HTPC-audio naar receiver

Pagina: 1
Acties:

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 20:48
Ik heb uiteraard al flink wat gezocht op de fora en via Google, maar nog geen echt antwoord kunnen vinden, vandaar maar even hier gepost.

Ik ben een HTPC aan het bouwen en wil weten wat het beste geluid gaat opleveren op mijn Dynaudio-zelfbouwspeakers. Mijn 5.1 receiver is een wat ouder beestje (Pioneer VSX-D709) en geeft redelijk, maar geen geweldig geluid. Mijn idee is nu, om een goede geluidskaart in mijn HTPC te hangen (bijvoorbeeld de Asus Xonar D2X) en dan het geluid analoog naar mijn Pioneer te laten lopen. Gaat dit een beter geluid opleveren dan wanneer ik alleen een digitale verbinding leg van mijn HTPC (SPDIF) naar mijn Pioneer (coax-in)?

Ik kan volgens mij per definitie geen DD en DTS-signaal oversturen met mijn 6 analoge verbindingen, toch? Maar kan ik er dan bijvoorbeeld twee leggen (voor stereo, goede kwaliteit muziek) en daarnaast ook nog een coaxkabeltje voor DD en DTS? Op die manier laat ik de geluidskaart het stereowerk doen en de receiver het surroundwerk. Kan dit, of maak ik ergens een denkfout?

Bedankt voor jullie antwoorden.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
Beide kunnen zowel analoog als digitaal. DD en DTS analoog werkt door de HTPC dit geluid te decoderen naar 6 kanalen. Persoonlijk zou ik 'm gewoon digitaal aansluiten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Earv
Bedankt voor je antwoord.

Nog één vraag: kan ik twee verbindingen teglijk leggen, eentje analoog voor goede kwaliteit stereo (geluidskaart fungeert dan als voorversterker), en daarnaast ook nog een coaxkabeltje voor DD en DTS (receiver fungeert dan als voor- en eindversterker)? Of gaat dat problemen opleveren?

• ShittyOldMan
Ja, het volume binnen windows zachter zetten klinkt minder goed en werkt sowieso niet prettig, dus de pc moet je niet als voorversterker gebruiken. Als je analoog wilt uitsturen biedt de receiver dan het normale lijn niveau aan (volume op 100% en verder niet aankomen). Dan schrik je je ook niet de pleuris als je naar digitaal overschakelt (wat altijd 100% is).

Het enige voordeel wat je kunt halen is als de d/a converter van je geluidskaart beter is dan die in de receiver. Maar beide gebruiken gewoon de goedkoopste componenten welke op dat moment beschikbaar zijn. Qua jitter of klok problemen maakt het ook niet uit, beide gebruiken uiteindelijk dezelfde klok (afkomstig van je systeem).

Hoe het zit met het schakelen van digitaal naar analoog heb ik geen ervaring mee. Het kan zijn dat je ergens moet aangeven dat je de digitale uitgang gebruikt, en op deze plek steeds moet wisselen naar analoog, zodat ze dus niet beide tegelijk te gebruiken zijn. Maar dat zou ik zo niet weten.

• Earv
OK, duidelijk. Ik begrijp dat ik me een hoop problemen op de hals haal als ik het op deze manier zou willen aanpakken.

Ik denk dat ik dan maar de dure geluidskaart achterwege laat, de geluidsverbinding trek met een coax-kabel en doorspaar voor een betere receiver.

Bedankt voor je input!

• ShittyOldMan
Probeer het in eerste instantie gewoon met de onboard digitale uitgang. Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je altijd nog een andere kaart proberen. Of een goedkope kaart met digitale uitgang (maar dan niet eentje die gaat kraken als je de muis beweegt).
Daarna kun je nog denken over een receiver.

Pagina: 1