Ok, verkoopovereenkomst dus.
[...]
we hebben het hier natuurlijk wel over producten die gewoon functioneren. jij sleept er steeds dingen bij die er niet toe doen.
Als alles gewoon functioneerde zoals de consument dat wenste dan was er geen noodzaak voor wat voor wet dan ook in dit gebied. Een reden voor deze wet is juist dat niet alles gaat zoals het hoort, onopzettelijk of niet even buiten beschouwing gelaten.
Als ik en de "fysieke" winkeliers er vanuit zouden gaan dat alles gewoon zou functioneren als de consument wil dan was inderdaad deze wet nooit nodig geweest, want het was een wet om niets geweest, iedereen blij met zijn spullen, geen retouren binnen 7 dagen dus ook geen onkosten webshop.
De praktijk leert alleen dat niet alles gewoon functioneert zoals de consument dit verwacht. De consument is hier "boos" over en wil verhaal halen / zijn geld terug. Dan krijg je al een voordeels positie voor de webwinkel boven een echte winkel.
Jij noemt dit er niet toe doen, ik noem het gewoon de werkelijkheid...
[...]
nee. normale winkels hebben hier niets mee te maken. dat hebben ze pas als ze zich ook aan die wet moeten houden.
jij sleept er steeds dingen bij die er niets mee te maken hebben en dat wordt vervelend.
Normale winkels hebben juist om die wet gevraagd omdat ze anders met oneerlijke concurrentie te maken zouden krijgen.
Feit, een normale winkel heeft meer onkosten dan een webwinkel.
Theorie, een webwinkel die zich aan deze wetgeving houdt komt in de buurt van de kosten van een normale winkel ( in de praktijk bij lange na niet )
verder zou ik het erg prettig vinden als je überhaupt een bron hebt van die bewering. aan speculatie hebben ze zo weinig.
Als je het niet erg vind wordt dit morgenavond. Vind het nu iets te laat worden om iets op te zoeken...
[...]
als een product niet aan de specs voldoet, voldoetie daar niet aan. dat heeft niets te maken met producten die wel functioneren.
Wat zijn dan precies de specs? Als ik 1x 8GB op een usb-stick kan copieren en er weer vanaf kan halen is het dan een goede usb-stick?
Want imho zijn die zogenaamde specs helemaal niet zo duidelijk als jij nu wel eventjes denkt te kunnen stellen, en daar proberen imho in de toekomst de webshops hun marge uit te halen.
Als een hdd er na 2 dagen mee uitschijt voldoet het dan niet aan de specs? Lijkt mij wel, maar na 3 maanden? Of na 7 maanden als de bewijslast opeens verschoven is van de verkoper naar de koper?
Definieer specs eens en definieer functionerende producten eens eenduidig. Probeer het maar eens,is waarschijnlijk lastiger dan je denkt. Zelfs de wetgeving houdt het op vage levensduren...
[...]
ah ja? waar begin ik daar dan over?
hij begint erover, en ik leg het uit.
Jij begint over tijden, maar lama. Ik maak nog even deze reactie af en dan ga ik slapen...
[...]
even terug naar de essentie: het gaat om het functioneren van de wet koop-op-afstand.
Ah, die wet waar de TS gebruik van wil maken en zelfs geld ervoor over heeft om een probeertoestel te krijgen... Dan lijkt me dat het voor de TS wel goed werkt...
[...]
hoeft helemaal niet. laten we bij de allerergste gevallen beginnen.
Nou qua wetten ben ik er redelijk van overtuigd dat deze nog redelijk effectief is. Heb geen feiten om het te staven, maar ik heb zo het vermoeden dat er nog iets meer wetten zijn die dichter bij de 0 zitten. Een wet afschaffen is in de praktijk toch veel moeilijker dan hem gewoon niet meer uitvoeren...
Kom ik misschien morgen nog op terug qua voorbeelden als ik ergens een oud veldwachters boekje kan opduikelen en die dingen kan nazoeken in de hedendaagse wet...
[...]
de politie gaat hier niet over, dit is civiel recht. dit is nou de zoveelste keer dat je er weer zaken bij haalt die er volstrekt niet toe doen. dat wordt vermoeiend vriend.
Weet ik, maar ik ga zo ook lekker slapen
Maar even serieus. Jij komt met het afschaffen van wetten die een effectiviteit naderen van 0%. Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe jij die effectiviteit kan meten. Op zich ben ik het met je eens dat je wetten met een effectiviteit van ongeveer 0% beter kan afschaffen. Maar ik pretendeer niet te weten wat de effectiviteit ( direct en/of indirect ) van een wet is, afaik heeft zelfs geen officieel instituut hier onderzoek naar gedaan.
Maar jij schudt dit blijkbaar zo even uit je mouw. Dan ben ik gewoon benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt...