Toon posts:

Interne SATA-schijf ombouwen naar extern?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 120GB SATA schijf liggen en een 160GB SATA schijf van mijn oude computer. Het zou fijn zijn als ik een externe case kan kopen om deze schijven ook extern te kunnen gebruiken.

Ik heb namelijk vaker meegemaakt dat ik gegevens van een niet-werkende computer en/of niet-werkende server wilde overpompen. Dan is het handig om de schijf eruit te halen en gewoon snel aan te koppelen zonder de nieuwe, werkende computer ook open te moeten halen om hem in te bouwen.

Is het mogelijk van een interne schijf een externe schijf te maken? Zou erg handig zijn om in de toekomst sneller gegevens over te pompen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Natuurlijk, je moet kijken naar een case met ofwel SATA -> USB, ofwel SATA -> eSATA.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Natuurlijk kan dat. Waarom denk je dat er losse externe behuizingen worden verkocht. ;)

http://tweakers.net/pricewatch/cat/686 Succes :)

Verwijderd

Wat voor mobo heb je? Met eSATA?

Ik heb overigens onlangs een Chieftec enclosure gekocht voor minder dan 30 euro, zeer stevig en met eSATA en er zat zelfs nog een eSATA kabel bij en ook een eSATA bracket voor in je PC.

pricewatch: Chieftec CEB-35S (3.5", SATA, USB 2.0/E-SATA)

(voor specs zie link 4launch, heb hem zelf bij Informatique gehaald)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Gisteren heb ik een nieuwe computer (Acer Aspire M3640: Q6600, 4GB, 640GB SATA) bij de Dynabyte gekocht! Helaas zonder eSATA aansluiting.

Hij heeft wel zowel een USB als Firewire aansluiting. Ik denk dat ik, ondanks Firewire 10/20% sneller is, toch voor USB zal kiezen, aangezien dit formaat net iets vaker ondersteund wordt door (ook oudere) computers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 14:05 ]

Verwijderd

Ja, als je de schijf ook met compu's wil gebruiken die uitsluitend P-ATA hebben dan is dat de enige mogelijkheid.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Firewire is tov USB sneller, 480 <> 400Mbit, maar een snelle rekensom leert mij dat dat 60 tegen 50 Mbyte / sec is.

En uit ervaring weet ik dat zo'n harde schijf maar maximaal de helft haalt. Dus het haalt echt niet veel uit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Beetje raar verhaal. Eerst geef je getallen voor de maximale doorvoersnelheden van beide interfaces en vervolgens zeg je dat het toch niet uitmaakt. Dat die schijven "maar maximaal de helft halen" heeft juist te maken met die interfaces (andere parameters dan de door jou genoemde maximale doorvoersnelheid). Deze parameters zijn bij Firewire zodanig dat schijven die hierop aangesloten zijn meestal sneller zijn dan USB schijven.

Verwijderd

USB 480 Mbit/s en Firewire 400 Mbit/s ja, maar de firewire is toch sneller en doet het met minder CPU belasting. Firewire was volgens mij geoptimaliseerd voor grote hoeveelheden data.

Daarbij haal je die 400 Mbit/s (50 MB/s) ook nooit met USB. Die USB schijven blijven allemaal steken op net iets boven de 30MB/s. Daarvoor hoef je geen high-end 7200 rpm schijf te hebben, dat haal je met een 5400 RPM laptopschijfje ook nog wel.

Op eSata ga je al snel richting de 60 MB/s, wat toch duidelijk scheelt. En dan ook nog met minder CPU belasting.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De snelheden van de verschillende interfaces zijn in de FAQ wel terug te vinden en anders via Google wel. Verder zijn er gewoon externe behuizingen genoeg te krijgen, kijk voor de grap de pricewatch eens door. Daarnaast zijn er ook genoeg topics te vinden, bijvoorbeeld: [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen Deel 1

Even wat meer eigen innetiatief toenen en je komt al een heel eind, een dergelijk topic als deze is dan overbodig, daarom gaat deze ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.