[iPhoto '08] Externe foto's importeren zonder kopieën?

Pagina: 1
Acties:

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 20:04

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag mijn foto acrhief gaan beheren doormiddel van Iphoto. Nu wil ik graag dat de foto's in Iphoto gewoon vanaf een bepaalde folder op de schijf worden ingeladen i.p.v. dat hij een kopie aanmqakt wanneer ik het importeer. Ik wil graag ook via Windows bij mijn foto's komen en dat gaat dus niet als ik ze puur in Iphoto opsla. De enige optie lijkt een dubbel archief. Dit is natuurlijk erg zonde van de ruimte.

Is er een mannier om de foto's wel in Iphoto te bekijken maar zonder dat er kopien worden gemaakt door Iphoto?

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Uiteraard!

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/1184/picture1hg7.png

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Ja dit had ik al ontdekt maar volgensmij kopieerd hij toch nog iets ofzo. Want dat libery bestand wat Iphoto aanmaakt groeit wel in grootte naarmate ik meer foto's importeer.

Volgensmij als ik nu bijvoorbeeld een folder foto's verwijder die ik in Iphoto heb staan bijven ze in Iphoto toch nog zichtbaar.

Dit laatste zal ik vamiddag nog even testen. want weet het niet 100% zeker.

Ik zou het leuk vinden dat als ik bijvoorbeeld een foto handmatig verwijder uit een folder dat hij in Iphoto dan ook weg is. Volgensmij gebeurt dit nu dus niet. Ik zal vanmiddag even uitgebreid uitzoeken wat ie nou precies doet. Misschien creerd hij toch nog een soort thumbnail bestand voor Iphoto ofzo.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hij maakt inderdaad thumbnails. En wanneer je een foto aanpast binnen iPhoto slaat hij het origineel op binnen de iPhoto map. Foto's worden inderdaad niet verwijderd uit iPhoto wanneer je ze uit de map verwijdert.

Het wachten is eigenlijk gewoon op Picasa voor de Mac, dat zou perfect moeten werken met het delen met een Windows PC. Tot die tijd is het behelpen voor je denk ik.

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik snap niet waarom je via windows niet in de foto's zou kunnen als je iPhoto gebruikt? Ik kan dat wel nml....
Je krijgt toch gewoon mappen per gebeurtenis, waar je gewoon aan kan?

Ik heb niets te melden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Helaas het is niet mogelijk om de library te laten openen door een Windowsprogramma. Ook kan iPhoto niet losse bestanden aan. Ze moeten eerst in (gedeeltelijk) in de library gezet worden.

Apple heeft hier een oplossing voor en dat heeft dus MobileMe/.Mac

Natuurlijk kun je overstappen naar een ander programma op de mac. Geen iPhoto maar ........

Die puntjes mag iemand anders of google invullen, heb namelijk geen flauw idee.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De iPhoto library is gewoon een map, dus daar kun je met Windows ook gewoon in rondkijken. (rechtermuisknop, toon pakketinhoud)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Aiolos schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:07:
De iPhoto library is gewoon een map, dus daar kun je met Windows ook gewoon in rondkijken. (rechtermuisknop, toon pakketinhoud)
Ik zie die hele OSX paritie niet in windows laat staan de Iphoto Libery :?

Ook kan ik geen libery aan maken op een externe USB schijf :(

[ Voor 9% gewijzigd door ElmarNieser op 19-08-2008 20:57 ]

• joeltje
  • Niet online
heb je je schijf wel gedeeld? Want je kunt echt in die library kijken, althans ik wel, en ik ben een n00b :P

Ik heb niets te melden.

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
joeltje schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 08:55:
heb je je schijf wel gedeeld? Want je kunt echt in die library kijken, althans ik wel, en ik ben een n00b :P
Nee nog niet gedaan, Maar ik heb windows en Leopard op dezelfde Imac draaien he? Als ik dus in Leopard die schijf deel dan wordt ie zichtbaar in Windows?

• Aiolos
  • Niet online
ElmarNieser schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:28:
[...]

Nee nog niet gedaan, Maar ik heb windows en Leopard op dezelfde Imac draaien he? Als ik dus in Leopard die schijf deel dan wordt ie zichtbaar in Windows?
Als je Windows in een virtuele machine draait zou dat moeten kunnen ja. Anders kun je ook met MacDrive eventueel je OSX partitie zichtbaar maken in Windows.

Andersom kan natuurlijk ook, je library op je Windows partitie zetten, maar ik weet niet of dat eigenlijk wel kan (iets met bestandssystemen?)

Het nut van de library op dezelfde computer benaderen op 2 besturingssystemen ontgaat mij eigenlijk een beetje, of doe je veel fotobewerking in windows?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Ik zet zelf al mn fotos eerst in een map bij mijn afbeeldigen en dan pas zet ik ze in Iphoto (puur en alleen om ze daarna naar Picasaweb te kunnen exporteren)

Gister was ik toevallig bij mijn zus en die vroeg ook aan mij hoe ze bij haar foto's kon komen buiten Iphoto om.(ivm advertentie plaatsen op marktplaats)
Zodra haar camera aangesloten is worden deze door Iphoto naar binnen gehaald.

Ben erg benieuwd hoe zij de fotos kan benaderen buiten Iphoto (bij haar afbeldingen staan niet de fotos die je via Iphoto kan zien)

iRacing Profile Flickr

• Aiolos
  • Niet online
seninha schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:37:
Ik zet zelf al mn fotos eerst in een map bij mijn afbeeldigen en dan pas zet ik ze in Iphoto (puur en alleen om ze daarna naar Picasaweb te kunnen exporteren)
Je weet dat je daar ook gewoon de Picasa Web Album Uploader voor kan gebruiken? http://picasa.google.com/intl/nl/web/mac_tools.html
...
Ben erg benieuwd hoe zij de fotos kan benaderen buiten Iphoto (bij haar afbeldingen staan niet de fotos die je via Iphoto kan zien)
Dat kan dus door 'toon pakketinhoud' te kiezen op ~/Afbeeldingen/iPhoto library. Als je dan in Data/ kijkt, zie je alle foto's, per jaar gesorteerd, staan.

• seninha

seninha

god's right foot

Aiolos schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:26:
[...]

Je weet dat je daar ook gewoon de Picasa Web Album Uploader voor kan gebruiken? http://picasa.google.com/intl/nl/web/mac_tools.html
Ik heb dit al gedownload maar als ik het filmpje bekijkt heb je dus Iphoto nodig :|

Aangezien ik verder met Photoshop werk maak ik daar eigenlijk geen gebruik van.
Fotos bekijken doe ik altijd via mn afbeeldingen.

iRacing Profile Flickr

• joeltje
  • Niet online
ElmarNieser schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:28:
[...]

Nope, 1 MB Pro, en 1 vista pc, en 1 XP pc... Op alle 3 kan ik mijn HD op de MBP benaderen, en de iPhoto Libr. inzien.

Ik ga er overigens vanuit dat wanneer je de twee systemen naast elkaar op je Mac hebt draaien, dit ook mogelijk moet zijn...

Ik heb niets te melden.

• joeltje
  • Niet online
seninha schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:32:
[...]

Ik heb dit al gedownload maar als ik het filmpje bekijkt heb je dus Iphoto nodig :|

Aangezien ik verder met Photoshop werk maak ik daar eigenlijk geen gebruik van.
Fotos bekijken doe ik altijd via mn afbeeldingen.
Dit is ook een iPhoto plugin, dus op zich wel logisch dat dat niet werkt zonder iPhoto...

Lees even hier: http://picasa.google.com/web/mac_tools_help.html
wat overigens de FAQ link is uit de download link, en je dus zelf ook vrij makkelijk had kunnen vinden... (NFI)

Ik heb niets te melden.

• Aiolos
  • Niet online
seninha schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 08:32:
Vanaf 40 seconden zie je een ander programma, en dat is dus een standalone uploader. Kun je gewoon foto's in slepen en uploaden. Komt geen iPhoto bij kijken.

• seninha

seninha

god's right foot

Dat had ik dus niet gezien 8)7
Ben op zich blij want vind Iphoto nou niet echt soepel werken op mijn Ibook G4 1.2GHz met 1,25 geheugen.
Zal vanavond nogmaals proberen.

Wat de vraag van TS betreft, ik denk zelf dat Iphoto ook de bestanden opnieuw copieerd.
Dit viel me namelijk op toen ik al mn fotos ging overzetten naar Iphoto. Dit nam onzettend veel tijd inbeslag.
Dat kan maar een ding betekenen, hij is de fotos aan het copieren en ergens anders aan het opslaan.
Beter zou zijn als Iphoto alleen zou indexeren waar de fotos zich bevinden

iRacing Profile Flickr

• Aiolos
  • Niet online
seninha schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:01:
Wat de vraag van TS betreft, ik denk zelf dat Iphoto ook de bestanden opnieuw copieerd.
Dit viel me namelijk op toen ik al mn fotos ging overzetten naar Iphoto. Dit nam onzettend veel tijd inbeslag.
Dat kan maar een ding betekenen, hij is de fotos aan het copieren en ergens anders aan het opslaan.
Beter zou zijn als Iphoto alleen zou indexeren waar de fotos zich bevinden
Je hebt deze post van MrAcid gezien? En dan vooral het eerste vinkje?

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Aiolos schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:04:
[...]

Je hebt deze post van MrAcid gezien? En dan vooral het eerste vinkje?
Ja dat werkt dus niet zijn we al tot de conclusie gekomen. Hij maakt alsnog lowQ copieen. Want als ik later uit de bronmap een foto verwijder blijft hij in Iphoto gewoon staan :(

Ik heb nu een Time Capsule besteld als het goed is zijn alle problemen dan opgelost. zet de Iphoto Libery gewoon op die Time Capsule en in windows kan ik er dan gewoon in kijken als een map... als het goed is :*)

[ Voor 19% gewijzigd door ElmarNieser op 21-08-2008 14:17 ]

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Nou Ik heb nu dus een Time Capsule met netwerkkabel aangesloten met 1Gbps verbinding en heb daar dus mijn Iphoto Libery op gezet. Maar ik kan de foto's niet soepel bekijken in OSX en ook niet in Windows. Lijkt er erg op dat hij de snelheid niet aankan omnetjes een slideshow weer te geven. Als ik in windows los een folder foto's kopieer haal ik ook maar 12 MB/sec :( :(

• joeltje
  • Niet online
Dan moet je je even melden in het Time Capsule: Discussie en Ervaringen topic

maar die had je al gevonden zie ik...

Ik heb niets te melden.

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Even een laatste reactie hier. Ik heb met apple gebelt. En Iphoto kan hellaas niet soepel werken als de Libery niet op een locale schijf staat. Ik had de Libery dus op mijn Time Capsule gezet maar in Iphoto Haperde alles. Meneer bij Apple kon mij vertellen dat het hellaas niet mogelijk de Libery soepel te laten werken als hij niet op een lokale schijf staat. ;( Snelheid van de verbinding met de Time Capsule blijkt wel gewoon 1Gbps te zijn.

Geen ramp voor mij, gewoon een alternatief voor Iphoto gebruiken :D Iemand ideeen?

Pagina: 1