Winlogon.exe: Hoe te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:12
Beste tweakers,

Ik ben 2 dagen terug tegen een virus aan gewandeld, heb ik het idee. Het viel mij op dat ik geen bureaublad en taakbalk had bij het opstarten, ik kwam meteen in windows verkenner uit. Vervolgens heb ik gekeken bij taakbeheer of er een vreemd proces bijzit: winlogon.exe. Het proces valt niet te beeindigen.

Er draaide echter ook gewoon explorer.exe, ik heb deze beeindigd en opnieuw uitgevoerd in taakbeheer; vervolgens had ik mijn bureaublad en taakbalk terug. Na opnieuw opstarten waren ze echter weer verdwenen.

Ik heb inmiddels AVG7 gedraaid, deze kon niets vinden. Windows defender kon zowel in snelle scan als in volledige scan ook niets vinden. Spybot Search and Destroy kon eveneens niets vinden. Vervolgens heb ik de vista-cd erin gedaan en geprobeerd sfc.exe te draaien maar dit lukte niet.

Google en GoT wisten het ook niet en daarom hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen, alle belangrijke informatie is gebackupped alleen heb ik weinig zin in een totale reinstall omdat sony zo onvriendelijk is geweest geen drivers bij te leveren bij mijn vaio laptop.

Alvast bedankt voor de moeite

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Winlogon.exe is een volkomen normaal Windows proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Winlogon.exe is onderdeel van je Windows systeem.

Zie ook hier winlogon.exe is trojan horse TR/Patched.M.1 waar wordt besproken dat wel mogelijk aangepast is door een virus.

Of anders zit je niet in de juiste richting te zoeken :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Winlogon.exe is een normaal windows-proces hoor, hoort te draaien, maar kan uiteraard wel gekaapt worden door een of ander virus.. Ik zou de startups bekijken met bv Sysinternals Autoruns en evt een boot-cdtje met virusscan (die ook update) proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Met de mensen ^. winlogon.exe kun je dus niet beeindigen, want het is essentieel voor het draaien van windows. Er bestaan wel virussen die winlogon.exe infecteren, maar zo lang je geen virusscan bericht daarover krijgt, valt dat moeilijk te concluderen.

Je zou met rootkitrevealer van sysinternals (tegenwoordig onderdeel van MS) kunnen scannen.
Anders systeemherstel. Reinstall fixt het altijd, maar dat is nogal ingrijpend.

Verkenner ipv desktop:
Om de een of andere reden is in Windows de windows verkenner en de window manager in 1 programma ondergebracht: explorer.exe. Als de window manager bij het opstarten gestart wordt of crasht, wordt explorer.exe gestart. Soms gaat er iets mis (geen idee wat of hoe dat komt), maar dan start de verkenner ipv de window manager. Soms kun je dat handmatig fixen door explorer.exe te runnen, soms krijg je dan verkenner weer terug. Dit probleem bestaat al sinds win95 (of zelfs eerder met progman.exe) en wordt naar mijn gevoel zeldzamer, maar nooit definitief opgelost.
Aangezien het niet in de parameters zit, vermoed ik dat explorer.exe checkt of er een window manager draait en anders verkenner start, maar dat de check niet waterdicht is.
Weet iemand hoe dit werkt, wat de check doet of wat er mis kan gaan (bv proc X draait of regsleutel Y is 0; niet "wss een virus" :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:12
Inmiddels is het euvel verholpen dmv een system restore. Het werkt allemaal weer naar behoren gelukkig :) In ieder geval bedankt voor de hulp

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Pagina: 1