Luchthoorn laten werken buiten auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 22:05
Hallo,

Ik heb vanmiddag een tweetonige luchthoorn gekocht met bijbehorend pompje. Nu wil ik dit niet in een auto aansluiten maar "standalone", ik heb namelijk alleen het luchtpompje nodig. Nu heb ik op internet rondgezocht inclusief dit forum, maar daar staan alleen beschreven hoe je dit in een auto kan aansluiten. En het lijkt me raar dat het pompje nog nooit voor andere doeleinden is gebruikt.

het gaat om zo'n exemplaar:
http://thumbs.shipstore.com/ss/images/afi/afi10224.jpg

Er zit een relais bij, nu weet ik alleen niet of ik deze ook nodig heb of dat ik gewoon de plus, min en de massa kan aansluiten. Misschien dat een van jullie dit weet, voordat ik dadelijk mijn pompje verkloot? Sorry als k wat basic vragen stel, maar ben niet zo thuis in dit soort dingen.

Hartelijk bedankt alvast :>

[ Voor 5% gewijzigd door Alm4riC op 16-08-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In mijn ouwe Fiat kon ik zo'n ding gewoon aansluiten op een plus en idd een massa, en tada, hij deed het. Zie om die reden niet in waarom je het niet gewoon kan doen met een losse voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Dat relais heb je nodig als je schakelaar geen grote stroom kan schakelen, zoals in een auto het geval is. Als je een zware of geen schakelaar hebt kan je gewoon direct 12V (dus + en ground) aansluiten.
Vergis je overigens niet in de stroom die zo'n ding trekt, een simpel netadaptertje gaat het niet trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 16-08-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Denk eraan dat het luchtpompje gemaakt is om heel kort te gebruiken, en misschien is de koeling en zo niet gemaakt op continu te gebruiken. Ik weet niet wat je er mee gaat doen maar het is iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
hmm, en de massa gaan dan aan... een verwarmingspijp ofzo?

en moet er dan nog iets van een zekering tussen? Of is dat niet nodig?
please forgive stupid questions...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Alm4riC schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:22:
hmm, en de massa gaan dan aan... een verwarmingspijp ofzo?

en moet er dan nog iets van een zekering tussen? Of is dat niet nodig?
please forgive stupid questions...
massa = ground. Je hebt maar 2 draden nodig. Overigens krijg ik zo'n vermoeden dat je hem direcht aan het stopcontact wil hangen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Volgens mij kan je gewoon 12v op dat ding pompen. zekering kan, maar hoeft niet perse...

12volt ONLY!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
kluyze schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:22:
Denk eraan dat het luchtpompje gemaakt is om heel kort te gebruiken, en misschien is de koeling en zo niet gemaakt op continu te gebruiken. Ik weet niet wat je er mee gaat doen maar het is iets waar je rekening mee moet houden.
Het is idd bedoeld om kort max 5 seconden, een "stoot" lucht te geven.
Anoniem: 83328 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:23:
[...]

massa = ground. Je hebt maar 2 draden nodig. Overigens krijg ik zo'n vermoeden dat je hem direcht aan het stopcontact wil hangen, klopt dat?
hij gaat niet rechtstreeks aan het stopcontact. Een goede adapter is aanwezig. Nu begin ik alleen heel erg sterk te twijfelen aan de manier waarop ik hem wil schakelen,

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif
die manier had ik in gedachte, gezien de rest ook op deze manier geschakeld gaat worden. Echter lijkt mij dit op een of andere manier geen verstandige keuze meer.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Die BC547 gaat geheid in rook op als je daar die pomp mee gaat schakelen :X . Gebruik liever een dikkere tor of gebruik een kleiner relais om het relais van de pomp te schakelen (zo'n autorelais trekt ook nog flink wat stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij weet je niet echt waar je mee bezig bent ;)

En een adapter is veel te zwak voor zo'n ding, hij trekt zo een 10 a 15A, terwijl de meeste adapters pak'm beet 0,3 - 1A leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 12:51
Kijk idd even hoeveel ampère dat relais nodig heeft (staat er wel op), dan kan je daar je transistor op uitkiezen. Op het luchtpompje staat waarschijnlijk wel wat ie nodig heeft ivm. voeding, zelf had ik er een die @12V 6,2A nodig had, alleen weet ik niet meer zeker of dat inschakelstroom was, of gewoon continu. Trok iig nog wel een aardige vonk als je hem tegen een accupool hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

blaat

[ Voor 179% gewijzigd door Anoniem: 78792 op 16-08-2008 20:56 . Reden: Vermogen verkeerd ingeschat 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:38:
Die BC547 gaat geheid in rook op als je daar die pomp mee gaat schakelen :X . Gebruik liever een dikkere tor of gebruik een kleiner relais om het relais van de pomp te schakelen (zo'n autorelais trekt ook nog flink wat stroom).
ik ben idd zoals gezegd niet helemaal thuis in electronica, daarom vraag ik het hier:p wat voor een transistor zou jij gebruiken voor een schakeling als deze?

En kwa voedig / adapter betreft dat zit wel goed. Op de buiten kant van de voeding staat dat deze tot max 20 A kan gaan bij 12 volt.
Comp-Freak schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:49:
Kijk idd even hoeveel ampère dat relais nodig heeft (staat er wel op), dan kan je daar je transistor op uitkiezen. Op het luchtpompje staat waarschijnlijk wel wat ie nodig heeft ivm. voeding, zelf had ik er een die @12V 6,2A nodig had, alleen weet ik niet meer zeker of dat inschakelstroom was, of gewoon continu. Trok iig nog wel een aardige vonk als je hem tegen een accupool hield.
op het relais blokje wat erbij zat stond 20 A. Op het pompje zelf staat alleen 12 V, verder geen amperage.

alvast bedankt voor het meedenk werk tot nu toe!! _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Alm4riC op 16-08-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Alm4riC schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:57:
En kwa voedig / adapter betreft dat zit wel goed. Op de buiten kant van de voeding staat dat deze tot max 20 A kan gaan bij 12 volt.
Computervoeding? Of die zo geschikt is weet ik niet, maar dan moet je zeker wel de nodige maatregels nemen.
op het relais blokje wat erbij zat stond 20 A. Op het pompje zelf staat alleen 12 V, verder geen amperage.
Die 20A zal wel het secundaire gedeelte van het relais zijn, primair 20A nodig zou het hele nut van een relais teniet doen. Dus de relais kan een verbruiker (pompje in dit geval) tot 20A schakelen, dus je pomp zal nooit meer als 20A nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Als je nou een multimetert hebt. Je kan die pomp geen kwaad doen als je hem maar niet aansluit op een hoger voltage dan 12 volt.
Dus pak die voeding van 12V 20A en sluit die hoorn aan met een multimeter in serie en zet hem op ampere en kijk hoeveel dat ding trekt.

En dat schema wat je hebt...die D1 is toch een led ? het symbool is van een diode en die 2 pijltjes erbij geven aan dat het een led is volgens mij...en ledjes werken generally niet op 12v...

Dus eerst blaas je je led op, daarna staat er een volgens mij een nutteloze weerstand (ik zie niet wat ie daar zou moeten doen) vervolgens fikt je transistor uit (kijk maar: http://www.nxp.com/#/pip/...=pip,i=BC847_BC547_SER_6]

ik zou eerst eens kijken wat ie voor stroom trekt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

kluyze schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:29:
[...]
Computervoeding? Of die zo geschikt is weet ik niet, maar dan moet je zeker wel de nodige maatregels nemen.
Een computervoeding kan in principe prima, maar die voedingen mag je niet onbelast inschakelen dus je zou dan een weerstand tussen +12V en ground moeten zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
Fastex schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:00:
Als je nou een multimetert hebt. Je kan die pomp geen kwaad doen als je hem maar niet aansluit op een hoger voltage dan 12 volt.
Dus pak die voeding van 12V 20A en sluit die hoorn aan met een multimeter in serie en zet hem op ampere en kijk hoeveel dat ding trekt.

En dat schema wat je hebt...die D1 is toch een led ? het symbool is van een diode en die 2 pijltjes erbij geven aan dat het een led is volgens mij...en ledjes werken generally niet op 12v...

Dus eerst blaas je je led op, daarna staat er een volgens mij een nutteloze weerstand (ik zie niet wat ie daar zou moeten doen) vervolgens fikt je transistor uit (kijk maar: http://www.nxp.com/#/pip/...=pip,i=BC847_BC547_SER_6]

ik zou eerst eens kijken wat ie voor stroom trekt... ;)
hiermee blaas ik geen ledjes op, maar kan ik ze laten schakelen via de paralelle poort. Led werkt idd niet op 12 V vandaar de weerstand.

Bedankt voor de multimeter tip.. dat k daar niet opgekomen ben.. :P k ga het morgen gelijk uitproberen. I'll let you know tomorrow, bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Bedenk wel dat de meeste multimeters niet meer dan 10A kunnen meten, en daarboven stuk gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49

Sebazzz

3dp

Fastex schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:06:
[...]

Een computervoeding kan in principe prima, maar die voedingen mag je niet onbelast inschakelen dus je zou dan een weerstand tussen +12V en ground moeten zetten...
En de rest van de lijnen natuurlijk ;) 3,3V,5V,-12V,-5V. Anders gaat ie nog kapot.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Sebazzz schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 23:36:
[...]

En de rest van de lijnen natuurlijk ;) 3,3V,5V,-12V,-5V. Anders gaat ie nog kapot.
Dat hoeft niet hoor, als je de 3.3v + 5v rail belast (die 2 zitten vrijwel altijd samen) en de 12 volt heb je genoeg, de overige lijnen hoef je niet te belasten, dat doet een normale PC ook niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49

Sebazzz

3dp

Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 23:49:
[...]

Dat hoeft niet hoor, als je de 3.3v + 5v rail belast (die 2 zitten vrijwel altijd samen) en de 12 volt heb je genoeg, de overige lijnen hoef je niet te belasten, dat doet een normale PC ook niet (meer).
Dat zou ik met een B-merk voeding toch wel doen. Je gaat zoiets toch niet met een A-merk doen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Alm4riC schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:57:
ik ben idd zoals gezegd niet helemaal thuis in electronica, daarom vraag ik het hier:p wat voor een transistor zou jij gebruiken voor een schakeling als deze?
Ik zou een kleiner relais gebruiken wat door die BC547 kan worden geschakeld en met dat relais vervolgens het meegeleverde autorelais schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

@bootstrap: je kan ook de transistor vervangen voor een triac....niet duurder, maar die kan wel hogere stromen aan...

@ simba: meeste multimeters hebben een schaalbare instelling... mijn MM kan bijv instellen van 2 amp tot 20 amp geloof ik...
En als het een goede is, is ie beveiligd tegen overbelasting, dus als die beveiling inschakelt weet je in ieder geval dat ie meer dan 10 amps trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sebazzz schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 23:53:
[...]

Dat zou ik met een B-merk voeding toch wel doen. Je gaat zoiets toch niet met een A-merk doen?
Dan kan die voeding ook niet werken met een PC waarvoor ie gemaakt is, dat lijkt me niet logisch...

Het is echt niet nodig hoor, trust me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
is het niet makkelijker om hem gewoon aan een (motor)accu te hangen? Dan ben je nog mobiel ook.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online

Dus eerst blaas je je led op, daarna staat er een volgens mij een nutteloze weerstand (ik zie niet wat ie daar zou moeten doen) vervolgens fikt je transistor uit
Ga je mond eens wassen :o , die weerstand in serie is om de overspanningspanning op te vangen natuurlijk. Die led krijgt helemaal geen 12V te verwerken! Maar de 1.65V of watever die de led nodig heeft. Over de weerstand staat dan 12V-1.65V=10.35V wat voor 1kΩ een stroom van 10mA geeft.

Je MOET altijd een weerstand in serie met een led plaatsen, anders ga je problemen krijgen met de afwijkingen van de led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-06 13:07
Anoniem: 178962 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 01:47:
[...]

Dan kan die voeding ook niet werken met een PC waarvoor ie gemaakt is, dat lijkt me niet logisch...

Het is echt niet nodig hoor, trust me ;)
Eigenlijk niet. Zie PC voeding als tester gebruiken

je moet de 5V lijn mee belasten anders kan je voeding instabiel worden. En in het geval van de pc dient de pc als belasting.. dus is de voeding stabiel.

Edit: Beetje mislezen, de -5 en -12V moeten dus niet belast worden :X

[ Voor 6% gewijzigd door msicaron op 17-08-2008 11:17 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Hij doelde op de belasting op de -5 en -12V die in de hedendaagse pc toch niet meer gebruikt worden. Die worden in de pc ook niet belast dus waarom zouden die buiten de pc belast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een computervoeding is niet in staat in korte tijd ineens veel stroom te leveren. Want er is geen enkel onderdeel in de pc die meer dan 2 A spontaan opvreet (USB zijn enige devices die bijna ineens 0,5 A per poort kan doen) De processor mag veel trekken, maar dat gebeurt in het begin als een soort soft-start, net als videokaart. Ook grafische kaart doet rustig aan als ik goed heb.

Een motor van luchtpomp begint met grote schakelpiek en dat is anders. De regeling in voeding kan dan in de war raken en geheel kapt ermee door beveiliging.

Met B-merk voeding kan je echt schudden omdat 12V lijnen zwakker zijn uitgevoerd dan met A-merk die versterkte 12V lijnen hebben.

Wil je dat voeding blijft werken na inschakelen, dan moet er groot elco buffer erbij gezet worden in paar flinke elco's. Deze zal inschakelpiek opvangen en daardoor blijft de werking van voeding nog behouden, dus minder grote drop in spanning voor regeling. Maar een accu is altijd beter.

Wat wel veel kan leveren is een grote transformator, maar dat maakt geheel groot en zwaar.

Anderen melden dat pomp niet geschikt is voor continu gebruik. Dat klopt omdat hoorn nooit lang wordt gebruikt. Er zijn andere luchtpompen die wel langer mag gebruikt worden. Denk dus goed na wat je ermee gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
..........................

Dus eerst blaas je je led op, daarna staat er een volgens mij een nutteloze weerstand (ik zie niet wat ie daar zou moeten doen) vervolgens fikt je transistor uit .........(kijk maar: [url]
Gezien de vermelding in je profiel "MBO - Electrotechniek, HBO - Digitale Communicatie" zou je beter moeten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

@techneut: Veel electro techniek, weinig electronica en dat is toch al weer een jaar of 5 geleden en ik heb er nooit meer wat mee gedaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23
Ik zou zoiezo een optocoupler gebruiken. Daarmee scheid je de PC en je overige electronica. Gezien je in eerste instantie ook 10+A door een 547 wou jagen is dat geen overbodige veiligheid ;) (als je je lpt poort tenminste niet wilt risceren)

Een good-old relais lijkt me idd de simpelste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
Jippiee, het is gelukt, pompje werkt op 5,7 ampere. Maakt alleen wat veel lawaai maargoed, het werkt iig..

Nu alleen nog proberen te schakelen met de ltp poort, maar daar ga k toch maar wat langer voor zitten om dat uit te vogelen :P

Hebben jullie eventueel nog andere suggesties voor luchtpompjes? Bedankt allemaal O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Als je een compressor liggen hebt lijkt me een elektrisch aangestuurde luchtklep een eenvoudiger oplossing (maar dit is erg afhankelijk van de wensen en eisen die je eraan stelt).
Nadeel is dat het beest wat meer ruimte neemt.
Voordeel is dat je met een batterijtje volstaat om de luchtklep te sturen, het drukvat kan heel wat luchtstootjes leveren voor de compressor weer moet draaien, eventueel kan je een eigen luchtvaatje in elkaar lassen op de maat die je nodig hebt en vooraf vullen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Op de LPT poort staat toch gewoon 5 volt ? er zijn genoeg relais te vinden die op 5V schakelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

De printerpoort kan maar heel beperkt stroom schakelen, dus je moet niet een al te zwaar relais hebben. 5 à 10 mA kun je er ongestraft wel uit trekken (hoewel mijn vaste computer zomaar 180 mA durft, in tegenstelling tot mn oude laptop die niet eens een ledje netjes aankrijgt)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En anders stuur je met die LPT-poort een transistor aan of zoals het uitstekende idee dat al gepasseerd is een optocoupler en bekrachtigt daarmee het relais. Blijven de stroomkringen lekker gescheiden, dus geen hinder van een inductie piekje op die poort wat anders niet denkbeeldig is..
Voor dergelijke toepassingen van relais zou ik sowieso wel een blusdiode aanbrengen, antiparallel aan de relaisspoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06 09:36
Anoniem: 178962 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 23:49:
[...]

Ik heb een keer een pc voeding voor iets gebruikt. Die moest met minimaal 1.5A belast worden op 5V. Heb ik toen een halogeen lampje voor gebruikt want continu 7,5W verstoken in een weerstand daar worden ze nogal heet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Sluit vooral niet het relais rechtstreeks aan op de printerpoort, er komt een inductiespanning vrij van de spoel en die spanning is stukken hoger dan 5V. Anitiparalel een diode er over maar absoluut beter een optocoupler of solidst relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hondapower schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 13:31:
[...]

Ik heb een keer een pc voeding voor iets gebruikt. Die moest met minimaal 1.5A belast worden op 5V. Heb ik toen een halogeen lampje voor gebruikt want continu 7,5W verstoken in een weerstand daar worden ze nogal heet van.
Dat is ook precies wat ik zeg ;)
Pagina: 1