Molex verkeerdom in drive, defect?

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
Aangezien mijn GPU aan de voeding moest hangen en ik geen extra stekker meer over had, heb ik er gister 1 extra bijgesoldeerd.

Probleem echter, het was al wat later); ik nu heb de stekkers in precies verkeerde volgorde terug in de molex gepropt. Resultaat is dat mijn seagate disk lekker ging knetteren, maar nog erger: mijn Samsung disk met al mijn belangrijke data reageert helemaal niet meer :(

De Seagate disk boot weer. Heb hem even schoongepoetst en draait nog perfect.
De Samsung spinned dus helemaal niet op, ook niet op een andere voeding. Ik mag conculderen dat deze kaduuk is? Het lijkt me dat de data nog in orde moet zijn, welke onderdelen van een schijf zouden eigen veel risico lopen te beschadigen bij een dergelijk actie?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik denk dat de controller kapot is en de schijf zelf nog in orde. Dus misschien dat printplaatje op die HD ergens laten vervangen en je data krijg je misschien terug. Zal natuurlijk wel wat gaan kosten.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Yep, dat zou met een printplaats-wissel goed kunnen uitpakken. Maar je weet maar nooit..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
dat wordt of datarecovery of een schijf vinden met exact dezelfde printplaat.
Zie ook mijn ondertitel.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• paradoXical
Vraag me af waar ik dat het beste kan doen en wat de kosten hiervan zijn. Ik kan eventueel een RMA procedure starten, maar dan is mijn data waarschijnlijk kwijt.

Zucht, had ik gisteravond maar iets beter gekeken dan had mijn pc nu als een zonnetje gedraaid :(

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
een RMA krijg je een andere schijf, of gewoon helemaal niets omdat ze waarschijnlijk wel kunnen zien dattie doorgefikt is door jouw schuld. Bovendien is het slecht voor je karma. rma != data recovery.

Ik heb laatst nog een data recovery topic gezien, even zoeken dus.

Ervaringen harddisk recovery bedrijven

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 18-08-2008 10:44 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
paradoXical schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:41:
Vraag me af waar ik dat het beste kan doen en wat de kosten hiervan zijn. Ik kan eventueel een RMA procedure starten, maar dan is mijn data waarschijnlijk kwijt.

Zucht, had ik gisteravond maar iets beter gekeken dan had mijn pc nu als een zonnetje gedraaid :(
Een RMA procedure omdat je zelf een stomme fout hebt uitgehaald? Niet dat ik heilig ben, maar dat vindt ik wel erg ver gaan...

En ja, je bent al je data kwijt als je dat flikt. (En hopelijk ook je geld).

Het beste kun je proberen een printje te bemachtigen. Vaak zijn die nog wel te vinden met een advertentie / oproep.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:46
paradoXical schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:41:
Een printplaatwissel kun je zelf ook nog wel doen denk ik. Kosten? Niet meer dan de kosten van een identieke schijf (tweede hands?).

Als een printplaatwissel niet helpt kom je bij de datarecoverybedrijven uit, bijvoorbeeld http://www.harddisk-recovery.nl/, http://www.ontrackdatarecovery.com/, http://www.rse.nl/recovery.htm of http://www.yodata.nl/. Dat kan wel een dure grap worden, zeker als je de hele HDD gerestored wilt hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kokkers
Ook ik heb uit mijn omgeving berichten gehoord dat een electronicawissel iets is wat je zelf uit kunt voeren. Zorg je wel dat je de draden in de juiste volgorde aansluit :P

Wellicht dat je ook in je achterhoofd wil houden welke firmware je huidige schijf en je nieuwe printplaat gebruikt. Deze is niet altijd backwards compatible, soms schrijft een firmware ook data fysiek naar de platter(s). Nieuwe schijven worden vaak standaard geleverd met een vernieuwde firmware.

• paradoXical
Draden in de juiste volgende aansluiten, inderdaad ;)

Ik ga zometeen even kijken of ik ergens een nieuwe printplaat kan scoren, wellicht kan ik ook even wat zaken hier in de buurt proberen. Wel even goed kijken voor ik ga prutsen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Sorry, maar hoe kan je nou je molex verkeerd solderen :X Iedere moderne voeding, zelfs modulaire voedingen met sleeves rond de kabels hebben kleurcodering. Sliep je al toen je aan het solderen was?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Xander
Mjah ehm, de stekkertjes hebben geen kleurcodering? :+

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Xander schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:09:
Mjah ehm, de stekkertjes hebben geen kleurcodering? :+
De stekkers zijn assymetrisch. Je moet wel heel hard drukken wil je ze er verkeerd om in krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• snelwegkat
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 22:02

snelwegkat

..... plat

@Sebazzz: Dat harde drukken valt wel mee, ik heb zo een tijd geleden een IBM spinpoint om zeep geholpen.... De zijkant van plastic voedings "stopcontact" van de disk lag er wel af.
Maar het viel mij mee hoe hard ik moest drukken.

Anyway het gaat hier om een soldeervaudje.

PC, DIY NAS, Ender3v2

• Xander
Sebazzz schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:20:
[...]

De stekkers zijn assymetrisch. Je moet wel heel hard drukken wil je ze er verkeerd om in krijgen.
Als ik het goed begrijp heeft ie de pinnen verkeerdom in de molex gezet...
ik nu heb de stekkers in precies verkeerde volgorde terug in de molex gepropt.
Kabeltjes dus gewoon goed gesoldeerd, molex stekkertje goed in de drive, alleen de kabeltjes niet goed in het molexstekkertje...

• paradoXical
Xander schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 12:41:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft ie de pinnen verkeerdom in de molex gezet...

[...]

Kabeltjes dus gewoon goed gesoldeerd, molex stekkertje goed in de drive, alleen de kabeltjes niet goed in het molexstekkertje...
Inderdaad. Na solderen heb ik de draden verkeerdom in de molex gestopt. dus waar normaal de 5 volt lijn zit, kwam nu de 12 volt ;)
En dat terwijl ik er nog 2maal naar gekeken heb.Inderdaad een beetje dom, maar ik heb gewoon niet goed opgelet. Misschien dat een tweaker wellicht een defecte drive heeft liggen welke ik kan overkopen. Ik wordt straks teruggebeld door Samsung, en ik ga dan even informeren of ze me geen defecte drive kunnen / willen sturen waarvan ik de controller kan gebruiken, dan kan ik de schijf zelf weer maken.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit heb ik ook wel eens gehad :$

kwam omdat ik een case fan op wilde aansluiten maar deze op 5V wilde laten draaien ipv 12V.

Ik had de buitenste (geel/rood) dus omgewisseld maar was dit weer vergeten :X

Toen wilde ik er later een hd op aansluiten...

[censuur]

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-02 00:18
is de schijf al lang uit productie, of misschien gewoon nieuw te krijgen? dan zou ik een nieuwe kopen en tijdelijk het printplaatje overzetten voor de recovery, en daarna de nieuwe in gebruik nemen. Ik zou een eerder gecrashde/beschadigde schijf niet meer gebruiken.

What's in the case?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ron!n schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 13:06:
is de schijf al lang uit productie, of misschien gewoon nieuw te krijgen? dan zou ik een nieuwe kopen en tijdelijk het printplaatje overzetten voor de recovery, en daarna de nieuwe in gebruik nemen. Ik zou een eerder gecrashde/beschadigde schijf niet meer gebruiken.
Het probleem met een nieuwe hardeschijf van hetzelfde type is dat de frimware n de weg kan zitten, je hebt eigenlijk een hardeschijf nodig van hetzelfde type en serie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• paradoXical
Het gaat om een Samsung HD400LD, schijf is ook nog te koop.

Moet ik inderdaad even goed opletten met de firmware.

Pagina: 1