Gradaties in remlichten is vermindering file?

Pagina: 1
Acties:
  • 961 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 19:16

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Je blijft er over nadenken als je er elke dag in staat, namelijk over het ontstaan en voorkomen van een file. Nu is het voor iedereen overduidelijk dat het bij het ontstaan van files vooral gaat om het remmen, waarna de achterligger remt etc etc.

Nu is mijn vraag, waarom bestaat er niet een systeem als gradaties in remlichten? Eerst even het idee... Als er gradaties in remlichten zouden zijn, zou iedereen in een oogopslag zien hoe hard degene voor hem remt en zelf kunnen bepalen hoe hard hij zelf remt of gas los laat of terugschakeld. Hierdoor zijn de remacties veel minder extreem zodat iedereen kan reageren op zijn voorgangers. Nu is het in principe zo, dat bij het minste of geringste de rem zachtjes wordt ingetrapt en de achterligger een links rechts en in het midden een dikke rode lamp zien schijnen wat als "gevaar" overkomt. Op het moment dat er gradaties zijn, kan de achterligger het gevaar beter inschatten en zelf bepalen hoe hij hierop moet reageren.

Hoe de gradaties zichtbaar moeten zijn, kan ik verschillende jasjes. Je kan denken aan verschillend kleurgebruik, een soort fade in het remlicht (minder hard remmen is minder fel licht) of een creatieve oplossing bijvoorbeeld het gebruik van remlichten als (taart)diagram waarbij het hele remlicht laten branden 100% remactie betekent.

Denk ik nu te makkelijk, is het al eens geprobeerd, zou het kunnen werken, wat denken jullie hiervan?

Ter illustratie, kijkend naar de remlichten, wekt dit schrikacties op:
Afbeeldingslocatie: http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/ECCE5CDC-FDA6-4C56-93EF-0779467C55B1/0/wallpaper_C70_preview_1.jpg

Update via een link van Kroontje

Dit is dus een idee dat ik bedoel:
While current center brake lights were an improvement over the old left and right brake light system, most standard brake light systems suffer the same weakness... they do not indicate the level of deceleration.

I would propose that car companies should develop a center brake light which behaves similarly to a "level meter". This level meter would probably have about 10 distinct squares of red light. These squares would be illuminated from left to right and more lights would be lit based on the strength of braking and/or deceleration levels.

For emergency braking, a small strobe would be activated to warn drivers behind that emergency braking is taking place ahead of them. This could minimize the possibilities for pile ups and rear end collisions.
Bron

[ Voor 21% gewijzigd door Royz op 23-03-2007 09:57 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

volgens mij is hier al eens over gediscussieerd....
kleuren zou ik niet doen. krijg je een regenboog aan geflikker als jetelkens ove rgrenzswaardes heen duikt

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Laatst online: 15:30

mulder

ik spuug op het trottoir

Ik rem zo weinig mogelijk op de snelweg, als ik de pedaal gebruik is het om te signaleren dat het langzamer gaat. Als ik echt ga remmen geef ik van te voren 1 of meerdere tikjes op de pedaal, zo van ik ga zo remmen! Ook is het soms sneller ipv de waarschuwingslampen gewoon heel snel wat tikkies op je pedaal te geven als het plotseling stil staat op de snelweg.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Probleem is natuurlijk dat dit gestandaardiseerd moet worden qua intensiteit onder alle merken. Verschillend kleurgebruik lijkt me niet handig. (Behalve als ze allemaal flink in het rood spectrum zitten)

Punt is, dat mensen aan dit soort zaken wennen en daardoor dus verkeerde inschattingen gaan maken. Hoe doe je dat met alle auto's die nu op de weg zitten? (die het dus niet hebben) Hoe doe je dat met vieze achterlichten? (Verkeerde intensiteit) verschillende kleuren schiet ook niet op, en niet iedereen ziet dezelfde mate aan kleur.

Daarom heb je nu wel auto's (De Citroen C5 heeft het volgens mij) die gewoon aangaan bij remmen, en waarbij de alarmlichten automatisch aangaan bij hard remmen, maar de intensiteit van de remlichten blijft gelijk.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:27:
Probleem is natuurlijk dat dit gestandaardiseerd moet worden qua intensiteit onder alle merken. Verschillend kleurgebruik lijkt me niet handig. (Behalve als ze allemaal flink in het rood spectrum zitten)

Punt is, dat mensen aan dit soort zaken wennen en daardoor dus verkeerde inschattingen gaan maken. Hoe doe je dat met alle auto's die nu op de weg zitten? (die het dus niet hebben) Hoe doe je dat met vieze achterlichten? (Verkeerde intensiteit) verschillende kleuren schiet ook niet op, en niet iedereen ziet dezelfde mate aan kleur.

Daarom heb je nu wel auto's (De Citroen C5 heeft het volgens mij) die gewoon aangaan bij remmen, en waarbij de alarmlichten automatisch aangaan bij hard remmen, maar de intensiteit van de remlichten blijft gelijk.
Ja, ik heb op mijn Seat Leon hetzelfde geval, mijn knipperlichten gaan knipperen als ik hard rem. Maar waar ik dus mee zit, is dat bij elk zacht tikje op de rem 3 remlichten fel rood gaan branden waardoor mensen daarachter schrikken. Als je een zacht tikje zou kunnen onderscheiden van flink remmen zou dat imho al mooi zijn zeg maar :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 09:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Naja, zie mijn tegenargumenten daar maar voor. ;)

Sowieso, mensen moeten beter leren inschatten, daar kan de techniek bij ondersteunen, maar de verantwoording ligt alsnog bij de weggebruiker. Ik rijd altijd dusdanig dat ik verder kan kijken dan de auto voor me, zodat ik remgedrag beter in kan schatten. (Daarom heb ik er ook de schurft aan als er zo'n bouwvakkersbus of belachelijk dikke SUV voor me rijd, daar wil ik zo snel mogelijk voorbij, je ziet geen kont achter zo'n ding, zeker met dichte klep of die verdonkerde rotzooi.)

[ Voor 83% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-03-2007 09:44 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:27:
De manier waarop het moet gebeuren is gewoon een kwestie van uitwerking, het gaat mij meer om het idee. Vroeger had ook niemand een derde remlicht, dat is gewoon ingevoerd en dat kon blijven bestaan naast de oudere auto's. Zo kan dat ook met dit idee gaan.

Dus in 1 oogslag kunnen zien of het een zacht tikje is of flink remmen. Het verschil tussen die twee meteen herkennen levert veel minder onnodige remacties op dus minder file?
GaMeOvEr schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:41:
Naja, zie mijn tegenargumenten daar maar voor. ;)

Sowieso, mensen moeten beter leren inschatten, daar kan de techniek bij ondersteunen, maar de verantwoording ligt alsnog bij de weggebruiker. Ik rijd altijd dusdanig dat ik verder kan kijken dan de auto voor me, zodat ik remgedrag beter in kan schatten. (Daarom heb ik er ook de schurft aan als er zo'n bouwvakkersbus of belachelijk dikke SUV voor me rijd, daar wil ik zo snel mogelijk voorbij, je ziet geen kont achter zo'n ding, zeker met dichte klep of die verdonkerde rotzooi.)
Klopt, anticiperen is ook belangrijk, maar schijnbaar gebeurt kennelijk niet bij iedereen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Royz op 23-03-2007 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Idd soms rij je gewoon achter een muur, daarom rij ik soms half in de middenberm (licht overdreven) of soms zelfs in het midden van de weg (als daar ruimte voor is natuurlijk) wat soms ook mensen beter beweegt op tijd in te voegen of niet recht door te knallen terwijl er een vrachauto rijd (en ze eigenlijk dus moeten invoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Idee lijkt me niet veel uit te halen. Probleem ligt niet bij het gebrek aan technologie, maar bij de bestuurders: niet kunnen rijden, haar goed leggen in de spiegel, telefoneren, niet aandachtig zijn, schrik op de snelweg, niet vooruitziend rijden, gebrekkige rijopleiding, associaal gedrag, etc zijn factoren die files doen ontstaan. Zolang je deze niet kan uitschakelen, gaat extra technologie niets uitmaken. De wil is er gewoon niet om er rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 21:41
Ik geloof dat Mercedes in de nieuwe S-klasse een optie heeft om de remlichten snel te laten knipperen/opflitsen bij heel hard remmen/noodstop. Dat lijkt me wel een goede optie..

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:54
In mijn ogen is er maar één oplossing voor het fileprobleem: meer wegen en meer rijbanen op bestaande wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:50:
In mijn ogen is er maar één oplossing voor het fileprobleem: meer wegen en meer rijbanen op bestaande wegen.
Ja dan maken ze stukken 3 baans en gaat de snelheid daar omlaag, max. 100. Dus 3 banen die even snel gaan. Soms is er dan 1 baan dicht, dan mag je 120 maar ja dat snapt niet iedereen he, dus dan rijd je nog kop-staart, gas-remmen-gas-remmen-gas-remmen met een maagdelijke lege baan naast je.... ja ik zit iets teveel op de weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 08:59

Kroontje

...

Zo'n idee heb ik een tijd geleden ook gehad. Een breder derde remlicht en op basis van de remdruk het licht breder laten oplichten. Beginnen in het midden en hoe harder je remt hoe meer het licht van binnen naar buiten oplicht.

Na een korte zoektocht op google vond ik o.a. onderstaand idee, hetzelfde als mijn gedachtes een tijd geleden. http://www.whynot.net/ideas/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 09:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mercedes of BMW had dit geloof ik al. Verder ben ik het er mee eens dat je gewoon goed moet kijken en dan voornamelijk door de auto's heen. Je kan vaak best goed door een auto heen het 3e remlicht van die voorgangen heen. Tenzij er zo'n idiote SUV/busje weet ik veel wat voor je zit dan zie je dus inderdaad helemaal niks meer en neem ik ook meer afstand of ga er voorbij.
OVer een aantal jaar zullen auto wel verplicht met elkaar gaan communiceren zodat we het helemaal niet meer nodig hebben. Dan leert de auto van zijn voortgangers wat die aan het doen zijn en kan je daar op anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:50:
Dat proberen ze al sinds de eerste files (en ik stam uit de tijd dat een file van 10 kilometer de dag erna uitgebreid in de Telegraaf besproken werd) en het netto-effect van die zee van asfalt is helemaal nul. Verdubbel ergens een weg en mensen gaan omrijden of verruilen de de trein voor de auto en een maand na het openen van je nieuwe dubbelbrede weg staat het weer net zo vast als ervoor.
TrailBlazer schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:56:
OVer een aantal jaar zullen auto wel verplicht met elkaar gaan communiceren zodat we het helemaal niet meer nodig hebben. Dan leert de auto van zijn voortgangers wat die aan het doen zijn en kan je daar op anticiperen.
Tot de techniek een keer faalt en diezelfde idioot in een SUV niet meer weet wat remmen is en met tweeeneenhalve ton staal inrijdt op z'n voorgangers.

Dan lijkt het me een beter idee om verplicht agressieremmende middelen aan automobilisten te voeren. Files ontstaan door agressieve rijders die dicht op hun voorganger hangen en stijf van de adrenaline op hun rem stampen omdat ze geen ruimte en dus geen tijd hebben om proportioneel te anticiperen op hun voorgangers. Of jij nu zachtjes remt of een noodstop maakt, maakt mij niet uit. Ik zit altijd ver genoeg achter je om op beiden goed te kunnen reageren.

[ Voor 43% gewijzigd door burne op 23-03-2007 10:25 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Ruimte laten!!!!! Ruimte laten is de oplossing, ruimte om in en uit te voegen en deze ook benutten. Hoeft er minder geremt te worden, beter flow, rustiger rijden... Maar goed soms denk ik dat de auto voor sommigen meer een fallus symbool is, lekker bij je voorganger naar binnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Of je zorgt dat je niet zo dicht op je voorligger rijd dat je niet direct moet reageren door ook op je rem te stampen als zijn remlichten gaan branden. :+

Hoe minder ruimte een bestuurder houd ten opzichte van zijn voorligger hoe minder tijd deze bestuurder heeft om de situatie te beoordelen, het verloop in te schatten en de juiste beslissing te nemen. Dat vergroot aanmerkelijk de kans dat de bestuurder een verkeerde inschatting maakt en onnodig te hard en/of te veel remt. Voldoende ruimte houden heeft ook als voordeel dat je de ruimte hebt om een remactie van je voorligger op te vangen door alleen gas los te laten of indien noodzakelijk rustig te gaan remmen.

Ik merk het aan mn zelf als ik gehaast ben, dan hou ik onbewust toch minder ruimte tot mn voorligger dan als ik relaxt aan het chauffeuren ben en merk ik dat in de eerste gemoedstoestand sneller moet reageren en soms simpelweg overreageer omdat ik gedwongen wordt snel een beslissing te nemen, terwijl als ik relaxt ben ik mn rem veel minder nodig heb.

In mijn opinie is gradaties in remlichten vooral symptoombestrijding, de oorzaak ligt primair in het feit dat mensen weinig marge houden ten opzichte van hun voorligger en/of onvoldoende vooruitkijken en met name voorbij hun voorligger.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

DizzyWeb

Ondertiteld

Gaat nooit werken, dan zouden remlichten allemaal exact dezelfde specificaties moeten krijgen. En naast dat... denk niet dat je de verschillende gradaties dan kan onderscheiden, zeker niet als je ze niet naast elkaar ziet.

En verder, als je zo schrikt van remlichten voor je, dan lijkt mij dat je simpelweg te dicht op je voorganger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 28-06 09:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

burne schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:17:
[...]

Tot de techniek een keer faalt en diezelfde idioot in een SUV niet meer weet wat remmen is en met tweeeneenhalve ton staal inrijdt op z'n voorgangers.
elke keer als ik in de trein.vliegtuig/auto stap vertrouw ik mijn leven toe aan de techniek. Het is moeilijker het gevole te doorbreken dan de techniek te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-06 12:09
FragDaddy schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:50:
Ik geloof dat Mercedes in de nieuwe S-klasse een optie heeft om de remlichten snel te laten knipperen/opflitsen bij heel hard remmen/noodstop. Dat lijkt me wel een goede optie..
Ja, dat klopt. Dit lijkt mij ook een goed werkende optie!
Verders heb ik bijvoorbeeld in mijn calibra aan elke kant 2 lampen die gaan branden bij remmen.
Ik kan me voorstellen bij normaal remmen 2 lichten gaan branden, en bij hard remmen 2 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
FragDaddy schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:50:
De nieuwe BMW's hebben iets vergelijkbaars. Daar heb je de normale remlichten, en bij een noodstop (als in op het moment dat de ABS ingrijpt) komen er twee extra lampen bij die oplichten. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 22-06 10:27
Iedere complicering van het waarnemingsproces zal tijd kosten in het menselijk brein om geprocessed te worden. Het is dus maar de vraag of dit met die remlichten mogelijk is. Immers, nu moet je niet alleen letten op OF er remlichten branden, maar ook nog in wat voor vorm. En we weten allemaal dat bij het remmen iedere milliseconde reactietijd van belang kan zijn.

Beter: Meer afstand houden ;)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Veel files ontstaan doordat mensen elkaar niet de ruimte geven, hetzelfde geld voor ritsen. Ik merk het elke dag weer bij ons op de rotonde waarbij een aantal doordouwers er mede voor zorgt dat de boel niet vloeiend doorstroomt.
Remlichten variatie krijg je IMO een kerstboom effect, vooral in het donker waar je nu al regelmatig wordt verblind door koplampen. Felle remlichten erbij waarna de helft van de bevolking 's nachts met een zonnebril op gaat rijden. Vervolgens een paar F&F gastjes met blauwe led's op het dashboard en de verwarring is compleet.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 23-03-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Als mensen nou gewoon alleen gaan remmen als het echt nodig is. Het gebeurt zo vaak dat ik 3 remlichten zie aangaan, en echt geen enkel idee kan bedenken waarom die persoon besluit te gaan remmen.

Daarnaast zijn er mensen die denken dat ze altijd een pedaal ingedrukt moeten hebben.. of remmen of gassen dus.

En zoals eerder genoemd moet er meer afstand worden gehouden (of nog beter, er moet meer geanticipeerd worden).. maar dat lukt niet omdat we elkaar het licht niet in de ogen gunnen als we in de auto zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

Met afstand de belangrijkste oorzaak voor de files is de verhouding tussen intensiteit en capaciteit. Daarvoor geldt bij normale omstandigheden (ongeveer): I/C > 0,8 = filevorming.

Momenteel nadert op erg veel wegen in Nederland de I/C-verhouding de 1. Dat betekent dus heel langzaam rijden. Het werken met kleuren remlichten verandert daar niets aan, het loopt hooguit een paar honderd meter eerder of later vast.

Wat zijn oplossingen voor het fileprobleem?
1. I verlagen
2. C verhogen

Simpel niet? ;). Alle maatregelen die de overheid neemt zijn terug te voeren op deze simpele wetmatigheid. Toeritdosering: verlaging van I (bij een bepaald punt komt er minder verkeer de weg op). Carpoolen: verlaging I. Spitsstroken: verhoging C. Rijgedrag veranderen: verhoging C (beschikbare capaciteit wordt beter benut)

Het is natuurlijk duidelijk dat het beleid van de afgelopen decennia vooral heeft gelegen in de verlaging van de I, zonder dat daarbij veel is gedaan aan de verhoging van C. Momenteel ligt het accent (terecht!!) op de verhoging van C. De huidige C (van het rijkswegennet) is namelijk grotendeels gebaseerd op verwachtingen uit de jaren 50, wat is ontwikkeld en gebouwd in de jaren 60, 70 en 80.

Als je nu een V&W-nota van eind jaren 60 bekijkt, dan zie je dat er ongeveer 0,5 tot 1 miljoen meer auto's op de weg zijn dan destijds was ingeschat. Heel erg ver zat men er dus niet naast. Echter, na de plannen uit de jaren 60 en 70 Sindsdien is er aan de C niet zoveel meer gedaan, afgezien van wat campagnes om ritsen te bevorderen etc.

Als je de I/C-verhouding bekijkt, dan kun je ook snappen waarom het in de vakantie zo rustig is qua files: hoewel het nog druk is, is het aantal files gedecimeerd, doordat er een paar auto's uit zijn en de I/C-verhouding daardoor onder de 0,8 blijft. Bij slecht weer zie je dat de C omlaag gaat (capaciteit wordt minder goed benut).

De drukte op de snelwegen is in Nederland zo groot dat wel eens gezegd wordt dat "de rek eruit is". Ofwel: met gedragsverandering krijg je de C amper meer omhoog. Dan resten er nog twee opties: de C fors verhogen (verbreden, spitsstroken), of de I verlagen (kilometerheffing en dergelijke). Momenteel zie je dat de overheid mikt op beide strategieën.

Kortom: remlichtendisco's helpen zodanig weinig en vergen zoveel uitgaven van de auto-industrie (en dus de autobezitters) dat het niet doelmatig is. Komt bij dat het verwarrend is, ofwel, niet doen. Hooguit kun je de eerder genoemde oplossing van bij fors remmen de alarmlichten aandoen implementeren, of met twee remlichten werken (zacht en hard remlicht).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 28-06 21:41
MrBarBarian schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:07:
Als mensen nou gewoon alleen gaan remmen als het echt nodig is. Het gebeurt zo vaak dat ik 3 remlichten zie aangaan, en echt geen enkel idee kan bedenken waarom die persoon besluit te gaan remmen.
ik tik altijd kort mijn rem aan om mijn auto van de cruise-control af te krijgen als ik achterop een stoet langzaam-rijdende (<140km/h) auto's rij.

dus.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
FragDaddy schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:19:
[...]

ik tik altijd kort mijn rem aan om mijn auto van de cruise-control af te krijgen als ik achterop een stoet langzaam-rijdende (<140km/h) auto's rij.

dus.
doen doen idd meer mensen, ik schakel mijn CC gewoon uit met een knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Royz schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:23:
[...]

doen doen idd meer mensen, ik schakel mijn CC gewoon uit met een knopje.
idd.. en wel zo dat tegen die tijd dat ik aansluit bij een groepje ik hun snelheid heb aangenomen door geen gas te geven en niet te remmen (en eventueel wat remmen op de motor door terug te schakelen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Goverman schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:18:
Met afstand de belangrijkste oorzaak voor de files is de verhouding tussen intensiteit en capaciteit. Daarvoor geldt bij normale omstandigheden (ongeveer): I/C > 0,8 = filevorming.

Momenteel nadert op erg veel wegen in Nederland de I/C-verhouding de 1. Dat betekent dus heel langzaam rijden. Het werken met kleuren remlichten verandert daar niets aan, het loopt hooguit een paar honderd meter eerder of later vast.

Wat zijn oplossingen voor het fileprobleem?
1. I verlagen
2. C verhogen

Simpel niet? ;). Alle maatregelen die de overheid neemt zijn terug te voeren op deze simpele wetmatigheid. Toeritdosering: verlaging van I (bij een bepaald punt komt er minder verkeer de weg op). Carpoolen: verlaging I. Spitsstroken: verhoging C. Rijgedrag veranderen: verhoging C (beschikbare capaciteit wordt beter benut)

Het is natuurlijk duidelijk dat het beleid van de afgelopen decennia vooral heeft gelegen in de verlaging van de I, zonder dat daarbij veel is gedaan aan de verhoging van C. Momenteel ligt het accent (terecht!!) op de verhoging van C. De huidige C (van het rijkswegennet) is namelijk grotendeels gebaseerd op verwachtingen uit de jaren 50, wat is ontwikkeld en gebouwd in de jaren 60, 70 en 80.

Als je nu een V&W-nota van eind jaren 60 bekijkt, dan zie je dat er ongeveer 0,5 tot 1 miljoen meer auto's op de weg zijn dan destijds was ingeschat. Heel erg ver zat men er dus niet naast. Echter, na de plannen uit de jaren 60 en 70 Sindsdien is er aan de C niet zoveel meer gedaan, afgezien van wat campagnes om ritsen te bevorderen etc.

Als je de I/C-verhouding bekijkt, dan kun je ook snappen waarom het in de vakantie zo rustig is qua files: hoewel het nog druk is, is het aantal files gedecimeerd, doordat er een paar auto's uit zijn en de I/C-verhouding daardoor onder de 0,8 blijft. Bij slecht weer zie je dat de C omlaag gaat (capaciteit wordt minder goed benut).

De drukte op de snelwegen is in Nederland zo groot dat wel eens gezegd wordt dat "de rek eruit is". Ofwel: met gedragsverandering krijg je de C amper meer omhoog. Dan resten er nog twee opties: de C fors verhogen (verbreden, spitsstroken), of de I verlagen (kilometerheffing en dergelijke). Momenteel zie je dat de overheid mikt op beide strategieën.

Kortom: remlichtendisco's helpen zodanig weinig en vergen zoveel uitgaven van de auto-industrie (en dus de autobezitters) dat het niet doelmatig is. Komt bij dat het verwarrend is, ofwel, niet doen. Hooguit kun je de eerder genoemde oplossing van bij fors remmen de alarmlichten aandoen implementeren, of met twee remlichten werken (zacht en hard remlicht).
toon volledige bericht
Capaciteit is er imho genoeg: alleen word deze niet benut. Ik rij dagelijk Hengelo - Zwolle en ik rij van prop naar prop (herkenbaar aan 1+ vrachtauto, met daarnaast een sliert auto's.) de rechtbaan is hele stukken gewoon leeg (tussen twee vrachtauto's bijvoorbeeld, daar pas soms een olietanker tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Capaciteit is er imho genoeg: alleen word deze niet benut. Ik rij dagelijk Hengelo - Zwolle en ik rij van prop naar prop (herkenbaar aan 1+ vrachtauto, met daarnaast een sliert auto's.) de rechtbaan is hele stukken gewoon leeg (tussen twee vrachtauto's bijvoorbeeld, daar pas soms een olietanker tussen)
Op de door jou genoemde weg is capaciteit genoeg idd. Daarom is de planstudie naar een verbreding van de A1 ook op de lange baan geschoven nadat de plusstroken tussen Deventer en Apeldoorn zijn geopend. Eigenlijk wel jammer (ik ken jouw frustratie aldaar heel erg goed...), maar het probleem is niet dringend genoeg.

Maar... kom jij nu maar eens op - bijvoorbeeld - de A13, kp. Muiderberg (bij Almere) of de Coentunnel... Daar is het ieder moment van de dag druk, ook buiten de spits en niet vanwege linksrijdende hampels die bang zijn voor vrachtauto's.

In Nederland is op een flink deel van de snelwegen capaciteit genoeg, echter, op andere punten (ik verwijs daarvoor naar de File top-50 van de VID) niet. En die files zijn voor nog geen 10% het gevolg van ongevallen (incl. kijkfiles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Goverman schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:36:
[...]

Op de door jou genoemde weg is capaciteit genoeg idd. Daarom is de planstudie naar een verbreding van de A1 ook op de lange baan geschoven nadat de plusstroken tussen Deventer en Apeldoorn zijn geopend. Eigenlijk wel jammer (ik ken jouw frustratie aldaar heel erg goed...), maar het probleem is niet dringend genoeg.

Maar... kom jij nu maar eens op - bijvoorbeeld - de A13, kp. Muiderberg (bij Almere) of de Coentunnel... Daar is het ieder moment van de dag druk, ook buiten de spits en niet vanwege linksrijdende hampels die bang zijn voor vrachtauto's.

In Nederland is op een flink deel van de snelwegen capaciteit genoeg, echter, op andere punten (ik verwijs daarvoor naar de File top-50 van de VID) niet. En die files zijn voor nog geen 10% het gevolg van ongevallen (incl. kijkfiles).
Eensch, en toch wat er op die punten verbeterd kan worden is ook het benutten van ruimte. Mensen blijven ook echt ophopen, laten het verkeer niet bij zich wegrijden, rijden zich klem bij bijvoorbeeld op punten waar tegelijk in- en uitgevoegd moet worden... arrghh vreselijke lemmings. Ben de afgelopen tijd een paar keer in Den Haag geweest wat elke keer samenviel met een weeralaram.... ik heb van Den Haag naar Zwolle in file gestaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 22-06 10:27
Ze zouden gewoon hekken tussen de weghelften moeten aanbrengen zodat je in feite op 1 baans wegen rijdt. :P Voor vrachtwagens de snelheidslimiet naar 100km/u, en op die manier rijden we allemaal 100, zonder dat we elkaar snijden enzo :+

Ik durf te wedden dat per saldo de reistijd van de meeste mensen gelijk blijft, maar dan ontbreekt wel de stress.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Het weeralarm beoogt een vermindering van de I, omdat bij slecht weer de C ook (flink) kan afnemen.

Echter, wat je kunt zien aan landen met een substantieel lagere I/C-verhouding is dat de weersinvloeden van minder grote invloed zijn. In Nederland is die verhouding I/C echter ook bij goede weersomstandigheden al zo hoog (ook buiten de spits en de bekende knelpunten), dat bij een kleine verlaging van de C (door regen) de I/C-verhouding al hoog is (de I blijft vaak wel ongeveer gelijk, of neemt iets toe bij regen). Een grote verlaging van de C (mist, gladheid, afgekruiste rijstroken vanwege een ongeval) is bij jou inmiddels bekend...
Ze zouden gewoon hekken tussen de weghelften moeten aanbrengen zodat je in feite op 1 baans wegen rijdt. Voor vrachtwagens de snelheidslimiet naar 100km/u, en op die manier rijden we allemaal 100, zonder dat we elkaar snijden enzo
Ja, en dan heb je een lekke band o.i.d... Lijkt mij een dramatische verlaging van de C op die rijbaan. En uitwijken kan dan niet meer... Nee, parallelbanen (zie Utrecht bijvoorbeeld) hebben wel nut, maar alleen wanneer er echt veel rijstroken zijn (meer dan vier) en wanneer je twee grote verkeersstromen hebt: lokaal en (boven)regionaal.

[ Voor 31% gewijzigd door Goverman op 23-03-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon een gestandaardiseerde snelheidsmeter plaatsen of projecteren, 1 grote op de achterkant van elke auto, en ééntje op de vertrouwde plek boven het stuur. Hoef je er alleen maar voor te zorgen dat jouw wijzer altijd dezelfde kant uitwijst als die op de auto voor je.

Hetzelfde idee kun je ook uitvoeren in de vorm van een 'open' draadloos netwerkprotocol voor cruise-control of computergestuurd rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
benoni schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:15:
Gewoon een gestandaardiseerde snelheidsmeter plaatsen of projecteren, 1 grote op de achterkant van elke auto, en ééntje op de vertrouwde plek boven het stuur. Hoef je er alleen maar voor te zorgen dat jouw wijzer altijd dezelfde kant uitwijst als die op de auto voor je.

Hetzelfde idee kun je ook uitvoeren in de vorm van een 'open' draadloos netwerkprotocol voor cruise-control of computergestuurd rijden.
Adaptive cruisecontrol heet dat ;) Als iedereen dat zou hebben zou dat ook veel files schelen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door P.B. op 26-03-2007 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 08:58
Remlichten met verschillende sterktes zullen slechts een heeeel klein beetje bijdragen aan het oplossen van het fileprobleem. Stel dat het er komt, dan zullen slechts de nieuwe auto's dat hebben. Over 10 jaar rijdt 60% van de auto's nog rond zonder zulke lichten en zijn we niets anders gewend dan file, file en file.
Over een paar jaar krijgen we het rekeningrijden. Zal wel iets schelen, maar het levert de overheid een hoop op. Andere remlichten niet.
Het rijgedrag aanpassen van de mensen zie ik ook niet als oplossing. We zijn allemaal egoïsten. Hoe kan ik nou voor een complete file zorgen? Als ik maar snel thuis ben. Tja.. daardoor staan we elke dag in de file. Er zijn ook altijd een paar mensen die nog erger zijn dan de rest.. ritsen? Nooit van gehoord. 2 meter ruimte? Hoppa.. ik pas er wel tussendoor. En als er 1 schaap over de dam is..
Wat mij wel goede oplossingen lijken? Meer asfalt op strategische plaatsen. Langere op en afritten. Flexibelere werktijden. Probeer meer mensen in een auto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Remlichten met verschillende kleuren/felheid, leuk...

Vooral als je kleurenblind bent :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Dit werd een paar jaar geleden ook in autoweek geopperd, om de remlichten feller/minder fel te laten branden naarmate de remdruk toenam/afnam. maar ik weet niet meer wat nu de argumenten waren om het niet te doen.... was wel een reden dat je dacht, ja daar zit wat in...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
drooger schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:42:
Remlichten met verschillende kleuren/felheid, leuk...

Vooral als je kleurenblind bent :+
Toevallig ben ik kleurenblind, maar ik zie toch echt het verschil tussen licht en felrood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Royz schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:14:
Nu is mijn vraag, waarom bestaat er niet een systeem als gradaties in remlichten?
Het antwoord is veel eenvoudiger dan je denkt: het is volgens de Nederlandse (en wellicht ook Europese) regelgeving voor de typegoedkeuring van auto's verboden. Het mag niet, wat je er ook van vindt :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb hier een paar maanden geleden ook een opmerking over gemaakt. Ik moest op een gegeven moment vrij aardig in de ankers op de snelweg wegens geen idee :+ , maar die kerel voor me zat echt niet op te letten en moest echt vol in de remmen en uitwijken, het viel me toen op dat ik, op een prima afstand van hem (daarom kon ik nog redelijk fatsoenlijk remmen ipv een noodstop maken) al harder in de remmen ging dan anders omdat ik meende te zien dat zijn remlicht veel feller oplichtte dan eerder. Ik vroeg me af of dat echt zo was en heb t toen hier gevraagd, maar hier was men van mening dat dat ws. niet zo was, en dat het zo is dat je OF remt, OF je remt niet, maar er zijn geen verschillende gradaties in de felheid van je remlicht.

Ik zou dat overigens wel een aardige feature vinden, mocht het dus idd echt nog niet bestaan. Standaard lichten bij normaal remmen, bij enorme remactie gewoon extra lamp aan in die unit zodat het feller wordt, dan weet je dat je ff flink kan bijtrappen :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Volgens mij heeft de volvo in de SP een dergelijk systeem. Kan ook een andere Volvo zijn. Ik meen wel eens gehoord te hebben dat er een systeem is waarbij de remlichten gaan knipperen als je heel hard remt. Rem je normaal, dan werkt alles zoals gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:44
Is gewoon veel te gevaarlijk als systeem vind ik. Als er iets fout gaat is het risico te groot. Overigens hebben veel fabrikanten al zo'n systeem, maar mogen ze het niet in de EU monteren. Wat wel mag is knipperende remlichten bij een noodstop of de pinkers die automatisch anschieten bij een noodstop (is een reflex die ik al sowieso heb op de snelweg als ik hard rem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Adaptive cruisecontrol heet dat Als iedereen dat zou hebben zou dat ook veel files schelen denk ik
Ik denk het niet... Wanneer er namelijk meer verkeer bij komt, bij een oprit ofzo, dan neemt de afstand tussen de auto's af. Wanneer de ACC dan ingrijpt (om een zekere afstand tussen de auto's te garanderen), dan neemt de snelheid ter hoogte van de invoegstrook af. Resultaat: achter de oprit ontstaat een file.

En - heel verassend - dat is de situatie op dit moment ook... De mens is in dat geval de ACC en die functioneert uitstekend (mits men oplet en niet belt ofzo). Zo goed zelfs dat de gemiddelde afstand op en in de buurt van het Prins Clausplein zodanig is dat de modellen er niet op berekend waren: volgens verkeersmodellen had het allang moeten vastlopen (m.n. bij de weefstroken tussen het Prins Clausplein en kp. Ypenburg), maar doordat mensen veel dichter op elkaar reden dan verwacht gaat het vaak toch nog wel goed (tenzij het slecht weer is). Misschien niet legaal (afstand tussen auto's met grote regelmaat +/- 0,5 s. hetgeen veel te kort op elkaar is volgens de verkeersregels...)

Ofwel: de potentiële winst als gevolg van ACC is niet zo groot als we zouden willen, omdat mensen zelf al zo dicht mogelijk op elkaar gaan rijden in de spits, om te voorkomen dat men stil gaat staan. E.e.a. is ook een reden waarom de snelwegen op zondag een lagere capaciteit hebben: de zondagsrijders zonder spitservaring houden meer afstand, wisselen op rare momenten van rijstrook en dat soort zaken.

Het primaire probleem van de files is de zoekgeraakte verhouding tussen intensiteit en capaciteit (zie eerdere posts in dit topic). Alle geopperde maatregelen zijn vooral gebaseerd op het idee van het verhogen van de C (capaciteit), met name door een (nog) betere benutting van de bestaande infrastructuur. Echter, de grenzen daarvan zijn allang geleden gepasseerd. Er blijft een aantal opties open:

- kilometerheffing (I fors verlagen door te gaan beprijzen)
- pro OV/fiets-beleid (I van de wegen verlagen, die van het OV/andere wegen verhogen)
- wegcapaciteit uitbreiden (C verhogen)
- flexibeler werken (I verlagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Er zijn ook andere ideeen, juist het tegenovergestelde: hierbij gaan de remlichten al aan zodra je het gaspedaal plotseling loslaat. Resultaat: achteropkomend verkeer ziet je eerder gaan remmen, en de kans op een botsing neemt dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Laatst online: 01:01
Of zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=2clGRizVI_8 :P

Ik las dat LED remlichten de toekomst zijn, omdat bij de minste aanraking van het rempedaal het remlicht supersnel aangaat en de achterlichter sneller kan reageren.

Hier nog een paar: http://www.youtube.com/watch?v=17l9ZUwdvZY en http://www.youtube.com/watch?v=P585smA_4dQ

Voor de kermis fanaten: http://www.youtube.com/watch?v=myxdOUi6_lI

[ Voor 37% gewijzigd door chim0 op 26-03-2007 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:19
BMW heeft volgens mij al 2stage remlichten...

Mensen moeten gewoon eens leren rijden. De mensen die nu schrikken van volle lichten schrikken straks ook van halve lichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:44
418O2 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:59:
BMW heeft volgens mij al 2stage remlichten...

Mensen moeten gewoon eens leren rijden. De mensen die nu schrikken van volle lichten schrikken straks ook van halve lichten
ja, maar die zijn voor Europa uitgeschakeld. En die LED lichten moeten ze ens verbieden, wat zijn die dingens fel! Vorige keer zat ik achter één of andere maloot in een SUV uit japan ofzo. Hij reed sowieso automaat (auto laten rollen met voet op de rem enzo) en zat dus constant met zijn dikke poot op die rem. Ik werd gewoon verblind in mijn auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
LED remlichten zijn idd superfel, die zie je van km's ver! :P

offtopic:
Ik ben op zoek naar een auto met LED remlichten en het derde remlicht is als een streep van LED's over de gehele rand van de kofferbak. Het is een Amerikaanse auto. Ik dacht eerst een Chrysler maar die heeft een kortere derde remlicht maar degene die ik zoek is echt bijna volledig over de gehele rand van de kofferbak. Wie oh wie weet welke auto het is? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:04
In nederland is het al gebruik om je alarm lichten te gebruiken bij een vormende file (althans het hoort je geleerd te zijn) helaas gebruikt niemand het.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
justice strike schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:38:
In nederland is het al gebruik om je alarm lichten te gebruiken bij een vormende file (althans het hoort je geleerd te zijn) helaas gebruikt niemand het.
Doe ik altijd, als ik met 100/120km/u aankom en ik zie dat alles voor me ineens stil staat, rem ik al met alarmlichten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:19
jvvv schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:33:
[...]

ja, maar die zijn voor Europa uitgeschakeld. En die LED lichten moeten ze ens verbieden, wat zijn die dingens fel! Vorige keer zat ik achter één of andere maloot in een SUV uit japan ofzo. Hij reed sowieso automaat (auto laten rollen met voet op de rem enzo) en zat dus constant met zijn dikke poot op die rem. Ik werd gewoon verblind in mijn auto!
ze zijn wel fel, maar verblinden niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
Is nu de conclusie: file is er en zal er altijd blijven, niets aan te doen zolang mensen zelf niet "kunnen rijden"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ zolang de vraag en het aanbod aan mobiliteit niet op elkaar zijn afgestemd (goedschiks of kwaadschiks) zal er file blijven. Ook automatische voertuig geleiding (AVG) zal daar niet zoveel aan veranderen: ook dan zal de snelheid naar beneden gaan bij grotere drukte.

Ofwel: er is een verband tussen drukte op de weg en snelheid van de voertuigen. Drukte hoger, snelheid lager. Alleen de lineariteit van het verband neemt af danwel toe indien er aan gedrag etc. wordt gedaan. Bijvoorbeeld: correct weggedrag: verhoging van snelheid bij een gegeven drukte. Echter, de onderliggende oorzaak (te weinig wegcapaciteit gegeven het aantal voertuigen, of, te veel voertuigen gegeven de wegcapaciteit) wordt er niet mee weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Als mensen nou eerst beginnen met afstand houden, dan kan je op tijd zien hoe hard iemand remt, en adh daarvan kan je dus zelf ook op je rem trappen of alleen je gas loslaten. Maarja.. afstand houden is moeilijk in nl voor de meeste mensen.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Er zijn gewoon teveel auto's en teveel op- en afritten. Files onstaan het meest bij in- en uitvoegstroken en knooppunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:04
chimo schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:45:
Er zijn gewoon teveel auto's en teveel op- en afritten. Files onstaan het meest bij in- en uitvoegstroken en knooppunten.
idd ik stel voor om 1 grote snelweg te maken zonder op en afritten! dat stroomt in iedergeval lekker door.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Laatst online: 13:37

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

chimo schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:58:
LED remlichten zijn idd superfel, die zie je van km's ver! :P

offtopic:
Ik ben op zoek naar een auto met LED remlichten en het derde remlicht is als een streep van LED's over de gehele rand van de kofferbak. Het is een Amerikaanse auto. Ik dacht eerst een Chrysler maar die heeft een kortere derde remlicht maar degene die ik zoek is echt bijna volledig over de gehele rand van de kofferbak. Wie oh wie weet welke auto het is? :D
offtopic:
Honda NSX?
RemcoDelft schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:35:
Er zijn ook andere ideeen, juist het tegenovergestelde: hierbij gaan de remlichten al aan zodra je het gaspedaal plotseling loslaat. Resultaat: achteropkomend verkeer ziet je eerder gaan remmen, en de kans op een botsing neemt dus af.
Dat zouden ze dan eens goed moeten testen wat de praktijk doet. Als remlampen al gaan branden terwijl je maar een beetje afremt, weet degene achter je niet beter dan dat je remt en gaat zelf op de rem + kettingreactie.
Vooral bij bumperklevers zie je nu al elke 5 seconden het remlicht aangaan, dat zal dan nog veel vaker zijn, lekker verwarrend.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Topicstarter
justice strike schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:35:
[...]

idd ik stel voor om 1 grote snelweg te maken zonder op en afritten! dat stroomt in iedergeval lekker door.
Precies, oftewel de intercity snelwegen. R'dam - DH, DH - A'dam. DH - Utrecht en ga zo maar door. Fantastisch!!!

Het plan was er, wat is er nu mee gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit heb ik nooit geleerd, maar ik doe het wel. Duidelijkheid voor alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
justice strike schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:35:
[...]

Idd, je kunt wel sarcastisch gaan doen maar 't is wel zo. Heb je weleens file gehad in Groningen op een lang stuk? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
Dat valt best mee. Ik rij elke dag van Venlo naar Eindhoven en als er dan bij de laatste oprit/afrit voor Eindhoven problemen zijn (aka mensen ritsen niet) dan gaan er de nodige alarm lichtjes branden.
M3rcury schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:11:
Als mensen nou eerst beginnen met afstand houden, dan kan je op tijd zien hoe hard iemand remt, en adh daarvan kan je dus zelf ook op je rem trappen of alleen je gas loslaten. Maarja.. afstand houden is moeilijk in nl voor de meeste mensen.
Ben ik het helemaal mee eens. Het probleem is alleen dat volgens mij niet veel mensen hier trek in hebben. Ze redeneren namelijk vanuit de stelling dat als je dicht op je voorligger bent je sneller over de weg zoeft en dus sneller thuis bent. En dan heb ik het nog niet eens over die mensen die je rechts gaan inhalen om vervolgens zichzelf voor jou tussen te voegen waardoor je dan weer een stuk moet afremmen om een goede afstand te houden. Of, zoals ook al is aangegeven, een hele sliert achter een inhalende vrachtwagen terwijl de rechter rij strook mooi leeg is. Als men dat nou eens opvult.

offtopic:
hoe was ook alweer het ezelsbruggetje om afstand te berekenen tijdens je rit? tot 3 tellen en dan tellen hoeveel strepen er tussen jou en je voorganger zitten.. toch? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 28-03-2007 18:52 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

chimo schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:58:
offtopic:
Dat is bijvoorbeeld de Cadillac Seville in enkele generaties:

Model 1996
Afbeeldingslocatie: http://www.caddyinfo.com/96stsback.jpg

Model 1998
Afbeeldingslocatie: http://www.caddyinfo.com/cars/auzins4.jpg

Model 2007
Afbeeldingslocatie: http://www.familycar.com/RoadTests/CadillacSTS-V/Images/Rear.jpg

Zoals je ziet: allemaal auto-brede derde remlichten :). Vind het wel iets hebben, bij zulke enorme auto's, eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Laatst online: 14:09
en een soort led bar (als 4e remlicht) die oploopt naarmate je dieper de rem intrapt, zou ook nog ene oplossing kunnen zijn.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:51:
[...]afremmen om een goede afstand te houden. Of, zoals ook al is aangegeven, een hele sliert achter een inhalende vrachtwagen terwijl de rechter rij strook mooi leeg is. Als men dat nou eens opvult.
Probleem is vaak dat wanneer je rechts gaat rijden, je niet meer naar links komt dus dan maar links blijven hangen of rechts inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

chimo schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:46:
[...]

Idd, je kunt wel sarcastisch gaan doen maar 't is wel zo. Heb je weleens file gehad in Groningen op een lang stuk? :/
In Groningen wonen nu eenmaal wat minder mensen dan in de randstad en is het verkeersaanbod lager.

Je kunt in de randstad wel de helft van de op/afritten weghalen, maar dan komen lokale wegen vast te staan, moet het verkeer omrijden op de snelweg en zullen de overgebleven op/afritten het hogere verkeersaanbod niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Met signalering bestrijd je alleen de gevolgen van slecht rijgedrag (de grootste oorzaak).

Mensen goed leren autorijden lijkt me een beter idee. Daarbij hoort dan ook het harder straffen (sneller rijbevoegdheid afpakken) bij verkeerd rijgedrag.

Als je daar niet aan wil, dan is er nog één optie en dat is het volledig automatiseren van het snelweg/doorgaande weg A->B traject van een auto.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

^^ maar ook dat gaat bij te weinig capaciteit knellen, hoewel automatische voertuiggeleiding (AVG) de capaciteit van de weg wel iets beter zal benutten. Ofwel, je hebt nog steeds meer rijstroken nodig, OOK met AVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Femme schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:58:
[...]

In Groningen wonen nu eenmaal wat minder mensen dan in de randstad en is het verkeersaanbod lager.

Je kunt in de randstad wel de helft van de op/afritten weghalen, maar dan komen lokale wegen vast te staan, moet het verkeer omrijden op de snelweg en zullen de overgebleven op/afritten het hogere verkeersaanbod niet aankunnen.
Heb je gelijk in, het lost ook het probleem niet op maar het neemt niet weg dat files bij op- en afritten en knooppunten onststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
wouterve schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 19:08:
[...]

Dat is bijvoorbeeld de Cadillac Seville in enkele generaties:

Model 1996
[afbeelding]

Model 1998
[afbeelding]

Model 2007
[afbeelding]

Zoals je ziet: allemaal auto-brede derde remlichten :). Vind het wel iets hebben, bij zulke enorme auto's, eigenlijk!
Verdomd, die eerste is het! Dank dank! _/-\o_ Een keer achter gezeten, als die remt joh.. :o

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 30-03-2007 08:06 ]

Pagina: 1