Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[XML] content toevoegen op site en uitlezen van archief

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu ben ik al een langere tijd intensief opzoek naar een goede tutorial om met XML content te maken en opteslaan in een database (archief).

Mijn website is hier al wel gebruiksklaar voor, ik gebruik de XHTML transitional standaard.

Ik kan echter door de bomen het bos niet meer zien, en zoek een goede site/boek die mij opweg helpen naar dynamische content die ik na installatie gemakkenljk via RSS kan aanbieden.

IK ben bekend met het maken van xml bestanden, maar het sturen naar een database met behulp van PHP is nog geen gesneden koek voor mij.
Het zal ook de eerste keer zijn dat ik hiermee te maken heb.

Waar begin ik?
en wat is nou de beste methode op dit moment

[ Voor 22% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-08-2008 12:14 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

Meestal komt juist je data uit de database. Die kun je vervolgens aanbieden in in RSS en XHTML. Daar kun je dan weer XSLT voor gebruiken.

Genoeg om uit te zoeken dus :)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 20:19
Programming FAQ - XML, XSLT, SOAP en XML-RPC hier staan er een aantal. Verder is er een [Alg] Centraal boekentopic - part II :)

[ Voor 22% gewijzigd door asfaloth_arwen op 11-08-2008 12:09 ]

Specs

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Waarmee ben je al begonnen? Wat heb je al gevonden?

Je kan toch gewoon een rss feed vanuit je database maken en dan ben je toch klaar :?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Zakkenwasser
  • Niet online
vroeger dacht ik ook een website te kunnen maken met alleen dreamweaver en dat heeft me heel zoete uurtjes gekost om iedere tabel op juiste grote te krijgen.

Nu weet ik dat ik geen tabellen, maar div's moet gebruiken icm extern css.
Inmiddels ben ik ook van javasript afgestapt, en gebruik hier en daar een php scriptje, die ik napluis en intergreer met mijn aankomend project.

Het kost mij tegenwoordig minder tijd om een website van scratch af te schrijven dan voorheen.
en datzelfde wil ik nu ook met de content doen (XML)

Ik wil de juiste en de beste methode bestuderen en opzetten voor een Nederlands weblog.

Ik wil dus niet meer gaan prutsen, en erachter komen dat ik de verkeerde standaarden gebruik
:)

voor de geintereseerde: www.overdatum.nl/test

[ Voor 9% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-08-2008 12:24 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat is de reden dat je je content in XML wilt opslaan? Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is, maar als je veel dynamische content hebt is het vaak handig om dit in een database op te slaan. Je kan via PHP uit je database gegevens je XHTML, RSS of andere output genereren ( Eventueel met verschillende templates )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Zakkenwasser
  • Niet online
rwb schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:33:
Wat is de reden dat je je content in XML wilt opslaan? Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is, maar als je veel dynamische content hebt is het vaak handig om dit in een database op te slaan. Je kan via PHP uit je database gegevens je XHTML, RSS of andere output genereren ( Eventueel met verschillende templates )
Ik wil het in XML doen, ook omdat in de nabije toekomst mijn pagina met RSS / ATOM wil voorzien.

en RSS werkt met XML als ik me niet vergis.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Volgens mij begrijp jij niet helemaal wat xml is. Het is gewoon een manier van dataopslag, net zoals een database of een csv bestand.

Je XML bevat data, deze data kan je in een database opslaan, of in php weergeven. De XML in een database op willen slaan is niet handig...

Op zich zie ik ook geen reden om in php met xml data te gaan werken als je deze toch in een database wilt hebben. Php biedt standaard database ondersteuning, gebruik deze dan ook ipv dat je eerst data uit je dbase moet gaan halen, deze omzetten naar xml en hierna weer door php laten omzetten naar content...

XML is wel handig voor externe datafeeds ( zoals RSS etc ) omdat het een redelijk uniform bestandsformaat is. Maar intern in je site zou ik gewoon direct werken met het native formaat ipv eerst een paar slagen uit te voeren... Of je moet nog wat andere plannen hebben ( bijv desktopapps ) die ook bij deze ongefilterde data moeten kunnen komen, dan loont het weer om 1 transportlaag te maken...

• Gomez12
MrJey schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:51:
[...]

Ik wil het in XML doen, ook omdat in de nabije toekomst mijn pagina met RSS / ATOM wil voorzien.

Dan is het imho veel makkelijker om gewoon intern met mysql te werken, en voor je RSS/ATOM feeds een export in php te maken. Dan heb je de dubbele conversieslag ( mysql -> xml -> php -> html ) alleen maar bij je feeds ipv dat je deze overal hebt...

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:54:
[...]

Dan is het imho veel makkelijker om gewoon intern met mysql te werken, en voor je RSS/ATOM feeds een export in php te maken. Dan heb je de dubbele conversieslag ( mysql -> xml -> php -> html ) alleen maar bij je feeds ipv dat je deze overal hebt...
Ik reageerde alleen op hoe het probleem van MrJey opgelost kan worden ;)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 13:11:
[...]
Ik reageerde alleen op hoe het probleem van MrJey opgelost kan worden ;)
Je maakt het daarmee alleen 100 keer moeilijker en omslachtiger voor een beginnend webontwikkelaar/knutselaar.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

disjfa schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 13:12:
[...]

Je maakt het daarmee alleen 100 keer moeilijker en omslachtiger voor een beginnend webontwikkelaar/knutselaar.
Klopt.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MrJey schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:51:
[...]

Dat RSS/ATOM met XML werken is niet echt een goede reden om je Content in XML te willen opslaan. Je zal altijd een conversie slag moeten maken.

Het is verstandig om je data op zo'n manier op te slaan dat je er makkelijk en snel bij kan komen met je PHP scripts. Je kan dan verschillende PHP scripts maken die het converteert naar verschillend output formaten.

Dan ben je ook flexibeler als je straks bijvoorbeeld een opvolger van RSS / Atom wilt gaan ondersteunen. Je kan dan gewoon een extra script maken die naar dat formaat converteerd. En dat allemaal uit een data source.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Gomez12
LOL, MrJey geeft aan dat hij geen ervaren php programmeur is in zijn eigen TopicStart, en jij geeft hier gewoon toe dat jij hem advies zit te geven dat het voor hem 100x zo moeilijk maakt.

Schitterend...Maar wel eerlijk...

• Gomez12
rwb schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 13:23:
[...]
Het is verstandig om je data op zo'n manier op te slaan dat je er makkelijk en snel bij kan komen met je PHP scripts. Je kan dan verschillende PHP scripts maken die het converteert naar verschillend output formaten.

Dan ben je ook flexibeler als je straks bijvoorbeeld een opvolger van RSS / Atom wilt gaan ondersteunen. Je kan dan gewoon een extra script maken die naar dat formaat converteerd. En dat allemaal uit een data source.
Nitpicking, maar je hebt het over 2 data sources... PHP is blijkbaar je data-source voor je externe feeds. Mysql is blijkbaar je datasource voor je php.
Verschil merk je wel als je opeens een VB programmaatje er ook nog eens aan vast wilt hangen en je gaat voor het VB programmaatje een database wijziging doen...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 13:28:
[...]

Nitpicking, maar je hebt het over 2 data sources... PHP is blijkbaar je data-source voor je externe feeds. Mysql is blijkbaar je datasource voor je php.
Verschil merk je wel als je opeens een VB programmaatje er ook nog eens aan vast wilt hangen en je gaat voor het VB programmaatje een database wijziging doen...
Nee ik heb het over 1 datasource. Als je later een VB programmatje maakt die ook wijzigingen moet maken kun je er voor kiezen om iets als een webservice tussen te zetten, maar er is nog maar 1 datasource, dat er een extra laag tussen zit veranderd dat niet. ( Vanuit de VB app gezien is de Webservice dan natuurlijk de datasource. Maar je zou natuurlijk ook vanuit de VB app direct in de Database wijzigingen kunnen doen.

[edit]
Anders noemen we het 1 Data-Storage, data-source is nogal een groot begrip ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 11-08-2008 13:38 ]

• Zakkenwasser
  • Niet online
en voorals nog zie ik door de bomen het bos niet, waar vind ik een goed stappenplan om mee te beginnen? ;)

• Gomez12
Er vanuit gaande dat je geen extra apps aan je gegevens wilt hangen.
1 : Maak een php-site die gewoon direct aan mysql hangt
2 : Maak een php-script wat de conversie slag van pure data naar xml doet voor je feeds.

Er vanuit gaande dat je later wel externe apps / partijen aan je gegeven wilt hangen.
1 : Verzin een universele tussenoplossing tussen je database en php ( XML kan bijvoorbeeld )
2 : Maak iets wat vanuit je database alles aanlevert aan deze tussenoplossing en omgekeerd...
3 : Maak je site in php en deze tussenoplossing, accepteer het snelheidsverlies wat je hierbij hebt omdat er gewoon 1 stap tussen zit.
4 : Maak een php-script wat de conversie slag van je tussenoplossing naar xml doet voor je feeds.

Situatie 2 is meer toekomstgericht maar langzamer en een hoop meer werk. Situatie 1 lijkt me meer van toepassing...

Sowieso is je xml voor je feeds totaal anders als je xml voor je content. Dat is niet hetzelfde bestand ( mag ik hopen tenminste ). Dus de laatste stap moet je ten allen tijde maken...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou zowiezo met de situatie die Gomez12 in situatie 1 beschrijft beginnen als je nog nooit wat met databases gedaan hebt. Het is later altijd nog mogenlijk om het op te schonen en de data laag wat beter in elkaar te stoppen.

(Hierbij ga ik er wel van uit dat het een hobby project is. Bij een commercieel product zou ik toch de hulp inroepen van iemand die er wat meer ervaring mee heeft ).

Let bij je database communicatie vooral ook op SQL Injection ( Zorg dus dat je input vanuit de browser niet vertrouwd maar altijd controleert )

• Zakkenwasser
  • Niet online
rwb schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:57:
Ik zou zowiezo met de situatie die Gomez12 in situatie 1 beschrijft beginnen als je nog nooit wat met databases gedaan hebt. Het is later altijd nog mogenlijk om het op te schonen en de data laag wat beter in elkaar te stoppen.

(Hierbij ga ik er wel van uit dat het een hobby project is. Bij een commercieel product zou ik toch de hulp inroepen van iemand die er wat meer ervaring mee heeft ).

Let bij je database communicatie vooral ook op SQL Injection ( Zorg dus dat je input vanuit de browser niet vertrouwd maar altijd controleert )
Het moet een commercieel product gaan worden.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Koop asjeblieft gewoon een boek over dataopslag in het algemeen en XML. Hoe RSS-feeds werken en opgebouwd worden uit een database staat écht in onderhand ieder boek en iedere tutorial over het onderwerp wel uitgelegd, inclusief dat stappenplan waar je hier herhaaldelijk om vraagt. Claimen dat je door de bomen het bos niet ziet is daarvoor geen excuus; [google=rss mysql php tutorial] geeft als zoveel zinnige info dat het niet anders kan dan dat je veel te weinig zelf uitgezocht hebt.

Mocht je een concreet probleem tegenkomen dan ben je hier uiteraard welkom, maar het opdoen van basiskennis mag je in je eentje doen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.