[CMS] Umbraco

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Wat is umbraco?

Umbraco is een gratis, stabiel CMS gebaseerd op .NET technologie. Als achterliggende database kan MSDE, SQL Server 2000, Sql Server 2005 of Sqlserver Express worden gebruikt. Momenteel is het op versie 1.1

Umbraco heeft als voordeel dat het ontzettend snel onder de knie is te krijgen, het template systeem is gebaseerd op XML/XSLT.
Daarnaast is integratie van c#, vb.net of delphi componenten een mogelijkheid.

1 van de allergrootste voordelen van Umbraco is het enorme gemak en snelheid waarmee je websites kan bouwen.
Umbraco werkt met een eigen datamodel, waarbij je via het CMS je eigen "contenttypes" kan samenstellen.
Kortom je hoeft geen dagen meer te investeren in database design en het bouwen van content invoer pagina's.

De filosofie achter umbraco is simpel, het word door 2 denen ontwikkeld die vinden dat gebruiksgemak voorop staat en zich niet willen leiden door allerlei marketing bloat. Zo weigeren ze principieel workflow in hun product op te nemen, omdat ze van mening zijn dat dit niet bijdraagt tot een beter product dan wel website.

Je zult ook merken dat dit product zich echt richt op de ontwikkelaar, dit in tegenstelling tot vele andere cms'en

Plugins?

Uhm ja die zijn er zeer zeker, je kan ze ook gewoon via 1 package in het CMS installeren. Op http://www.squidoo.com/umbraco/ staat een redelijk compleet overzicht van packages (daarnaast nog hoop andere handige urls).

Wat ik zelf vind van Umbraco?

Ik was al enige tijd op zoek naar een goed CMS, voor mij was een belangrijke vereiste dat het een Clean CMS moest zijn, kortom geen CMS waarbij je eerst de helft moet wegslopen. Daarnaast was voor mij een vereiste dat nieuwe Contenttypes via het CMS toe te voegen moesten zijn, zonder dat je daarbij zelf in de database hoeft zitten te knoeien. Last but not least, een goed Templating mechanisme. Na ongeveer 30 producten getest te hebben gaf ik de hoop min of meer op, tot op een dag een collega mij dit product toonde. Na installatie (wat ik binnen 10 minuten voor elkaar had) begon ik voor de grap een website te maken, tot mijn verbazing had ik binnen een halfuur een goed werkende Blog.

Nadelen:

Tjah aan elk product zitten wel wat nadelen, zo ook aan Umbraco.
1 van de grootste punten is de documentatie, welliswaar is er een redelijke handleiding en API documentatie, maar op veel punten schiet deze te kort, welliswaar is ontzettend veel terug te vinden op de mailinglist, maar het is niet altijd even duidelijk hoe je bepaalde zaken voor elkaar kunt krijgen.

Een ander nadeel is dat het alleen draait op SQL Server engines, ik weet dat veel mensen een voorkeur hebben voor LAMP omgevingen, kortom dit is voor veel mensen een probleem. Maar er is goede hoop, er zijn al ontwikkelaars die Umbraco hebben laten draaien op MONO, voorts zal in versie 4 (zomer 2007) gebruik worden gemaakt van een ORM laag waardoor je niet meer afhankelijk bent van Sqlserver.

Waarom dit topic?

Tjah ik ben van mening dat Umbraco enorm veel mensen zal aanspreken hier, daarnaast weet ik zeker dat 99 procent er nooit van heeft gehoord, ik zou zeggen, kijk eens naar de Video screencasts op de site, en laat je overtuigen!

Handige links:

Homepage: http://www.umbraco.org/
Wikibook: http://en.wikibooks.org/wiki/Umbraco
Usergroup waar ook kasper en niels actief zijn: http://groups.yahoo.com/group/umbraco/
Handleiding: http://umbraco.org/media/...3a14fc24a8-UmbracoDoc.pdf

Weblogs van de 2 Umbraco ontwikkelaars:

http://kasperb.dk/
http://hartvig.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:56
Dit ziet er erg interessant uit! Ik ga hier eens mee expirimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Kan wel op MySQL: check http://www.kasperb.dk/200...mysql-_download_here.aspx

En de sourcecode http://www.kasperb.dk/data/umbraco21_with_bootstrap_dal.zip

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 25-06-2006 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Klopt had het gelezen, maar het was meer een soort van test om te kijken of het zou werken, op het eerste oog ging het redelijk goed, maar het dus niet getest, en ook niet gesupport. Jammer dat men dit nog niet in versie 3 gaat supporten (waarvan de ontwikkeling nu ongeveer is begonnen). Versie 3 richt zich met name op de migratie naar .NET 2.0 en de implementatie van een betere rich text editor.

Men heeft dus wel al stappen ondernomen om de database onafhankelijkheid te versimpelen door alle stored procedures eruit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet mijns insziens niet zo moeilijk zijn om te porten. Ik zou de database mappen met LLBLGen of zo en dan de BL aanpassen, dan opnieuw generen voor MySQL.

Ik wacht even op de versie 2.0, dan zal ik eens kijken wat er kan worden aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Dat is inderdaad de bedoeling, maar voor hun licht prioriteit bij wat andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Project ziet er leuk uit, ik ben eigenlijk benieuwd of dit ook op MSAccess kan draaien, op de site kon ik daar niets over vinden. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
SysRq schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:14:
Project ziet er leuk uit, ik ben eigenlijk benieuwd of dit ook op MSAccess kan draaien, op de site kon ik daar niets over vinden. :)
Nee het draait alleen op Sqlserver Engines, dus

-Sqlserver 2000
-Sqlserver 2005
-MSDE (sql server light 2000)
-Sqlserver express 2005

De laatste is een leuk alternatief omdat het gratis is en erg makkelijk te beheren.

Zoals gezegt zal in latere versie wel de mogelijkheid bestaan om alternatieve databases te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Mochten er nog mensen zijn die er eens willen kijken, maar geen hosting hebben, laat maar even weten dan maak ik op me server een install aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik de database aanmaak onder SQLserver express 2005.
Aanmaken lukt wel, maar vullen gaat niet goed...

Moet ook eerlijk bekennen dat dit mijn 1e ervaring met SQLserver express is, dus misschien zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Arnold op 30-06-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
GS2K1 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 10:47:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik de database aanmaak onder SQLserver express 2005.
Aanmaken lukt wel, maar vullen gaat niet goed...

Moet ook eerlijk bekennen dat dit mijn 1e ervaring met SQLserver express is, dus misschien zie ik wat over het hoofd?
Maak gewoon een nieuwe database aan in sqlserver, je hoeft vervolgens alleen maar naar de installatie url te gaan, daar worden de tabellen dan automatisch aangemaakt.

Let op dat je de connectiestring in de config goed zet.

<add key="umbracoDbDSN" value="Data Source=MYWEBSERVER\SQLEXPRESS;Initial Catalog=DBNAME;User ID=USERNAME;Password=PWD"/>

ga dan naar http://jesite/install

Als je klaar bent moet je nog even de umbracoConfigurationDone parameter in je config op true zetten.

Let op je site werkt op dat moment nog niet, omdat ie nog leeg is, ga naar http://jewebsite/umbraco en maak daar een test item aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
raptorix schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:32:
[...]

Maak gewoon een nieuwe database aan in sqlserver, je hoeft vervolgens alleen maar naar de installatie url te gaan, daar worden de tabellen dan automatisch aangemaakt.

Let op dat je de connectiestring in de config goed zet.

<add key="umbracoDbDSN" value="Data Source=MYWEBSERVER\SQLEXPRESS;Initial Catalog=DBNAME;User ID=USERNAME;Password=PWD"/>

ga dan naar http://jesite/install

Als je klaar bent moet je nog even de umbracoConfigurationDone parameter in je config op true zetten.

Let op je site werkt op dat moment nog niet, omdat ie nog leeg is, ga naar http://jewebsite/umbraco en maak daar een test item aan.
Nu kom ik al iets verder...

ik krijg bij het checken van de database te zien:

"Your database has been found and is identified as:
Unavailable

Database not found! Please check that the information in the "connection string" of the “web.config” file is correct."

<add key="umbracoDbDSN" value="Data Source=SRV01\SQLEXPRESS;Initial Catalog=database;User ID=username;Password=password"/>

Ik heb nu eigenlijk meer het idee dat ik gewoon geen connectie kan maken met de database door foute instellingen.... tips daarover misschien? (tcp/ip staat al enabled...)

[ Voor 24% gewijzigd door Arnold op 01-07-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Heb je je zelf ook rechten toegekend op de database die je hebt aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
raptorix schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:12:
Heb je je zelf ook rechten toegekend op de database die je hebt aangemaakt?
datareader, writer & owner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ok dat zou voldoende moeten zijn, gebruik je wel de juiste notatie?
Dus servername\SQlEXPRESS, anders werkt het niet met sqlserver express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Het is me ondertussen gelukt!
eens kijken of ik er verder uitkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Jammer dat er weinig response is, maar goed, blijf vooral gebruik maken van crippleware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mmm, kan de binaries niet downloaden... wel vaag dat je je eerst moet registreren om vervolgens niets van ze te ontvangen...
Ook enkele demo's doen het niet op de site.

Dit doet wel veel afbreuk aan het product. Jammer want mijn (en die van een collega) eerste reactie is / was goed.

Dan maar aan de slag met SVN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Vreemd heb het even getest maar kreeg hier netjes de download link binnen, ik heb hem even gemirrort voor je:

http://213.247.58.112/umbraco21.zip

Dat een paar demos het op de site niet doen klopt, de site is op dit moment wat rommelig qua opzet, komt met name door tijdgebrek van de ontwikkelaars, de bedoeling is dat de site binnenkort opnieuw gestructueerd gaat worden.

Mocht je vragen hebben, voeg me dan even toe op MSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij komen de ontwikkelaars ook met een versie voor framework 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Zo, ik heb mijn hoster net gevraagd een SQL Server-db aan te maken op mijn account zodat ik eens met Umbraco kan gaan stoeien :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Anoniem: 160183 schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:22:
Volgens mij komen de ontwikkelaars ook met een versie voor framework 2.0.
Staat gepland voor versie 3.0 waar men onlangs mee is begonnen, zal relatief snel klaar zijn omdat men slechts een beperkt aantal nieuwe features zal implementeren:

-Migratie naar .net 2.0
-Implementatie van betere Richtext editor
-Aantal bugfixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga er in ieder geval wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Goed, ik heb het ding dus aan de praat gekregen. Log in op domein.be/umbraco/ en geen enkele link doet het. Of ik nu op 'members' 'help' 'Create new' of wat dan ook klik... IE6 geeft me een scriptfout, IE7 geeft me een scriptfout en Firefox doet gewoon niets 8)7
Wat misgegaan met het uploaden

[ Voor 6% gewijzigd door Yoeri op 31-07-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Yoeri schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:38:
Goed, ik heb het ding dus aan de praat gekregen. Log in op domein.be/umbraco/ en geen enkele link doet het. Of ik nu op 'members' 'help' 'Create new' of wat dan ook klik... IE6 geeft me een scriptfout, IE7 geeft me een scriptfout en Firefox doet gewoon niets 8)7
Wat misgegaan met het uploaden
Kom je wel in de Umbraco backend?
Heb je aspnet_regiis.exe –i als gedaan?

Oja Firefox word nog niet volledig ondersteund, staat in planning voor versie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ondertussen dus geüpload. Ziet er op het eerste zicht wel interessant uit. Ik moet nog even kijken welke packages/macro's er beschikbaar zijn. Zo zou ik graag wel multilanguage-ondersteuning zien als dat tot de mogelijkheden zou behoren.

Ik ga er in elk geval mee spelen en dit gebruiken voor mijn eigen site :) http://yoeri.be :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Het is niet "true-multilanguage", het CMS kan je wel voor meertalen beschikbaar maken.
Een goede manier om het te implementeren is om per itemtype, een extra tabsectie per taal te maken, en vervolgens in je XSLT af te vangen welke velden je wilt tonen.
Je zou eventueel op het Umbraco Forum advies kunnen vragen wat de beste manier is om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik dacht ik probeer het ook eens, maar op de een of andere manier blijft hij met deze melding komen:
Your database has been found and is identified as:
Unavailable
Ik snap er niks van, meerdere databases geprobeerd, meerdere users, trusted en untrusted connections, niks werkt. Krijg veel zin om het maar weer weg te smijten...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:55:
Ik dacht ik probeer het ook eens, maar op de een of andere manier blijft hij met deze melding komen:

[...]

Ik snap er niks van, meerdere databases geprobeerd, meerdere users, trusted en untrusted connections, niks werkt. Krijg veel zin om het maar weer weg te smijten...
Wat voor database gebruik je? En gebruik je NT of Sql security?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
sig69 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:55:

[...]

Dat had ik ook eerst, maar uiteindelijk werkte het wel gewoon toen ik de connection string echt goed gezet had :)

Betekent 'unavailable' niet gewoon dat je een database hebt, maar dat de umbraco-structuur er nog niet in zit? Zo was het bij mij althans, gewoon op next klikken en hij vult de db op met de nodige tabellen en inhoud en daarna pas wordt ie gedefinieerd als 'identified as v211'

[ Voor 22% gewijzigd door Yoeri op 01-08-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Mjah ik vermoed dat het toch de connectiestring is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
raptorix schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:10:
[...]

Wat voor database gebruik je? En gebruik je NT of Sql security?
Ik gebruik SQL Sever 2000, zowel NT en Sql security gebruikt en diverse connection string formaten geprobeerd (van connectionstrings.com):
• "Data Source=Aron1;Initial Catalog=pubs;User Id=sa;Password=asdasd;"
• "Server=Aron1;Database=pubs;User ID=sa;Password=asdasd;Trusted_Connection=False"
• "Data Source=Aron1;Initial Catalog=pubs;Integrated Security=SSPI;"
• "Server=Aron1;Database=pubs;Trusted_Connection=True;

Heb het op m'n werk ook even geprobeerd en daar doet ie het idd wel, vanavond nog maar een poging wagen dan...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
<add key="umbracoDbDSN" value="Server=127.0.0.1;Database=jedatabase;User ID=sa;Password=123456;Trusted_Connection=False"/>

Gebruik ik op sqlserver 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
<add key="umbracoDbDSN" value="Server=sql.hostingcentral.be;Database=yoeri_mssql;User ID=yoeri_mssql;Password=*******;Trusted_Connection=False"/>

hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Nou, het is eindelijk gelukt! Nu eens kijken hoe het werkt...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Heb er even mee gespeeld, maar het voelt nog niet echt "af" aan. Veel foutmeldingen, simpele dingen die niet werken..
Zo ben ik bijvoorbeeld die weblog-demo aan het doen, en dan krijg ik bij elke keer als ik een xslt wil saven de melding dat er een fout in zit (zelfs met xslt's uit templates die er al in zitten). Als ik die melding dan onderdruk en de xslt gewoon gebruik, doet hij het op zich wel alleen er komt niet echt veel uit. Na de "<xsl:for-each select="$currentPage/ancestor-or-self::node [@level=1]/node" >" gebeurt er niks meer. Jammer.
Iemand anders wel gelukt een menu te maken? Ik gebruik versie 2.1.4 overigens.

Edit: zie net ook dat ik op m'n site helemaal niks zie, behalve "No node found (http://server/default.aspx?umbPage=/Default.aspx, '/root/node [@urlName = ""] | /root/node') "? Iemand een idee wat dat kan zijn?
Edit2: zie nu net dat hun eigen demopagina het ook heeft...

[ Voor 19% gewijzigd door sig69 op 02-08-2006 20:44 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:20:
Heb er even mee gespeeld, maar het voelt nog niet echt "af" aan. Veel foutmeldingen, simpele dingen die niet werken..
Zo ben ik bijvoorbeeld die weblog-demo aan het doen, en dan krijg ik bij elke keer als ik een xslt wil saven de melding dat er een fout in zit (zelfs met xslt's uit templates die er al in zitten). Als ik die melding dan onderdruk en de xslt gewoon gebruik, doet hij het op zich wel alleen er komt niet echt veel uit. Na de "<xsl:for-each select="$currentPage/ancestor-or-self::node [@level=1]/node" >" gebeurt er niks meer. Jammer.
Iemand anders wel gelukt een menu te maken? Ik gebruik versie 2.1.4 overigens.

Edit: zie net ook dat ik op m'n site helemaal niks zie, behalve "No node found (http://server/default.aspx?umbPage=/Default.aspx, '/root/node [@urlName = ""] | /root/node') "? Iemand een idee wat dat kan zijn?
Edit2: zie nu net dat hun eigen demopagina het ook heeft...
Die XSLT fout is bekend, heeft volgens mij ook met de .net versie te maken die je gebruikt.
Ik zou zeggen, haal die level 1 node eens weg, dan zou het gewoon moeten werken.
Doe even een print van de level er tussen, waarschijnlijk is dat bij jou dan 0 of 2.

Er zijn inderdaad nogal wat puntjes in umbraco die nog niet helemaal lekker werken, punt is alleen dat het maar uit een klein team bestaat, en de resources schaars zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik gebruik gewoon v1.1.4322, moet goed zijn toch?
Ik zou zeggen, haal die level 1 node eens weg, dan zou het gewoon moeten werken.
Doe even een print van de level er tussen, waarschijnlijk is dat bij jou dan 0 of 2.
Kan je een voorbeeldje geven? Mijn xslt is al niet zo goed en al helemaal niet met die vage umbraco-code erbij...

Edit: hij komt gewoon niet in die for-each, alles wat ik daarvoor zet zie ik namelijk wel gewoon...

[ Voor 87% gewijzigd door sig69 op 03-08-2006 17:00 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ok:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE xsl:Stylesheet [ <!ENTITY nbsp "&#x00A0;"> ]>
<xsl:stylesheet 
    version="1.0" 
    xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" 
    xmlns:msxml="urn:schemas-microsoft-com:xslt"
    xmlns:umbraco.library="urn:umbraco.library"
    exclude-result-prefixes="msxml umbraco.library">

<xsl:output method="xml" omit-xml-declaration="yes" />

<!-- Input the documenttype you want here -->
<xsl:variable name="documentTypeAlias" select="string('folder')"/>
<xsl:param name="currentPage"/>
<xsl:template match="/">
<!-- The fun starts here -->
<ul>
    <li>
        <a href="/">
            Home
        </a>
    </li>
<xsl:for-each select="umbraco.library:GetXmlNodeById(1050)/node [@nodeTypeAlias = $documentTypeAlias and string(data [@alias='umbracoNaviHide']) != '0']">
    <li>
        <a href="{umbraco.library:NiceUrl(@id)}">
            <xsl:value-of select="@nodeName"/>
        </a>
    </li>

</xsl:for-each>
</ul>
</xsl:template>

</xsl:stylesheet>

Vervang de 1050, voor de Rootfolder (dus waar de items onder hangen die je in je menu wilt).
Pas ook de documenttypealias aan in de variable.

Dan zou het echt moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Hmmm wil nog steeds niet :(
Waar haal je die id vandaan? Ik heb het uit de database gehaald, zou anders niet weten waar?
Als ik je een DM stuur, zou jij dan niet even willen kijken of het allemaal wel klopt?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:41:
Hmmm wil nog steeds niet :(
Waar haal je die id vandaan? Ik heb het uit de database gehaald, zou anders niet weten waar?
Als ik je een DM stuur, zou jij dan niet even willen kijken of het allemaal wel klopt?
Is prima

[ Voor 4% gewijzigd door raptorix op 04-08-2006 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben ook naar Umbraco aan het kijken en het lijkt idd een gave CMS. @Raptorix, je praat over versie 3.0 en 4.0, waar kan ik daar meer info over vinden?
Ben vooral wanneer ASP.NET 2.0 versie komt, kan daar op de umbraco site zelf geen info over vinden, de DEV site is immers ook nog niet operationeel... :(

[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 21-08-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
IJsbeer79 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:29:
Ben ook naar Umbraco aan het kijken en het lijkt idd een gave CMS. @Raptorix, je praat over versie 3.0 en 4.0, waar kan ik daar meer info over vinden?
Ben vooral wanneer ASP.NET 2.0 versie komt, kan daar op de umbraco site zelf geen info over vinden, de DEV site is immers ook nog niet operationeel... :(
De website is inderdaad nogal rommelig, dat vind men zelf ook.
Helaas liggen bij hun even de prioriteiten anders, de verwachting is date de BETA van 3, elk moment kan komen.

Hier vind je wat meer info:

http://www.umbraco.org/sponsorumbracov3.aspx

Roadmap is keer op mailinglist gepost, komt er met name op neer dat in versie 3 totaal naar .net 2.0 wordt overgestapt, en dat de richtext editor wordt verbeterd.

Release ergens eind herfst.

Versie 4 staat pas voor eind 2007, belangrijkste feature zal zijn een ORM zodat ook andere db's als SQL server kunnen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mooie timing van mij. Zie dat ze vandaag idd de umbracoStats banner hebben vervangen voor V3 sponsering... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je nu ook een donatie doet!

Heb ik trouwens ook gedaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Anoniem: 160183 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:44:
Als je nu ook een donatie doet!

Heb ik trouwens ook gedaan... ;)
Ik heb gisteren mijn Baas erop aangedrongen om een donatie te doen :)
Zal zelf binnenkort ook wat sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
heb 12 dollar gedoneert.. alles wat er nog op m'n paypal account stond.
m'n paypal account is alleen van m'n vorige project, dus ff niels gemaild of ie naam wil veranderen in m'n huidige project ;)

begin volgende maand even meer doneren maar denk ik, want dit is wel erg weinig haha

• raptorix
Wou nog even deze link plaatsen:

http://umbraco.psyhost.net/links.aspx

Een handig overzicht van allerlei Umbraco gerelateerde links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Voor maandag staat trouwens de release van Umbraco V3 geplant, een enorme verbetering ten opzichte van versie 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
De beta ja. Leuk om mee te spelen maar nog niet geschikt voor productie in mijn ogen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beta's zijn nooit voor productie. Wacht maar op de RC1 over een maandje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Op umbraco.org staat nu de transcript van de chat, zitten een aantal gave feauteres in V3, o.a compiled xslt en recyclebin in de content tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://umbraco.org/assets/v3beta1-take1.zip

De eerste beta is er. Wel de procedure (op site) lezen hoe je'm moet installeren. Leuke features, maar install 'm maar in een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Moet zeggen dat ie nog wel erg onstabiel is, maar is bedoeling dat nu wekelijks nieuwe releases van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is dan ook een eerste beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:27:
De beta ja. Leuk om mee te spelen maar nog niet geschikt voor productie in mijn ogen.
Voorlopig kan je 2.1.6 gebruiken, upgraden naar 3 is straks een questie van de webwizard doorlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Dat snap ik, 2.1.6 draait inmiddels al een tijdje en bevalt prima d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-12-2023
Heeft iemand hier umbraco draaiend gekregen bij een shared hosting provider? Ik niet in ieder geval. Sterker nog, door alle stappen te volgen op het umbraco forum, krijg ik "service unavailable" en moet ik handmatig de website herstarten omdat anders niets meer bereikbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik heb 'm zelf op www.yoeri.be op een shared hosting draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-12-2023
Yoeri schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 16:21:
Ik heb 'm zelf op www.yoeri.be op een shared hosting draaien :)
Wellicht dat het aan mijn ISP ligt, maar ik kijk altijd liever eerst naar mijzelf :)

Map aangemaakt op de server en deze door ISP laten instellen als application. Vervolgens de bestanden geupload en getest. Het begint met deze foutmelding:

Could not load file or assembly 'System.Web.Extensions.Design, Version=1.0.61025.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.

Oplossing is het uploaden van AJAX ASP.NET dll files: System.Web.Extensions.Design.dll & System.Web.Extensions.dll.

Vervolgens wordt ik geconfronteerd met de volgende foutmelding:

System.Security.Policy.PolicyException: Required permissions cannot be acquired

Oplossing volgens het forum is het renamen/verwijderen van de imageManipulation.dll in de bin folder. Als ik dit doe en dan probeer de site te benaderen, gaat het helemaal mis. Hij zoekt heel lang en geeft eerst "The page cannot be displayed" aan. Na een f5'je krijg ik "Service Unavailable" en doet ie helemaal niets meer. Alle andere sites die ik daar heb draaien liggen meteen plat en een herstart is nodig.

Lokaal heb ik hetzelfde probleem :| Dotnetnuke had ik in 5min geinstalleerd en configureerd. Zeer dubieus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Is het je nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
DotnetNuke is dan ook complete bagger in vergelijking met Umbraco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik heb gisteren 302 maar eens naast 217 neergezet, aangezien een upgrade in een VM niet helemaal vlekkeloos ging. Er zitten hier en daar dan ook wat "noodgrepen" in m'n site. Ik ga nu in 302 de site compleet van de grond opbouwen, maar dan netjes. Blijf ik voorlopig weer van de straat...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Klein kickje, nog meer Umbraco gebruikers hier?
Overigens schijnt de source probleemloos te draaien in Visual Studio 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom zou het niet draaien op 2008?

Je kan makkelijk de project file converteren. Je kan compilen tegen elke geinstalleerd framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Uhm ja das waar, gister ging ik even testen met vrij groot project, en daarvan kon een test project niet geladen worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Kleine update, inmiddels zal MySql sneller geimplementeerd worden als verwacht, sterker nog, iemand heeft het al geimplementeerd en zal officieel door Umbraco worden gesupport en geimplementeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
raptorix schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:45:
Kleine update, inmiddels zal MySql sneller geimplementeerd worden als verwacht, sterker nog, iemand heeft het al geimplementeerd en zal officieel door Umbraco worden gesupport en geimplementeerd :)
Mwoah, leuk.. Maar ik persoonlijk zit er niet zo op te wachten (ben meer MS fan...). Moet zeggen dat ik de laatse tijd veel te weinig met umbraco doe, ik denk dat ik nog geen 10% van de mogelijkheden gebruik, maarja, tijd he...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 00:56:
[...]

Mwoah, leuk.. Maar ik persoonlijk zit er niet zo op te wachten (ben meer MS fan...). Moet zeggen dat ik de laatse tijd veel te weinig met umbraco doe, ik denk dat ik nog geen 10% van de mogelijkheden gebruik, maarja, tijd he...
Ik blijf ook wel SQL server draaien, maar voor mensen die budgethosting draaien is het wel interessant, of voor mensen die veel data willen opslaan ook, de meeste shared hosting gaat niet verder als 100MB sqlserver. Overigens gaat de ontwikkeling van Umbraco vij rap, met name omdat het team versterkt is met een aantal goede ontwikkelaars.

De laatste tijd zijn ook een aantal grote websites Umbraco gaan gebruiken, wat natuurlijk erg goed is voor de naam en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Link doet het hier niet?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pagina is verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Wou hem net posten :)
Opzich interessant verhaal, inmiddels heeft de gene die het product "gestolen" heeft gereageerd, helaas in deens, maar korte samenvatting staat in het artikel zelf. Komt er min of meer op neer dat hij zegt een pro licentie te hebben, en dat hij Umbraco gebruikt als onderdeel van een soort software pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is hier alweer een kleine maand stil, tijd voor updates ;-)
Ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie ervaringen met Umbraco.
Heb al redelijk wat gelezen op internet en ben inmiddels ook erg enthousiast.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is:
  • Voor welke type sites (webapplicaties?) gebruiken jullie het?
  • Voor- en nadelen met name op implementatie en functionaliteiten gebied ?
  • Wat zien jullie als "echte" beperkingen?
  • Hoe is de leercurve geweest?
    • Ik denk beperkte kennis van XSLT de meeste tijd zal gaan kosten.
  • Wat is je achtergrond of de achtergrond van het team waarme je gewerkt hebt (developer, designer, Classic ASP'er, php'er, .NET'er enz) ?
  • Wat zijn echte aanraders qua resources op het net?
  • Evt. (shared) hosting issues?
    • Nog niets gevonden.
  • En natuurlijk links van Umbraco implementaties waar jezelf bij betrokken bent geweest!
    • Nog niet :(
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
[list]
Voor welke type sites (webapplicaties?) gebruiken jullie het?
Prive voor de website van de voetbalclub: www.whvedw.nl
Profesioneel voor Funda, we gebruiken het daar voor beheer van pure content items
Voor- en nadelen met name op implementatie en functionaliteiten gebied ?
Voor: Snel te implementeren, geen licentiekosten
Tegen: Matige documentatie
Wat zien jullie als "echte" beperkingen?
Beperkte mogelijkheden rechten, wat ik graag wil zien is dat je gebruikers aparte rechten kan geven op documenttypes, andere beperking is het ontbreken van validatie op complexe types
Hoe is de leercurve geweest?
Snel, zoals gezegt is alleen kennis van XSLT nodig.[list][/list]• Wat is je achtergrond of de achtergrond van het team waarme je gewerkt hebt (developer, designer, Classic ASP'er, php'er, .NET'er enz) ?
Classic ASP, Perl, .NET
Wat zijn echte aanraders qua resources op het net?
  • Idd de blogs van Tim zijn zeer kundig
    • Als je een .net 1.2 en 2.0 draait onder dezelfde account kan dit leiden tot het crashen van de applicatie
  • En natuurlijk links van Umbraco implementaties waar jezelf bij betrokken bent geweest!
    • http://www.wvhedw.nl http://www.funda.nl/About/Default.aspx
Ik ben benieuwd!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Niet online
Bedankt voor je reactie en ervaringen, ben benieuwd of er snel meer volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
Dat was een goed idee om Umbraco te installeren. Nou werkt verdorie geen van mijn webapplicaties meer. Oorzaak onbekend... ;(

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Verschillende versies van .Net draaien? Mijn ervaring is dat je .Net 1.1 en .Net 2 webapplicaties het beste in aparte applicaties pools draait.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
sig69 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:28:
Verschillende versies van .Net draaien? Mijn ervaring is dat je .Net 1.1 en .Net 2 webapplicaties het beste in aparte applicaties pools draait.
Bedankt voor de tip, dat ga ik nog zeker even aanpassen in mijn configuratie. Maar dat was niet de veroorzaker van het probleem. Een upgrade van .NET schakelt je Web Service Extensions uit... :? Hij doet het iig weer.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
sig69 schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:28:
Klopt, ik heb dat probleem ook ondervonden, overigens is Umbraco 3.0.5 uit.
Schijnen met name veel firefox fixes in te zitten.

Overigens is de weblog van Tim Geyssens zeer aan te raden, schrijft zeer nuttige en heldere dingen over umbraco: http://www.nibble.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Niet online
Tommel schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:37:
Het is hier alweer een kleine maand stil, tijd voor updates ;-)
Ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie ervaringen met Umbraco.
Heb al redelijk wat gelezen op internet en ben inmiddels ook erg enthousiast.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is:
  • Voor welke type sites (webapplicaties?) gebruiken jullie het?
  • Voor- en nadelen met name op implementatie en functionaliteiten gebied ?
  • Wat zien jullie als "echte" beperkingen?
  • Hoe is de leercurve geweest?
    • Ik denk beperkte kennis van XSLT de meeste tijd zal gaan kosten.
  • Wat is je achtergrond of de achtergrond van het team waarme je gewerkt hebt (developer, designer, Classic ASP'er, php'er, .NET'er enz) ?
  • Wat zijn echte aanraders qua resources op het net?
    • Nog niets gevonden.
    • Nog niet :(
Ik ben benieuwd!
Nog meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Voor de site van een vriend van me: www.robversluys.nl. Is eigenlijk meer begonnen om wat met Umbraco te spelen en is uiteindelijk hierin geresulteerd. Het design is niet echt spannend (ik ben dan ook geen designer) maar daar wordt aan gewerkt. Ook wordt de site nog niet zoveel gebruikt maar ook daar wordt aan gewerkt.
Prive gebruik ik Umbraco ook voor onder andere mijn persoonlijke startpagina en wat ander klein spul
Voor: Gratis, actieve community
Tegen: Matige documentatie inderdaad, maar via het Umbraco forum valt een hoop te vinden
In mijn gebruik nog niet echt iets tegen gekomen
Ik moest m'n kennis van xslt even bijspijkeren maar verder werkt alles vrij intuitief.
Wat is je achtergrond of de achtergrond van het team waarme je gewerkt hebt (developer, designer, Classic ASP'er, php'er, .NET'er enz) ?
PHP, Classic ASP, .Net (vroeger webapplicaties, nu windows)
Het Umbraco forum is erg nuttig
Evt. (shared) hosting issues?
Geen ervaring mee
En natuurlijk links van Umbraco implementaties waar jezelf bij betrokken bent geweest!
http://www.robversluys.nl

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Overigens kan ik de volgende host aanbevelen: http://int.fab-it.dk/umbraco-solutions.aspx
Niet supergoedkoop, maar wel erg persoonlijke service en echte Umbraco kenners.
Kijk niet te veel naar de paketten, als je beetje uitlegt wat je wilt valt er wel een prijsje te maken op basis van Fair Use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265801

Hey iedereen,

Leuk om te zien dat jullie iets hebben aan mijn blog posts.

Voor de geïnteresseerden, volgende maand gaat er een umbraco meeting door in België. Dit is een ideale kans om wat meer bij te leren over dit geweldige cms.

Meer info:
http://www.umbraco.org/bl...raco-meet-up-on-july-19th

Groeten,
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Anoniem: 265801 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:24:
Hey iedereen,

Leuk om te zien dat jullie iets hebben aan mijn blog posts.

Voor de geïnteresseerden, volgende maand gaat er een umbraco meeting door in België. Dit is een ideale kans om wat meer bij te leren over dit geweldige cms.

Meer info:
http://www.umbraco.org/bl...raco-meet-up-on-july-19th

Groeten,
Tim
Hey Tim, Sjors hier, post hier dus onder andere nick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265801

Hey Sjors, tof dat je gaat komen naar de meeting! Ik kijk alvast uit naar je demo!

Tot dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Niet online
sig69 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:00:
Voor de site van een vriend van me: www.robversluys.nl. Is eigenlijk meer begonnen om wat met Umbraco te spelen en is uiteindelijk hierin geresulteerd. Het design is niet echt spannend (ik ben dan ook geen designer) maar daar wordt aan gewerkt. Ook wordt de site nog niet zoveel gebruikt maar ook daar wordt aan gewerkt.
Prive gebruik ik Umbraco ook voor onder andere mijn persoonlijke startpagina en wat ander klein spul
Voor: Gratis, actieve community
Tegen: Matige documentatie inderdaad, maar via het Umbraco forum valt een hoop te vinden
In mijn gebruik nog niet echt iets tegen gekomen
Ik moest m'n kennis van xslt even bijspijkeren maar verder werkt alles vrij intuitief.
Wat is je achtergrond of de achtergrond van het team waarme je gewerkt hebt (developer, designer, Classic ASP'er, php'er, .NET'er enz) ?
PHP, Classic ASP, .Net (vroeger webapplicaties, nu windows)
Het Umbraco forum is erg nuttig
Evt. (shared) hosting issues?
Geen ervaring mee
En natuurlijk links van Umbraco implementaties waar jezelf bij betrokken bent geweest!
http://www.robversluys.nl
Zijn er inmiddels al meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19429

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen. En ook naar de mogelijkheden van templates. Voor pakketten als Joomla e.d. ben ik genoeg templates/themes tegen gekomen, maar voor Umbraco nog niet.
En aangezien ik graphisch niet heel erg sterk ben, lijkt het me wel handig om gebruik te maken van een leuke template en deze naar mijn wensen te tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Niet online
Anoniem: 19429 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:25:
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen. En ook naar de mogelijkheden van templates. Voor pakketten als Joomla e.d. ben ik genoeg templates/themes tegen gekomen, maar voor Umbraco nog niet.
En aangezien ik graphisch niet heel erg sterk ben, lijkt het me wel handig om gebruik te maken van een leuke template en deze naar mijn wensen te tweaken.
Umbraco zit niet echt gebonden aan een template/theme, je zou b.v. hier eens kunnen kijken indien je zelf niet zo sterk bent in grafisch ontwerp ;-) (en geen zin hebt in xhtml'en en css'en)
http://www.oswd.org/ zitten best leuke Open Source templates tussen.
http://andreasviklund.com/templates/

Neem een dergelijke template als uitgangspunt en pas het aan naar je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je Tommel, zal er eens naar kijken.

Vind het HTML'en en CSS juist wel heel leuk, maar dan lukt het me natuurlijk nog niet om zo'n mooi professioneel design te maken.
Zo heb je voor Joomla bijvoorbeeld hier hele mooie staan (ok.. zijn dan wel professionele, maar toch :-) ): http://demo.rockettheme.com/ (replicant vind ik zelf wel heel mooi)

Vraag 1
Zijn er ook nog andere goede hosting bedrijven die Umbraco ondersteunen (ervaringen). Vind 25 E per maand nogal wat geld voor een eenvoudige prive site.

Vraag 2
Wil in eerste instantie een (redelijk) eenvoudige site maken waar ik m'n reizen op bij kan houden.
Maar dan wel gebouwd met de nieuwste technieken en nieuwe snufjes (Ajax, etc).

Voor m'n vorige reis heb ik met php/templatepower http://nieuwzeeland.nuksers.nl in elkaar gezet met admin, etc. Maar dat kost me elke keer teveel tijd (waarom het wiel opnieuw uitvinden). Bovendien vind ik het dus leuk om met wat nieuwe technieken/snufjes te experimenteren

De opzet moet globaal worden:
Overzicht van de Reizen

Indonesie
- periode 1
- periode 2
- periode 3
- etc
Nieuw Zeeland
- periode 1 -> Bijvoorbeeld: Auckland 5 dec tot 8 december
- periode 2
- periode 3
- etc
Volgend Land
- periode 1
- periode 2
- periode 3
- etc

Dan per periode een verhaaltje met een paar foto's in het verhaal en onderaan een mooie fotogalerie met popup waar je doorheen kan bladeren. (zoals bij de rockettheme: Replicant nu de CD's worden getoond)
Daarnaast moet er de mogelijkheid zijn om een reactie te plaatsen bij een periode.
En elk land (eventueel periode) heeft een eigen background en/of header

Is dit goed mogelijk met Umbraco of is Umbraco dan heel erg overkill?

Vond dit http://www.rsvakantiesite.nl/index.html wel een redelijk site, alleen niet overzichtelijk genoeg etc voor mij. Maar het is een leuke opzet. Het lijkt er op dat zij meer een blog gebruiken, maar het nadeel hiervan vind ik dat het overzicht van periodes niet goed aan is te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Beetje offtopic, maar voor dit soort dingen moet je gewoon BlogEngine.NET gebruiken, jij wilt gewoon een blog-achtig iets en niet een heel CMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt,

maar ik heb nog geen enkel blog gevonden die ik een beetje overzichtelijk vind en die de features bevat die ik wil.
Daarom had ik het idee om er zelf 1 te gaan bouwen mbv Umbraco.. Kan ik hier gelijk ervaring mee opdoen voor eventuele sites in de toekomst.
Vind Umbraco er wel veel belovend uitzien.

Is het ook eenvoudig om voor Umbraco nieuwe modules te schrijven.. Heb ooit tijdens m'n stage met DotNetNuke gewerkt en hierbij was dat wel mogelijk. Neem dus aan dat dat voor Umbraco ook geen probleem moet zijn.

Zijn er ook sites met leuke features/plugins voor Umbraco? Bijvoorbeeld myweather of googlemaps achtige plugins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Anoniem: 19429 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:49:
Klopt,

maar ik heb nog geen enkel blog gevonden die ik een beetje overzichtelijk vind en die de features bevat die ik wil.
Daarom had ik het idee om er zelf 1 te gaan bouwen mbv Umbraco.. Kan ik hier gelijk ervaring mee opdoen voor eventuele sites in de toekomst.
Vind Umbraco er wel veel belovend uitzien.

Is het ook eenvoudig om voor Umbraco nieuwe modules te schrijven.. Heb ooit tijdens m'n stage met DotNetNuke gewerkt en hierbij was dat wel mogelijk. Neem dus aan dat dat voor Umbraco ook geen probleem moet zijn.

Zijn er ook sites met leuke features/plugins voor Umbraco? Bijvoorbeeld myweather of googlemaps achtige plugins?
Er zijn aantal leuke plugins voor Umbraco, maar ze staan nogal verspreidt, als je wat googled kom je al heel eind. Groot voordeel van umbraco is dat je gewoon user/server controls kan gebruiken. 1 van grootste voordelen van Umbraco vind ik schaalbaarheid. Je kan redelijk eenvoudig opzetten, maar door de structuur kan je het makkelijk uitbreiden. Umbraco is daarom geschikt voor zowel de ultieme beginner als de ervaren .net programmeur. Enige technische kennis die je nodigt hebt is een beetje verstand van HTML en basis kennis XSLT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Niet online
Een tijd geleden heb ik al eens naar Umbrasco laten kijken, omdat we op zoek waren naar een CMS systeem gebaseerd op .NET. We hebben hier toen niet voor gekozen.

Een tijdje geleden is Kentico gratis geworden voor .NET usergroups en nu is dit CMS systeem (C# .NET2.0 en 3.5) ook helemaal gratis mits er een powered-by logo in de footer van elke pagina zit.
Aangezien het hier eigenlijk om Umbrasco gaat, ga ik er niet verder op in. Toch wilde ik het even noemen, aangezien ik er al een tijdje mee werk (zowel beroeps- als hobbymatig) en er op GOT niets over te vinden is.
Meer info op www.kentico.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eriksk schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:37:
Een tijd geleden heb ik al eens naar Umbrasco laten kijken, omdat we op zoek waren naar een CMS systeem gebaseerd op .NET. We hebben hier toen niet voor gekozen.
En wat waren de argumenten om niet met Umbraco te gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Niet online
Ik weet het niet meer exact (kan het ook iet meer nagaan, werk er niet meer).
Kentico levert goede support, roadmaps zijn duidelijk en er wordt veel documentatie meegeleverd.
De documentatie is duidelijk voor eindgebruikers, maar ook voor de mensen die het installeren, configureren en er op ontwikkelen.

Aan de andere kant, het is niet gratis, maar je krijgt er veel voor terug. Zeker als bedrijf zijnde... (support is gewoon echt goed!)
Ik heb het idee dat er door alle positieve reacties, Umbrasco niet zo uitvoerig getest is, omdat deze eens stuk later werd meegenomen.

Voordat je Kentico gebruikt, moet je natuurlijk wel afvragen of de powered-by logo een belemmering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270846

Dag iedereen,

Ik heb een vraagje, ik zit al even in de knoei met het hosten van mijn umbraco website.
Ik heb reeds shared hosting opgezet bij hostbasket.com, ik zit nu met het grote probleem dat umbraco niet werkt op "Medium" trust level. Hostbasket wil dit ook niet aanpassen.
Ik zou dan genoodzaakt zijn om naar een dedicated server over te stappen maar dit is veel te duur voor een kleine site.
Zijn er al andere mensen die ook met deze problemen te maken hadden en eventueel een andere hosting provider kunnen aanbevelen?

Bedankt voor de reactie.

• raptorix
Op het umbraco forum (forum.umbraco.org) is apart hosting forum, hosting is al beschikbaar vanaf een tientje per maand. Zelf goede ervaring met fab-it.dk .
Overigens komt V4 met mysql support wat hosting nog wat makkelijker zal maken.

• raptorix
Eriksk schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:22:
Ik weet het niet meer exact (kan het ook iet meer nagaan, werk er niet meer).
Kentico levert goede support, roadmaps zijn duidelijk en er wordt veel documentatie meegeleverd.
De documentatie is duidelijk voor eindgebruikers, maar ook voor de mensen die het installeren, configureren en er op ontwikkelen.

Aan de andere kant, het is niet gratis, maar je krijgt er veel voor terug. Zeker als bedrijf zijnde... (support is gewoon echt goed!)
Ik heb het idee dat er door alle positieve reacties, Umbrasco niet zo uitvoerig getest is, omdat deze eens stuk later werd meegenomen.

Voordat je Kentico gebruikt, moet je natuurlijk wel afvragen of de powered-by logo een belemmering is.
Wat ik zelf fijn aan Umbraco vind is dat je Umbraco ook erg makkelijk in een andere .Net omgeving integreert, wij hebben al diverse grote implementaties gedaan waarbij we Umbraco als Content repository gebruiken, o.a voor Funda, VanderMoolen en nog een klant die ik niet kan noemen omdat het project nog in experimentele fase is. Een ander groot voordeel vind ik toch wel dat het helemaal open source is, en de snelheid gewoon nauwelijks beter kan qua frontend.
Pagina: 1 2 Laatste