• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
hoewel ik erg dom moet lijken dat ik nu een topic open, krijg ik mijn hoofd er toch niet omheen

voor mijn vader een nieuwe computer gebouwd. Mijn eigen computer ook zelf gebouwd en alles was prima, heb het ook vaker gedaan en ook zonder problemen dus het mag duidelijk zijn dat ik wel weet wat ik doe, hoewel ik hierbij niet verder kom.

Het probleem is als volgt: Na het in elkaar zetten van de computer geeft deze geen reactie. Alles is aangesloten maar er gebeurt gewoonweg niks, er springt geen fan aan en er is dus ook niet uit te zoeken of er een onderdeel doa is. Het mobo zelf heeft geen led's om aan te geven dat er stroom loopt, maar we hebben het getest door een andere voeding (die werkt) aan te sluiten op de ATX aansluiting en het andere 4polige stekkertje (de rest van de componenten nog wel op de eerste voeding, was slechts om te testen of er iig iets zou gebeuren)
Nadeel van beide voedingen is dat ze geen grote 220 switch hebben, dus je kan niet achterop de voeding zien dat hij stroomgeeft, maar de 2e voeding heeft het op een andere computer wel gedaan.
Het idee wat ik heb is dat er iets mis is met het ''aangaan'' van de voeding gezien er niks aanslaat, er geen fan gaat draaien (niet eeens een kwartslag) maar we hebben de aanknop al op alle manieren aangesloten (hoewel dat ook niet uit mag maken, gezien het een wisselspanning switch is)
ik vind het ook zo wat om alles doa te sturen, maar iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen?

(alles komt van alternate af, weet niet hoe behulpzaam zij zijn in dit soort dingen, maar winkel heeft een goede naam dus dat mag ook het probleem niet zijn. Vind het zelf nogal wat om ermee naar de mycom te lopen met de melding dat hij het niet doet, en betwijfel of ze je daar zo kunnen helpen. Daarbij heb ik alles gewoon goed aangesloten, meerdere keren alles langsgelopen, maar er gebeurt 0 bij het indrukken van de powerknop)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als je weet wat je doet dan weet je ook dat het van belang is dat je altijd de volledige specs van de computer vermeld, én eerst de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even doorneemt.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Heb je wat specs van je systeem?

Hier is een stukje FAQ over voedingen:
OH FAQ
Kan je de voeding aan krijgen op de manier zoals er in de FAQ is beschreven?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Kun je de onderdelen niet in een andere pc testen? Ik zou beginnen met je mobo. En doe hem eens aan met een schaar of schroevendraaier. Misschien is de schakelaar stuk. (is de mijne op het moment ook).

[ Voor 43% gewijzigd door jdm8 op 09-08-2008 17:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Vervang onderdeel voor onderdeel en je komt er vanzelf achter waar het fout gaat.

Verwijderd

Bij 1 keer opgehouden of heb je het een aantal keer achter elkaar geprobeerd ?

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:04
als je een zwarte en de groene draad van je voeding doorverbind, gaat je voeding dan wel aan?

[ Voor 15% gewijzigd door jenk op 09-08-2008 17:09 ]

• darkpluisje
naja als er een onderdeel kapot is zou je zeggen dat hij in ieder geval verbinding moet maken of dat de fans aanslaan (al is het op de voeding)

we gaan nu de 2 pinnetjes even proberen te verbinden, zal dalijk met de specs komen. Het is allemaal gewoon A-merk spul, voeding en kast zijn van Aopen, wat volgens mij gewoon een goed merk is ..

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bij Alternate kun je alleen terug met spullen waarvan jij denkt dat ze kapot zijn, NIET met je door jezelf gebouwde systeem! Voor ieder onderdeel dat jij laat testen niet defect is, wordt €13,50 gerekend.

• darkpluisje
het doormeten gaf aan dat er inderdaad gewoon stroom liep.

We zijn nu al zover dat hij bij het aandrukken van de powerknop heel even loopt. Dat wil zeggen, beide fannetjes ''klikken'' 1 standje door en dat was het. Alles is al losgehaald, en getest met losse ramgeheugen. Of de videokaart het doet kan ik niet zo 1 2 3 testen gezien er in mijn kast een Nvidea zit en dat een Ati is (driverconlficten).
In de faq staat dat het kortsluiting kan zijn, maar hebben heel goed gekeken en nergens raakt hij de randen van de kast en hij staat netjes op zijn afstandsbusjes.
wat is vervolgens het makkelijkst om te testen?

@exorcist: nee ik weet dat je niet je hele systeem toe kan sturen. Maar wil zeker weten dat het (bijvoorbeeld) aan het mobo ligt voor ik hem opstuur, en dus de beste manier om dat te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door darkpluisje op 09-08-2008 17:31 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

darkpluisje schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 17:30:
wat is vervolgens het makkelijkst om te testen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Bovenaan beginnen. Dat je een Ati kaart niet door een Nvidia kan vervangen is onzin, het zal heus wel booten hoor en desnoods start je een livelinux ding op.

• darkpluisje
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 17:31:
[...]

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Bovenaan beginnen. Dat je een Ati kaart niet door een Nvidia kan vervangen is onzin, het zal heus wel booten hoor en desnoods start je een livelinux ding op.
die troubleshooter ben ik dus al druk aan het doornemen. Maar alles wat bij conflicten staat heb ik al getest, of is niet van toepassing. Ik heb hem al geprobeerd op te starten met alleen cpu, geheugen, en videokaart maar ook dan draaien ze maar een klein stukje en gaan ze uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval weet je dus dat een van die onderdelen een probleem geeft. Dus die stuk voor stuk vervangen is de enige mogelijkheid om erachter te komen.

Verwijderd

is het geen kortsluiting ergens met je mobo, in de kast, heb je al geprobeerd om het spul buiten de kast te laten draaien ?

• darkpluisje
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 17:49:
In dat geval weet je dus dat een van die onderdelen een probleem geeft. Dus die stuk voor stuk vervangen is de enige mogelijkheid om erachter te komen.
geheugen los getest. Verder alles afgehaald. Videokaart loshalen haalt ook niks uit. Met het meten van een multimeter komen we erachter dat hij eventjes een stroompiekje geeft waarna hij wegvalt, en wegblijft.

Heeft het nog zin om los met een processor te testen (eigenlijk geen zin in, moet ik in mijn computer alles loshalen en daar ook om de processor te verwisselen, en heb ook niet zomaar koelpasta bij de hand om alles netjes te kunnen monteren) of kan je nu al met zekerheid zeggen dat het aan het moederbord ligt en het niet uitmaakt welke processor erin zit ?

moederbord nu ook zo getest dat hij echt op geen manier contact maakt. Het kan daar dus niet aan liggen want het effect is hetzelfde. Moederbord DOA sturen, of zou het echt uitmaken als je met een andere CPU test? Bij het erin doen van deze CPU was er geen probleem, liet hem netjes in zijn socket zakken en vervolgens kon ik hem zonder problemen aandrukken. En ook de ventilator zit goed aangedrukt.

[ Voor 19% gewijzigd door darkpluisje op 09-08-2008 18:02 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Begin eens met alles uit de kast te testen want dit ruikt naar kortsluiting. Test die ATI kaart eens in jouw eigen pc(voor het biosscherm te zien heb je geen drivers nodig)

http://specs.tweak.to/16567

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

darkpluisje schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 17:52:
[...]

geheugen los getest. Verder alles afgehaald. Videokaart loshalen haalt ook niks uit. Met het meten van een multimeter komen we erachter dat hij eventjes een stroompiekje geeft waarna hij wegvalt, en wegblijft.

Heeft het nog zin om los met een processor te testen (eigenlijk geen zin in, moet ik in mijn computer alles loshalen en daar ook om de processor te verwisselen, en heb ook niet zomaar koelpasta bij de hand om alles netjes te kunnen monteren) of kan je nu al met zekerheid zeggen dat het aan het moederbord ligt en het niet uitmaakt welke processor erin zit ?

moederbord nu ook zo getest dat hij echt op geen manier contact maakt. Het kan daar dus niet aan liggen want het effect is hetzelfde. Moederbord DOA sturen, of zou het echt uitmaken als je met een andere CPU test? Bij het erin doen van deze CPU was er geen probleem, liet hem netjes in zijn socket zakken en vervolgens kon ik hem zonder problemen aandrukken. En ook de ventilator zit goed aangedrukt.
Alles kan kapot. Dus ook je cpu. TEST HET en je weet het.

• darkpluisje
skelleniels schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 22:41:
Begin eens met alles uit de kast te testen want dit ruikt naar kortsluiting. Test die ATI kaart eens in jouw eigen pc(voor het biosscherm te zien heb je geen drivers nodig)
hebben alles al buiten de kast getest (het mobo stond helemaal vrij en alleen op de afstandsbusjes) En hij geeft het probleem ongeacht of we testen met of zonder videokaart

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 19:14
Geheugen zit er goed in? Al getest met 1 reepje geheugen? Misschien is 1 van de 2 kapot. Zelf ook gehad dat bij een nieuw systeem 1 van de 2 geheugen reepjes defect was, zodra die in het systeem zat weigerde deze te starten. Zodra de defecte er uit was, draaide het systeem als een zonnetje.

Specs!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:47
Hoeveel watt kan je voeding aan?
Pagina: 1