• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:30
Hallo Allen,

Sinds gisteren start de laptop van mijn vader niet meer op. Ik wilde er nieuw geheugen inzetten, maar nadat ik dat gedaan had startte hij niet meer op.
Ook met het ' oude' geheugen erin wil de laptop niet meer booten.

Als je de laptop aan zet hoor je de harde schijf opspinnen, en daarna een soort ' klik' maken. Meer gebeurt er niet. Geen piep. Geen Beeld. Niks.

Toen ik het nieuwe geheugen erin wilde zetten stond de pc echter in stand-by modus. Was met mijn stomme kop vergeten de laptop geheel uit te zetten. Maar dan zou hoogstens de windows install brak zijn, maar nu krijg ik zelfs geen BIOS...

Wat heb ik geprobeerd?
- Zonder geheugen opstarten:
Hetzelfde: Geen beeld, geen geluid.

- Zonder hardeschijf opstarten:
Hetzelfde: Geen beeld, geen geluid.

Door de ' klik' van de harde schijf zou je denken dat deze kapot is. Echter, ik vind het heel merkwaardig dat ik geen beeld krijg. Ook geen POST oid.

Hebben jullie advies. Ik weet niet wat te doen...?

Voor meer duidelijkheid, zie dit filmpje.

De Laptop waar het om gaat: Toshiba A100-510

No Shame, only Fame!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:46
je moederboard heeft het begeven, waarschijnlijk sluiting gemaakt en is er iets geploft. Bij het vervangen van een onderdeel altijd de batterij er uit halen de volgende keer. ;-)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
technonose schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:57:
je moederboard heeft het begeven, waarschijnlijk sluiting gemaakt en is er iets geploft. Bij het vervangen van een onderdeel altijd de batterij er uit halen de volgende keer. ;-)
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat dat de oorzaak is, je hebt immers geen glazen bol. Echter is het natuurlijk wel aannemelijk dat dit gebeurd is inderdaad.

Wat technonose ook zegt, als je iets aan je laptop vervangt inderdaad ALTIJD je batterij en netstroom adapter eruit halen. Volgens mij staat dat ook in de handleiding van je laptop.

Misschien dat je nog garantie hebt, maar ik denk het niet... dus jammer

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
S2801 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:30:
Toen ik het nieuwe geheugen erin wilde zetten stond de pc echter in stand-by modus. Was met mijn stomme kop vergeten de laptop geheel uit te zetten. Maar dan zou hoogstens de windows install brak zijn, maar nu krijg ik zelfs geen BIOS...
Daar denk je verkeerd. Er stond nog gewoon spanning op de hele laptop en op je geheugen. Dan haal jij opeens geheugen weg 8)7

Grote kans dat je gewoon sluiting, of in ieder geval een statische/inductie schok, hebt gemaakt. En dat vindt je laptopje niet zo leuk.

Je kan nog proberen om alles er uit te halen en even een tijdje te laten staan zodat alle spanning je laptop uit loopt. Haal dus accu, netstroom, geheugen, hardeschijf, wlan module en al het andere dat los zit uit je laptop. Laat hem een tijdje staan en probeer vanavond nog eens,

Maar ik vrees dat je nu wel een erg dure klapdoos hebt...

• Marcusso
Daar was ik al bang voor. Ik was ook veel te snel bezig...je kent het wel. Krijgt geheugen binnen en wil het meteen werkend hebben.

Zal de laptop morgen maar eens ter reparatie wegbrengen. Hij komt ui 3-2006, dus garantie gaat niet werken.

No Shame, only Fame!

• alex3305
Waarschijnlijk gaat een nieuwe goedkoper zijn. Meestal is zoiets een gevalletje nieuw moederbord.. dus laat eerst onderzoek plegen voordat je je laptop laat repareren!

Verwijderd

Nieuw moederbord kost je doorgaans tussen de 200 en 400 euro inclusief inbouwen, in de hoop dat er niet meer defect is zoals het geheugen zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 20:47 ]

• GENETX
Ik denk dat je inderdaad beter een nieuwe kan halen. Voor 450 euro heb je al een laptop die flink sneller en beter is. Daarnaast heb je dan garantie en kun je je oude laptop nog in onderdelen gaan verkopen. Er zal vast wel iemand interesse hebben in je oplader, toetsenbord, accu. En vast ook wel in het geheugen en hardeschijf als dat nog werkt. Misschien heeft iemand zn scherm kapot getrapt. Met wat handigheid haal je nog wel 100 euro uit je kapotte laptop.

Maar in ieder geval even informeren. Asus kon mijn laptop testen voor 75 euro om daarna een reparatie te laten doen of niet. Uiteindelijk is het in mijn geval iets beter afgelopen (zeg maar dat ik erg veel mazzel had) toen een moederbord niet in een maand tijd aankwam en ze mij gratis een nieuwe laptop mochten aanbieden :+

Laptops kunnen overigens ook niet zo goed tegen ranja :+

• alex3305
En daarnaast als je met XP wilt blijven werken is het vast ook nog mogelijk om je licentie over te zetten :)

Verwijderd

alex3305 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:57:
En daarnaast als je met XP wilt blijven werken is het vast ook nog mogelijk om je licentie over te zetten :)
Maar 9 van de 10 keer niet legaal, zijn er weinig laptops zonder OS, en zijn we tegenwoordig met Vista aan het spelen.

• Marcusso
Heb net gebeld met een laptop reparatie winkel, en die man zegt inderdaad ook: moederbord overleden. Reparatie is dan inderdaad niet meer rendabel.

Ik moet wel zeggen dat hij de laatste 2 weken spontaan opnieuw boote, of tijdens het opstarten bleef hangen.....

Ik zal de laptop inderdaad maar in onderdelen te koop aanbieden. En op zoek gaan naar een nieuwe. Dell werd me aangeraden, maar misschien kijk ik wel voor een (2de hands) Macbook.

No Shame, only Fame!

• GENETX
Hmmz, hij had dus al kuren. Wat doet je laptop als je je RAM en HDD er uit haalt en verder de fan nakijkt op stof?

En daarna met RAM er in?

Het is in ieder geval het proberen waard.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

in het filmpje lijkt het precies of de laptop in een loop zit, hij reboot constant, blijft je powerknop toevallig niet hangen ? :+

edit: kheb zo ook eens een toer uitgehaald met geheugen, met een origneel ramlatje proberen opstarten, en je BIOS eerst resetten, timings staan wss niet meer goed

[ Voor 38% gewijzigd door pm1 op 21-08-2008 12:54 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Marcusso
Hoe reset je het BIOS bij je laptop?

Sorry, heb weinig verstand van laptops. Ben beter met desktops. :)

No Shame, only Fame!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

mmm even in m'n glazen bol kijken:

het BIOS batterijtje zit onder je toetsenbord (ergens :X )

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

zeg euh dit al eens bekeken :+ http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308619

misschien is dat ook van toepassing op jouw laptop O-)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• kraats
  • Laatst online: 10:48

kraats

Ik rol

Heb je de laptop nu al wel een keer helemaal stroomloos gemaakt door de netspanning én de batterij te verwijderen? M'n collega heeft dit eergisteren ook per ongeluk gedaan en bij hem deed 'ie het na het volledig stroomloos maken wel weer gewoon.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Pagina: 1