Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:07
Ik ben van plan om mijn nieuwe (nog te kopen) home server te gaan uitrusten met Citrix XenServer 4.0 Express (de gratis voor privé gebruik versie). Maar ik heb enkele vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Hardware:
Ik ben van plan om consumer PC hardware te kopen, maar wil graag RAID mirroring benutten op 2 (of meer) SATA schijven. Nu stelt zich natuurlijk de vraag, zal XenServer de onboard SATA-RAID van bepaalde chipsets ondersteunen ? Ben nog niet compleet eruit als het Intel of AMD wordt, maar wordt zeker dan ook hun eigen respectievelijke chipset en geen onstabiele Nvidia toestanden.

Zal de onboard RAID mirroring veel performance verlies opleveren ?
Zou ik beter een andere oplossing kiezen ?

convert/import
Heeft Citrix XenServer ook een import/convert functie om een bestaande fysieke Linux (Ubuntu 8.04 server) OS aan de praat te krijgen op een virtuele machine ?

Graag jullie raad.
Dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Voordat je een chipset kiest, verzeker je er even van dat Intel VT of AMD-V aanstaat of aangezet kan worden in het BIOS van het moederbord. Dat bespaart je wellicht een teleurstelling.

Hardware
Ik heb ervaring met een aantal testsystemen op basis van consumer hardware (HP dc5800 --> Intel chipset ben ff kwijt welke precies), en dat gaat vlekkeloos. Check anders ook even de Hardware Compatibility List. In noodgevallen kan je altijd terugvallen op de CentOS repositories (XenServer is gebaseerd op CentOS), maar liever niet natuurlijk, een virtual host systeem wil je niet teveel customizen.

Convert / import
De meegeleverde P2V (physical to virtual) tool ondersteunt alleen RHEL 3 / 4 (en niet eens alle versies daarvan) en SLES 9. In theorie echter zijn alle Linux distro's om te zetten van fysiek naar virtueel (Google is your friend), maar zelf ben ik ondertussen wel zover dat ik liever een systeem opnieuw opbouw omdat dat over het algemeen minder tijd kost en betere performance biedt, maar dat hangt natuurlijk erg van de complexiteit van je systeem af. Mocht je gaan P2V-en let dan op bij welke howto je gebruikt: het disk-image format voor open-source Xen is anders dan voor Citrix XenServer.
Hier de officieuze howto voor installatie van een verse Ubuntu 8.04 guest op Citrix XenServer Express.

Er is een beta versie van de nieuwe p2v tool van XenServer 4.2 (XenConvert) beschikbaar, ik kan zo snel niet vinden of die ook andere dan Suse / RedHat Linux systemen ondersteunt, maar die zou in ieder geval Windows p2v een stuk makkelijker moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Dank je voor de links, zeer behulpzaam.
Maar op de HCL staat er niks vermeld als Xenserver ook de RAID mode ondersteunt van bvb de onboard SATA controller van Intel Chipset. Enig idee ?

• lammert
In de HCL staat dat de Intel ICH7 / 8 / 9 SATA chipsets allen ondersteund worden in XenServer 4.1. Het lijkt mij logisch dat de RAID functionaliteit daar ook onder valt, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Pas trouwens op met de combi ICH9 en RAID... er zijn nog wel eens wat probleempjes mee, zie bijvoorbeeld: ICH9 Raid Degraded, daarna spoorloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Dit is de hardware die ik in gedachten heb.

Asus P5Q € 89,90 € 95,80
Intel Core 2 Quad Q9300 € 180,28 € 189,28
OCZ Platinum OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 € 71,71 € 80,21
Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB € 59,- € 124,98

Ben nog even aan het uitzoeken als de Q9300 wel degelijk Intel VT en XD ondersteund.
En of dat de ASUS P5Q BIOS deze opties ook heeft.

De RAID op het asus bordje is een ICH10R dus hopelijk zijn de problemen zoals in de link die je gaf hier niet van toepassing.

Kan wel nog steeds nergens vinden indien de XenServer ook de RAID modus zal herkennen !

reacties op de hardware zijn zeker welkom !

edit: de Q9300 dat zit wel snor.
Technical Information
# Processor Speed: Q9300 / 2.50GHz
# Processor Interface: Socket 775
# Processor Class: Core 2 Quad
# Processor Core: Yorkfield
# Cache Size: 6MB L2
# Bus Speed: 1333MHz
# Additional Technologies:
Intel® EM64T
Enhanced Intel Speedstep
Execute Disable Bit
Intel® Virtualization

SSE
SSE2
SSE3
Quad-Core
Intel® Thermal Monitor 2
SSE4.1
# Architecture: 45 nm
# Wattage: 95W
# Core Stepping: M1

[ Voor 29% gewijzigd door GoBieN-Be op 15-08-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
Ik zie in de XenServer 4.1 hardware compatibility list niet de ICH10 chipset staan. Ik vermoed dat versie 4.2 wel de ICH10 chipset ondersteunt, omdat AHCI vanaf Linux kernel 2.6.19 standaard ondersteund wordt. Helaas voor jou heeft XenServer 4.1 nog kernel 2.6.18. Als je je registreert bij Citrix kan je deelnemen aan de public beta voor 4.2 (= project orlando).

edit:
Voor de rest: top systeempje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door lammert op 15-08-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
lammert schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:58:
Ik zie in de XenServer 4.1 hardware compatibility list niet de ICH10 chipset staan. Ik vermoed dat versie 4.2 wel de ICH10 chipset ondersteunt, omdat AHCI vanaf Linux kernel 2.6.19 standaard ondersteund wordt. Helaas voor jou heeft XenServer 4.1 nog kernel 2.6.18. Als je je registreert bij Citrix kan je deelnemen aan de public beta voor 4.2 (= project orlando).

edit:
Voor de rest: top systeempje ;)
Dank je voor de informatie.
Zal even zoeken waar ik kan inschrijven voor de beta ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
XenServer "Project Orlando" - Beta NEW! --> Restricted access, please call your customer serivce.

Jammer, iemand een idee wanneer deze normaal gold zou gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf heb ik xen express server sinds twee weken draaien op een :

- amd 4450e
- asus m2a-vm
- netwerk adapter netgear 100 mbit
- 4 gb ram
- 2 x 500 f1 samsungs :P

Met dit moederbord wordt de interne netwerkkaart niet herkent (realtek 4111).
Hierop een netgear kaartje ingezet, werkt nu prima.
sata adapters gaan prima

Verbruik idle ong. 50 watt (zelfde als m'n sempron 3000), stressed ong. 65 watt.
Draai nu 4 machines :) : 2 x debian, 1x w2k3 en 1x xp (gameserver) vlekkeloos.

Met een efficiente voeding kan ik denk ik ong. een watt of 5 zuiniger.
Maar een inverstering in een nieuwe voeding verdien ik dit nooit op korte termijn terug.

Heb ook vmware esxi geprobeert, helaas incompatible hardware.
Amd chipsets worden niet goed ondersteund.
Valt me echt op dat xen minder kieskeurig is.

Zou esxi willen proberen, echter worden maar een bescheiden aantal sata apaters en netwerkkaarten ondersteund. Zou dan een promise sata controller en intel gt gbit moeten aanschaffen om dit aan het werk te krijgen.
Verder lees ik dat de beheertools voor esx1 na 60 dagen verlopen .... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
GoBieN-Be schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:47:
XenServer "Project Orlando" - Beta NEW! --> Restricted access, please call your customer serivce.

Jammer, iemand een idee wanneer deze normaal gold zou gaan ?
Als je je registreert bij MyCitrix kan je hem gewoon downloaden. Na inloggen aan de rechterkant van je scherm bij "Top Downloads".

https://www.citrix.com/English/mycitrix/loginNewUser.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
lammert schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:46:
[...]

Als je je registreert bij MyCitrix kan je hem gewoon downloaden. Na inloggen aan de rechterkant van je scherm bij "Top Downloads".

https://www.citrix.com/English/mycitrix/loginNewUser.asp
Inderdaad heb dit ondertussen ook al gevonden ;)

De hardware gaat vandaag in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Heb momenteel de Orlando draaien op mijn nieuwe servertje.
Onboard NIC werd niet herkend, daarom zit er nu een 3COM PCI NIC in, werkt perfect.

Ik had mijn 2 sata schijven met de intel storage matrix bios tool in RAID1 (mirror) geplaatst.
Helaas herkende de XenServer setup geen storage.

Na het plaatsen van de SATA controller in AHCI mode (dus niet legacy IDE) en het afbreken van mijn RAID herkende de XenServer setup overigens perfect mijn 2 SATA schijven.
Ik zou deze toch nog graag in RAID1 krijgen, we zoeken nog wel wat verder.

Voor de rest werkt het perfect, ik heb al Debian, Ubuntu en Windows 2003 VM's aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
Goed bezig! Over de RAID-controller: als je deze op CentOS aan de praat kan krijgen, dan lukt het ook in XenExpress, dus het is alleen nog een kwestie van zoeken naa de juiste driver (misschien zelfs geleverd door fabrikant?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

frissie schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:59:
Zelf heb ik xen express server sinds twee weken draaien op een :
- amd 4450e
- asus m2a-vm
- netwerk adapter netgear 100 mbit
- 4 gb ram
- 2 x 500 f1 samsungs :P
[knip]
Draai nu 4 machines :) : 2 x debian, 1x w2k3 en 1x xp (gameserver) vlekkeloos.
Ik zit ook aan een VM server te denken om mijn 2 Ubuntu (straks 3, vandaar VM) op te gaan draaien. Xen had mijn voorkeur, maar ik dacht dat je wel wat zwaardere hardware nodig had om zoveel VM's te draaien, quadcores enzo. Wat voor performance krijg je uit die 4450e?

Nu moet ik zeggen dat mijn servertjes niet zo'n druk leggen op de hardware, maar door een softwarebeperking kan ik maar 1 per machine draaien, vandaar 2 servers en straks 3. De machines zijn Celerons op 1Ghz, en een belasting van hooguit 20%, soms een piekje naar 45%. Zou ik dan net zo goed een snelle X2 kunnen pakken of is een X4 the way to go?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Hey,

Ik heb succesvol de XenServer Express 5.0.1 draaien op mijn goedkope hardware, zie meer naar boven.

Ook de onboard (Fake)Raid1 heb ik perfect werkend gekregen !
Momenteel lopen er op mijn hardware 2 VM's met elk 1 vCPU en de ene heeft 512MB ram de ander 1GB ram toegekregen. De ene VM is ubuntu linux server, de andere is Windows 2003 R2 domain controller+file/print server.

Enige probleem die ik nog had, is dat de Ubuntu Linux er niet mee kon leven wanneer ik in totaal even veel of meer vCPU's had toegekend als ik cores beschikbaar had. Ik kreeg toen kernel panics, sinds ik de vCPU teruggebracht heb naar elk 1 loopt alles enorm stabiel !
Pagina: 1