ICH9 Raid Degraded, daarna spoorloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Ik zit met een irritant probleem, hopelijk dat iemand het eerder is tegengekomen.

Ik heb sinds een tijdje een Gigabyte P35-DS4 board, heel erg tevreden over. Echter om de maand (ongeveer) klapt de Raid-setting eruit.

Omdat de Raid een paar keer had gefailed op RAID-0 heb ik een RAID-1 geprobeerd met 2 schijven van Western Digital 80gb. Deze faalde echter vanmorgen ook toen ik m'n pc aanzette. Eerst kreeg ik een Raid error: Degraded

Dus ik dacht, ff doorstarten op 1 van de 2 schijven, en dan weer syncen... het mooie van RAID-1... dacht ik...

Ik kreeg de pc niet doorgestart, hij kwam gewoon niet in Windows Xp. Dus ik de pc resetten. En vervolgens was de RAID-definitie weg en de schijven gaven de melding: offline member...

Hierna was de pc dus helemaal niet meer te booten. Godzijdank draaien er 2 schijven naast die linux herbergen en daar kon ik wel in komen. Vanuit daar kon ik de 2 80gb schijven prima mounten en bekijken. Alle data was er gelukkig nog.

Vervolgens dacht ik, ik ga even een image draaien van 1 van die schijven. Mooi niet... Want noch m'n Acronis True Image bootdisk, als m'n Norton Ghost bootdisk zagen de 2 80gb schijven niet...

Dit heeft volgens mij te maken met dat 'offline member'. Het opnieuw definieren van de RAID-1 zal de schijven 'wissen' zodat ik de data kwijt ben....

ik wil dus een image kunnen draaien, vervolgens RAID instellen en image erop zetten.... heeft iemand een idee?

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:53
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn ICH9R. Raid0 array waar 1 disk ineens gewoon foetsie was; hij wilde hem niet detecten, pc bleef hangen bij detecting devices.

Dit heb ik opgelost door de pc te starten zonder dat de bewuste schijf aangesloten was, vervolgens naar de option rom van de ICH9R gegaan, de schijf aangesloten, en enkele seconden later zag de controller hem wel.

Ik heb geen idee of dit ook bij jou werkt, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Bedankt, ik ga dit proberen zodra m'n systeem er weer uit klapt...

(niet normaal... iedere keer als ik m'n pc aanzet houd ik m'n hart vast voor rode regels...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
je kan je array verwijderen en opnieuw aanmaken zonder data te veranderen op je schijven. heb het hier ook vaak gehad. (niet zo vaak als TS though). hierna zijn ze weer gewoon benaderbaar vanuit windhoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Dat is het 'm dus... als je bij de ICH9 controller een RAID opstelling verwijderd en opnieuw aanmaakt krijg je de melding dat de harde schijven opnieuw worden ingesteld en dat gegevens verloren kunnen gaan.

Kan je bevestigen dat de gegevens dan toch nog bereikbaar zijn? Want ik heb op dat moment het niet gedurfd de waarschuwing te negeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
M-Opensource schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:31:
Bedankt, ik ga dit proberen zodra m'n systeem er weer uit klapt...

(niet normaal... iedere keer als ik m'n pc aanzet houd ik m'n hart vast voor rode regels...)
Je hebt dus 4 schijven? Trekt je voeding dat? Een collega van me had problemen met een RAID-5 volume, dat regelmatig degraded was bij opstarten. Na het vervangen van zijn voeding waren de problemen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Cruise Control schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:20:
[...]

Je hebt dus 4 schijven? Trekt je voeding dat? Een collega van me had problemen met een RAID-5 volume, dat regelmatig degraded was bij opstarten. Na het vervangen van zijn voeding waren de problemen voorbij.
Ik heb 4 schijven ja, ze draaien onder een 700 watt voeding van Cooler Master. Dus denk dat dat wel voldoende moet zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Vanochtend zette ik weer m'n pc aan, en ik mocht wederom een grote zucht slaken... M'n raid-1 configuratie was weer spoorloos... Raid gaf aan: Degraded. Dus met CTRL+I ga ik de raid config in en zie dus dat beide schijven offline zijn en de raid opstelling weg is.

Nu heb ik op dit bord nog een raid chipset van Gigabyte zelf zitten. Dus simpelweg de sata kabels overgeprikt en een reboot gedaan. Raid van Gigabyte herkende de raid vanuit de schijven zelf en bootte netjes. Ik kan nu dus werken maar nu lijkt me wel duidelijk dat dit NIET aan de schijven ligt... ze booten immers op de Gigabyte raid chipset wel! (drivers stonden voorgeinstalleerd met het oog op: it just might work...

Mijn volgende actie ga ik snel starten: het terugbrengen van het moederbord met de klacht: intel ich9 chipset werkt niet naar behoren. Hopelijk krijg ik een nieuw bordje en hoef ik niet 3 maanden te wachten op reparatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik wil ondanks de late reactie toch nog even hierop reageren. Ikzelf ben ook het slachtoffer geweest. Ik denk zelf dat het komt doordat ik de LiveCD van Xubuntu gedraaid heb, direct daarna was mijn hele raid array naar zijn grootje. Ook Member offline meldingen. Ik draaide Raid 10 en deze was alleen degraded, maar dan doe je rebuild en dat kan alleen in de OS, dus toen ik opnieuw opstartte om een OS te installeren was die Raid Volume ook weg. Als me dat nog eens gebeurt smijt ik die pc uit het raam, dat kan ik wel zeggen. Ik heb gelukkig nog een groot deel van de bestanden ergens anders beschikbaar, maar als je maatregelen neemt die tegengaan dat je data verliest als je een schijf verliest en dan gaat je hele RAID controller kaduuk of gek doen, dan heb je er nog helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Yep inderdaad, dat frustreerde mij ook... Bouw je een Raid juist om dataverlies tegen te gaan, gebeurd er dat...

Inmiddels heb ik Ubuntu-64 op een aparte controller draaien en dat geeft geen problemen meer... Somehow schrijft die Ubuntu installatie toch iets naar de schijven toe waardoor ze degraded raken...

Iets viel mij trouwens op bij de laatste keer, het gebeurde nadat ik de ubuntu update utility had gedraaid (deze bevatte geen Grub/Kernel update, had ik gecheckt)...

Maar goed, ik snap je frustratie :-p Mochten andere ICH7/8/9 gebruikers dit lezen... wees gewaarschuwd met Linux en Windows-Raid op deze chipset... Het kan je veel kopzorgen geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja het is zeik, maar ik wil toch eigenlijk de nieuwe ubuntu gaan draaien 8.04. Er is een uitgebreide faq en schijnbaar moet je eerst iets met amraid uitvoeren voordat je naar de schijf kunt schrijven. Dan zou het goed moeten gaan. Ben wel een beetje huiverig nu ik alles weer draaiend heb, maar misschien toch nog maar eens proberen.

Ik denk dat het bij mij gebeurd is toen ik een DISK op de desktop wilde benaderen. Dat ging fout. Misschien heeft hij toen iets gemanipuleerd. Misschien is het ook redelijk simpel te herstellen, maar ik heb geen idee hoe dat moet.

[ Voor 26% gewijzigd door REDFISH op 18-04-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
REDFISH schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:46:
Ik denk dat het bij mij gebeurd is toen ik een DISK op de desktop wilde benaderen.
Dat kan idd erg goed de oorzaak zijn, Je probeert dan een RAID disk op een non-RAID manier te bereiken... werkt niet... En Linux kennende kan het heel goed dat ie dan iets probeert, misschien heeft ie iets geprobeerd te schrijven? Dan raakt je RAID idd van slag...

Verwijderd

Nou laat ik vooropstellen dat je niet persé Linux (Ubuntu 64) hoeft te draaien ..
Ik draai Windows XP 64 bit en vermoedelijk bij het afsluiten wordt er iets naar mijn schijven geschreven waardoor ze meer dan geregeld (tenminste 1 keer per week) degraded raken.
Ik heb een nieuwe voeding gekocht (van 600 Watt Noisetaker 2 van Enermax) naar een HX 750 Corsair 2 dagen na inbouwen boem weer degraded.
Al eerder had ik alle Sata kabels met plakband zo dik gemaakt dat ze moervast zaten in Sata aansluitingen .. Ook geen heil.
Dacht onlangs dat het mijn Outpost Firewall wel eens kon zijn (Host protection) .. maar nee hoor ondanks afzetten 2 dagen later prijs ...
Heb nu restore op alle schijf partities (heb mijn raid 1 opgedeeld in verschillende partities) uitgezet en de volgende stap is om virtueel geheugen uit te zetten..
Werkt dat niet dan flikker ik beide samsung F1 750 gig schijven het raam uit omdat ik dan vermoedt dat die niet kunnen samenwerken met ICHR 9 of andersom (in dat geval flikker ik m'n moederbord het raam uit)
Maar vergis je niet mijn ICHR 7 (Asus P5W) in combinatie met twee Seagate schijven deed het uitstekend dus om nou die northbridge gelijk de schuld te geven.

*edit*

Heb inmiddels hier firmware updates voor de Samsung schijven gedownload en vooralsnog gaat alles perfect.
Geen degraded raid ellende terwijl normaliter elke 2 á 3 dagen inhield dat er een rebuild op stapel stond.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2009 04:44 ]

Pagina: 1