Toenemende artifacts met GeForce 7900 GTX 512MB

Pagina: 1
Acties:

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:12
Al geruime tijd heb ik last van zogenaamde artifacts bij het spelen van games, in wow het duidelijkst zichtbaar. Ik heb getest of het aan de hitte lag, maar boven de 70 graden celsius komt de GPU niet. Ook drivers vervangen e.d. heb ik wel 100 keer geprobeerd, zonder nut.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de kaart kapot, dus heb ik hem voor RMA naar de leverancier opgestuurd. Maar deze stuurde hem terug met de mededeling dat hij uitvoerig getest was, maar dat er geen eigenaardigheden zichtbaar waren.

In het begin had ik vooral last van ze bekende "strepen" dwars door het beeld, maar tegenwoordig zie ik steeds meer dat objecten in allerlei vreemde kleuren (veelal fel blauw/groen) worden weergegeven. Zijn dit ook artifacts? En dit moet toch haast wel aan mijn vid kaart liggen of kan de oorzaak ook elders gezocht worden?

Hieronder nog wat pics van voorbeelden
-http://s468.photobucket.c...crnShot_081108_161023.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_073108_180704.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_080708_112528.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_073108_180419.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_080708_110157.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_072808_231203.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_082308_134209.jpg
-http://s468.photobucket.c...crnShot_082308_134711.jpg

En mijn systemspecs:
-Intel Core 2 E6600 ( 2.40GHz. . 266MHz. QDR FSB. 1 64Kb. L1. 4MB L2)
-Asus P5B Deluxe. P965 (ATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
-Corsair 2048MB (2x1GB) PC6400 DDR2 CL4 TWIN2X XMS2 5-5-5-12
-Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e. 2x DVI-I)
-Maxtor 300GB SATA II 7200RPM 16MB Diamond Max 10 (6V300F0)
-Voeding is er een van Antec geloof ik van 450Watt

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Krijg je de artifacts direct, of na een paar uur spelen? EN bij welke spellen? Welke drivers heb je al geprobeerd? Heb je toch al eens met de kast open gespeeld, desnoods met een (tafel)ventilator erop??

[ Voor 28% gewijzigd door niels88 op 23-08-2008 16:52 ]

• Jors
Artifacts komen direct, kast open heb ik ook geprobeerd en temperatuur in de gaten gehouden met RivaTuner. Zonder effect. Spellen waarbij ik het tot nu toe gemerkt hebt zijn dus WoW, maar ook PES2008 en Neverwinter Nights 2. Meer spellen heb ik eigenlijk niet gespeeld recent.

Wat betreft drivers gebruik ik altijd de laatste drivers van nvidia. Ook geprobeerd ze eerst te verwijderen met drivercleaner om ze vervolgens na een reboot weer te installeren, maar ook dit had geen effect.

Het vreemde is wel dat ik eigenlijk sinds de aanschaf van dit systeem niets aan de configuratie gewijzigd heb, hardwarematig. Daar kan het dus niet aan liggen.

Verwijderd

Ik heb getest of het aan de hitte lag, maar boven de 70 graden celsius komt de GPU niet. _O-

• Jors
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:57:
Ik heb getest of het aan de hitte lag, maar boven de 70 graden celsius komt de GPU niet. _O-
Is dat te hoog? Ik dacht op internet te hebben gelezen dat 70 graden geen ongewone temperatuur is.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00
70 graden voor de gpu moet kunnen. heb je al eens geprobeerd een tafelventilator op de kaart te richten? waarschijnlijk wordt het geheugen te warm en niet je gpu. Eventueel je kaart in een andere pc testen en kijken of hij daar wel goed werkt al geprobeerd?

• Jors
Beide opties heb ik nog niet getest, omdat ik slechts 1 pc met pci-e slot in bezit heb. Maar ga morgen toch bij m'n broertje langs, dus zal de kaart dan eens in een andere pc proberen.

Bovendien kan ik dan meteen de ventilator eens meenemen die daar nog steeds staat.

Bedankt voor de hulp cq. tips tot nu toe.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 11:58
Hij is gewoon stuk. Ik had twee maanden geleden ook grafische fouten zoals op de 1e afbeelding. Ik kreeg een vervangende kaart.

• Jors
ymmv schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:48:
Hij is gewoon stuk. Ik had twee maanden geleden ook grafische fouten zoals op de 1e afbeelding. Ik kreeg een vervangende kaart.
Dat dacht ik dus ook idd... maar heb de kaart voor RMA opgestuurd, zoals vermeld, maar kreeg hem gewoon weer terug :S

@Fanatic_FS
Bedoel je trouwens met het geheugen dat wrs te warm wordt het geheugen op het mobo of op de grafische kaart?

Verwijderd

Die artifacts zien er uit als veroorzaakt door geheugen.

Test de kaart in andere pc en kijk of het probleem zich daar ook voordoet.

Edit> geheugen van grafische kaart

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 18:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 18:58:
Die artifacts zien er uit als veroorzaakt door geheugen.

Test de kaart in andere pc en kijk of het probleem zich daar ook voordoet.

Edit> geheugen van grafische kaart
dat hoeft niet
Ik heb het eens gehad met een driver update.
Dus drivers compleet er af halen en met driver cleaner de rest er uit halen.
En dan gewoon een laatste officelen driver gebruiken .

Ik zelf deed gewoon een nieuwe instel was toch beter.
Kaart waar ik last van had was bij puur toeval 2x 7900gt in sli
Toen geen last meer van gehad

Verder als het zijn mem is dan krijg je pixel in je beeld
Dit zijn vlakken wat de core moet zijn .
Maar ook kan veroorzaken door dat de drivers verkeert aanword gestuurt

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:58:
Verder als het zijn mem is dan krijg je pixel in je beeld
Dit zijn vlakken wat de core moet zijn .
Ah dacht net dat het omgekeerd was. Heb allenszins een Geforce 6600 gehad die gans zulke vlakken gaf over het beeld en waarbij de winkel mij zei dat het videokaartmem problemen gaf, meer weet ik er ook niet over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:01:
[...]

Ah dacht net dat het omgekeerd was. Heb allenszins een Geforce 6600 gehad die gans zulke vlakken gaf over het beeld en waarbij de winkel mij zei dat het videokaartmem problemen gaf, meer weet ik er ook niet over.
Net als of ze in de winkel kunnen zien of het aan de GPU of het Mem ligt. ;)
Maar stipjes zijn volgens mij meestal het geheugen en grote vlakken de GPU, tenminste als ik het geheugen te ver overklok krijg ik stipjes met ATiTool en strepen krijg ik door de GPU te ver over te klokken. :)

• Jors
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:46:
[...]

Net als of ze in de winkel kunnen zien of het aan de GPU of het Mem ligt. ;)
Maar stipjes zijn volgens mij meestal het geheugen en grote vlakken de GPU, tenminste als ik het geheugen te ver overklok krijg ik stipjes met ATiTool en strepen krijg ik door de GPU te ver over te klokken. :)
Hhm... maar de "grafische errors" die ik heb zijn onder te verdelen in 2 groepen... 1. de strepen en 2. de rare, felle kleuren van sommige objects (zie: http://i468.photobucket.c...crnShot_082308_134209.jpg). Dit zou betekenen dat bij mij zowel de GPU en het geheugen rot zijn :S

/Edit: Al met al mag ik dus welhaast zeker concluderen dat mijn grafische kaart "gewoon" kapot is en de RMA van de leverancier dus een verkeerde diagnose gesteld heeft? Drivers ligt het iig niet aan namelijk, zoals gezegd heb ik die al vaak gereinstalled (icm Drivercleaner ook). Inmiddels is de garantie ook nog eens verlopen, dus dat wordt nog leuk :S

[ Voor 19% gewijzigd door Jors op 23-08-2008 22:55 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Kan ook zijn dat je directx naar de knoppe is dan krijg ook deze problemen.
Doe maar eens een reinstal van directx

• Jors
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:13:
Kan ook zijn dat je directx naar de knoppe is dan krijg ook deze problemen.
Doe maar eens een reinstal van directx
Ook al geprobeerd.. :S

Verwijderd

Jors schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:46:
/Edit: Al met al mag ik dus welhaast zeker concluderen dat mijn grafische kaart "gewoon" kapot is en de RMA van de leverancier dus een verkeerde diagnose gesteld heeft?
Zou ik niet zo durven concluderen. Beste test je de kaart in een andere pc.
Inmiddels is de garantie ook nog eens verlopen, dus dat wordt nog leuk :S
Als blijkt dat het toch aan de kaart ligt, kan je je beroepen op de datum, waarop je de eerste rma hebt aangevraagd, en die valt (veronderstel ik) nog wel binnen de garantieperiode.

Een tip, als je rma aanvraagt, doe daarbij: een complete omschrijving van het probleem en onder welke omstandigheden het zich voordoet, screenshots van het probleem (bij voorkeur vanop 2 pc's, waarbij ook een diagnostische tool openstaat met de gegevens van de respectievelijke pc's, zodat je kan zien dat het op 2 pc's zich voordoet)

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Deze topic al eens gelezen:

Vage screen artifacts met 8800 GT

Windows eens volledig opnieuw installeren en dan de nieuwste stabiele drivers erop. Ik heb dit al twee maal met mijn 7900GTO gehad maar een nieuwe install en alles werkt weer voor maanden... echt raar moet ergens een bug in die Nvidia drivers zitten.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 20:20
OMg, TS speelt World of Warcraft ;(

• Jors
Bedankt voor de tips. Ik ben er mee bezig. Wilde vanmiddag de kaart testen in de pc van mijn broertje maar het blijkt dat hij geen pci-e stekkertje aan zijn voeding heeft zitten. Dus ik moet van de week even ergens een stekkertje vandaan halen dan kan ik het testen.

Wel heb ik de ventilator meegenomen, dus volgende keer als ik ga gamen zal ik die op mn open kast zetten.
_Silencer schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:37:
Deze topic al eens gelezen:

Vage screen artifacts met 8800 GT

Windows eens volledig opnieuw installeren en dan de nieuwste stabiele drivers erop. Ik heb dit al twee maal met mijn 7900GTO gehad maar een nieuwe install en alles werkt weer voor maanden... echt raar moet ergens een bug in die Nvidia drivers zitten.
Heel mijn pc herinstalleren voor een paar bugs in drivers lijkt me een beetje erg omslachtig.. Dus ik ga eerst de andere opties maar even proberen. Wel heb ik naar aanleiding van je opmerking en topic geprobeerd direct X te deinstalleren, dmv een programmaatje dat ik ergens vond (http://www.3dcenter.org/downloads/DirectX+und+-Uninstaller). Dit programmaatje blijkt directx terug te zetten naar versie 8. Hierna heb ik de drivers weer opnieuw geinstalleerd en direct x weer geupdate... Nu blijft er bij dxdiag echter staan dat ik versie 8.1 gebruik... Beetje vreemd allemaal, maar het leek even goed te gaan want bij het starten had ik niet direct artifacts. Na een tijdje kwam er toch weer een terug, maar hier bleef het even bij... Het is dus even minder, maar nog niet verholpen.

Dus van de week alsnog ventilator en kaart in andere pc proberen.

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Als je een opengl game hebt moet je daarmee eens testen, ik had die fouten enkel bij directx games.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

In sommige biossen zitten ook een overclock mode , hier dus ook in (ik heb ook een p5b deluxe), zet die een uit.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Jors
Even een update, de ventilator had weinig effect. Temperatuur van GPU daalde iets (dus ik neem aan die van het geheugen ook) maar nog kreeg ik onderstaand beeld.

Bovendien heb ik een BSOD gehad met de melding dat n4_disp.dll in een oneindige loop zat oid. Die heb ik al eens eerder gehad, maar het was wel alweer een tijd terug.

Afbeeldingslocatie: http://i468.photobucket.com/albums/rr49/jors_pics/artifacts/WoWScrnShot_082808_122755_verkleind.jpg
_Silencer schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:21:
Als je een opengl game hebt moet je daarmee eens testen, ik had die fouten enkel bij directx games.
Ik heb WoW ook in OpenGL modus gezet dmv het comando SET gxApi "opengl" in een config bestandje toe te voegen, dit had ik idd al ergens anders gelezen op internet. Maar ook toen kreeg ik artifacts en bovendien lijkt de game iets "vertraagd" ofzo.
VIPER2001 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:42:
In sommige biossen zitten ook een overclock mode , hier dus ook in (ik heb ook een p5b deluxe), zet die een uit.
Hier zal ik nog even naar kijken, al meen ik dat ik die optie wel eens gezien heb, maar geloof dat hij standaard uit staat is het niet?

Vanmiddag heb ik eindelijk tijd om een verloopstekkertje voor een pci-e voeding te halen, dus dan ga ik de kaart testen in een ander systeem. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik dan gewoon de bevestiging krijg dat hij kapot is, dan weet ik iig wat ik er aan moet doen.

Verwijderd

TS heeft de videokaart getest in mijn computer en ik kreeg ook dezelfde artifacts. Heb een printscreen gemaakt met het probleem en 'dxdiag' ernaast gerunned. Ik hoop dat dit genoeg bewijs is voor de leverancier.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:21

Nemesizz

Untouchable

Komt redelijk vaak voor dat het geheugen van de GeForce 7900 serie kapot gaat.
Die van mij ging vorig jaar kapot (ik had een XFX) en op veel fora was te lezen dat dit een bekende fout was van de 7900 serie.

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 17:42
Artifacs heb je meestal als je geheugen te warm of te weinig volt krijgt (dat heb je meestal als je gaat overclocken)

Maar het kan ook zijn dat 1 van je pipelanes van je GPU beschadigt is.

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

Verwijderd

7900 series kampen met warmte issues. Heel lang gaat het goed en dan ineens achteruit. Is gewoon permanente schade helaas. Rma aanvragen mits je nog garantie hebt of anders kijken voor een nieuw kaartje. Niets meer aan te doen helaas. :)

• Jors
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 15:30:
TS heeft de videokaart getest in mijn computer en ik kreeg ook dezelfde artifacts. Heb een printscreen gemaakt met het probleem en 'dxdiag' ernaast gerunned. Ik hoop dat dit genoeg bewijs is voor de leverancier.
Inderdaad. Artifacts traden ook bij hem op en ik had met zijn videokaart (8400GS) geen problemen.
Nemesizz schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:29:
Komt redelijk vaak voor dat het geheugen van de GeForce 7900 serie kapot gaat.
Die van mij ging vorig jaar kapot (ik had een XFX) en op veel fora was te lezen dat dit een bekende fout was van de 7900 serie.
Tja... toch wil Cool-Prices er niet aan geloven, ik heb vandaag contact gehad met de support afdeling en volgens hun heb ik gewoon dikke pech. Toen de kaart nog binnen de garantie viel en voor RMA werd opgestuurd hebben ze niks constateren en ze hebben uitgebreid getest en daar blijven ze bij... Van een regeling of iets willen ze niks weten.

Enige waar ik nog mee zit is dat het héél misschien nog in de voeding zou kunnen zitten. Mijn systeem heeft een twee jaar oude 450W Antec voeding (dit zou toch wel genoeg moeten zijn) en het systeem van The1Mask slechts een oude 350W budget voeding. Kan een verouderde (of insufficiente) voeding deze problemen geven?

Edit: vraag beantwoord:
zanza006 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 04:56:
Artifacs heb je meestal als je geheugen te warm of te weinig volt krijgt (dat heb je meestal als je gaat overclocken)

Maar het kan ook zijn dat 1 van je pipelanes van je GPU beschadigt is.
Kan ik ergens testen of mijn voltage toereikend is?

Weer een edit: Ik kwam het progamma Speedfan tegen op internet en dit gaf de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i468.photobucket.com/albums/rr49/jors_pics/pcstats/SpeedFan.jpg

AUX heeft iets met voeding te maken toch? En 120 graden, is dat niet wat ERG hoog? Wat doe ik hieraan?

Tot slot: de getallen van de voltages... is daar iets uit af te leiden?

Bvd!

[ Voor 21% gewijzigd door Jors op 06-09-2008 16:34 ]

Pagina: 1