Toon posts:

Intel E8400 veel te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds eergisteren een Intel E8400 met een Abit IP35P mobo en 4Gb DDR2-800 geheugen. Het inbouwen gaf geen problemen, alles zit goed en netjes. Ook de standaard koeler zit goed met verse Zalman pasta ertussen. Verder zit er een nieuwe 500Gb Samsung HDD in en twee wat oudere 80Gb Samsungetjes. Oh ja, en een Club3D 1600XT 256Mb videoplank.

Nu wilde ik een verse XP instal doen. Dus kist gestart en vanaf daar gaat het wisselend fout. In de BIOS zie ik in iig 1 zaak die telkens terugkeert: De processor zou 98 graden Celsius zijn!? En op basis daarvan komt er op een gegeven moment een alarm signaal en stop de kist. Ik heb ook al een keer een foutmelding gekregen dat de processor niet goed functioneerde. Wel wordt de processor gewoon herkend door het BIOS. Alle instellingen staan verder goed. Die heb ik inmiddels wel 10x gecheckt...

Maar op de een of andere manier kom ik er niet doorheen wat betreft die processor temperatuur. Voordat ik eventueel de BIOS flash naar de laatste versie, wil ik graag weten of er andere opties zijn om hier doorheen te komen. Om kort te gaan: het systeem komt dus gewoon niet toe aan de installatie van XP. Het wordt telkens voortijdig afgebroken vanwege die processor temp. Wie weet raad? Thx alvast.

Marc

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:41:
Ik heb sinds eergisteren een Intel E8400 met een Abit IP35P mobo en 4Gb DDR2-800 geheugen. Het inbouwen gaf geen problemen, alles zit goed en netjes. Ook de standaard koeler zit goed met verse Zalman pasta ertussen. Verder zit er een nieuwe 500Gb Samsung HDD in en twee wat oudere 80Gb Samsungetjes. Oh ja, en een Club3D 1600XT 256Mb videoplank.

Nu wilde ik een verse XP instal doen. Dus kist gestart en vanaf daar gaat het wisselend fout. In de BIOS zie ik in iig 1 zaak die telkens terugkeert: De processor zou 98 graden Celsius zijn!? En op basis daarvan komt er op een gegeven moment een alarm signaal en stop de kist. Ik heb ook al een keer een foutmelding gekregen dat de processor niet goed functioneerde. Wel wordt de processor gewoon herkend door het BIOS. Alle instellingen staan verder goed. Die heb ik inmiddels wel 10x gecheckt...

Maar op de een of andere manier kom ik er niet doorheen wat betreft die processor temperatuur. Voordat ik eventueel de BIOS flash naar de laatste versie, wil ik graag weten of er andere opties zijn om hier doorheen te komen. Om kort te gaan: het systeem komt dus gewoon niet toe aan de installatie van XP. Het wordt telkens voortijdig afgebroken vanwege die processor temp. Wie weet raad? Thx alvast.

Marc
Fan van je koeler gaat aan? Hoeveel RPM geeft je bios op die fan? Voelt je koeler warm als je je vinger erop legt? Zijn alle 4 de vastzetdingetjes van de koeler goed aangedrukt en zit er niet stiekem 1 los waardoor hij bijna niet meer de CPU raakt?

Verwijderd

de koeler er eens opnieuw opzetten misschien?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Welke zalman koelpasta heb je gebruikt?
Welke koeler heb je gebruikt/zit er op je processor?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Koeler zit er goed op! Is inmiddels - uiteraard - er nog een keer opnieuw opgezet. Schoon gemaakt en nieuw kwakkie pasta erop. De koelervinnen worden maar heel licht warmpjes. Voor mijn gevoel een graadje of 40. Voor mij dus het teken dat de koeler er goed op zit... Het is de standaard koeler die bij de E8400 geleverd wordt. Ik ga niet OC' en, dus moet die voldoende zijn! De gebruikte pasta is niet van Zalman (vergissing), maar is de AK-100 van Q-tec. Die gebruikte ik ook bij mijn vorige processor/koeler (AMD 4000) en nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Toerental fan is overigens zo rond de 1700 RPM, soms ietsje meer, soms ietsje minder...

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 14:54:
Koeler zit er goed op! Is inmiddels - uiteraard - er nog een keer opnieuw opgezet. Schoon gemaakt en nieuw kwakkie pasta erop. De koelervinnen worden maar heel licht warmpjes. Voor mijn gevoel een graadje of 40. Voor mij dus het teken dat de koeler er goed op zit...
Heb je wel aan de onderkant van het moederbord gekeken of de push pins van de koeler wel goed gelocked zitten?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
en hoe groot 'kwakkie' koelpasta doe je er op? afaik moet dat in de grootte van 1 rijstekorrel zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Pins zitten goed, gecheckt aan de onderzijde. Doe koeler maakt ook duidelijk contact. Het kwakkie pasta (laat het 1,5 rijstkorrel zijn ;-)) wordt lekker geplet...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verder is de Q-Tec AK-100 velen malen slechter dan AS5 of een andere koelpasta.
Tevens kan je een 4000+ en een E8400 niet met elkaar vergelijken, de temperaturen en snelheden en het procede zijn compleet verschillend.

De Ak-100 gaat nooit goed werken en ik raad je aan om een tubetje Arctic Silver 5 te halen en dat er tussen te smeren.

Een lijntje over het midden van je CPU en vervolgens je koelblok er opdrukken en vastzetten is voldoende, de druk verspreid wel de koelpasta.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe verklaar je dan dat de koelervins nauwelijks warm worden? Die zouden dan toch ook behoorlijk oververhit moeten zijn. Of ben ik nou gek? ;-)

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
Je hebt een mooie edit knop, waar je stukjes aan je bericht toe kan voegen :+ .

Als je koeler lichtjes warm wordt, betekend dat juist dat hij niet warm wordt... Als je je handen net niet brandt is de koeler zo'n 50 graden...

BTW, als je proc 95 graden is en je koeler onder de 50, betekent dat een warmteverschil van 45 graden... Dit lijkt me lichtelijk veel verschil ;)

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

Hier zijn de instructies van Artic Silver 5 (in principe zelfde als zalman, maar Artic Silver wordt al lang gerekend tot de beste (misschien handig om toch maar te halen, zo'n tubetje van 3,5 gram is maar 6 euro)).

Op de site van zalman stond bij de instructies dat je de koelpasta uit te smeren... Het is beter dit niet te doen... Door de koeler verdeeld het zich beter dan dat je het uitsmeert.

Heb je aan de achterkant van het mobo gekeken of de pootjes van de koelers wel goed zitten? Soms breekt er zo'n pootje af bij het bevestigen/opnieuw bevestigen... De koeler zit dan niet goed meer.

Was al gevraagd. (Weer eens) niet goed gelezen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door zjorsie op 24-08-2008 15:18 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

zjorsie schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:13:
BTW, als je proc 95 graden is en je koeler onder de 50, betekent dat een warmteverschil van 45 graden... Dit lijkt me lichtelijk veel verschil ;)
idd, als je processor warm is, is je koelblok niet veel later ook warm.
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
was al vermeld: 1,5 rijstkorrel
Hier zijn de instructies van Artic Silver 5 (in principe zelfde als zalman, maar Artic Silver wordt al lang gerekend tot de beste (misschien handig om toch maar te halen, zo'n tubetje van 3,5 gram is maar 6 euro)).
MX-2 van Arctic is nog beter :+ Verder zijn er mensen die hun processor en koelblok lappen en zonder koelpasta draaien, het is maar net wat je wilt).
Op de site van zalman stond bij de instructies dat je de koelpasta uit te smeren... Het is beter dit niet te doen... Door de koeler verdeeld het zich beter dan dat je het uitsmeert.
en er komt lucht tussen als je het zelf doet en het niet perfect vlak is
Heb je aan de achterkant van het mobo gekeken of de pootjes van de koelers wel goed zitten? Soms breekt er zo'n pootje af bij het bevestigen/opnieuw bevestigen... De koeler zit dan niet goed meer.
was half gevraagd, nog niet of hij gekeken had over er een pootje afgebroken was :+

Verwijderd

Topicstarter
De vraag 'hoeveel koelpasta' was ook al gesteld en beantwoord... ;-) Anyway, ik zal asap op zoek gaan naar een tube AS5 (of MX2). Mogelijk dat dat idd de oplossing is. Indien niet, dan meld ik mij vanzelf weer.

Uitsmeren heb ik sowieso niet gedaan. De druk van de koeler is idd voldoende! De pootjes zitten niet alleen goed, ze zijn ook nog heel. Check, 2check...

Iedereen thx so far

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 15:28 ]

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Of gewoon een foute temperatuur sensor?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Waarom heb je eigenlijk niet de koeler out of the box met de pasta die er al onder zat gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Anonnymous! schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:26:
Of gewoon een foute temperatuur sensor?
Ja dat was een beetje waar ik aan zat te denken. Ik heb in diverse fora wel gelezen dat er met deze processor wel eens verschillen in temp werden aangegeven door de diverse progammaatjes die daarvoor zijn. Of dat img de BIOS niet helemaal jofel is. Vandaar eerder mijn opmerking over flashen... Maar aangezien ik niet direct mijn garantie wil verspillen met een flash, wilde ik eerst andere mogelijke oplossingen bekijken.

Maar goed als die tempsensor niet goed is, zou een ander mobo dat eventueel moeten uitwijzen. Wat heb ik eerder in huis: nieuwe pasta of een nieuw mobo? Hmmmm....

Verwijderd

kwiebus schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:28:
Waarom heb je eigenlijk niet de koeler out of the box met de pasta die er al onder zat gebruikt?
Wat hij zegt, heb je de out of the box koelpasta-postzegel-sticker die onder de koeler zit wel eerst weggepoetst met bijvoorbeeld nagellak remover? Anders heb je daar meteen je probleem ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:42:
[...]

Wat hij zegt, heb je de out of the box koelpasta-postzegel-sticker die onder de koeler zit wel eerst weggepoetst met bijvoorbeeld nagellak remover? Anders heb je daar meteen je probleem ;)
Ga er van uit dat ik niet helemaal 8)7 ben :9 Uiteraard is die eerst netjes verwijdert...

Inmiddels ben ik via een buurman voorzien van de beroemde AS5 koelingpasta. Het effect hiervan is nihil. De temperatuur die in de BIOS wordt aangegeven blijft (onveranderd) 98 graden. Het vreemde eraan is dat die temperatuur ook alleen maar 98 graden blijft. Daar waar je (lichte) schommelingen zou verwachten en de fan daarop zijn RPM aanpast (wat de fan wel doet!)... Defecte sensor lijkt mij dus nu meer logisch?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 16:48 ]

• zjorsie
Lijkt het wel op ja...
Heb je al met meerdere programma's beide geprobeerd de temps uit te lezen (bijv. CPU-Z, Perfmonitor nmo)

Verwijderd

Topicstarter
zjorsie schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:00:
Lijkt het wel op ja...
Heb je al met meerdere programma's beide geprobeerd de temps uit te lezen (bijv. CPU-Z, Perfmonitor nmo)
Ik kom niet eens aan een installatie toe, laat staan dat ik met dergelijke speciale programmaatjes iets kan uitlezen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

zjorsie schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:00:
Lijkt het wel op ja...
succes daarmee, als je het topic en de TS had doorgelezen had je kunnen lezen dat hij windows niet geïnstalleerd heeft kunnen krijgen omdat hij steeds uitvalt ivm de temps.

Hoe zit het trouwens met je airflow in de kast zelf?

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:06:
[...]

Hoe zit het trouwens met je airflow in de kast zelf?
Die kast staat nu volledig open omdat ik er telkens weer in moet. Normaliter heb ik 4 fans zitten, waarvan er 3 aanvoeren en 1 afvoert. Een van de aanvoerfans staat direct op de processorkoeler met een grote tuit erop. De 2 andere aanvoerfans geven de koeling voor de 3 HDD's. Die stroom lucht wordt vrijwel op gelijke hoogte aan de achterzijde van de kast weer afgevoerd door de enige uitlaatfan.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik zou je intakes laag zetten, je outtake wat harder en je kast dicht.
Test die setup eens en kijk of je nog steeds hoge temps hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al getest en maakt geen verschil. Het vreemde is namelijk sowieso en dat heb ik al eerder aangegeven, dat die BIOS voor de CPU een constante temp van 98 graden aangeeft. Geen enkele en dan bedoel ik echt GEEN enkele fluctuatie daarin. En dat bevreemd mij vooral...

Nog even ter aanvulling: De temp van het moederbord is 28 graden en de systeem temp 29 graden. Of was het andersom? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 18:35 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je zou in de bios de auto shutdown functie uit kunenn schakelen (ivm overheat protection)
Verder valt de waarde waarop de computer zichzelf uit moet schakelen ook te verhogen.

Stel dit eens anders in en kijk of je windows kan installeren, hierin heb je genoeg tooltjes om je temperaturen mee te bekijken.

Verwijderd

Ik weet niet of je mobo... een 2e bios heeft als backup, maar anders kun je natuurlijk gewoon ff een flash proberen en checken of je 't red voordat je verder zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:57:
je zou in de bios de auto shutdown functie uit kunenn schakelen (ivm overheat protection)
Verder valt de waarde waarop de computer zichzelf uit moet schakelen ook te verhogen.

Stel dit eens anders in en kijk of je windows kan installeren, hierin heb je genoeg tooltjes om je temperaturen mee te bekijken.
Dat heeft mijn gedachte ook al gepasseerd. Maar ja, hoewel alles erop lijkt te wijzen dat de BIOS het verkeerd heeft, wil ik natuurlijk niet het risico lopen om de processor te laten doorbranden.
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:31:
Ik weet niet of je mobo... een 2e bios heeft als backup, maar anders kun je natuurlijk gewoon ff een flash proberen en checken of je 't red voordat je verder zoekt.
Die flash wil ik (nog) niet uitvoeren, omdat idg de garantie op mijn mobo vervalt (toch?). Die 2e BIOS als backup weet ik niet. Hoe kan ik daar achterkomen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:46:
Die flash wil ik (nog) niet uitvoeren, omdat idg de garantie op mijn mobo vervalt (toch?). Die 2e BIOS als backup weet ik niet. Hoe kan ik daar achterkomen?
Flauwekul, het staat zelfs in de handleiding hoe je je bios moet flashen, overklokken wordt er niet in vermeld. Verder brengen fabrikanten niet voor niets BIOS-updates uit!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, dat laat aan duidelijkheid niet te wensen over. Valt dus zeker te proberen. Ik heb inmiddels ook even een mailtje naar de leverancier verzonden. Ben benieuwd naar zijn reactie op het voorval.

• zjorsie
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:06:
[...]

Ik kom niet eens aan een installatie toe, laat staan dat ik met dergelijke speciale programmaatjes iets kan uitlezen.
Sorry, had dit topic met een ander verward, waarbij hij constant freezede :S

Meestal kan je die beveiliging gewoon uitschakelen (zou wel je temps wat extra aandacht geven:S) Als het constant 98 graden blijft kan je ervan uitgaan dat de sensor gewoon kapot is

Als je die beveiliging uit kan zetten zou ik gewoon ff flashen... Ik zie dat de C1E en de EIST functie wordt gefixed, misschien nog wat "kleine" probleempjes met de temperatuuruitlezing...

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Coretemp (laaste update) of Realtemp?

Edit: domme reactie

Kun je je cpu niet onderklokken?

[ Voor 44% gewijzigd door Stijnd op 25-08-2008 16:42 ]

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 21:31

Patriek

edit koning

ik zou een BIOS-update proberen

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Zie het andere topic.

Grote kans dat een van je sensors brak is.

[ Voor 20% gewijzigd door Eli3l op 26-08-2008 12:01 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 23:11
Die buurman van de koelpasta heeft niet toevallig een intel cpu die jij even kan lenen? Zo ja, dan weet je namelijk of het aan jouw processor ligt.

Verwijderd

Eli3l schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:00:
Zie het andere topic.

Grote kans dat een van je sensors brak is.
Het is waaarschijnlijk dat of bios idd. Ik vraag me af, waarom (19marc64) ben je zo anti-bios-update?

Ik heb even in de handleiding van je moederbord gekeken en daar staat:
handleiding
Q: If my system hangs when I update the BIOS or set the wrong CPU parameters,
what should I do?
A: Whenever you update the BIOS or if the system hangs due to wrong CPU parameters
setting, always clear CMOS jumper before booting up again.
Hier staat dus letterlijk:

V: Als mn systeem hangt tijdens een bios update, wat moet ik dan doen?
A: Clear je CMOS met de externe jumper.

Dus het is absoluut veilig om je bios te updaten... Om je misschien nog extra over te halen:

Bios: http://www.uabit.com/inde...381&product_name=IP35+Pro

Update utility (windows): http://www.uabit.com/down...ashmenu/flashmenu1507.zip

;)

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:26:
[...]

Het is waaarschijnlijk dat of bios idd. Ik vraag me af, waarom (19marc64) ben je zo anti-bios-update?

[...]

Dus het is absoluut veilig om je bios te updaten... Om je misschien nog extra over te halen:

Bios: http://www.uabit.com/inde...381&product_name=IP35+Pro

Update utility (windows): http://www.uabit.com/down...ashmenu/flashmenu1507.zip

;)
Ik snap niet waarom jij (jullie) de TS ervan proberen te overtuigen dat hij zonodig zijn bios moet flashen. Dat is het stomste wat je kan doen met een instabiel systeem. Niemand weet welke bios versie er momenteel in het bord van de TS zit. Misschien is dit al de laatste aangezien deze al 4 maanden oud is en de TS vorige week het bord heeft gekocht.

Waar in de manual heb jij dat gevonden? Online is er geen handleiding te vinden van de IP35P, of heb je in de handleiding van de IP35PRO gekeken, net als de biosfile waar je naar linkt :? .

Als je even in het ABIT forum had gekeken had je gezien dat dit geen algemeen probleem is en dus niet bios gerelateerd is, anders hadden veel meer gebruikers er last van gehad.

Dus het is absoluut veilig om je bios te updaten...

Het zal wel aan mij liggen maar de bios updaten en flashen zijn 2 totaal verschillende dingen. Updaten is als je settings aanpast en deze opslaat (reboot). Bij flashen wordt de eeprom volledig overschreven. Dus updaten geen risico, flashen wel risico.

Mijn vraag aan de TS:
Heb je de bios al een keer gereset (met de switch achter op je bord)?
Al een keer de default bios (fail-safe) setting geladen?
Heb je de processor er al een keer eruitgehaald en weer opnieuw in de socket geplaatst?

[ Voor 3% gewijzigd door Blastpe op 27-08-2008 20:26 ]

Pagina: 1