Toon posts:

Hardeschijf instellen op 3ghz

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een nieuw systeem samengesteld en in elkaar gezet, alles werkt prima
maar heb het idee dat de hardeschijf (samsung spinpoint f1 750 gb sata2) niet op het volle vermogen werkt (uitpakken en installeren van programma's gaat redelijk traag)
nu heb ik gekeken op de site waar ik de hardeschijf heb besteld en daar staat bij vermeld:

"Overige informatie
Bij sommige SATA2 harddisks kunnen de jumpers ingesteld zijn op SATA, om SATA2 te kunnen gebruiken moeten de jumpers worden aangepast"

Nu is mijn vraag hoe ik dit kan aanpassen? en wordt hij daar echt veel sneller van?

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 22:58

Erw

Wat geeft HDTune aan?

http://www.hdtune.com/

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Verwijderd

Het enige dat veranderd is de interface die op 1.5G/b opereert naar 3.0G/b waardoor je interface meer bandbreedte krijgt maar echt niet sneller van wordt. Het wordt pas interessant wanneer je Raid draaien gaat.

1 fysieke schijf is gewoon niet vlot genoeg voor wat jij omschrijft :) En zeker al niet meer voor multitasking.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Welkom :)

1) een schijf loopt niet op 3Ghz. Detail ;)
2) Kijk bij de fabrikant van de schijf, of nog beter: kijk eens goed op de labels op je schijf?
Daar staat het ook op aangegeven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sorry, maar dit klinkt een beetje als een broodje aap verhaal. Je weet helemaal niet of je systeem traag is, en als het zo is, waarom het is. Je zult eerst moeten gaan meten en vergelijken voor je conclusies kan trekken.

Aangaande de jumpers: Begin eens met de informatie op te zoeken van de harde schijf, en van de jumpers.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

misschien titel even aanpassen aan het probleem !! danku

Verwijderd

ik wil ook een 3ghz schijf ....:P

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 22:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Om je schijf in 3GB/sec te zetten, heb je Samsung's HUTIL-utility programma nodig. Daarmee booten en de rest spreekt voor zichzelf. ;)

Gulfstream G650

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Lekker boeiend allemaal, SATA1 trek je niet eens vol met die Samsung F1.
Dussss, zoek het probleem ergens anders, en zoals Erw zegt, post even een HDTune run als je er zeker van bent dat de HDD 'te sloom' is.

Pentaxiaan

Verwijderd

Zo'n schijf is gewoon niet geschikt voor multitasking, i.e installatie op de achtergrond terwijl je je favo distro aan het uitpakken bent. Dat wordt alleen maar interesant met een Raid-0 opstelling bijv.

Verwijderd

SirNobax schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 15:59:
Lekker boeiend allemaal, SATA1 trek je niet eens vol met die Samsung F1.
Dussss, zoek het probleem ergens anders, en zoals Erw zegt, post even een HDTune run als je er zeker van bent dat de HDD 'te sloom' is.
http://tweakers.net/benchdb/testcombo/1517

zoals je kan zien, zelfs 1.5 Gb/s is veel sneller dan je schijf maximaal aankan, dus SATA1/2 maakt totaal geen verschil.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:10:
[...]
SATA1/2 maakt totaal geen verschil.
Jup, dat zeg ik toch :) .

Op de nieuwste SSD's na, voldoet de 150MB/s van SATA 1 prima.

Pentaxiaan

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:05:
Zo'n schijf is gewoon niet geschikt voor multitasking, i.e installatie op de achtergrond terwijl je je favo distro aan het uitpakken bent. Dat wordt alleen maar interesant met een Raid-0 opstelling bijv.
Of je Windows/Linux op 1 schijf, en je gepar en gerar op een andere fysieke schijf. Scheelt erg veel performance.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
100% zeker weet ik het niet maar volgens mij moet de 750GB F1 standaard al op SATA2 staan ingesteld.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met hd tune een test doen.

Andere kabel proberen misschien defect, indien hij te langzaam is.

Wat heb je voor drivers geinstalleerd, en welke volgorde.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 17-08-2008 17:42 ]

Verwijderd

Exorcist schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:33:
[...]

Of je Windows/Linux op 1 schijf, en je gepar en gerar op een andere fysieke schijf. Scheelt erg veel performance.
Je bedoeld traagheid? ;)

Dat heb ik hier ook. Als OS-schijf een Raid-0 setup van 2x WD raptor 36GB en als download/par/rar-schijf 1x 320GB en 3x 320GB als opslag. Je OS-schijf zoveel mogelijk offloaden helpt aanzienlijk, harde schijven zijn eigenlijk goed in 1 taak tegelijk en niet 3 stuks bijv. Vooral als er Par / Rar werk bij kijken komt, aardig wat Gigabytes passeren de koppen dan. En kleine dingetjes zoals voor het OS komt dan niet eens meer aan spraak waardoor de boel langzaam wordt.

Systemen met 1 fysieke schijf voor alle taken raad ik dan ook af.

En het heeft geen zin om een HDDTune of andere benchmark te gebruiken :D Schijf kan gewoon slecht multitasken.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
Hier vind je alle info over die schijven [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals thefxr reeds aangeeft kun je in dit topic: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! heel veel informatie vinden over de Samsung F1 serie. Daarnaast is het een zeer veel besproken onderwerp hier op GoT, met een beetje eigen innetiatief zou je toch een heel eind moeten kunnen komen.

Overigens zou 1,5Gb/s nog niet de bottleneck moeten zijn, zoals door sommigen reeds opgemerkt. Een single hardeschijf haalt dit namelijk nog niet, dus of je nu de hardeschijf instelt op 3Gb/s of 1,5Gb/s zal weinig verschil maken. Wat je wel mist als de hardeschijf niet op S-ATA II staat is de mogelijkheid tot het gebruik van NCQ, in sommige situaties kan dit een performance winst opleveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.