Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Handmatige CMS of Opensource

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn website gaan vernieuwen, maar dit keer met een CMS, zodat het makkelijker is om de portfolio up to date te houden en snel wijzigingen kan toevoegen aan de site. Naast dat het een portfolio website is, wil ik er ook een blog bijhouden. Je zou het dus kunnen zien als 2 blogs die los van elkaar staan.

Een probleem is echter dat ik van de design kant ben en zeer beperkt ben ik mijn kennis met php en scripttalen. Ik ben daarom begonnen met Joomla, zodat ik niet hoef te scripten. Alleen snap ik hier niet hoe ik mijn eigen webdesign hieraan koppel.

Ik weet hoe ik een database aanmaak en inhoud geef. Alleen hoe zorg ik ervoor dat de data wordt gelezen naar de boxen in mijn website? En hoe bouw ik daar vervolgens een CMS omheen?

Ik weet zelf niet goed wat ik het beste kan doen. Daarom de vraag of iemand mij op de goede richting kan sturen?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:36:
Ik weet zelf niet goed wat ik het beste kan doen. Daarom de vraag of iemand mij op de goede richting kan sturen?
Ok omdat je het zo netjes vraagt O-) [Ervaringen] Joomla 1.5 CMS :)

In dit subforum zijn van diverse CMS systemen ervaringen te vinden (bijv. [CMS] Umbraco) combineer dat met de guides en wiki's van de CMS en je komt er wel uit :)

[ Voor 25% gewijzigd door asfaloth_arwen op 13-08-2008 15:41 ]

Specs

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05

Theuno

Da Devil Crew

Joomla is net als bijna ieder ander CMS een partij werk om het aan de gang te krijgen.
Ik verwacht dat het meeste werk in het maken van een theme gaat zitten, dan nog goede plugins etc zoeken. Je moet je hier echt verdiepen in de documentatie wil je het netjes en goed aan de gang krijgen.
Dit zal ook niet in een keer goed gaan, maar al doende leert men.

Ik zou niet meer beginnen aan het scripten van een hele eigen site met alles erop en eraan. Zodra je een open source CMS aan de gang hebt en weet hoe ermee te werken gaat dit veel tijd besparen.

Een eigen CMS ontwikkelen kost ook ongelooflijk veel tijd, en je hebt het nooit zoals je wilt.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:08
Joomla is er eigenlijk best makkelijk in te krijgen, als je er eenmaal in zit.

Mijn tip is om gewoon een template te pakken en rustig te gaan kijken hoe men het heeft geimplementeerd, gewoon een trial en error. De CSS file is nog een stuk erger om de eerste keer door te lopen.

In de basis heb je maar enkele stukken code die voor het joomla deel zorgen. Ik gebruik over het algemeen gewoon frontpage (:X ) voor het opbouwen van tabellen. Daarna die joomla code er in gooien en presto! CSS er in gooien en wat wijzigen. Inpakken en uploaden. Daarna de laatste wijzigingen in de CSS en html aanbrengen in joomla zelf. Uiteindelijk dat wel aan de bestanden toevoegen die op je PC staan.

Er gaat wat tijd in zitten, het voordeel is wel dat je als complete html/php/css code noob zoals ik uiteindelijk wel gewoon websites voor de hobby kan maken en verkopen ;)

Ik ben zelf klaar met mn eigen neiwue template, heb alleen geen tijd voor de invulling atm: http://genetx.gerwinhoogsteen.nl

verdient zo nu en dan best leuk voor erbij als student Elektro 8)

[ Voor 41% gewijzigd door GENETX op 13-08-2008 15:51 ]

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-11 11:16
GENETX schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:48:
Joomla is er eigenlijk best makkelijk in te krijgen, als je er eenmaal in zit.

Mijn tip is om gewoon een template te pakken en rustig te gaan kijken hoe men het heeft geimplementeerd, gewoon een trial en error. De CSS file is nog een stuk erger om de eerste keer door te lopen.

In de basis heb je maar enkele stukken code die voor het joomla deel zorgen. Ik gebruik over het algemeen gewoon frontpage (:X ) voor het opbouwen van tabellen. Daarna die joomla code er in gooien en presto! CSS er in gooien en wat wijzigen. Inpakken en uploaden. Daarna de laatste wijzigingen in de CSS en html aanbrengen in joomla zelf. Uiteindelijk dat wel aan de bestanden toevoegen die op je PC staan.

Er gaat wat tijd in zitten, het voordeel is wel dat je als complete html/php/css code noob zoals ik uiteindelijk wel gewoon websites voor de hobby kan maken en verkopen ;)

Ik ben zelf klaar met mn eigen neiwue template, heb alleen geen tijd voor de invulling atm: http://genetx.gerwinhoogsteen.nl

verdient zo nu en dan best leuk voor erbij als student Elektro 8)
Dus jij maakt professioneel voor geld websites met joomla :P is dat dan niet enorm beperkt kwa mogelijkheden voor de klant, en je eigelijk nog steeds niets weet van websites bouwen/scripten?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56
Genetx, ik vind wel dat er een enorme functie orgie rond je website zweeft, artikelen als pdf, login boxen, laatste nieuws, rss (werkt hier niet fatsoenlijk) en 't blijft allemaal leeg.

Joomla is zo'n lomp geval, je hebt zo'n overkill aan stuff. Kun je beter kijken naar zo'n simpel CMS om wat pagina's mee op te maken.

|>

• GENETX
Er moet dus ook nog behoorlijk wat gebeuren aan de website. Ik heb er nu juist wat test spul in staan wat later wel wordt uitgewerkt, knoppen en dergelijke zijn zo weg.

En de een is liefhebber van alle functies van joomla (ik kom iig niks tekort, ook niet in de toekomst), anderen vinden het te lomp.

Over die klanten. Het gaat maar om een paar websites en is gewoon "bijbeunen". Zoveel geld zit er niet in, maar verdient beter als vakkenvullen :+

Heb wel "professionele" bedrijven gezien die 5x zoveel vragen voor minder.

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Kortom, je loopt de markt te verzieken? ;)

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:39:
[...]

Ok omdat je het zo netjes vraagt O-) [Ervaringen] Joomla 1.5 CMS :)

In dit subforum zijn van diverse CMS systemen ervaringen te vinden (bijv. [CMS] Umbraco) combineer dat met de guides en wiki's van de CMS en je komt er wel uit :)
Ik heb vandaag geprobeerd om met Umbraco aan de slag te gaan, omdat het goed klonk wat er op de site stond.
Alleen kun je Umbarco alleen gebruiken als je van Windows gebruik maakt... In de faq, guides en het forum gezocht, maar niks gevonden :?

Wel zie ik dit plaatje in de faq, maar nergens een uitleg hoe je het moet installeren als je mac gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://umbraco.org/media/46754/picture%201_500x395.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 00:12 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:56

Nakebod

Nope.

PainkillA schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 17:42:
[...]

Dus jij maakt professioneel voor geld websites met joomla :P is dat dan niet enorm beperkt kwa mogelijkheden voor de klant, en je eigelijk nog steeds niets weet van websites bouwen/scripten?
En waarom zou dat niet professioneel kunnen? Je kan er meer mee dan je denkt, al dan niet na het schrijven van eigen modules.

http://www.mtv.nl < Is dan wel Mambo, maar met Joomla zou dat net zo goed kunnen.
De oude site van Porsche Brasil, http://www.joomla-showcase.com/porsche-brasil/

Maar om op de TS terug te komen:
Er zijn veel goede CMS systemen te krijgen, elk heeft zo zijn eigen voordelen, en ook wel nadelen. (Bijv Typo3 heeft een behoorlijke leercurve, terwijl Joomla een lage instapdrempel heeft.)
Een basic cms systeem is an sich wel zelf in elkaar te zetten, maar komt snel te kort.
Wil je bijvoorbeeld zoiets als Joomla, Drupal, Typo3, dan gaat dat jaren ontwikkeling kosten, door heel veel mensen.
Voordeel van CMS is eigenlijk altijd wel de grote lijst van modules/plugins/addons en themes/templates, of hoe ieder CMS die dingen noemen wil. Voor vrijwel alle gangbare stand alone scripts, zoals forums en image gallery software, heeft vrijwel ieder CMS wel een bridge of andere integratie, danwel een vergelijkbaar iets.
Als je dat zelf wilt doen, hoop ik dat je even de tijd hebt.

Ik zou dan ook kiezen voor een bestaand CMS pakket. Tenzij webdevelopment je hobby/werk is, wat ook weer goed staat in het portfolio.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:09:
[...]

Ik heb vandaag geprobeerd om met Umbraco aan de slag te gaan, omdat het goed klonk wat er op de site stond.
Alleen kun je Umbarco alleen gebruiken als je van Windows gebruik maakt... In de faq, guides en het forum gezocht, maar niks gevonden :?

Wel zie ik dit plaatje in de faq, maar nergens een uitleg hoe je het moet installeren als je mac gebruikt.
[afbeelding]
Omdat het online staat |:( Dus of je nu safari, firefox of opera neemt maakt niet uit. Het OS ook niet..

Ik neem aan dat het hetzelfde gaat als met joomla:
1. De hele reutemeteut online gooien met je FTP client
2. Installatie doen (web based)
3. Via je browser inloggen en content toevoegen.

Daar leggen ze ook uit hoe je je server instelt, iets dat al door je host is gedaan. Alleen vraag ik me af of Umbraco op de goedkopere hosts draait. De eisen wijken behoorlijk af zo op het eerste gezicht.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:37:
[...]

Omdat het online staat |:( Dus of je nu safari, firefox of opera neemt maakt niet uit. Het OS ook niet..

Ik neem aan dat het hetzelfde gaat als met joomla:
1. De hele reutemeteut online gooien met je FTP client
2. Installatie doen (web based)
3. Via je browser inloggen en content toevoegen.

Daar leggen ze ook uit hoe je je server instelt, iets dat al door je host is gedaan. Alleen vraag ik me af of Umbraco op de goedkopere hosts draait. De eisen wijken behoorlijk af zo op het eerste gezicht.
Was het maar zo makkelijk. Joomla lukt wel op de manier zoals jij het beschrijft, maar Umbraco niet...
Ik heb sohosted als host. Is geen gratis host of een heel goedkope.

http://umbraco.org/docume...braco-30-on-windows-vista
Hier de lijst hoe je Umbraco moet installeren. Programma's om de database te onderhouden.
Er is ook een installer aanwezig voor windows besturingssystemen. MSI bestand.

Ook textpattern (cms) geprobeerd, maar hier ging de installer niet meer verder nadat in config.php had geupload :/

edit:
Deze foutmelding krijg ik:

Line 45: <customErrors mode="Off"/>
Line 46: <trace enabled="true" requestLimit="10" pageOutput="false" traceMode="SortByTime" localOnly="true"/>
Line 47: <sessionState mode="InProc" stateConnectionString="tcpip=127.0.0.1:42424" sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;Trusted_Connection=yes" cookieless="false" timeout="20"/>
Line 48: <globalization requestEncoding="UTF-8" responseEncoding="UTF-8"/>
Line 49: <xhtmlConformance mode="Strict"/>

Het gaat om line 47.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 19:06 ]

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Als je CSS kent, zou ik ik Drupal adviseren. Met behulp van het Zen theme kan je Drupal een compleet eigen look geven door alleen maar CSS aan te passen. De documentatie is ook vrij goed. Ik heb het laatst zelf gebruikt en het ging echt verrassend goed.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Als je al een eigen CMS gaat schrijven, dan zou ik zeker een bestaand application framework gebruiken zoals Zend of CodeIgniter. Op die manier heb je een vrij solide basis als het gaat om ondersteuning voor verschillende databases, een MVC architectuur, genereren van formulieren, captchas etc.

Waar je je dan op kan focussen is het maken van een CMS op een manier die je zelf prettig vindt, zonder dat je steeds opnieuw het complete wiel hoeft uit te vinden. Je hebt de spaken van het wiel al, zeg maar.

Maar als je echt gaat voor puur een CMS, dus geen maatwerk of bedrijfsapplicaties, dan kun je jezelf een hoop tijd besparen door gewoon een degelijk bestaand CMS pakket te kiezen. Voordat je bijvoorbeeld Drupal of Joomla van a to z door hebt ben je ook al weer een poosje verder.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Pagina: 1