ATA-dvd writer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• PieterJ62
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05-2021
Gisteren een ata-dvd writer gekocht, met ata kabel en ik dacht ... die sluit ik wel even aan. Op het moederbord zag ik immers 2 vrije ataslotjes, maar ... de writer wordt niet herkend. Ik doe vast iets fout ... :?
Ik heb op twee ata-slotje al twee hd's aangesloten, en als ik een hd afkoppel en de dvd aansluit wordt hij wel herkend, de hd op een ander vrij ata slot niet.
Help!!!

Pieter

Dell Dimension 9150 | Intel Pent.-IV 3,4 GHz | 3070 MB mem | 400 GB hd | GeForce 8600 GTS | Vista HP

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Hebben we het hier dan over PATA (brede kabels) of SATA (dunne kabels met kleine connectorer)

indien PATA, staan je master slave instellingen goed? Ook de biossettings op auto detect gezet?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
with ^^. Kijk even in OM FAQ / Beleid en neem deze door. Waarschijnlijk heb je het over PATA. Zet dan master/slave jumpers goed of zet alles op CS.

Specs

• PieterJ62
SATA. Oude dvd-writer was PATA. Ik ga idd even herstarten en kijken in bios of SATA op autodetect staat. Dank!

Dell Dimension 9150 | Intel Pent.-IV 3,4 GHz | 3070 MB mem | 400 GB hd | GeForce 8600 GTS | Vista HP

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Welk moederbord/controller gebruik je? Het kan zijn dat de betreffende controller geen ATAPI apparaten ondersteunt, zoals je DVD brander. Als je anders gekleurde SATA-connectors op je moederbord hebt, probeer die eens, nadat je hebt gecontroleerd of deze controller ook aan staat in het BIOS.

• PieterJ62
In het bios kan ik een paar dingen instellen: bij de twee overgebleven SATA drives staat 'disabled because system has been configured for Combination Mode' en dat slaat weer op de eerder gemaakte instelling voor alle drives.
De opties daar waren:
Raid autodetect/AHCI (default)
Raid autodetect/ATA
Raid On
Combination (actief)

Doordat 'Combination' actief staat, lijken de twee vrije poorten niet te werken, snap ik dat goed en is er wat aan te doen of gewoon mijn DVD-writer omruiken voor een IDE apparaat ...
Kunnen die instellingen veranderd worden zonder drastische gevolgen?

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Als je geen RAID configuratie in gebruik hebt op die poorten, ja, dan levert dat geen problemen op.

Default blanke hetero

• PieterJ62
Dus ik kan het proberen op 'Raid autodetect/AHCI'?

• PieterJ62
nah ... dat werkt dus niet. :/ Iemand nog een suggestie??? Please? :?

[ Voor 40% gewijzigd door PieterJ62 op 22-08-2008 00:17 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

PieterJ62 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:55:
Doordat 'Combination' actief staat, lijken de twee vrije poorten niet te werken, snap ik dat goed en is er wat aan te doen of gewoon mijn DVD-writer omruiken voor een IDE apparaat ...
Kunnen die instellingen veranderd worden zonder drastische gevolgen?
Google op die foutmelding levert op dat als je die instelling veranderd, dat dan windows niet meer start (BSOD). Terzettenvan die opzie een het werkt

Je kunt windows (evt met F6 tijdens repair) repareren, maar dat is niet risicoloos.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 19:18
Begin eens met het posten van wat hardware specs. Het is voor ons veeel makelijker als we weten welk moederbord je hebt en wat je operating system is. En vooral, zoals eerder gevraagt, wat voor ATA heb je, SATA of PATA??????

Als ik in de glazen bol kijk: Waarschijnlijk heb je de controller die die sloten aan stuurt niet geactiveerd in je bios.......

[ Voor 11% gewijzigd door R.E. op 22-08-2008 11:59 ]

Vette shit!

• PieterJ62
R.E. schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:57:
Begin eens met het posten van wat hardware specs. Het is voor ons veeel makelijker als we weten welk moederbord je hebt en wat je operating system is. En vooral, zoals eerder gevraagt, wat voor ATA heb je, SATA of PATA??????
Had ik al gezegd. Beide dus.
Dat klopt ja, en volgens DELL kan het ook niet. Dus ... ik ga maar weer naar de winkel om het ding om te ruilen voor een IDE versie.

Onderwerp gesloten wat mij betreft.

Dank voor het meedenken.

Pagina: 1