Toon posts:

Ext. HDD niet zichtbaar in "Deze computer".

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een externe hardeschijf. Het gaat om een Western Digital Elements (WDE1U5000E) met eigen voeding. Deze is geformatteerd met als bestandssysteem NTFS, wat eerst FAT32 was. Met deze hardeschijf heb ik een aantal problemen ervaren.

Allereerst wil de pc niet opstarten wanneer de externe hardeschijf eraan gekoppeld is. Hij blijft dan het zwarte scherm met gegevens tonen. Boot van USB-HDD staat uitgeschakeld in de bios. Wanneer de schijf wordt verbonden op het moment dat Windows geladen is, ondervind ik op dat gebied geen problemen.

Eenmaal verbonden, is de HDD niet zichtbaar onder "Deze Computer". Dit terwijl in de System Tray wel een "USB-apparaat voor massa-opslag" wordt weergegeven.
Wanneer ik via compmgmt.msc naar schijfbeheer ga, is de schijf wel zichtbaar, maar heeft geen stationsletter meegekregen. Wanneer de stationsaanduiding is meegegeven in schijfbeheer, is de HDD daar ook te openen/verkennen. Het handmatig intypen van de aanduiding (G:\) werkt niet. Toen ik wilde formatteren en omzetten naar NTFS, lukte dat niet omdat het volume zogenaamd niet is ingeschakeld.

Vervolgens heb ik de schjf aangesloten op een laptop. Hier kon ik middels schijfbeheer de schijf wel formatteren en omzetten naar NTFS, waarna de schijf zichtbaar was geworden onder "Deze computer" op de laptop. Hier dus geen problemen met de schijf.
De laptop bleek 1 USB 2.0 poort te hebben, maar op alle USB-poorten functioneerde de schijf naar behoren. De PC heeft daarentegen alleen maar USB 1.0 poorten.

Vervolgens heb ik de schijf weer aan de PC gekoppeld, maar daar was de situatie helaas niet veranderd.

Aan de hand van bovenstaande gegevens heb ik een tweetal vragen.
- Wat is de oorzaak dat de PC niet verder op wil starten wanneer de Externe HDD eraan hangt?
- Waardoor geeft de PC de schijf niet weer in de verkenner, terwijl de laptop dat wel doet?

Vriendelijk bedankt voor de moeite.

Hendrik

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Iets meer informatie over je systeem is wel welkom (Moederbord, OS etc). Het komt vaker voor dat een computer niet opstart als een externe hardeschijf aangesloten is, met name bij oudere moederborden of bios versies.

Interessante link voor je:
OM FAQ / Beleid
Welkom op GoT ;)

[ Voor 72% gewijzigd door asfaloth_arwen op 18-08-2008 14:58 ]

Specs

Verwijderd

het OS is heel belangrijk al gebruik je ubuntu kan je niks met ntfs. maar het lijkt of je het over windows hebt. heb je de firmware of drivers geinstalleerd. we moeten meer info want dit kan te veel zijn

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:49:
Iets meer informatie over je systeem is wel welkom (Moederbord, OS etc). Het komt vaker voor dat een computer niet opstart als een externe hardeschijf aangesloten is, met name bij oudere moederborden of bios versies.

Interessante link voor je:
OM FAQ / Beleid
Welkom op GoT ;)
Ja, bedankt :)

OS = Windows XP Pro inclusief SP3

Uit het programma SIW haal ik het volgende:

Moederbord
Manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
Model MS-6330
North Bridge VIA KT133A Revision 03
South Bridge VIA VT82C686 Revision 03
CPU AMD Duron(tm) processor
Cpu Socket Socket A (462)
System Slots 6 PCI, 1 AGP
Maximum Capacity 512 MBytes
Memory Slots 3
Error Correction None
Bios
BIOS Vendor Award Software International, Inc.
BIOS Version 6.00 PG
Firmware Version 114.100
BIOS Date 10/07/2002
BIOS Size 256 KB
BIOS Starting Segment E000h
DMI Version 2.2
USB
USB 1: Supported
USB 2: Not Supported

USB-hoofdhub USB\ROOT_HUB\4EEA3120
USB-hoofdhub USB\ROOT_HUB\429CFBC740

VIA Rev 5 of later USB universele host-controller PCI\VEN_1106DEV_3038SUBSYS_12340925REV_16\361AAA0103A
VIA Rev 5 of later USB universele host-controller PCI\VEN_1106DEV_3038SUBSYS_12340925REV_16\361AAA0103B
Firmware of drivers heb ik niet extra geïnstalleerd. Dit was niet bijgeleverd; er staat plug and play op de doos.

Ik hoop dat jullie met deze informatie meer kunnen. Zo niet, dan lees ik graag wat jullie nog meer willen weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Andere apparaten zoals de muis en usb-sticks doen het goed.
USB-sticks worden wel gewoon weer gegeven in deze computer.

MSI geeft via zijn update tool ook geen updates.

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=333 geeft deze informatie:
High-speed USB 2.0 - For maximum performance; backward compatible with USB 1.1 ports

Plug and Play Storage - Just plug it in, connect the cable to add high-speed storage for both desktop and notebook computers
Lijkt dus geen USB probleem te zijn.
Wat zou het dan kunnen zijn?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-02 09:17

elTigro

Es un Gringo!

probeer het ding eens onder computerdiskmanagement te bekijken (in XP dus)
Wellicht dat er geen stationsletter is toegekend aan de partitie.

[ Voor 36% gewijzigd door elTigro op 19-08-2008 14:25 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad zo, zoals beschreven in de openingspost, maar wanneer de stationsletter toegekend wordt, wordt de schijf nog niet weergegeven in de verkenner / deze computer.
Ik weet niet of dat gebruikelijk is.

Wanneer ik het proces "explorer.exe" dan stop en opnieuw start, is de schijf wel opgenomen in de verkenner / deze computer.

Bij opnieuw opstarten van de computer heeft de schijf weer geen stationsletter.
Kan ik instellen dat standaard een stationsletter wordt toegekend?

Verwijderd

Topicstarter
Over het opstarten met Externe Harddisk geeft Western Digital het volgende antwoord:
http://wdc.custhelp.com/c...01&p_created=1080773981&p
Question
Why won't my PC boot when I connect my USB drive to the computer before booting?

Answer
Drives affected: Media Center, Dual-option Backup, Dual-option USB, Essential USB, USB, Combo, My Book (all USB).

Problem:
After connecting a USB drive to the PC, the comptuer will not boot into Windows.

Cause:
The motherboard has a Boot from USB device, or similar option, which is enabled in the system BIOS.

Solution:
In the system BIOS, disable the Boot from USB device option and the USB Legacy Support option. Doing this will allow the PC to complete the boot process to the internal hard drive and allow you to enter Windows. If this does not work for any reason, you should boot your PC before connecting the USB drive. Once the computer is fully booted into Windows, connect the USB drive and wait for the operating system to detect the drive.
USB staat uit als boot device en Legacy support zie ik niet staan in de BIOS, dus dat starten zal gewoon niet lukken denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog wat informatie. Het verschil in apparaatbeheer bij de laptop en de PC.
Bij de laptop dus geen problemen. De PC noemt het een schijfstation.
Draaien allebei op XP Pro SP3

Afbeeldingslocatie: http://img34.picoodle.com/data/img34/3/8/20/f_wdm_0d884b0.gif

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 11:45:
Over het opstarten met Externe Harddisk geeft Western Digital het volgende antwoord:
http://wdc.custhelp.com/c...01&p_created=1080773981&p

[...]

USB staat uit als boot device en Legacy support zie ik niet staan in de BIOS, dus dat starten zal gewoon niet lukken denk ik.
Ik heb hetzelfde probleem met een Western Digital MyBook 1,0TB; mijn mobo is een Asus P4P800E-Deluxe; alweer redelijk verouderd dus. Maar ook ik kan in het BIOS geen enkele optie vinden die met booten vanaf USB te maken heeft; voor zover ik kan vinden kan dat niet eens met dit Mobo. En toch blijft hij op het BIOS scherm hangen als de USB-HDD aangeslote is. Ik koppel hem dus maar gewoon later aan; in elk geval nadat de computer tijden shet opstarten langs het BIOS is.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Verwijderd

Topicstarter
jajaja, het is gelukt!!!! via een ander forum werd ik gewezen op de volgende informatie:
Een computer met Windows XP kan een USB-stick, Apple iPod of een externe vaste schijf niet detecteren

Er wordt in het artikel over twee sleutels gesproken:
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E980-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

De eerste zou de Upperfilters hebben en de tweede de Lowerfilters. Bij mij was de Lowerfilters niet aanwezig, de Upperfilters wel, maar dan juist in de andere sleutel. Na het maken van een back-up toch maar er op gewaagd en de PC opnieuw opgestart.
Eindelijk werd automatisch een stationsletter gekozen en wordt de schijf weergegeven in Deze computer.

Nu nog USB 2.0 support. Hoe kom ik er achter of mijn moederbord dat ondersteunt? Heb het boekje bij de hand van de K7T Turbo (MS-6330).

Bij Hardware veilig verwijderen staat nu onder het USB-apparaat voor massa-opslag "schijfstation" en daar weer onder "volume". Dat laatste was voor de registerwijziging nog niet het geval.

Sowieso al bedankt voor de moeite :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 20:24

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:46:
Nu nog USB 2.0 support. Hoe kom ik er achter of mijn moederbord dat ondersteunt? Heb het boekje bij de hand van de K7T Turbo (MS-6330).
Dat moederbord had mijn vorige PC ook (gekocht in 2001!), en die heeft geen USB 2.0, slechts 1.1.

Je kan dus of je mobo upgraden, of gewoon een USB 2.0 kaartje erbij kopen en die erin zetten.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
ok, dankjewel. daan ga ik voor de 2.0 kaart
Pagina: 1