Toon posts:

Lage Core Temps?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Het is me tegenwoordig opgevallen hoe laag de coretemps van mijn AMD'tje wel niet zijn. Dit is opvallend want als ik 't met soortgenoten vergelijk is het alsof hij nauwelijks warm wordt. In de BIOS komen de temperaturen wel overéén: Zo'n 24 tot 27 graden. Echter zijn de coretemps al omstebeurt zo'n 10 en 19 graden.

De huidige Vcore is 1.3v dus op Normal ingesteld in de BIOS en ik heb 'r een Arctic Freezer 64 opgezet. Kan dit kloppen? Ik wil wel vermelden dat ik tegenwoordig last heb van lichte instabiliteit zoals het uitvallen en freezen van de PC. Nu ben ik nog steeds de lijst aan 't afgaan dus ik zou graag willen weten of deze temps kloppen.

Mijn specs luiden als volgt:

Moederbord
CPU Type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2100 MHz (10.5 x 200) 4000+
Moederbordnaam Gigabyte GA-M52L-S3 (4 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce 6100-4xx, AMD Hammer
Systeemgeheugen 2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM2: Kingston KTC1G-UDIMM 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM4: Kingston KTC1G-UDIMM 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
BIOS Type Award Modular (03/20/08)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce 8600 GT (256 MB)
3D Acceleratie nVIDIA GeForce 8600 GT
Monitor Chi Mei A201P1 [20" LCD] (0)

Multimedia
Geluidskaart Realtek ALC883 @ nVIDIA MCP61 - High Definition Audio Controller

Opslag
IDE controller NVIDIA nForce Serial ATA Controller
IDE controller Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Harde schijf Hitachi HDT725032VLA SCSI Disk Device (298 GB)
Harde schijf MAXTOR STM380215A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Optische Station Cd-rom-station
SMART Status harde schijf OK

Invoerapparaten
Toetsenbord HID-toetsenbordapparaat
Muis HID-compliant muis
Muis HID-compliant muis
Netwerkkaart NVIDIA nForce 10/100 Mbps Ethernet (192.168.2.3)

Daarnaast heb ik een ZM-MFC1 Fancontroller met vier fans draaidende en een Recom PowerEngine 550W PSU.

Edit: Dit topic hoort in 't PMG! Niet goed opgelet bij 't posten! Duizend maal excuses! ;(

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Is je core lager dan de cpu temp? Want de core is altijd heter dan de rest va nde cpu. Als dat zo is kan de sensor stuk zijn/niet goed werken of hij wordt niet correct uitgelezen door de BIOS.

Leuke PSU heb je trouwens, is 5500W neit een beetje overkill? ;)

Verwijderd

Topicstarter
De core is inderdaad lager dan de CPU Temp. Dit was echter al het geval op 't allereerste moederbord (ASUS M2V-MX SE) en dus ja.. Ik weet niet. Het kan zijn dat de sensoren niet goed worden uitgelezen natuurlijk.

En ik bedoelde dus 550W. Typomonsters en zo.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

lijken me idd zeer lage core-temps zeker voor AMD, misschien moet je eens manueel meten als je een thermometer hebt.

en als je de coretemps echt voor geen meter kunt vertrouwen, een fancontroller kopen en een temperatuursonde tussen je core en de koelblok steken, dan zal hij wel op temperatuur blijven ;)

edit: PMG :? je hebt het over koeling toch dus het hoort hier ook wel thuis he ;)

edit2: voel eens met de vinger aan je koelblok, kheb hier ergens op het forum gelezen als je hem er langer dan 30 seconden kunt ophouden zonder echt pijn te voelen dan is hij onder 50 °C

[ Voor 31% gewijzigd door pm1 op 09-08-2008 11:45 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:41:
De core is inderdaad lager dan de CPU Temp. Dit was echter al het geval op 't allereerste moederbord (ASUS M2V-MX SE) en dus ja.. Ik weet niet. Het kan zijn dat de sensoren niet goed worden uitgelezen natuurlijk.

En ik bedoelde dus 550W. Typomonsters en zo.
Of dat elk moederbord het wel goed uitleest maar de sensoren gewoon F.U.B.A.R. zijn :)

Weet je nog iets of de temperaturen anders waren voor je instabiliteitsproblemen?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:28:
[...]
Echter zijn de coretemps al omstebeurt zo'n 10 en 19 graden.

[...]
Nu ben ik nog steeds de lijst aan 't afgaan dus ik zou graag willen weten of deze temps kloppen.
Zolang je geen airco hebt zal de core temperatuur nooit lager zijn dan de omgevingstemperatuur.
De temperaturen kloppen dus niet.

Hoe vaak en wanneer valt de pc uit of staat hij vast? Is er een patroon in te herkennen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Zover dat ik weet waren de temperaturen nooit anders geweest dan dat. Het gezeik is een paar maanden begonnen na het aansluiten van een SATA schijf en een fancontroller. Echter, daarom heb ik ook een nieuwe voeding aangeschaft zo'n paar weken terug. Hij freezet best regelmatig (een paar minuten geleden deed ie 't weer) en bij 't booten (voor de POST) rebootte hij even. Maar ik kan m'n vinger er uren op houden zonder maar een beetje warmte te voelen.

Ik heb nu voor de gein m'n CPU onderclockt naar 2000mhz om te kijken of 't nu nog steeds blijft voorkomen. Kan ook zijn dat de CPU alsnog mankementen vertoont desondanks Alternate hem heeft getest en me heeft verteld dat 'r geen defecten waren opgemerkt.

Edit: Soms één keer in een paar dagen. Vandaag en gisteren is 't ook gebeurd. Er is absoluut geen patroon te bekennen. Hoewel het ook vaak gebeurde een paar uur na 't spelen van een game. Maar ik betwijfel of 't nu werkelijk te maken heeft met de temperatuur want er komt nauwelijks warme lucht uti de kast.

Trouwens @ Onbekend: Hoe is jouw probleem uiteindelijk verholpen met die MCP en zo?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 11:54 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

AMD tempreading op de Brisbane cores klopt idd van geen kant. Ikzelf had een 4800+ Brisbane en die had constant temperaturen van 18-21 graden idle in een kamer van 23 graden. Ik las in HWMonitor dan TMP01 uit als zijnde mijn CPU temperatuur.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:52:
Maar ik betwijfel of 't nu werkelijk te maken heeft met de temperatuur want er komt nauwelijks warme lucht uit de kast.
Dit kan misschien komen door te langzaam draaiende outtake fans.

[ Voor 38% gewijzigd door Wiethoofd op 09-08-2008 13:40 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Dan is mijn CPU op 't moment 29 graden als ik speedfan moet geloven. Wat op zich een normale temperatuur is. Hoe dan ook, ik vind 't nog steeds bijzonder wazig dat ik nog steeds lastheb van locksup. Ik vermoed nog steeds mijn CPU die nu op 2GHZ draait inplaats van 2.1ghz.

Is het normaal dat de FSB bijvoorbeeld op 200.9 draait? Dus de uiteindelijke snelheid is nu 2009ghz. Wat nogal raar is want op m'n ASUS bordje was 't netjes 200mhz. Als 't echt nog steeds die klote processor is dan laat ik hem nog even underclockt draaien en vervang ik hem over een paar weken. Ik zag nog een 4400+ voor 24 eurootjes bij Azerty. Zonder cooler that is.

Ik vind bijzonder jammer. Ik heb letterlijk alles al als nieuw vervangen maar niet de CPU. Voeding, moederbord, geheugen, videokaart: Zowat alles dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 13:46 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou kunnen kijken of je geheugen op de QVL (Qualified Vendors List) van je moederbord staat.

Ook memtest86+ een paar keer laten passen op zoek naar errors bevestigd of sluit uit of je geheugen eventueel defect is.

Verder kunnen lock-ups ook komen door een harde schijf met bad sectors, dus scan je harde schijf ook eens met HD Tune op errors.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:52:
Trouwens @ Onbekend: Hoe is jouw probleem uiteindelijk verholpen met die MCP en zo?
Ik heb geen vastlopers meer.
Ik heb wel een ventilator dwars in mijn systeemkast gemonteerd die over een paar koelplaatjes op het moederbord blaast. De nVidia Chipset op het moederbord werd vrij warm want ik kon m'n vinger er niet op leggen. (Daarvan is geen temperatuurindicatie aanwezig.)

Verder heb ik de laatste drivers van ATI gedownload en WinXP opgewaardeerd naar SP3.
Sindsdien is er geen vastloper meer voorgekomen. :)

(Voor de rest: Het gaat over dit topic: Computer staat af en toe vast.)

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 09-08-2008 14:43 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
SP3 maar even geinstalleerd om te kijken of dat effect heeft. Ik hoop tenminste van wel. En HDTune heeft op beide schijven geen enkele bad sector aangegeven dus dat is ook uitgesloten. Nogal logisch want de schijven zijn pas zo'n 3/4 maanden oud. Net zoals 't geheugen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:00:
Nogal logisch want de schijven zijn pas zo'n 3/4 maanden oud. Net zoals 't geheugen.
Hoeft niet, ik kwam bij ons op het werk bij de nieuwe computer er na 3 weken achter bij het backuppen dat er een bad sector in de harde schijf zat, die is dus RMA gegaan.

Backup gaf aan dat er een cyclische redunantiefout was en af en toe haakte hij bij het booten en bestanden overzetten tussen de hdd's

Verwijderd

En niemand die rept over de eigenschap van de processor? Wellicht heb je CnQ aanstaan, automatisch terugklokken bij lage belasting > Minder verbruik en warmte, en natuurlijk de ingebakken Hlt-state, die de processor soort van uitschakeld bij geen belasting (merk je performance-gewijs geen drol van maar wel in temperatuur).

Temps vanaf 25 graden en hoger zijn gewoonweg betrouwbaar. Doe maar eens stressen, zakt je mooie idle-temp even goed in naar een warmere waarde.

Verwijderd

Topicstarter
CnQ staat zo goed als ik weet uit. Nochtans in de BIOS staat ie gewoon compleet uit. Tenzij 't moederbord me een loer draait maar goed... Hoe zit 't met die Hlt-state? Kan die ook uitgesteld worden of zo?

Verwijderd

Waarom wil je die uitzetten? Hlt-state komt standaard met de A64 CPU. Met een tweaker kan je het nog wel uitzetten, maar in feite verbruik je daarmee iets meer power & warmte-uitstoot.

Verwijderd

Topicstarter
Right. Dan valt ie buiten de boot. Hoe dan ook, ik ga maar zien hoe hij nu draait. Anders koop ik een nieuwe CPU want ik heb verder geen opties meer.

Verwijderd

Topicstarter
*subtiel schopje* Heeft iemand verder nog laatste suggesties voor me? Hij draait voor nu goed maar god weet hoe lang dat gaat duren...

Verwijderd

Waar maak je je druk om dan :? Hij loopt niet warm genoeg zeg je? Zet je fan eens uit. Je haalt dan de juiste temps ben ik van mening. Als je heatsink verder koel aanvoelt en je systeem stabiel draait wat is het probleem dan? Je bent nogal onduidelijk in wat je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Een stabiel systeem. Hij draait nu stabiel maar ik denk dat 't gezeik weer begint als ik mijn CPU terug op 2.1ghz zet. En dat is de oorspronkelijke kloksnelheid.

Maar nu wil ik nog één dingetje weten van jullie:

Klok generator
CPU FSB 200.9 Mhz
HyperTransport 1004.6 Mhz
PCI Express 100.9 Mhz
MAC PHY 125.0 Mhz
SATA PHY 100.0 Mhz
USB2 controller 48.0 Mhz
PIT / ACPI Timer 14.3 Mhz

Zijn de eerste drie waarden wel wat je normaal hoort te noemen? Ik kan me herinneren dat de FSB een hele tijd geleden toen ik m'n PC aanschafte een rond getal was.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 20:36 ]

Verwijderd

Snelheden zijn normaal. Omdat een clockgen -1% meestal kan afwijken krijg je die 1004.6MHz verschil bijv. Je FSB maal 5x is je Hypertransport, dus dat klopt wel. De rest is prima en ik zou niet weten waarom je je zorgen moet maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zij zo. Ik hoop nu eerder ie niet meer random freeze'd of uitvalt. Ik zal eind deze maand sowieso maar eens kijken of ik een andere CPU op de kop kan tikken want dit liep de spui gaten uit. Iedereen bedankt voor de hulp weer. x3
Pagina: 1