Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik heb prive voor een bedrijf een programma geschreven en afgesproken ze hiervoor een rekening te sturen wetende dat ik als particulier een rekening mag sturen (zonder BTW). Maar ik heb nu gezocht hoe dit moet en nu heb ik twijfels over hoe dit allemaal loopt en wie er nu het meeste kwijt gaat zijn aan de belasting. Laten we voor de rest van het topic aannemen dat ik 600 euro wil verdienen, dat is ongeveer het afgesproken bedrag. Ik werk overigens fulltime.

In dit topic heb ik het meeste wat ik wil weten al gevonden:
  1. Ik stuur een rekening naar het bedrijf (en vermeld dat het een particuliere factuur betreft)
  2. Het bedrijf betaalt de rekening zonder enige vorm van BTW aan mij
  3. Ik geef het bedrag op bij de belasting met mijn aangifte en betaal veel BTW
Wat ik nog niet weet is wat er nu eigenlijk verplicht is in een factuur. Een voorbeeld zou wel fijn zijn! Mij lijkt:
  • Mijn naam en adres
  • Gegevens bedrijf
  • Beschrijving verkochte + Prijs
  • Vermelding particuliere factuur
Wat ik ook weten is wie er nu wat gaat betalen uiteindelijk. Zoals gezegd wil ik er ongeveer 600 euro aan verdienen. Dit heb ik ook afgesproken met het bedrijf. We hebben dit bedrag excl btw genoemd dus een bedrag dat hoger ligt verwachten ze, maar ik weet niet wat de normale situatie is.

Stel ik had een eigen bedrijf en ik stuur een rekening incl btw. Betaalt dit bedrijf dan dit gehele bedrag en ik draag btw af? In realiteit heb ik dit niet; moet ik dan om ongeveer 600 euro over te houden dit bedrag + x factureren? Maakt dit voor het bedrijf waar ik aan heb verkocht iets uit? Zij konden de btw niet ergens terug krijgen als ik wel of niet een bedrijf had?

Mijn vragen opgesomd:
  1. Hoeveel geld moet ik factureren om ongeveer 600 euro over te houden?
  2. Maakt het verschil voor het kopende bedrijf dat ik particulier ben wat kosten betreft?
  3. Welke gegevens moeten er op een factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263558

Ik weet niet of dit ook voor particulier geld maar normaal kun je de btw ook verleggen naar de afnemer. Je zet dan op de factuur: btw verlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kiekerusan: Als particulier rekening sturen naar bedrijf. BTW?

Ah, die had je al gevonden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 17-08-2008 20:35 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 21:32
RwD schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:21:
Mijn vragen opgesomd:
• Hoeveel geld moet ik factureren om ongeveer 600 euro over te houden?
Dat ligt aan je huidige inkomen. Je geeft deze extra inkomsten op in je aangifte als Inkomsten uit overige werkzaamheden. Mocht je hoogste deel van je inkomen dus al in het 42% tarief vallen, moet je er iets meer dan 1000 euro bruto voor vragen.
• Maakt het verschil voor het kopende bedrijf dat ik particulier ben wat kosten betreft?
Nee.
• Welke gegevens moeten er op een factuur?
Zie Wikipedia: Factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
RwD schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:21:
Ik heb prive voor een bedrijf een programma geschreven en afgesproken ze hiervoor een rekening te sturen wetende dat ik als particulier een rekening mag sturen (zonder BTW). Maar ik heb nu gezocht hoe dit moet en nu heb ik twijfels over hoe dit allemaal loopt en wie er nu het meeste kwijt gaat zijn aan de belasting. Laten we voor de rest van het topic aannemen dat ik 600 euro wil verdienen, dat is ongeveer het afgesproken bedrag. Ik werk overigens fulltime.

In dit topic heb ik het meeste wat ik wil weten al gevonden:
• Ik stuur een rekening naar het bedrijf (en vermeld dat het een particuliere factuur betreft)
Correct
• Het bedrijf betaalt de rekening zonder enige vorm van BTW aan mij
Correct
• Ik geef het bedrag op bij de belasting met mijn aangifte en betaal veel BTW
Niet correct. Je doet helemaal niets met BTW. Je geeft het bedrag bij je aangifte op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Hark_k, bedankt voor die link. Ik moet dus wel enige gegevens hiervan niet vermelden omdat ze er hier van uit gaan dat ik een bedrijf heb. Daarom vroeg ik het ook, want anders nam ik een factuur van waar ik werk als voorbeeld...

edit:
Die wikipedia pagina gaat uit van een factuur met BTW, maar ik hoef niet aan die regels te voldoen...
StevenK schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:42:

[...]

Niet correct. Je doet helemaal niets met BTW. Je geeft het bedrag bij je aangifte op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.
Ik geef toch op wat ik heb verdiend. Aan de hand daar van moet ik geld betalen aan de belastingdienst. Ik doe niks met BTW maar ik moet evengoed iets betalen? (Misschien heet het geen BTW, maar moet wel betaald worden)

Verder nog: Hoe zit het met deze link. Moet ik hier van uit gaan; komen deze extra inkomsten in box1?

[ Voor 5% gewijzigd door RwD op 17-08-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
RwD schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 23:48:
Hark_k, bedankt voor die link. Ik moet dus wel enige gegevens hiervan niet vermelden omdat ze er hier van uit gaan dat ik een bedrijf heb. Daarom vroeg ik het ook, want anders nam ik een factuur van waar ik werk als voorbeeld...
Ik zou vermelden:
- gegevens mezelf
- gegevens bedrijf
- factuurdatum
- omschrijving dienst of product + bedrag (evt. verdeeld per stuk)
- totaalbedrag
- betalingsgegevens
Dit is voor de belastingdienst voldoende, aangezien je als particulier geen harde eisen hebt (zolang de geldstromen maar duidelijk verklaarbaar zijn, en met deze gegevens is dat het geval).

Je vermeldt dus geen termen zoals BTW, of inkomstenbelasting. Enkel de producten met hun bedragen en het totaalbedrag.
Ik geef toch op wat ik heb verdiend. Aan de hand daar van moet ik geld betalen aan de belastingdienst. Ik doe niks met BTW maar ik moet evengoed iets betalen? (Misschien heet het geen BTW, maar moet wel betaald worden)

Verder nog: Hoe zit het met deze link. Moet ik hier van uit gaan; komen deze extra inkomsten in box1?
Ja, deze inkomsten komen als extra inkomsten onder box1, je moet dus alleen inkomstenbelasting betalen over het factuurbedrag. Je geeft aan het einde van het jaar dus het factuurbedrag op als 'Overige inkomsten', waar je afhankelijk van de schaal waarin je je (inclusief de overige inkomsten) bevind, betaal je hierover 33,6%, 41,x%, 42% of nog meer belasting over betaald. Het kan zijn dat je veel aftrekposten hebt, of te veel belasting hebt betaald over je vaste loon, waardoor je uiteindelijk niet precies dat bedrag hoeft te betalen. Dit zal bij de uiteindelijke aangifte blijken.

Vanwege dit complexe karakter van de belastingen is het niet gebruikelijk om hiermee rekening te houden bij het bepalen van de waarde van je product/dienst. Als je dus 600 bent overeengekomen, verwachten ze dus niet dat je hier dus 1034 (bij verwachte schaal 42%) van maakt. Het is een beetje zoals bij loononderhandelingen te praten over nettoloon, dat is voor zover ik weet ook niet gebruikelijk. Bij BTW ligt dit anders omdat dit doorschuift over de verschillende bedrijven totdat het eindproduct bij de particulier aankomt, maar daar heb jij (in dit geval) niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Hark_k schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:41:
[...]

Dat ligt aan je huidige inkomen. Je geeft deze extra inkomsten op in je aangifte als Inkomsten uit overige werkzaamheden. Mocht je hoogste deel van je inkomen dus al in het 42% tarief vallen, moet je er iets meer dan 1000 euro bruto voor vragen.
Is het niet zo dat je voor freelance werk (want dat is wat dit is) apart aangifte moet doen (het is volgens mij een apart invulveld op het aangifte formulier) en daarvoor apart een belastingvrije voet geldt?

Ik dacht een paar duizend euro dat je 'gratis' kan bijverdienen uit freelance werk.

Volgens verschillende bronnen tot 10.000 euro in het jaar, maar ik weet niet hoe dat zit als je ernaast ook nog gewoon fulltime werkt en dus al inkomsten hebt.

@TS:

Je kan ook ff naar de KVK racen en voor honderd euro ofzo een eenmanszaak starten, als je minder dan 1800 euro in het jaar factureert hoef je niet eens de BTW af te dragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 18-08-2008 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 178962 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 03:17:
[...]

Is het niet zo dat je voor freelance werk (want dat is wat dit is) apart aangifte moet doen (het is volgens mij een apart invulveld op het aangifte formulier) en daarvoor apart een belastingvrije voet geldt?

Ik dacht een paar duizend euro dat je 'gratis' kan bijverdienen uit freelance werk.
Nope.
Volgens verschillende bronnen tot 10.000 euro in het jaar, maar ik weet niet hoe dat zit als je ernaast ook nog gewoon fulltime werkt en dus al inkomsten hebt.
Dat is de klop en de klepel, vanwege de vrije voet bij studiefinanciering, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou je factuur gewoon zo opmaken:
Ding 1 200,-
Ding 2 150,-
Ding 3 350,-
Ding 4 400,-
Sub-totaal: 1.000,-
BTW: 0%
Eindtotaal: 1.000,-
Particuelier factuur hoef je niet eens te vermelden. Je geeft al aan door 0% BTW te rekenen, en het niet vermelden van een BTW-nummer dat je niet BTW-plichtig bent (of weet ik veel hoe ze dat noemen).

Wat je wel moet doen is het volgend jaar bij je aangifte invullen bij overige inkomsten. De laagste schaal van inkomstenbelasting is dacht ik 34%. Van die 1.000,- hou je dan zo'n 660,- netto aan over.

Als je wel BTW zou moeten heffen, had je factuur dus 19% duurder uitgevallen (1.190,-) om netto hetzelfde over te houden. die 19% meer in BTW kan je klant overigens weer terughalen van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 06:25:

[...]

Als je wel BTW zou moeten heffen, had je factuur dus 19% duurder uitgevallen (1.190,-) om netto hetzelfde over te houden. die 19% meer in BTW kan je klant overigens weer terughalen van de belastingdienst.
Dit laatste dacht ik ook; dat de klant (het bedrijf) die 19% BTW terug zou kunnen halen. Maar omdat ik geen bedrijf heb kunnen ze dat niet omdat ik geen BTW kan heffen. Dus betalen ze uiteindelijk meer. En daar zit een beetje het probleem: Zij betalen uiteindelijk, omdat ik dus geen bedrijf heb, meer omdat ik ook een beetje terug wil verdienen van wat ik aan de belasting moet betalen. Dus als ik 19% optel bij 600 euro en 714 euro factureer (geen BTW vermelden want dat mag ik niet), dan betalen zij mij 714 euro en kunnen die 114 euro die ik had gefactureerd als BTW als ik een bedrijf had gehad niet terug krijgen van de belastingdienst. (Waarvan ik me af vraag waarom dat de belastingdienst er in dat geval geen cent aan verdiend omdat ik dan 600 houd, 114 aan de belasting geef die zij aan mijn klant terug zouden betalen) Hoe zit dat?

Is het dan niet gunstiger om een bedrijf op te starten voor die 100 euro en een BTW administratie te voeren? Zoals TRRoads zegt? Zelfs als ik maar 34% belast wordt is 714 x 0,34 alweer 243. Een eigen bedrijf is dan al 143 euro winst.... Alleen die administratie is dan weer problematisch hoe ik dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
RwD schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:05:
[...]
Is het dan niet gunstiger om een bedrijf op te starten voor die 100 euro en een BTW administratie te voeren? Zoals TRRoads zegt? Zelfs als ik maar 34% belast wordt is 714 x 0,34 alweer 243. Een eigen bedrijf is dan al 143 euro winst.... Alleen die administratie is dan weer problematisch hoe ik dat moet doen.
Nee, want ook dan moet je nog steeds over die 600 inkomstenbelasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Dat is eigenlijk ook weer logisch. Als bedrijf heb ik dan het geld, maar dan heb IK het nog niet.

Maar het bedrijf heeft geen manier om mij dit te betalen en een percentage terug te krijgen van de belasting? Misschien als onkosten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
RwD schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:53:
Dat is eigenlijk ook weer logisch. Als bedrijf heb ik dan het geld, maar dan heb IK het nog niet.

Maar het bedrijf heeft geen manier om mij dit te betalen en een percentage terug te krijgen van de belasting? Misschien als onkosten ofzo?
Als bedrijf hou je een boekhouding bij. Daaruit rolt uiteindelijk een belastbare winst, waarover je inkomstenbelasting betaalt. Eventuele bedrijfskosten, die ook daadwerkelijk zijn gemaakt, zijn daar dan van afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Kun je deze opdracht niet gewoon als freelance uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:31

Qwerty-273

Meukposter

RaZ schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 06:25:
Ik zou je factuur gewoon zo opmaken:

..BTW: 0%..

Particuelier factuur hoef je niet eens te vermelden. Je geeft al aan door 0% BTW te rekenen, en het niet vermelden van een BTW-nummer dat je niet BTW-plichtig bent (of weet ik veel hoe ze dat noemen).
Gewoon BTW helemaal niet noemen op je factuur, omdat je er niets mee te maken hebt?
Aangezien er namelijk ook een 0% btw tarief is.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/
Over de levering, de invoer en verwerving van goederen en de verlening van diensten bent u btw verschuldigd. Er gelden verschillende tarieven: 19%, 6% en 0%. Daarnaast zijn sommige prestaties vrijgesteld van btw of niet belast.

Het 0%-tarief geldt als u zaken doet met het buitenland. Het 6%-tarief geldt bijvoorbeeld voor de meeste voedingsmiddelen en geneesmiddelen. Het 19%-tarief geldt voor goederen en diensten die niet onder de andere tarieven vallen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
check even je afspraken met je klant, want in principe zijn de enige belasting kosten je inkomsten belasting, en niet de BTW... Jouw inkomsten belasting, kan dat bedrijf niet aftrekken, en de BTW ligt een stukkie lager dan inkomsten belasting...

Voordat je straks scheve gezichten krijgt over de hoogte van de factuur.....

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat een warrige discussie wordt dit...
Het is inderdaad goed als de OP even checkt wat hij precies heeft afgesproken, want het lijkt me sterk dat een bedrijf op welke wijze dan ook te maken zou willen hebben met de eventuele inkomstenbelastingafdracht van iemand die een klus voor hen uitvoert.
Ik ga ervan uit dat ze bedoeld hebben: 600 euro factureren, ex btw.
Nu mag je als particulier geen btw op een rekening vermelden en voor een particulier zijn er ook al geen vormvoorschriften, dus je vermeldt gewoon je naam en adres en het naam en adres van het bedrijf en dan:

klus a: € 600.

Gaarne overmaken binnen 30 dagen op rekeningnummer Xxxx tnv 000.

Ook geen BTW 0% vermelden want dat is iets heel anders dan geen btw rekenen.

Uiteindelijk vermeld je die 600 euro als inkomsten uit overige arbeid op je aangifte inkomstenbelasting over 2008. En dan betaal je er dus gewoon belasting over. Er is GEEN vrijstelling.
Als je nooit een aangifte invult en je verder niet meer van dit soort inkomsten hebt, moet je je afvragen of je het nodig vindt voor die 600 euro aangifte te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door prijk op 18-08-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als de afspraak is 600 ex BTW, dan moet je 600 ex BTW factureren. Dus 600 euro zonder BTW.

Als je 19% erbij optelt kan je klant dat niet terugvragen bij de Belastingdienst omdat je geen BTW nummer hebt, het komt dus neer op een prijsstijging van 19%. Niet doen.

Als je vaker wat bijverdient of meer geld verdient, is het raadzaam om de belastingdienst schriftelijk te vragen of je BTW moet factureren. Dit is onafhankelijk van een eventuele inschrijving bij de Kamer van Koophandel en of je zelf vind dat je een bedrijf hebt. Het gaat om de vraag of je volgens de Belastingdienst ondernemer bent voor de BTW.

BTW factureren is overigens geen nadeel, per saldo ga je er niets op achteruit. Je hebt wel kans dat je erop vooruit gaat i.v.m. aftrekposten bij een eigen bedrijf en het terug ontvangen van BTW wegens uitgaven gedaan voor je bedrijf. Soms mag je zelfs gefactureerde BTW houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Anoniem: 112308 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:08:
Kun je deze opdracht niet gewoon als freelance uitvoeren?
Klinkt interessant, dan hebben zij mij ingehuurd als het ware?
prijk schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:26:

[...]

Als je nooit een aangifte invult en je verder niet meer van dit soort inkomsten hebt, moet je je afvragen of je het nodig vindt voor die 600 euro aangifte te doen.
Hoe bedoel je dat, ik kan niet EN een factuur sturen EN geen aangifte doen, dan klopt het niet. Of mis ik een optie?
mrmrmr schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 18:06:
Het gaat om de vraag of je volgens de Belastingdienst ondernemer bent voor de BTW.
Je bent toch alleen ondernemer als je ingeschreven staat? Jij laat het klinken alsof het ook anders kan...
mrmrmr schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 18:06:
BTW factureren is overigens geen nadeel, per saldo ga je er niets op achteruit. Je hebt wel kans dat je erop vooruit gaat i.v.m. aftrekposten bij een eigen bedrijf en het terug ontvangen van BTW wegens uitgaven gedaan voor je bedrijf. Soms mag je zelfs gefactureerde BTW houden.
Maar zonder bedrijf kan ik onkosten niet aftrekken? Hiervan is mij wel verteld, dat ik nog een bepaald bedrag mag aftrekken. Maar ik vind het moeilijk de juiste informatie van de website van de belastingdiesnt af te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
RwD schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 23:22:
[...]

Klinkt interessant, dan hebben zij mij ingehuurd als het ware?
Nah, dit slaat nergens op. Freelance is gewoon een populaire term voor zelfstandige zonder personeel (of is juist ZZP de populaire term?) Het houdt gewoon in dat je ergens werkt zonder een vast dienstverband. Of je wel of geen factuur wel of geen bedrijf en wel of geen btw in rekening kan/mag brengen staat hier allemaal los van. Laat je dus niet in de war brengen met deze term.
[...]

Hoe bedoel je dat, ik kan niet EN een factuur sturen EN geen aangifte doen, dan klopt het niet. Of mis ik een optie?
Naja, dit bedrijf wil blijkbaar graag een factuur zodat zij dit kunnen aftrekken als kosten. Ze willen blijkbaar geen 600 jou zwart betalen, dus willen ze een factuur voor in hun administratie (ook wel te begrijpen, het gaat niet om een paar tientjes). Tja, mocht de BD ooit in hun administratie duiken, en mochten ze ooit jou naam op een factuur zien, en mochten de BD ooit kijken of jij die kosten hebt aangegeven, tja.... Het blijft een gok.
[...]
Je bent toch alleen ondernemer als je ingeschreven staat? Jij laat het klinken alsof het ook anders kan...
Neuh, ondernemer zijn kan iedereen. Of je nu wel of niet bij de KVK bent ingeschreven. De BD hanteert een systeem waarbij ze kijken naar je (verwachte) omzet, het aantal uren dat je in je onderneming steekt, en nog belangrijker: of je ook echt ondernemersrisico loopt. Als je door de BD niet als ondernemer wordt aangemerkt mag je dus ook geen kostenposten aftrekken van je aangifte en mis je bijv. fiscale voordelen voor startende ondernemers.
[...]
Maar zonder bedrijf kan ik onkosten niet aftrekken? Hiervan is mij wel verteld, dat ik nog een bepaald bedrag mag aftrekken. Maar ik vind het moeilijk de juiste informatie van de website van de belastingdiesnt af te halen...
Volgens mij kan dit wel.http://www.belastingdiens...woning-40.html#P481_34631 Ik denk dat het hier gaat om dezelfde aftrekbare posten als die voor 'echte' ondernemingen gelden. Maar als je dat zeker wilt weten is er de belastingfoon. En, zoals er staat moet je dan dat eventueel wel allemaal aantonen, waar je dus toch een soort administratie moet bijhouden.

Je moet voortaan iets beter nadenken over dit soort dingen. Als je ongeveer 600 in rekening brengt had je ook kunnen bedenken dat het jou dan niet ongeveer 600 gaat opleveren (als je alles wit doet). Je had of meer moeten vragen voor de klus of moeten afspreken dat de betaling zonder factuur zou geschieden. (in dat laatste geval hoef je niet te denken aan IB, dus had je minder hoeven vragen voor de klus). Met het snel inrichten van een onderneming kan je nog wel wat geld besparen, maar je moet 1) wachten op je btw-nummer 2) administratie bijhouden 3) uiteindelijk alles weer opheffen gezien dit waarschijnlijk de laaste keer is dat je dit zo gaat aanpakken.

Ik zou niet kiezen voor dat laatste, veels te veel rompslomp. Ik zou het probleem even met de opdrachtgever bespreken. Laatste wat ik zou doen is voor 600 - 40% je verlies nemen in deze, het zou dan wel een harde les zijn geweest >:) Als de opdrachtgever niet mee wil werken lever jij gewoon je software niet, dan zoeken ze het maar uit.. Ja toch? (oh shit ik denk weer zwart-wit :P)

[ Voor 5% gewijzigd door ebia op 19-08-2008 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RwD schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 23:22:
Je kunt de onkosten die je voor deze opdracht gemaakt hebt, gewoon aftrekken. Op je aangifte vermeld je dan bij inkomsten uit overige arbeid het saldo (omzet minus kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Excuses voor de enorme kick van dit topic, maar ik zit met een soortgelijk dilemma:

Een aantal weken geleden kreeg ik als forumbeheerder een e-mail van een bedrijf die vroeg naar de advertentiemogelijkheden.

Ik heb aangegeven dat er ruimte in de footer beschikbaar is voor een half-banner en voor een full-banner, inclusief de tarieven. Daarnaast heb ik een lijst voorwaarden opgesteld, waaronder dat de adverteerder geen invloeden of extra privileges krijgt op het forum omdat het forum onafhankelijk en objectief moet blijven. Ik gaf ook aan dat het opstellen van een factuur niet tot de mogelijkheden behoort, omdat het een non-profit forum is zonder winstoogmerk, gestart en onderhouden door een particulier. (mij dus) De inkomsten door advertenties is puur om het forum kostendekkend te houden. In het verleden hebben bedrijven de advertentiekosten altijd betaald onder de noemer "sponsoring".

Het bedrijf stemde in met de voorwaarden en gaf te kennen om voor 2 maanden een full-banner af te nemen.

Ik kreeg de banner aangeleverd en heb deze meteen geplaatst. De volgende dag kreeg ik een e-mail terug dat de banner goed staat en dat de betaling in orde wordt gemaakt.

Gisteren kreeg ik na 10 dagen niks meer gezien/gehoord/gelezen te hebben opeens het verzoek tot het afleveren van een factuur. Waarschijnlijk krijgt de persoon uit het bedrijf geen geld zonder factuur los van hogerhand.

Hoe te handelen? Ik heb al een reactie teruggestuurd dat eerder al besproken is dat ik geen factuur kan aanleveren en dat de betaling maar onder de noemer sponsoring moet worden voldaan.

Hoe zit dat dan belastingtechnisch in elkaar? Zonder BTW nummer mag ik geen BTW verrekenen. Daarnaast moet ik de "extra inkomsten" ook opgeven aan de belasting, wat extra werk is omdat de advertentieduur gespreid over 2008 en 2009 valt.

Ik moet dan sowieso circa 35 procent afdragen aan de belasting. Wanneer het bedrijf het verschuldigde bedrag als sponsoring of gift naar mij overmaakt, is dit gedeeltelijk of geheel aftrekbaar van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Gewoon een factuurtje maken zonder vermelding van BTW, want daar heb je helemaal niks mee te maken.

Dus een leuk PDFje met: Factuurdatum, jouw adres, hun adres, afgenomen diensten/product + prijs per stuk, totaal bedrag en je rekeninggegevens.

Je moet het invullen op de aangifte over het jaar van de factuurdatum, dus als je alles dit jaar nog factureert, moet je ook alles op je belastingaangifte voor 2008 zetten. Over welke periode een dergelijke factuur is, doet er namelijk niet toe, want de inkomsten heb je maar in 1 bepaald jaar gehad.

Het bedrijf kan het factuurbedrag inderdaad van hun inkomsten aftrekken, maar daar heb jij weinig mee te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 16-12-2008 08:16 . Reden: woordkeuzes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 01:56:
Een aantal weken geleden kreeg ik als forumbeheerder een e-mail van een bedrijf die vroeg naar de advertentiemogelijkheden.

Ik heb aangegeven dat er ruimte in de footer beschikbaar is voor een half-banner en voor een full-banner, inclusief de tarieven. Daarnaast heb ik een lijst voorwaarden opgesteld, waaronder dat de adverteerder geen invloeden of extra privileges krijgt op het forum omdat het forum onafhankelijk en objectief moet blijven. Ik gaf ook aan dat het opstellen van een factuur niet tot de mogelijkheden behoort, omdat het een non-profit forum is zonder winstoogmerk, gestart en onderhouden door een particulier. (mij dus)
Je logica klopt niet. Je kunt gewoon een factuur sturen. Sterker nog, dat is netjes. Wat je niet kunt is BTW verrekenen, maar dat is ook niet nodig.
Het bedrijf stemde in met de voorwaarden en gaf te kennen om voor 2 maanden een full-banner af te nemen.

Ik kreeg de banner aangeleverd en heb deze meteen geplaatst. De volgende dag kreeg ik een e-mail terug dat de banner goed staat en dat de betaling in orde wordt gemaakt.

Gisteren kreeg ik na 10 dagen niks meer gezien/gehoord/gelezen te hebben opeens het verzoek tot het afleveren van een factuur. Waarschijnlijk krijgt de persoon uit het bedrijf geen geld zonder factuur los van hogerhand.
Vrij gebruikelijk, ja. De financiele afdeling wil op papier hebben dat jij inderdaad een dienst hebt geleverd, voor hoeveel, en ze moeten weten of er BTW bij zit.
Hoe zit dat dan belastingtechnisch in elkaar? Zonder BTW nummer mag ik geen BTW verrekenen. Daarnaast moet ik de "extra inkomsten" ook opgeven aan de belasting, wat extra werk is omdat de advertentieduur gespreid over 2008 en 2009 valt.

Ik moet dan sowieso circa 35 procent afdragen aan de belasting. Wanneer het bedrijf het verschuldigde bedrag als sponsoring of gift naar mij overmaakt, is dit gedeeltelijk of geheel aftrekbaar van de belasting.
Nee, ook dat zit weer heel anders in elkaar. BTW mag je niet verrekenen, heel simpel. Aan de andere kant zijn je inkomsten en uitgaven voor je website blijkbaar met elkaar in evenwicht, terwijl je er best wel tijd in steekt. Dat is typerend voor een hobby, niet voor een baan. Om die reden hoef je de gefactureerde bedragen niet op te geven. Zorg wel dat je alle bonnetjes en facturen (zowel inkomsten en uitgaven) bewaart, zodat je bij een belastingcontrole hard kunt maken dat je website een hobby is en geen bijbaan.

Daarnaast is een label als "sponsoring" of "gift" geen magisch middel om onder belasting uit te komen. Tweakers zelf verdient zijn geld ook met sponsoring, net zoals RTL. Beiden zijn toch echt bedrijven, en ze betalen belasting.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MSalters schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:33:
Nee, ook dat zit weer heel anders in elkaar. BTW mag je niet verrekenen, heel simpel. Aan de andere kant zijn je inkomsten en uitgaven voor je website blijkbaar met elkaar in evenwicht, terwijl je er best wel tijd in steekt. Dat is typerend voor een hobby, niet voor een baan. Om die reden hoef je de gefactureerde bedragen niet op te geven. Zorg wel dat je alle bonnetjes en facturen (zowel inkomsten en uitgaven) bewaart, zodat je bij een belastingcontrole hard kunt maken dat je website een hobby is en geen bijbaan.
Idd als het saldo van je kosten en baten rond 0 uitvallen dan hoef je het niet aan inkomsten op te geven. Je mag er nog best een tientje aan over houden o.i.d. maar het moet niet in de buurt van een normale beloning voor je werk ( tijd ) komen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Dus concreet:

Ik knutsel een factuur in elkaar, bedrijf stuurt het verschuldigde bedrag op mijn rekening en ik hoef niks op te geven aan de belasting. Als de belasting aan de bel trekt, kan ik facturen van de domeinnaamregistraties en de hosting overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Okay, factuur is zojuist verzonden. :)