Leuk bedacht, maar alleen effectief als iedereen het gelijkertijd gaat gebruiken.
Immers, als een groot deel automobilisten dit niet gebruikt, en dus het remlicht zoals nu meteen vol gas gaat branden, zou 'ik' kunnen denken 'oeh, die remt nu heel hard, ik moet ook trappen'...
En dan veroorzaak je juist onnodige en onvoorspelbare problemen, terwijl als iedereen gewoon even een auto of 4 a 5 verder kijkt dan zijn eigen voorganger, zie je alles gewoon aankomen en heb je ruimschoots de tijd om de vertraging van je voorgangers in te schatten. Geen variabel remlicht die die functie kan overnemen.
Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is het remlicht langer maken naarmate je harder remt.
Ander idee, zelfde probleem.
Ik zie weleens auto's rijden waarbij het 3e remlicht zo'n beetje breeder is dan de auto zelf.
Zolang niet iedereen gelijkertijd overstapt op een dergelijk systeem, blijf je het probleem houden dat iemand met zo'n auto suggereerd dat hij heel schielijk remt, terwijl hij misschien alleen z'n rem maar aantikt.
Dus ook daar zouden mensen van kunnen schrikken.
Andersom ook, ik zie ook weleens auto's met een remlicht niet langer dan 10 CM. Remmen die dan altijd maar zacht?
My point, het moet duidelijk zijn dat je een ander remsignalerings systeem aan boord hebt, anders is het alleen maar gevaarlijk.
Zeker is dat je niet voor elkaar krijgt om iedereen in 1 keer over te schakelen naar 1 van de 2 systemen. En dus heb je een (lange?) overgangs periode en daarmee gepaarde verwarring. (tel daar nog de mensen bij op die het helemaal niet mee krijgen en geen idee hebben waarom jouw remlicht steeds langer word...).
De invoer van het 3e remlicht zelf kon mij niet snel genoeg gaan, want zo'n ding heeft echt veel toegevoegde waarde.
Al was het al omdat die LED's veel sneller branden dan de standaard 20W gloeilamp.
Ja, we hebben het over milliseconden, maar als er 20 auto's achter elkaar 50 msec (natte vinger) eerder kunnen reageren heb je een seconde winst gemaakt, alleen al door de led's, en wellicht een ernstig ongeluk vermeden.
En dus is het maar goed ook dat de reguliere (rem) verlichting steeds vaker ook uit led's bestaat.
Hoe dan ook, ik denk dat wij automobilisten veel meer winst boeken door gewoon een auto of 4 a 5 vooruit te kijken dan te vertrouwen op andermans remlicht. Want dát is het laatste wat je moet doen.
Ow, ik ben een peugeot 307SW rijder, en ik heb 1x iets gemerkt van een of andere automatisch ingerijpende nood bla bla - denk ik.
Moest een noodstop maken voor een Oma'tje op de snelweg. Ik had niet de tijd om naar m'n dashboard te kijken maar het viel me wel op dat er allerlei lampjes (rood en oranje) aansprongen gedurende enkele seconden. Op het display van de boordcomputer verscheen ook een tekst, maar bij gebrek aan tijd kon ik ook niet niet lezen. Gek genoeg dacht ik dat er iets met Olie opstond.
Omdat ik dacht dat het een storing was, later op een rustig stuk weg nogmaals hard geremd, maar er gebeurde toen niets... Dus wat dat nou was... Nooit meer gehad.
[
Voor 15% gewijzigd door
remco_k op 19-08-2008 10:26
]
Alles kan stuk.