review over de Thermalright SI-128 SE CPU Cooler
http://www.pcper.com/arti...aid=431&type=expert&pid=1

De 2e laatste zou blijkbaar nog beter koelen dan de bovenste koelers
http://tweakers.net/revie...eler-getest-pagina-2.html
http://www.bit-tech.net/h...wer-2-pro-cooler-review/4

De enerlaatste koeler zou blijkbaar weer wat beter zijn op pure koelkracht dan de gigabyte g power2

Al met al zijn er dus meer luchtkoelers die in het high end gebied zitten dan ik had verwacht.
Ook had ik persoonlijk nog nooit van de gigabyte of zerotherm koeler gehoord

http://www.tweaktown.com/..._nv120_premium/index.html

Welke casefans vond ik tot nu toe

- Scythe Ultra Kaze 3000
- Silverstone FM121

1 Welke koeler zouden jullie kiezen?
2 Welke casefan zou het beste zijn kwa koeling?

Bij voorbaat al bedankt voor geboden hulp.
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

[ Voor 10% gewijzigd door pino85 op 24-08-2008 17:48 ]

Liefhebber van Tweakers

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:38

jgj82

Ja, maar = nee

www.google.nl

Dit gaat geen lang topic worden vrees ik....

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor koelers kan je reviews op zoeken en voor casefans kan je ze vergelijken aan hun luchtopbrengst (vaak in CFM uitgedrukt). En ik denk niet dat je op een paar graden moet kijken, meeste problemen komen eerder door dat hij echt niet verder wilt.
Wil je echt high end en boeit geluidsproductie niet, neem dan gewoon een fan die 38mm dik is met een koeler waar hij op past, werkt ook prima. Ook een paar van die in je case en je hebt de high end lucht koeling die je altijd al wilde hebben. Enig nadeel is dat het vaak tegen de 60-70dB(a) komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pino85

pino85

Topicstarter
jgj82 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 16:39:
www.google.nl

Dit gaat geen lang topic worden vrees ik....
Ja ik heb zoals je kan lezen ook helemaal niets zelf uitgezocht :X
bedankt voor je zinnige nuttige post _/-\o_

@ Tsurany

Bedankt voor je reply echter ik wil me toch bij 1 van deze 5 koelers houden.
1 graadje zegt misschien niet zo veel echter kan soms net het verschil maken.
Geluid maakt niet zo veel uit echter 65 a 70Db is dan toch net wat te veel van het goede

[ Voor 71% gewijzigd door pino85 op 24-08-2008 17:03 ]

Liefhebber van Tweakers

• pino85

pino85

Topicstarter
Heb even rondgekeken en alle koelers passen in de cosmos S kast nu nog even bekijken of ze allemaal op een EP45 DS4 bord passen

Als iemand dit al weet van bepaalde koelers mag hij/zij dat natuurlijk altijd melden

Edit:

- De Z600 past
- De Thermalright Ultra-120 Extreme past echter moet je dit verwijderen:

http://www.thermalright.c...mcl/removing_gigabyte.htm

- Gigabyte G-Power Pro II vind ik nog weinig over, ik zal gigabyte hierover moeten contacten al lijkt het me dat hij wel passen zal

- APACK ZEROtherm Nirvana NV120 Premium, ook hier vind ik weinig over dus zal ik ook Zerotherm of gigabyte contacten

- Thermalright SI-128 SE CPU Cooler past

Edit:

Heb een email naar gigabyte en Zerotherm verzonden over de koelers

[ Voor 85% gewijzigd door pino85 op 24-08-2008 17:41 ]

Liefhebber van Tweakers

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:38

jgj82

Ja, maar = nee

Ok, ik geef toe dat het een beetje flauw was, maar na 5 min. googlen had ik het volgende:

Is dit misschien wat?

Edit: hij past in je kast, en volgens een paar topics op Techzine ook op je Mobo.

Review : klik.

[ Voor 41% gewijzigd door jgj82 op 24-08-2008 17:47 ]

• pino85

pino85

Topicstarter
Nee die koeler heb ik al bekeken bij een kennis.. en die viel toch tegen en dat onderbouwen reviews die ik net las ook.

Ik vroeg vooral antwoord op de bovenste 2 vragen.. Vraag 3 heb ik zelf al zo goed als uitgezocht dus die was overbodig en is verwijderd net als vraag 4
Toch bedankt dat je na 5 min die koeler had gevonden
Als je wel antwoord weet op de bovenste 2 en dat kan onderbouwen het waarom dan graag

[ Voor 88% gewijzigd door pino85 op 24-08-2008 17:48 ]

Liefhebber van Tweakers

Verwijderd

Waarom wordt de xigmatek niet genoemd een zeer goede koeler. Behoort zeker bij de top high end koelers.

hield mijn e7200 @ 3.6g op 48 graden stressed.

check V&A

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 20:36 ]

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
De Xigmatek en OCZ Vendetta 2 zijn op het moment de beste twee van wat ik heb gelezen overal, maar de test resultaten liggen allemaal erg dicht bij elkaar. Hier een willekeurige review.

Ik ben zelf sinds een paar dagen in het bezit van de Gigabyte EP45-DQ6 en ik kan je vertellen dat je helemaal niks van de moederbord koeling hoeft te verwijderen voor het monteren van een cpu koeler met backplate.

Ik zelf ben voor de Thermalright HR-01 PLUS gegaan. Dit is de beste koeler voor als je je fans niet zo hard wilt hebben draaien (ik undervolt liever op ~7V voor de stilte), maar op full speed doet ie het bijna net zo goed als de TRUE 120.
Voordeel van deze koeler is dat ie niet van die klote pushpins heeft zoals de xigmatek en vendetta, maar een backplate + schroeven. Het mooie van dit systeem is dat je de koeler kan verwijderen zonder je moederbord los te halen omdat de backplate met brackets vast zit aan het moederbord (dit heeft de TRUE 120 niet).

Ik ben in elk geval erg tevreden met de koeler. Idle ~29C en ~41C stressed met een E6600 stock op 2,4 Ghz. De artic silver 5 moet ook nog inwerken dus misschien wordt het nog beter :).
Op mn vorige moederbord(680i) deed de zelfde processor ~40C idle en ~55C stressed met een Scythe Infinity, dus ik ben er erg op vooruit gegaan terwijl die infinity niet zo slecht bekend staat. Ik was die pushpins zat want die zijn extreem irri om te monteren op een moederbord heb met veel koeling rond de cpu socket, daarom nu die thermalright.

• pino85

pino85

Topicstarter
Alleen bedankt voor jullie input en aanbevelingen zo ver!

Na wat afzoeken en waaronder deze uitgebreide review

http://benchmarkreviews.com/index.ph...163&Item id=1

ben ik toch anders gaan denken en tja ik twijfel nog tussen deze 3:

OCZ Vendetta 2
XIG02 Xigmatek HDT S1283
Thermalright Ultra-120 eXtreme ( al is deze duurder en een stuk zwaarder)

Edit:

http://benchmarkreviews.com/index.ph...1&limitstart=0

heb net dit gelezen en deze test lijkt mij erg goed uitgevoerd.. de OCZ Vendetta 2 lijkt me wel wat net als de andere 2 ..

De prijzen van deze koelers:

OCZ Vendetta 2

http://tweakers.net/pricewatch/21033...endetta-2.html

XIG02 Xigmatek HDT S1283

http://tweakers.net/pricewatch/19832...hdt-s1283.html

Thermalright Ultra-120 eXtreme

http://tweakers.net/pricewatch/15563...0-extreme.html

De TRUE zal mits je hem lapt wat nogal vaak nodig is met deze koeler de andere 2 voorbij gaan kwa koelcapaciteiten.

Ik ga even bekijken welke koeler het beste is te monteren en het beste is voor op mijn moederbord want ik wil geen kapot mobo krijgen vanwege het gewicht van bv de true mocht ik die toch kiezen

Tevens ben ik zeker dat al deze koelers passen in mijn Cosmos S en op mijn Gigabyte EP45 DS4 bord dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken

[ Voor 126% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 00:35 ]

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik mis de IFX-14 van Thermalright, de Orochi van Scythe ook :+

Ikzelf heb een TRUE, deze gelapt en ik haal 30 graden idle passief gekoeld met een 60% overklok naar 3,2GHz. Full load met fan op 450rpm niet warmer dan 55 graden (6 uur Orthos small FFT's prior 5).

Qua fans:
wil je stilte en goede prijs/kwaliteit/druk: Nexus
wil je performance: Scythe Ultra Kaze-3000
wil je een compromis (iets duurder): Noctua 120mm

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Ikheb net als Wiethoofd zeer goede ervaringen met de TRUE. Is ook gelapped en houdt mijn E8600@4200mhz idle op 27 en stressed op 56 graden.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• pino85

pino85

Topicstarter
bedankt voor jullie input ;)

@Wiethoofd

De Thermalright IFX-14 is geen optie net als de Orochi die valt buiten het budget zoals ik aangaf koelers tussen de 30 en 40 euro .
Dat gaf ik dacht ik al velen posts eerder aan maar toch bedankt voor de keuzes

De TRUE zal dan nog net gaan kwa budget maar dat is ook de max

Kwa casefans ik wil pure prestaties geluid doet me niet zo veel aangezien ik toch een fan controler heb dus dan is de Kaze 3000 de beste optie?

@Timbry van idle naar full load een verschil van bijna 30 graden dat is zeer fors te noemen
Ik heb dat nog niet eerder gezien bij een E8400 icm die koeler

[ Voor 37% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 00:37 ]

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pino22 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:32:
De Thermalright IFX-14 is geen optie net als de Orochi die valt buiten het budget zoals ik aangaf koelers tussen de 30 en 40 euro .
vandaar de :+ ook wist ik dat ze niet op je mobo zouden gaan passen :P
De TRUE zal dan nog net gaan kwa budget maar dat is ook de max
en ook de beste koeler met high-airflow
Kwa casefans ik wil pure prestaties geluid doet me niet zo veel aangezien ik toch een fan controler heb dus dan is de Kaze 3000 de beste optie?
de kaze 3000 is een 38mm dikke fan die op 3000 toeren kan draaien. Dan heb je een stofzuiger cq straaljager in je systeem zitten. hele goede airflow en een bak herrie van het aanta rpm.

Verder: als je van plan bent de TRUE te nemen en de beste overklokresultaten wilt behalen.
1. Gebruik een goede koelpasta: MX-2 is de beste (al heeft AS5 een betere prijs/kwaliteit)
2. Lap je TRUE en je processor, dit scheelt zo ontzettend veel, helemaal omdat de TRUE niet perfect vlak is op het moment dat je em uit de doos haalt (of je moet 15 euro neer leggen voor een lapbeurt bij HighFlow, dan doen ze het voor je. (turorial: Lappen: het hoe en wat topic)

• pino85

pino85

Topicstarter
Tnx voor alle info wiethoofd.
Mja de cpu lappen ik zit niet extreem breed atm dus ik hou liever nog even de garantie daarop hehe.
AL zal het zeer zeker veel schelen.
De cpu koeler lappen is geen enkel probleem!

Klopt die fan is echt een straaljager als hij vol open staat echter daarom is een fan controler lijkt mij wel erg handig.. zodat ik hem wat lager kan zetten indien ik niet oc.

Ik zag net de black edition van de true die heeft ook wel wat maar die is meteem +50 euro helaas.

De andere 2 koelers doen beiden weinig onder voor de TRUE maar mits gelapt dan zal het verschil er zeer zeker zijn.

Ik ga er toch even een nachtje over slapen

[ Voor 3% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 00:47 ]

Liefhebber van Tweakers

• pino85

pino85

Topicstarter
Nog iets kwa koelpasta is de MX-2 de beste op dit moment?

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pino22 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:59:
Nog iets kwa koelpasta is de MX-2 de beste op dit moment?
Je hebt nog Liquid Metal van Cool Laboratories, dit is vloeibaar aluminium wat je tussen je proc en heatsink smeert, dit geleidt nog beter, maar zodra je dit moet vervangen ben je bijna verplicht om je koeler en cpu te gaan lappen.

En als je je heatsink lapt, neem je processor mee, die is ook niet perfect vlak, en beide vlak is beter dan 1x vlak en 1x net niet vlak.

De black ziet er alleen leuk uit, heeft verder geen betere koelprestaties.

En ik heb die 3000 op mijn fancontroller gehad, maar ik kon hem maar terugregelen tot zo'n 1200rpm, wat alsnog een bak herrie is, nu heb ik een 2000 met een extra weerstand er tussen die van 400 tot ▒1200rpm nu gaat.

• pino85

pino85

Topicstarter
Dan word het dus toch de MX-2
1200RPM tja dat is nog veel herrie dat is correct
Anders een Noctua 120mm echter die zijn erg duur.

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pino22 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:47:
1200RPM tja dat is nog veel herrie dat is correct
Je kan ook de Kaze 2000 of de 1000 nemen. Ik noemde gewoon de 3000 omdat het de eerste 38mm fan is die me te binnen schoot en een bak lucht verplaatst. De 1000 in een push-pull werkt ook en is nog redelijk stil ook, aan een fancontroller regelbaar tot onhoorbaar.

• pino85

pino85

Topicstarter
Dat is zeker een optie dat hou ik in mijn achterhoofd!

Nog even wat anders ik heb highflow gecontact over het lappen van de cpu koeler
Ze stelden dat dat 50 euro koste ipv 15..

Dus dat vind ik wat te veel van het goede.. een cpu zelf lappen kost er 50 en ik kon nergens een cpu koeler lapbeurt vinden op de site bij services maar ze hadden terug gemailed dat het gewoon 50 euro kost.. beetje veel dan doe ik het liever zelf

Dus even in het kort:

De TRUE Xtreme past gewoon in de cosmos S en op het Gigabyte EP45 DS4 moederbord correct?
De andere 2 koelers zullen dan vanzelf ook passen gezien hun omvang een stuk minder is

[ Voor 19% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 12:29 ]

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

voor compatibility met je moederbord: http://www.thermalright.c...ultra-120-mcl.htm#gigap45

En ik heb de lapservice ergens goedkoper gezien, ik zal even zoeken.

{edit}
gezocht, en niets gevonden, en highflow bood wel de 'lapservice' ooit los aan bij de TRUE voor een tientje.

Mocht je het te veel moeite vinden, dan zou je hem ook naar mij kunnen sturen en dan doe ik het voor je, ik heb tenslotte m'n eigen ook gedaan dus ik weet waar ik op moet letten. Maar zelf doen geeft een betere voldoening :+ en voor minder dan 5 euro kan je al klaar zijn met schuurpapier tot een 2000grit.

[ Voor 52% gewijzigd door Wiethoofd op 26-08-2008 12:38 ]

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
@pino22.
120 TRUE past niet in de cosmos S, heb ik zelf ook en TRUE komt tegen de sidefan aan.
Ik heb zelf een stukje van de sidefan van de cosmos S afgehaald en nu past de TRUE wel.
Kan later vandaag wel een foto maken als je wil.
Misschien is de Noctua iets voor je, kameraad van mij heeft deze ook en heeft zeer goed koelprestaties en is stil en standaard met fan geleverd.

http://www.noctua.at/main...iew&products_id=18&lng=en

Succes ermee.

• pino85

pino85

Topicstarter
@Wiethoofd tnx voor het aanbod ik hou dat zeker in gedachten,
IK zelf heb het nog nooit gedaan iig en weet niet waar ik exact op moet letten.

Dr-Dreey dat was ik vergeten de fan moet eruit die is er al uit.. had hem meteen verwijderd toen de case binnen was dus dat word geen probleem.
IK denk dat ik er nu dus dan wel uit ben ook al was ik sceptisch over de TRUE 120 vanwege het gewicht vooral.. ga ik er toch 1 aanschaffen.

Er kunnen 2 fans op als ik mij niet vergis?
Als dat past vanwege mijn moederbord dan zal ik er dus ook 2 bestellen echter moet ik nog even bekijken welke het nu exact gaan worden.

OF zeggen jullie nee die extra fans zijn eigenlijk niet nodig of scheelt het kwa cpu temp toch wel enkele graden?

[ Voor 54% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 13:14 ]

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pino22 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:10:
Er kunnen 2 fans op als ik mij niet vergis?
dit klopt, je moet dan wel een extra setje fanclips halen (ik heb nog een setje over, kan je wel overnemen)
Als dat past vanwege mijn moederbord dan zal ik er dus ook 2 bestellen echter moet ik nog even bekijken welke het nu exact gaan worden.
als je er 2 wilt gaan doen: 2x Scythe Kaze 1000, of 2x Nexus Real Silent, beide zelfde snelheid, ongeveer even duur, alleen is de kaze 38mm dik en de Nexus de normale 25mm.
OF zeggen jullie nee die extra fans zijn eigenlijk niet nodig of scheelt het kwa cpu temp toch wel enkele graden?
Ik heb 2x een kaze 1000 er op gehad, en ben blij dat ik nu de boel geduct heb en een enkele 2000 met weerstand er tussen heb ivm stilte. Als je echt voor de overklokresultaten gaat raad ik gewoon 2x 2000 aan op een fancontroller en de zijkanten dichtplakken.

• pino85

pino85

Topicstarter
Okeey ik wil dat setje graag overnemen van je die fanclips.
Stuur me maar een direct message hierover.

Verder zal ik de Kaze 2000 2x zeker overwegen en anders de nexus al zijn die wat duurder

Liefhebber van Tweakers

• Rutger Mulder
Als ik tussen die 3 moest kiezen zou ik ook voor de TRUE 120 gaan. Die ziet er het mooiste uit (ja het oog wil ook wat :P) en is steviger gemonteerd door de backplate. Het gewicht is dus geen probleem.

Ik zou alleen de koeler niet lappen als je de cpu niet doet. Standaard is de cpu vaak beetje hol en de koeler bol, dit past redelijk op elkaar en geeft ok resultaten. Als je niet beide lapped dan is de 'pasvorm' weg en kan het minder worden (hoeft niet). Ik zou dus zeggen probeer het eerst eens zonder te lappen en kijk wat voor resultaten je behaald.

Qua fans zou je de Scythe S-Flex SFF21F (1,600 RPM) kunnen overwegen. Deze is erg stil als je hem met je fancontroller op 7Volt (890 rpm) zet, maar kan ook erg goed koelen op 12Volt met 1600 rpm. Het beste van beide werelden :). Hij is erg pupolair op silentpcreview en is één van de recommend fans.

Ik zelf heb noctua's voor de stilte en omdat deze een beter lager hebben + 6 jaar garantie, maar daar betaal je ook voor. Veel fans hebben een sleeve bearing en die zijn slijtage gevoelig bij hoge temps en als je ze in bepaalde posities hangt.

• dr_dreey
@Rutger Mulder.
Dat broodje aap verhaal over holle cpu's en bolle koelers moet ook eens de wereld uit.
Lees anders even het lappen hoe en wat topic door en/of bekijk de foto's daar.
CPU's zijn over 't algemeen bol (in 't midden van de heatspreader komt als eerst 't koper naar voren).
De True is ook bol, voordat ik de mijne kocht heb ik er 4 mogen bekijken op hol/bolheid, ze waren allemaal bol.
dus CPU HEATSPREADERS ZIJN NIET HOL!

En de TRUE is wel te zwaar voor z'n mounting, stuk uit lappen topic:

Zoals Shoarma Kip al zei heeft hij 8gr. temp. verschil tussen 2 cores met z'n niet gelapte TRUE.
Dit verschil zit tussen de bovenste en de onderste cores.
Dat komt weer omdat de TRUE een lompe koeler is met een crappy bevestiging mag. dat de koeler 'doorzakt' (kracht maal arm) naar beneden.
Ik heb dit tijdelijk opgelost door een 'stokje' onder de koeler te zetten zodat deze loodrecht op de CPU staat en dus niet meer 'doorhangt'.

Het eerste plaatje (klikbaar) is screenshot van temps na 4 min's SP2004 op alle cores MET ondersteuning van de CPU koeler.

http://i515.photobucket.c...56/drdreey/CPUonstick.jpg

Het tweede plaatje (klikbaar) is screenshot van temps na 4 min's SP2004 op alle cores ZONDER ondersteuning van de CPU koeler.

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/CPU.jpg

Onderstaand een foto (klikbaar) van koeler on a stick. :+

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/PC.jpg

Dus, iedereen met een TRUE, zorg dat ie loodrecht op de CPU staat.

PS: the stick :+ onder de koeler beurt 'm ong 2 a 3mm op.

@pino22,
Voor 2 fan's op een TRUE heb je niet perse extra fanclips nodig als je 'm verticaal monteert.
Afbeeldingslocatie: http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/CPUsmall-1.jpg
Beide fanclips op de normale manier bevestigen aan de bovenkant, anti vibratie strips in 8 stukjes knippen en op alle hoeken plakken waar de fan's komen.
Fan's erop, vast klikken, klaar.
Fan wordt door bovenste fanclip vanzelf tegen de koeler gedrukt aan de onderkant.

Is een stukje van mezelf in 't lappen hoe en wat topic.
(weet niet hoe ik m'n eigen posts kan linken...)

[ Voor 36% gewijzigd door dr_dreey op 26-08-2008 16:13 ]

• Rutger Mulder
Mijn cpu is in elk geval een heel klein beetje hol, gechecked met een scheermesje. Op mijn oude scythe infinity koeler kan ik ook duidelijk de afdruk van de 4 hoeken van de IHS zien in het koper. Ik lees ook dat dit bij veel anderen zo is en thermalright bevestigd dit ook:

"I talked to Thermalright support and when I had them on the phone, I asked what they thought about lapping. With the AMD's, they said it's not worth it because of the heat spreader. It might make a difference if the heatsink made contact with the cpu core, but doesn't make much of a difference with the IHS.

With the Intel, the heat spreader is concave and Thermalright made the heatsink convex to match it. If you lap just the heatsink, you're going to hurt performance. You'd need to lap both the heatsink and cpu to gain anything."

Ik heb geen distributiecentrum met ladingen cpu's om te checken of deze nou vooral hol of bol zijn dus ik kan dit verder ook niet zelf bewijzen. Maar ik mag aannemen dat thermalright er wel naar heeft gekeken en zij zijn niet de enige die dit zeggen. Hier een holle cpu die gelapped wordt van een mede tweaker. En hier een topic over de IHS problemen van intel.

En als je cpu bol is dan maakt je core al veel beter contact met je koeler dan een holle cpu. De buitenrand van je IHS helpt wel wat maar daar komt niet de meeste hitte vandaan.
Bij mij doet mijn iets bolle thermalright koeler het erg goed op mijn iets holle cpu. Anders checked de topic starter eerst zijn cpu en als ie hol is kan ie beter zijn koeler niet lappen als hij zn cpu niet doet. Is zijn cpu bol dan maakt het niet zo veel uit of hij de koeler lapped.

Jij moet wel een hele brakke TRUE 120 hebben als je met een stokje eronder moet gaan werken. Heb je hem wel goed gemonteerd?
Wat ik wel veel overclockers zie doen is een "washer mod" om wat extra druk te krijgen. Dan plaatsen ze een klein muntje in het gat van de koeler of ring er over heen.
Afbeeldingslocatie: http://www.exoid.com/wp-content/uploads/2007/06/img_0226.JPG
Maar z'n stokje ziet er belagelijk uit en dat kan veel beter opgelost worden. Als je koeler met genoeg druk gemonteerd is dan kan hij echt niet zo gaan kantelen. Dat van jou is misschien een uitzondering.
Een backplate met schroeven is toch echt wel beter dan die pushpins van intel.

En gaan die fans niet enorm vibreren als je maar één set fanclips gebruikt ?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Rutger Mulder schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:44:
Wat ik wel veel overclockers zie doen is een "washer mod" om wat extra druk te krijgen. Dan plaatsen ze een klein muntje in het gat van de koeler of ring er over heen.
ik heb een 5 eurocentmuntje gedaan, werkt perfect.

Verder is het zo dat je (het liefst) de eerste 2 dagen je complete kast op z'n kant laat liggen om zo de koeler en de koelpasta goed vlak op elkaar te laten zetten. Ik heb dit ook gedaan, koeler hangt op z'n kant (paralel aan onder en bovenkant kast) en geeft identieke coretemps.
En gaan die fans niet enorm vibreren als je maar één set fanclips gebruikt ?
als je beter gelezen had, had je kunnen lezen dat hij de antivibe rubbertjes in 8 stukken heeft geknipt en 4 aan elke kant heeft geplakt op de hoeken, dit valt dus wel mee.

• Rutger Mulder
Wiethoofd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:06:
als je beter gelezen had, had je kunnen lezen dat hij de antivibe rubbertjes in 8 stukken heeft geknipt en 4 aan elke kant heeft geplakt op de hoeken, dit valt dus wel mee.
Ah oke ff overheen gelezen. Maar ik zou die paar euro niet besparen voor die clips. Stel je moet je kast ff kantelen en die fans schieten los.

[ Voor 7% gewijzigd door Rutger Mulder op 26-08-2008 18:12 ]

• dr_dreey
@Rutger Mulder,
Goeie tip over dat muntje, ga ik vanaaf meteen is proberen want m'n tijdelijke stokje zit er nog steeds tussen en lijkt idd nergens op. Thx.

• pino85

pino85

Topicstarter
Hmm dat had ik ook nog nooit gehoord of gelezen aangezien ik niet thuis ben met deze koeler..
Maar dus een muntje moet ik gebruiken voor de druk?

Liefhebber van Tweakers

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het muntje is puur om je schroeven net iets strakker aan te laten draaien en je koelblok strakker op je processor te krijgen. Het is deels ook psychologisch,maar het geeft wel een iets beter resultaat.

Als je de boel gaat schuren raadt ik je wel aan om dat muntje of ringetje te plaatsen omdat je iets van je koeler afhaalt waardoor je je schroeven nog net iets strakker aan zou moeten draaien, waar dit niet kan ivm mobo backplate en mobotray.

• pino85

pino85

Topicstarter
okeey
Ik moet zeggen dat ik het gewoon erg fijn vind dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn
en me de weg laten zien wat er bij komt kijken en alles er om heen.

Ik ga nu even brainstormen over welke 2 fans ik exact ga kiezen
Als ik dat besloten heb zal ik het melden

[ Voor 3% gewijzigd door pino85 op 26-08-2008 21:27 ]

Liefhebber van Tweakers

Verwijderd

Ik heb een Noctua NH-U12P met een NF-S12 op de achterkant.

Ben er zeer tevreden over, beiden fans draaien op 750 rpm (Scythe Kaze Master fan controller); stil en hij houdt mijn E2160 (default 1.8 Ghz) overgeklokt naar 3.2 Ghz (FSB 400*8) koel: 34-38 C bij normaal gebruik en bij blazen loopt ie naar de 49-54.C. Met bijgeleverde weerstanden kunnen beide fans op respectievelijk 900 en 800 rpm draaien, dus dan hoef je geen aparte fan controller te kopen.

Stil en koel!

• pino85

pino85

Topicstarter
Ik ken ze zijn inderdaad leuke fans
bedankt voor de input

Liefhebber van Tweakers

• pino85

pino85

Topicstarter
Ik heb besloten om voor de kaze's 2000 te gaan en die 2 maal.

Liefhebber van Tweakers

• pino85

pino85

Topicstarter
Ik heb in mijn zoektocht om iemand te vinden in de buurt van Eindhoven die ervaring heeft met een cpu+ Koeler lappen helaas nog niet gevonden.

Zelf kan ik door omstandigheden dit helaas niet doen

Liefhebber van Tweakers

Verwijderd

btw had die cooler master hyper z600 niet in je kast gepast zonder of de grote fan er uit te halen of je moet de "sier kap" van de koeler afhalen dit probleem had ik namelijk dus wel

• pino85

pino85

Topicstarter
De True is binnen en het valt me op dat hij toch niet zo extreem groot is als ik had verwacht ( klinkt misschien raar) maar vergeleken met mijn oude TunIQ Tower valt het wel mee vind ik

Hij is niet hol of bol maar goed recht dus dat is al mooi mee genomen.
Ik zal hem zsm gaan installeren

Bedankt voor alle tips en hulp

[ Voor 15% gewijzigd door pino85 op 01-09-2008 01:49 ]

Liefhebber van Tweakers

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01 16:44
Heb je de koeler inmiddels geplaatst? Past de Thermalright ultra 120 nu zonder problemen op de Gigabyte EP45-DS4? Ik wil namelijk dezelfde combinatie kopen.

Edit:
Zonder problemen bedoel ik mee er geen heatpipes van het moederbord verwijderd moesten worden of dat de Thermalright ultra 120 verbouwd moest worden.

[ Voor 49% gewijzigd door Wouter Rebel op 17-09-2008 13:17 ]

• peakaboo
  • Niet online
Je kunt ook nog altijd voor brute koeling gaan, en nee niet WC.....

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/2/8/8/8/1_m.jpg/

Nu zul je denken, ah, weer een 120 van thermalright... leuk. Eerst een zilveren, toen een zwarte (welke ik zelf heb) en nu maken ze een koperen. Ja idd, massief koper, want hij weegt 3 kilo!!!

Bron:
http://www.computerbase.d...malright_3_kupferkuehler/

[ Voor 47% gewijzigd door peakaboo op 17-09-2008 20:50 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

peakaboo schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:49:
Je kunt ook nog altijd voor brute koeling gaan,
even om duidelijkheid te scheppen: daar is 1 van gemaakt, en is niet in massa productie genomen. Dit vanwege de prijs en de druk die op het moederbord zou komen te staan mocht je hem er op willen gaan schroeven. Verder is het materiaal te zacht en kan zou het snel beschadigd kunnen raken.

Ook is het zo dat aluminium beter warmte afgeeft aan zijn omgeving, maar koper een betere warmte geleiding heeft vanaf de base naar de vinnen, maar het daar dan dus weer lastiger kwijtraakt. Een warm puur alublok koelt per definitie beter dan warm puur koperblok met dezelfde setup/fan/fanspeed.

• peakaboo
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:52:
[...]

even om duidelijkheid te scheppen: daar is 1 van gemaakt, en is niet in massa productie genomen. Dit vanwege de prijs en de druk die op het moederbord zou komen te staan mocht je hem er op willen gaan schroeven. Verder is het materiaal te zacht en kan zou het snel beschadigd kunnen raken.

Ook is het zo dat aluminium beter warmte afgeeft aan zijn omgeving, maar koper een betere warmte geleiding heeft vanaf de base naar de vinnen, maar het daar dan dus weer lastiger kwijtraakt. Een warm puur alublok koelt per definitie beter dan warm puur koperblok met dezelfde setup/fan/fanspeed.
Mijn duits is ******** slecht dus ik heb dat stuk niet kunnen lezen, maar bedankt voor je aanvulling. Dat wist ik niet! Zou ook te gek voor woorden zijn, ivm de druk idd dat d8 ik zelf ook al... Maar wel leuk om te zien :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

peakaboo schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:36:
Mijn duits is ******** slecht dus ik heb dat stuk niet kunnen lezen, maar bedankt voor je aanvulling. Dat wist ik niet! Zou ook te gek voor woorden zijn, ivm de druk idd dat d8 ik zelf ook al... Maar wel leuk om te zien :)
Ik zat er deels naast. Met behulp van translate google (hier de vertaling van de site) zie ik net dat er 3000 stuks gemaakt zijn er verkocht worden voor 99 dollar per stuk. Verder is de koper versie 3 kilo t.o.v. de 790 gram van de alu versie. De koelcapaciteit neemt wel toe, maar in verhouding tot het gewicht ga je er bijna niets op vooruit.

• Rutger Mulder
Wouter Rebel schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:02:
Heb je de koeler inmiddels geplaatst? Past de Thermalright ultra 120 nu zonder problemen op de Gigabyte EP45-DS4? Ik wil namelijk dezelfde combinatie kopen.

Edit:
Zonder problemen bedoel ik mee er geen heatpipes van het moederbord verwijderd moesten worden of dat de Thermalright ultra 120 verbouwd moest worden.
Dit past zonder problemen. Ik heb zelf een EP45-DQ6 die van de zelfde serie moederborden is. Ik heb hier op een thermalright HR-01 PLUS geplaatst. Deze koeler is qua afmetingen ongeveer even groot als die TRUE 120 en heeft ook een backplate.
Pagina: 1