Montevina vs Santa Rosa

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 21:31
Hallo, iedereen,

Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen, echter zit ik nu te twijfelen tussen een Sony Vaio VGN-FW en een Dell Studio. Mijn voorkeur gaat uit naar de Dell, echter beschikt de Sony over het nieuwe Centrino 2 platform.

Mijn vraag is nu, maakt de Centrino 2 een groot verschil?

Zelf vond ik dit artikel(in het engels)
Waar wordt gezegd dat er weinig verschil in snelheid is:
although speed improvements were only minimal over the previous platform.
Echter in het encoderen van video's zit wel een verschil:
Improvements in the Centrino 2 systems over the Dell ranged from 25 percent to 50 percent on video-encoding and SYSmark Overall scores.
Is deze bron betrouwbaar? Heeft iemand ervaring met centrino 2 laptops? Is bijvoorbeeld de nieuwe intel 5400 wireless kaart een verbetering?(dell gebruikt zijn eigen kaart)

Het mooiste zou zijn als Dell zelf Centrino 2 zou gebruiken in de consumenten notebooks!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 11:25

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Ik heb zelf ook tijden zitten wikken en wegen tussen in mijn geval een Santa Rosa Refresh (Centrino 1) en Centrino 2.

Het Centrino 2 platform heeft zijn FSB opgekrikt van 800MHz naar 1066MHz uiteraard merk je dit verschil wanneer je het op volle kracht gebruikt, denk hierbij aan VideoEditing (in HD) en programma's als Maya 3D.

Ik kan je zeggen dat de Encoding van een 1080p signaal op mijn T8300 (C2D, 2,4GHz, 800MHz FSB, 3MB Cache) icm nVidia GS8600. Prima en vlekkeloos verloopt.

Dit zijn echter mijn bevindingen en ik kan niet oordelen over de manier waarop jij je laptop wenst te gebruiken.

Het liefst zie ik een Intel eigen Wireless module in een Notebook terug, echter heb ik wel een lichtelijke voorkeur voor de Intel modules door negatieve ervaringen met een Fujitsu Siemens eigen module. Die notebook was 1 jaar geleden niet instaat op te boxen tegen mijn toen 3 jaar oudere Intel Wireless module. Beide hebben hun technologie echter ontwikkeld en dus zal iedere notebook fabriekant inmiddels redelijk tot goede wireless modules hebben ingebouwd. De vernieuwde 5300 van Intel heeft echter weer een aantal extra interne antenne's wat de reikbaarheid alleen maar flink ten goede is gekomen is mij ter oren gekomen.

Persoonlijk zal mijn laptop geregeld Photoshop draaien en ben ik bezig met het programmeren in PHP en later Java, ik heb dit echter nog niet op volle kracht gedaan en kan dus niet zeggen hoe hij daarop reageert, maar mijn eerste bevindingen in CS3 voelen solide aan.

Door de P processoren op het Centrino 2 platform en andere bezuinigingen schijnt werken op een Centrino 2 accu langer mogelijk te zijn dan op een Centrino 1 platform, de vraag is echter, hoevaak jezelf schat langer dan 1:30u / 2u (en meer, afhankelijk van Accu capaciteit en energiebesparinginstellingen) zonder stroomtoevoer mogelijkheden te zitten.

Mijn uiteindelijke overwegingen brachten mij toch op een Santa Rosa Refresh 17" Notebook ipv een Montevina 15,4" Notebook.

Ik hoop dat je wat op kunt steken van de samenvatting van mijn zoektocht die afgelopen 2 maanden plaats heeft gevonden, succes!

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Centrino 2, of Montevina is wel een verbetering op Santa Rosa, echter is de verbetering in mijn ogen maar minimaal. Wat er namelijk concreet verbeterd is:
  • Nieuwe integrated GPU, de X4500 vervangt de X3100. Deze GPU zou ongeveer 200% sneller moeten zijn in 3DMark dan de X3100. Daarnaast zouden 1080p video's geen probleem moeten zijn.
  • Nieuwe type processoren, de P-serie van Intel. Deze heeft een lagere TDP (maximaal 29W tov de 35W van eerste generatie processoren (T-serie)) en support voor SSE4.1.
  • Support voor DDR2-800Mhz en DDR3-1066Mhz geheugen. De vorige generatie geheugen bleef steken op DDR2-667Mhz
  • Betere wireless in snelheid en ontvangst.
Als je dus echter een laptop neemt zonder IGP maak je al geen gebruik meer van de nieuwe grafische core. Daarnaast zijn de nieuwe processoren maar marginaal beter dan de oudere en scheelt het niet zoveel. Wel scheelt de SSE4.1 instructieset die Intel heeft toegevoegd. DDR2-800Mhz geheugen scheelt daarentegen ook weer niet zoveel.

Persoonlijk zou ik eerder naar de prijzen van de notebooks gaan kijken en ook naar de schermgroottes en daarop gebaseerd je beslissing maken.

Als laatste wil ik alleen nog meedelen dat "Wat-moet-ik-nemen"-topics al een tijdje niet meer toegestaan zijn hier in CSL en in de rest van GoT ook niet. Toch denk ik dat je wel een stuk verder kunt komen met je beslissing als je deze punten meeneemt in je overweging.

EDIT: 1 minuut :(.....

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 21:31
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad ook veel naar de prijzen gekeken. Maar ik wist niet dat er daadwerkelijk veel verschil zit tussen de verschillende merken wireless kaarten.

Wat houdt SSE4.1 in? Merk je daar wat van? Is het vershil tussen DDR2 en DDR3 groot(beter voor de batterij dacht ik)

Mijn bedoeling was trouwens niet om dit als een "Wat-moet-ik-nemen"-topic op te zetten, maar meer om het verschil tussen Montevina en Santa Rosa duidelijk te maken, en wat de ervaringen hiermee zijn.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Beste WWJD,

Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.

Dit topic is gesloten.