Je blijft er over nadenken als je er elke dag in staat, namelijk over het ontstaan en voorkomen van een file. Nu is het voor iedereen overduidelijk dat het bij het ontstaan van files vooral gaat om het remmen, waarna de achterligger remt etc etc.
Nu is mijn vraag, waarom bestaat er niet een systeem als gradaties in remlichten? Eerst even het idee... Als er gradaties in remlichten zouden zijn, zou iedereen in een oogopslag zien hoe hard degene voor hem remt en zelf kunnen bepalen hoe hard hij zelf remt of gas los laat of terugschakeld. Hierdoor zijn de remacties veel minder extreem zodat iedereen kan reageren op zijn voorgangers. Nu is het in principe zo, dat bij het minste of geringste de rem zachtjes wordt ingetrapt en de achterligger een links rechts en in het midden een dikke rode lamp zien schijnen wat als "gevaar" overkomt. Op het moment dat er gradaties zijn, kan de achterligger het gevaar beter inschatten en zelf bepalen hoe hij hierop moet reageren.
Hoe de gradaties zichtbaar moeten zijn, kan ik verschillende jasjes. Je kan denken aan verschillend kleurgebruik, een soort fade in het remlicht (minder hard remmen is minder fel licht) of een creatieve oplossing bijvoorbeeld het gebruik van remlichten als (taart)diagram waarbij het hele remlicht laten branden 100% remactie betekent.
Denk ik nu te makkelijk, is het al eens geprobeerd, zou het kunnen werken, wat denken jullie hiervan?
Ter illustratie, kijkend naar de remlichten, wekt dit schrikacties op:

Update via een link van Kroontje
Dit is dus een idee dat ik bedoel:
Nu is mijn vraag, waarom bestaat er niet een systeem als gradaties in remlichten? Eerst even het idee... Als er gradaties in remlichten zouden zijn, zou iedereen in een oogopslag zien hoe hard degene voor hem remt en zelf kunnen bepalen hoe hard hij zelf remt of gas los laat of terugschakeld. Hierdoor zijn de remacties veel minder extreem zodat iedereen kan reageren op zijn voorgangers. Nu is het in principe zo, dat bij het minste of geringste de rem zachtjes wordt ingetrapt en de achterligger een links rechts en in het midden een dikke rode lamp zien schijnen wat als "gevaar" overkomt. Op het moment dat er gradaties zijn, kan de achterligger het gevaar beter inschatten en zelf bepalen hoe hij hierop moet reageren.
Hoe de gradaties zichtbaar moeten zijn, kan ik verschillende jasjes. Je kan denken aan verschillend kleurgebruik, een soort fade in het remlicht (minder hard remmen is minder fel licht) of een creatieve oplossing bijvoorbeeld het gebruik van remlichten als (taart)diagram waarbij het hele remlicht laten branden 100% remactie betekent.
Denk ik nu te makkelijk, is het al eens geprobeerd, zou het kunnen werken, wat denken jullie hiervan?
Ter illustratie, kijkend naar de remlichten, wekt dit schrikacties op:

Update via een link van Kroontje
Dit is dus een idee dat ik bedoel:
BronWhile current center brake lights were an improvement over the old left and right brake light system, most standard brake light systems suffer the same weakness... they do not indicate the level of deceleration.
I would propose that car companies should develop a center brake light which behaves similarly to a "level meter". This level meter would probably have about 10 distinct squares of red light. These squares would be illuminated from left to right and more lights would be lit based on the strength of braking and/or deceleration levels.
For emergency braking, a small strobe would be activated to warn drivers behind that emergency braking is taking place ahead of them. This could minimize the possibilities for pile ups and rear end collisions.
[ Voor 21% gewijzigd door Royz op 23-03-2007 09:57 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.