Eenheden zonder spatie achter getal?

Pagina: 1
Acties:

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In het nieuws: AMD introduceert ATI Radeon HD 4870 X2 kwam ik een aantal keren grootheden tegen die direct zonder spatie achter een getal staan, volgens mij is de regel zo dat je eerst een spatie moet zetten na de grootheid, met een aantal uitzonderingen zoals 25º en 22".

Dus voorbeeld:
De R700, zoals AMD zijn gecombineerde gpu's noemt, heeft een rekenkracht van 2,4Tflops en een die-oppervlak van 520mm2. De belangrijkste rivaal, de Nvidia GTX280, haalt 0,93Tflops met een chipoppervlak van 576mm2.
Zou volgens mij moeten zijn:
De R700, zoals AMD zijn gecombineerde gpu's noemt, heeft een rekenkracht van 2,4 Tflops en een die-oppervlak van 520 mm2. De belangrijkste rivaal, de Nvidia GTX280, haalt 0,93 Tflops met een chipoppervlak van 576 mm2.
Toch?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
Kan er niet gewoon gebruikgemaakt worden van de ² in plaats van een 2 in sup te plaatsen?

The devil is in the details.

• Regeneration
  • Niet online
Ik snap de link niet helemaal. Doel je dat het "aan elkaar schijven" voor de overzichtelijkheid is? In dat geval vind ik met spatie net zo goed lezen (eigenlijk zelfs gevoelsmatig beter).

Hahn schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:24:
Kan er niet gewoon gebruikgemaakt worden van de ² in plaats van een 2 in sup te plaatsen?
Hey niet topickapen! :P
² of 2 tja beide kan als ze het maar niet zo 2 neerzetten (zoals eerst het geval was) dan vind ik het goed. ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik geef het je te doen om een nieuwsbericht te vinden waar dat anders is gedaan, die regel is al van voor mijn tijd. Hij heeft als doel het voorkomen van ongewenste afbrekingen (en nee, we gaan niet overal nonbreaking spaces tussen tikken) en functioneert wmb uitstekend.

@Hahn: dat is een ander verhaal. Op beide varianten volgt steevast gezanik (respectievelijk "rendert niet goed!" en "verneukt de regelafstand!", in beide gevallen gevolgd door "gebruik [de andere variant], die is daarvoor bedoeld!"), dus ik laat dat lekker aan de prefs van de redacteur over.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Regeneration schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:33:
² of 2 tja beide kan als ze het maar niet zo 2 neerzetten (zoals eerst het geval was) dan vind ik het goed. ;)
Was een markupfoutje: de desbetreffende hark redacteur had consequent <super> ipv <sup> getikt.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Regeneration
  • Niet online
Rataplan schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:34:
Ik geef het je te doen om een nieuwsbericht te vinden waar dat anders is gedaan, die regel is al van voor mijn tijd. Hij heeft als doel het voorkomen van ongewenste afbrekingen (en nee, we gaan niet overal nonbreaking spaces tussen tikken) en functioneert wmb uitstekend.
Heb even gekeken en het is inderdaad zo dat het al heel lang zo wordt gedaan, wat mij dus niet echt was opgevallen. En afbrekingen kunnen inderdaad wat vervelend lezen. Heb wel nog een artikel kunnen vinden die wel (per ongeluk?) spaties had gebruikt :P :
nieuws: Radeon HD4850 op de pijnbank gelegd
666 miljoen naar 965 miljoen. Dit alles resulteerde in een vergroting van de die van 192 mm² naar 256 mm²
En dan ook gelijk een voorbeeld van een ongewenste afbreking. :P
Rataplan schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:36:
[...]
Was een markupfoutje: de desbetreffende hark redacteur had consequent <super> ipv <sup> getikt.
Ow ok, zo'n vermoeden had ik al. :)

In ieder geval bedankt voor de snelle uitleg. :)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

En op verzoek een eigenlijk best wel voor de hand liggend titelfixje :+

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 15:33
Hij heeft als doel het voorkomen van ongewenste afbrekingen (en nee, we gaan niet overal nonbreaking spaces tussen tikken) en functioneert wmb uitstekend.
en
"gebruik [...], die is daarvoor bedoeld!"
Dat laatste geldt dus ook voor nobreaking spaces. Is het zoveel extra moeite om die te gebruiken dan? Want bij mijn weten is de spatie wel de officiële schrijfwijze (meen het ooit bij de beta-vakken te hebben geleerd, maar ik kan zo snel geen bron vinden).

PV Output

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ja, dat is veel werk en het is nog 'ns veel foutgevoeliger ook. Bovendien oogt de huidige regel consequenter in aaneenschrijvingen. Case wmb closed :)

Pagina: 1