Als particulier rekening sturen naar bedrijf. BTW?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Matched: rekening, btw
Laatst heb ik een klusje (foto's gemaakt) gedaan voor een bedrijf. Ze willen die gebruiken voor een website etc etc. Natuurlijk mag ik een rekening sturen, maar ik ben 'slechts' particulier.

Hoe doe ik dat? Zet ik € 100,- op de rekening zonder BTW? Als ik het nl opgeef aan de belasting (wat ik gewoon doe bij overige inkomsten) mag ik 34% afdragen over dit bedrag.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je het zo uitlegt, dan is de vraag: wat wil je netto na fiscus overhouden aan de klus? Rekenfactor fiscus eroverheen en dat zet je op de rekening. Aangezien je particulier bent (zonder KvK-nummer?), lijkt BTW niet van toepassing. Hoe ze dat intern wegboeken, is niet jouw probleem.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 11:35
Matched: btw
Geen BTW.

Als particulier mag je (incidenteel) een bedrijf een factuur sturen, maar dan zonder BTW. Let er wel op dat de factuur voor de rest wel aan de eisen moet voldoen.

En het totaalbedrag op de factuur vul je in bij je belastingaangifte bij overige inkomsten, mag je inderdaad 34-42% op inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Eusebius schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:01:
Laatst heb ik een klusje (foto's gemaakt) gedaan voor een bedrijf. Ze willen die gebruiken voor een website etc etc. Natuurlijk mag ik een rekening sturen, maar ik ben 'slechts' particulier.

Hoe doe ik dat? Zet ik € 100,- op de rekening zonder BTW? Als ik het nl opgeef aan de belasting (wat ik gewoon doe bij overige inkomsten) mag ik 34% afdragen over dit bedrag.
Je betaalt in ieder geval belasting over hetgeen ze jou betalen. Dat valt onder het prograssieve tarief van de inkomstenbelasting box 1, dus 34 tot 52% afhankelijk van je totale inkomen in box 1.

Je kunt BTW specificeren op de factuur als jij BTW afdraagt aan de belastingdienst. Maar als je particulier werkt i.p.v. via een vennootschap is dat volgens mij niet het geval.

[ Voor 38% gewijzigd door t_captain op 03-01-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

1. EUR 100,- is EUR 100,-
2. Privé is géén BTW
3. Bereken hier wat je aan belasting mag wegbrengen

Zelf vermeld ik altijd dat het een "particulieren nota" betreft en dat daarom geen BTW wordt berekend. Voor een bedrijf is dit geen enkel probleem.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ah. Dus ik reken uit wat ik wil, doe er 34% bovenop:
100,-
34,-
----+
134,-

En dan zet ik het zo op de rekening:
108,54
Incl 25,46 BTW
--------+
134,-
JHMvP schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:07:
2. Privé is géén BTW

Zelf vermeld ik altijd dat het een "particulieren nota" betreft en dat daarom geen BTW wordt berekend. Voor een bedrijf is dit geen enkel probleem.
Ja, maar ik mag wel 34% (in mijn geval) wegbrengen naar de BD over de inkomstenbelasting.

- edit ik heb geen kvk. Daar doe ik net te weinig opdrachten voor.

[ Voor 66% gewijzigd door Eusebius op 03-01-2008 13:11 ]

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 17:27

ThunderNet

Flits!

Nee... als particulier mag je geen BTW invullen op een factuur :)

Daarnaast, mag je sowieso iets van 2000e per jaar "gratis" bijverdienen, daarboven hoef je het pas op te geven.. (bedrag welke het was weet ik niet zeker).

[ Voor 55% gewijzigd door ThunderNet op 03-01-2008 13:11 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nou goed ... ik zal in ieder geval de inkomstenbelasting mee laten spelen met de beoordeling van mijn tarief.
ThunderNet schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:10:

Daarnaast, mag je sowieso iets van 2000e per jaar "gratis" bijverdienen, daarboven hoef je het pas op te geven.. (bedrag welke het was weet ik niet zeker).
Is dat zo? Lijkt me wel erg veel (maar als student verdien ik ook niet zoveel op jaarbasis)

[ Voor 66% gewijzigd door Eusebius op 03-01-2008 13:12 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen matches
Geen idee wat je verder nog aan inkomen hebt, maar mocht je (zoals zovelen hier op tweakers.net) nog gewoon op school zitten of studeren en minder dan +/- 6000 per jaar verdienen dan hoef je iig niet bang te zijn voor de belasting. Aangezien het bedrag wat je dan per jaar aan belasting verschuldigd bent onder de heffingskorting blijft, waardoor je effectief niets hoeft te betalen.

Als je inderdaad daadwerkelijk belasting moet afdragen zou ik dat verrekenen in de nota ja :)

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 03-01-2008 13:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

JHMvP schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:07:
2. Privé is géén BTW

Je moet dat inderdaad ook vemelden op je factuur net als wanneer je van de margeregeling gebruikmaakt.

offtopic:
Hoe is het met je domeinnaamkwestie?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Geen matches
Orion84 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:12:
Geen idee wat je verder nog aan inkomen hebt, maar mocht je (zoals zovelen hier op tweakers.net) nog gewoon op school zitten of studeren en minder dan +/- 6000 per jaar verdienen dan hoef je iig niet bang te zijn voor de belasting. Aangezien het bedrag wat je dan per jaar aan belasting verschuldigd bent onder de heffingskorting blijft, waardoor je effectief niets hoeft te betalen.

Als je inderdaad daadwerkelijk belasting moet afdragen zou ik dat verrekenen in de nota ja :)
Ik zit er dit jaar voor het eerst iets boven. In 2008 dan.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Eusebius schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:09:
100,-
34,-
----+
134,-
134 - 34% is geen 100 maar 88 euro netto :)
Als je 100 netto wilt hebben moet je 151 bruto hebben (100 / 0.66).
108,54
Incl 25,46 BTW
--------+
134,-
Nee, je kan geen BTW heffen als je geen BTW afdraagt. (ik had dat in mijn eerste reply mis, heb het inmiddels gecorrigeerd).

Wat er zou geberuen in deze situatie:

- jij draagt geen BTW af aan de belastingdienst
- bedrijf wil wel BTW aftrekken
--> belastingdienst komt er met verlies uit. Dat pikken ze niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

100,-
34,-
----+
134,-

108,54
Incl 25,46 BTW
--------+
134,-

[...]

Ja, maar ik mag wel 34% (in mijn geval) wegbrengen naar de BD over de inkomstenbelasting.

- edit ik heb geen kvk. Daar doe ik net te weinig opdrachten voor.
Nee dat doe je dus niet. De enige vraag is: draag jij BTW af?

Zoja: maak BTW factuur
Zonee: maak geen btw factuur. Daar staat dus enkel een specificatie van je kosten op. Die inkomsten vallen in jouw box 1, waardoor je er gewoon inkomstenbelasting over betaalt. Als jij schoolgaand bent en niet veel verdiend heb je kans dat dat gewoon onder je drempelbedrag valt en je dus 0 euro belasting hoeft te betalen. zag leeftijd in profiel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01

veel meer dan 2000 euro, het is een 6000 euro ofzo, moet je maar eens in die belastingssoftware invullen dat je mag verdienen, er staat eerst dat je gewoon belasting moet dokken, maar dankzij de 2000 euro belastingkorting valt dit weg..

BTW hoef je niet te heffen, onder de 1600 euro btw ongv. p/j kun je je administratieve verplichtingen laten varen, dat moet je wel bij de BD melden, maar ik weet niet hoe dat voor een incidentele 100 euro zit.

Handig foldertje: http://download.belasting...ondernemersob2011z8fd.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door simon op 03-01-2008 13:19 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Geen matches
Anoniem: 63813 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:14:
[...]
. Als jij schoolgaand bent en niet veel verdiend heb je kans dat dat gewoon onder je drempelbedrag valt en je dus 0 euro belasting hoeft te betalen. zag leeftijd in profiel :p
Ik ben nog behoorlijk schoolgaand, mag nog anderhalf jaar :p

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
Als je kleine bijklusser bent zonder BTW nummer mag je echt geen btw heffen, je kan daar echt goed nat op gaan. Bedrijf in kwestie gewoon vertellen dat je geen btw in rekening kan en mag brengen omdat je geen nummer hebt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Wijnands schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:47:
Als je kleine bijklusser bent zonder BTW nummer mag je echt geen btw heffen, je kan daar echt goed nat op gaan. Bedrijf in kwestie gewoon vertellen dat je geen btw in rekening kan en mag brengen omdat je geen nummer hebt.
Een bedrijf (of jij) hoeft er overigens geen drama van te maken...het maakt een bedrijf niets uit of jij nou BTW op je factuur zet of niet; daar wordt het niet duurder of goedkoper van.

*JIJ* daarentegen mag niet zomaar belastigen (BTW) heffen.

Ik klus al zo'n 18 jaar bij (jawel! hélemaal wit!) zonder ooit één BTW-cent op nota's te hebben vermeld. Nooit vragen over gehad van ondernemers. Wel van de Belastingdienst. Extra inkomsten geef ik altijd netjes op bij de inkomstenbelasting. Maar sinds een paar jaren zeuren ze over allerlei aangepaste regelingen voor freelancers enzo...maar daar trek ik me niets van aan. De laatste keer heb ik ze gevraagd om op te houden met zeuren; ik geef immers alles netjes op en betaal de absolute hoofdprijs aan belastingen.

Zo niet, dan ga ik vanaf *vandaag* zwartwerken...dan krijgen ze niets.
Sindsdien is het rustig.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ah het word me helder allemaal. Ik geef het gewoon op bij de inkomstenbelasting (extra inkomsten) en daar betaal ik wat over. Nou dat reken ik gewoon door. En de BTW krijgen ze niet te zien.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Geen matches
kan me niet voorstellen dat je nu genoeg verdient voor inkomsten belasting, daar betaal je iig niks voor denk ik

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Geen matches
Er is niet zoiets als dat je een bepaald bedrag niet op hoeft te geven. Alle inkomsten moet je op een of andere manier opgeven bij de belasting.

Je hebt inderdaad wel een aantal heffingskortingen waardoor je effectief over een bedrag van ongeveer € 6000,- geen belasting betaald. Zoals de TS als student kan dat dus het geval zijn.
Maar voor mensen die gewoon een baan hebben en daarnaast wat doen moet je het gewoon opgeven als overige inkomsten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Geen matches
Kan je het niet gewoon zonder fectuur doen? Heb je dat gezeur met belastingen etc ook niet.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Geen matches
Dennahz, en waar moet dat bedrijf die 'verloren' 100 euro dan onder boeken?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Geen matches
Idd, zonder factuur gaat alleen werken als het bij een bedrijf is wat genoeg zwart geld heeft. Legaal is het echter niet, makkelijker wel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Geen matches
Ik ging inderdaad uit van zwart geld. De meeste bedrijven hebben dit wel (In ieder geval in Belgie) en voor relatief kleine bedragen lijkt mij dit de beste oplossing.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-04 15:58
Geen matches
Dennahz schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:23:
Ik ging inderdaad uit van zwart geld. De meeste bedrijven hebben dit wel (In ieder geval in Belgie) en voor relatief kleine bedragen lijkt mij dit de beste oplossing.
Dat ligt in Nederland anders. Als de belastingdienst vermoed dat je fraudeert dan kunnen ze proberen het te bewijzen voor de belastingrechter. Maar ze gaan ook wel eens anders te werk: je krijgt 'toevallig' twintig jaar achter elkaar een controle.

Voor een particulier is dat gewoon vervelend. Voor een bedrijf niet, daar is het een kostenpost van duizenden euro's, ieder jaar weer. En voor een relatief klein bedrag is dat een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
100,-
34,-
----+
134,-

108,54
Incl 25,46 BTW
--------+
134,-
Jaja, en vervolgens betaal jij geen 34% over 100 euro, maar over 134 euro, want dat is het bedrag van je factuur...dus heb je nog niet alles ingedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
je bent geen ondernemer voor de BTW, dus je hoeft het niet te berekenen. In principe is het jammer, want je zou namelijk de BTW terugkrijgen van het rolletje, je camera en je laptop/pc voorzover die onder het vermogen van je bedrijfje valt. Dit heet ook wel de BTW paradox.

Wat betreft de IB, foto's leveren is dat een dienst of een vermogenstransactie? In principe bij dienst moet je het sowieso aangeven als werkzaamheid uit overige inkomsten (tenzij je een onderneming hebt), als vermogenstransactie kun je nog stellen dat de kosten de winst te boven gaan, en dat er derhalve geen bron van inkomen is.

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor dergelijke kleine bedragen heeft het geen zin om een BTW-administratie te doen (is vanaf 10k omzet verplicht afaik). Klopt dat je dan inderdaad dat niet kan aftrekken, maargoed je hebt dan ook niet de lasten van die administratie.

Tja en verder kan je dit soort kleine bedragen beter zonder factuur of wat dan ook doen, is voor alle partijen beter, het moet natuurlijk niet de dagelijkse praktijk zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
LauPro schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:01:
Voor dergelijke kleine bedragen heeft het geen zin om een BTW-administratie te doen (is vanaf 10k omzet verplicht afaik). Klopt dat je dan inderdaad dat niet kan aftrekken, maargoed je hebt dan ook niet de lasten van die administratie.

Tja en verder kan je dit soort kleine bedragen beter zonder factuur of wat dan ook doen, is voor alle partijen beter, het moet natuurlijk niet de dagelijkse praktijk zijn.
Bedankt voor het antwoord. Alleen stelde ik deze vraag op 3 januari en het is nu ... 14 juli :D Het zou slecht zijn als ik mijn geld niet had ;-)

Heb gewoon een rekening gestuurd dat er geen btw over gerekend kan worden, omdat ze uitbetalen aan een particulier. Zelf voer ik het wel op aan de belasting.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 12:42

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Kom ik dit topic tegen terwijl ik zelf een soortgelijke vraag heb, handig :)

Ik ga een jaarlijks terugkomende eenmalige opdracht uitvoeren voor een bedrijf, maar dit is naast mijn huidige inkomsten als loonslaaf. Omdat het eenmalig is lijkt het mij het handigst om dit maar als natuurlijk persoon te factureren, maar is dit slim? Ik zal er dan 52% belasting over moeten afdragen namelijk. En het BTW verhaal van hierboven is me nog niet helemaal duidelijk.
Stel: ik factureer 20k, dan houd ik 9,6k over? of moet ik ook nog btw betalen? Is het niet slimmer om hier een bedrijfje voor op te zetten (als dat überhaupt kan) dat je ook 'kosten' kunt aftrekken?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je 20k gaat factureren kan het een ander verhaal worden. Je hebt grofweg twee opties:

• Opgeven als extra inkomsten (zeer oninteressant, daar ga je zeker veel belasting over betalen als het naast je loondienst is (dus zeg 9,6k);

• Met 20k ben je geen 'kleine' ondernemer meer en je zal je een BTW-administratie moeten voeren, gelukkig is dit met 1 factuur niet zo heel complex en tegelijkertijd kan je omkosten declareren. In die 20k zit vast wat materiaalkosten, gebruik van je computer/internet om te werken etc.. Als je BTW moet afdragen breng je die extra in rekening, je opdrachtgever zal dus 23.800 euro moeten betalen, je draagt 3800 euro BTW af. Dan heb je bijvoorbeeld nog 5000 euro (ex) omkosten waar je nog eens 1000 euro BTW over hebt betaald.

Te betalen BTW = 3800 - 1000 = 2800 euro
Bedrijfsresultaat: 23.800 - 2800 - 5000 = 16000

Dus over 16k betaal je dan belasting, laten we zeggen weer 52% dan hou je 7680 euro over, maar je hebt wel voor 5000 euro aan apparatuur kunnen aanschaffen.

Natuurlijk moet je alle aankopen op de 'zaak' wel kunnen verantwoorden. En als het grote bedragen zijn zit er een afschrijving op.

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Je hoeft geen BTW af te dragen als je minder dan 1883 BTW in rekening hebt gebracht (ongeveer 12k omzet zonder aftrek).

@Lennart: ik heb de kick niet gedaan O-)

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 17-07-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Geen matches
simon schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:41:
Dennahz, en waar moet dat bedrijf die 'verloren' 100 euro dan onder boeken?
Ga een keer privé uit eten en pak die bon en duw hem in het mapje declaraties.

edit: er was ook nog een tweede pagina :X

[ Voor 7% gewijzigd door MuisM4t op 17-07-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

[quote]LauPro schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:40:
Als je 20k gaat factureren kan het een ander verhaal worden. Je hebt grofweg twee opties:

• Opgeven als extra inkomsten (zeer oninteressant, daar ga je zeker veel belasting over betalen als het naast je loondienst is (dus zeg 9,6k);

maar het kán wel? Omdat je zegt dat je geen kleine ondernemer meer bent. Het is namelijk de makkelijkste optie.
• Met 20k ben je geen 'kleine' ondernemer meer en je zal je een BTW-administratie moeten voeren, gelukkig is dit met 1 factuur niet zo heel complex en tegelijkertijd kan je omkosten declareren. In die 20k zit vast wat materiaalkosten, gebruik van je computer/internet om te werken etc.. Als je BTW moet afdragen breng je die extra in rekening, je opdrachtgever zal dus 23.800 euro moeten betalen, je draagt 3800 euro BTW af. Dan heb je bijvoorbeeld nog 5000 euro (ex) omkosten waar je nog eens 1000 euro BTW over hebt betaald.

Te betalen BTW = 3800 - 1000 = 2800 euro
Bedrijfsresultaat: 23.800 - 2800 - 5000 = 16000

Dus over 16k betaal je dan belasting, laten we zeggen weer 52% dan hou je 7680 euro over, maar je hebt wel voor 5000 euro aan apparatuur kunnen aanschaffen.

Natuurlijk moet je alle aankopen op de 'zaak' wel kunnen verantwoorden. En als het grote bedragen zijn zit er een afschrijving op.

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Je hoeft geen BTW af te dragen als je minder dan 1883 BTW in rekening hebt gebracht (ongeveer 12k omzet zonder aftrek).

@Lennart: ik heb de kick niet gedaan O-)
De echte 'onkosten' zijn er al dan al van afgehaald, doen we via zijn bedrijf. Het gaat puur om het feit hoe mijn gedeelte aan mij uit te betalen. (uiteraard heb ik zelf nog een pc etc nodig, maar weegt die €1000 voordeel op tegen het 'ongemak'? (als in dat ik niet zoveel gedoe wil hebben voor maar 1x per jaar factureren))
thnx trouwens voor je uitgebreide reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Altaphista schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:47:
maar het kán wel? Omdat je zegt dat je geen kleine ondernemer meer bent. Het is namelijk de makkelijkste optie.
Natuurlijk mag het (meest makkelijke route) maar elke boekhouder zal je voor gek verklaren ;)
De echte 'onkosten' zijn er al dan al van afgehaald, doen we via zijn bedrijf. Het gaat puur om het feit hoe mijn gedeelte aan mij uit te betalen. (uiteraard heb ik zelf nog een pc etc nodig, maar weegt die €1000 voordeel op tegen het 'ongemak'? (als in dat ik niet zoveel gedoe wil hebben voor maar 1x per jaar factureren))
thnx trouwens voor je uitgebreide reactie ;)
Als het puur 20k aan loon is kan je er weinig mee doen, hooguit wat reiskosten en klein spul. Bij 1000 euro:

Omzet: 23.800
BTW: 3800
BTW op 1000 euro: 160
Af te dragen BTW: 3640
Bedrijfsresultaat: 23.800 - 3640 - 1000 = 19.160

Zoals je ziet scheelt het in ieder geval dat geld van die omkosten, dus je gaat er *iets* op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

LauPro schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:56:
[...]
Natuurlijk mag het (meest makkelijke route) maar elke boekhouder zal je voor gek verklaren ;)
natuurlijk, omdat hij wilt dat je alles door hem laat regelen ;)
[...]
Als het puur 20k aan loon is kan je er weinig mee doen, hooguit wat reiskosten en klein spul. Bij 1000 euro:

Omzet: 23.800
BTW: 3800
BTW op 1000 euro: 160
Af te dragen BTW: 3640
Bedrijfsresultaat: 23.800 - 3640 - 1000 = 19.160

Zoals je ziet scheelt het in ieder geval dat geld van die omkosten, dus je gaat er *iets* op vooruit.
maar m.i. gaat het dus niet opwegen tegen de kosten, zoals extra tijd ivm administratie, boekhouder inhuren etc. of hebben er mensen andere ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Laatst online: 29-04 09:01
Geen matches
Altaphista schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:54:
[...]

natuurlijk, omdat hij wilt dat je alles door hem laat regelen ;)

[...]

maar m.i. gaat het dus niet opwegen tegen de kosten, zoals extra tijd ivm administratie, boekhouder inhuren etc. of hebben er mensen andere ideeën over?
Bij een eenmanszaak is het resultaat meteen inkomen dus dat maakt niet veel uit in het bedrag dat je overhoudt. De kosten die je maakt mag je bij overige werkzaamheden ook aftrekken.
Een BV lijkt me echt te veel moeite. Oprichten, notaris etc., en uiteindelijk zit je geld in de BV. Wil je er over beschikken, betaal je alsnog inkomstenbelasting.
Pagina: 1