Ik heb prive voor een bedrijf een programma geschreven en afgesproken ze hiervoor een rekening te sturen wetende dat ik als particulier een rekening mag sturen (zonder BTW). Maar ik heb nu gezocht hoe dit moet en nu heb ik twijfels over hoe dit allemaal loopt en wie er nu het meeste kwijt gaat zijn aan de belasting. Laten we voor de rest van het topic aannemen dat ik 600 euro wil verdienen, dat is ongeveer het afgesproken bedrag. Ik werk overigens fulltime.
In dit topic heb ik het meeste wat ik wil weten al gevonden:
Stel ik had een eigen bedrijf en ik stuur een rekening incl btw. Betaalt dit bedrijf dan dit gehele bedrag en ik draag btw af? In realiteit heb ik dit niet; moet ik dan om ongeveer 600 euro over te houden dit bedrag + x factureren? Maakt dit voor het bedrijf waar ik aan heb verkocht iets uit? Zij konden de btw niet ergens terug krijgen als ik wel of niet een bedrijf had?
Mijn vragen opgesomd:
In dit topic heb ik het meeste wat ik wil weten al gevonden:
- Ik stuur een rekening naar het bedrijf (en vermeld dat het een particuliere factuur betreft)
- Het bedrijf betaalt de rekening zonder enige vorm van BTW aan mij
- Ik geef het bedrag op bij de belasting met mijn aangifte en betaal veel BTW
- Mijn naam en adres
- Gegevens bedrijf
- Beschrijving verkochte + Prijs
- Vermelding particuliere factuur
Stel ik had een eigen bedrijf en ik stuur een rekening incl btw. Betaalt dit bedrijf dan dit gehele bedrag en ik draag btw af? In realiteit heb ik dit niet; moet ik dan om ongeveer 600 euro over te houden dit bedrag + x factureren? Maakt dit voor het bedrijf waar ik aan heb verkocht iets uit? Zij konden de btw niet ergens terug krijgen als ik wel of niet een bedrijf had?
Mijn vragen opgesomd:
- Hoeveel geld moet ik factureren om ongeveer 600 euro over te houden?
- Maakt het verschil voor het kopende bedrijf dat ik particulier ben wat kosten betreft?
- Welke gegevens moeten er op een factuur?