• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Af en toe staat de computer vast. Dit gebeurt onregelmatig bij verschillende programma's. Ik kan het probleem dus niet op commando laten gebeuren.
Opvallend is wel dat de led dat de harde schijf constant blijft branden.

Meestal komt het probleem voor tijdens het surfen met FireFox. Da's ook logisch, want die heb ik 90% van de tijd open staan. Het komt op verschillende momenten voor. De ene keer zit ik iets te typen, en de andere keer open ik een nieuwe website.

Het probleem is ook voorgekomen bij het updaten van de virusscanner, het sluiten van een Word-document of het saven van een bestand in UltraEdit Studio.

Het probleem heb ik ook twee keer bij Paint gehad. Toevallig was ik beide keren een tekst aan het typen waarna hij met de volgende foutmelding komt: "instructie mislukt op 0x........ I/O fout status van 0xC0000185".

Meestal kan ik dan met alt-tab naar een ander programma overschakelen en dan verder werken. Maar als ik op de taakbalk een knop indruk blijft ook de taakbalk hangen. De muis kan ik gewoon blijven bewegen, dus het beeld zelf is niet bevroren.

Soms moet ik 15 seconden wachten voordat ik verder kan. De andere keer komt Windows met de melding dat het programma een probleem heeft veroorzaakt en moet worden afgesloten, en een aantal keer heb ik na 2 minuten de resetknop ingedrukt.
Als Windows dan weer opstart geeft scandisk bijna nooit foutmeldingen. Totaal twee keer is het gebeurt dat in de temp-directory van de Antivirus een bestand een onjuiste bestandsgrootte had.
(Norton Antivirus was dit. Nadat ik het eraf heb gegooit heb ik bij scandisk geen fouten meer gekregen.)

Dit probleem komt alleen sinds de afgelopen twee weken voor. En het lijkt er op dat het de laatste tijd wat vaker voorkomt. Gisteren was het totaal drie keer op een avond, maar die dag daarvoor het ik het totaal 5 keer gehad en dat over de gehele dag verspreidt.

M'n systeem is nu iets meer dan een maand oud en is bij een computerwinkel in elkaar gezet.
Er is niets overgeklokt, en de enige wijziging die ik aan het systeem heb gedaan is een diskettestation erin gezet, en een ventilator op de videokaart geschroeft.

M'n systeem specs:
Moederbord: AliveNF6G-GLAN (nVidia 6150SE onboard)
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ (Dual Core)
Geheugen: 4 reepjes van 1GB DDR2 667 (Draait in dual channel. dit type)
Voeding: 450W (Ook geen idee welk merk het is.)
Videokaart: Radeon 3450.
Harde schijf: WDC WD16 (160GB verdeeld in 3 partities van 30GB FAT32 en de rest nog niet toegewezen.)

Besturingssysteem:
Windows XP Pro SP2 (32 bits) inclusief alle potentiële en essentiële updates die t/m 10 april beschikbaar waren. (Uitgezonderd een beveiligingsupdate van IE6 omdat ik IE7 heb. ;) )

De bijgeleverde drivers van het moederbord en processor heb ik geïnstalleerd. Alleen van de videokaart heb ik nieuwere drivers geïnstalleerd. Ik kon verder geen nieuwere drivers vinden.

Ik had eerst het vermoeden dat het probleem aan het RAM-geheugen lag.
Ik heb 19 uur en 30 minuten lang MemTest V3.3 laten draaien en tot m'n verbazing geeft hij netjes 9x pass en 0x een error aan. :) Het geheugen lijkt dus goed.

Na MemTest heb ik vrijwel meteen de temperaturen gemeten en die lijken normaal:
Moederbord 35 graden Celcius, CPU 39 graden Celcius, HD 34 graden Celcius en de Radeon 3450 is 42 graden Celcius. De eerste 3 temperaturen heb ik met Everst Home Edition gemeten, maar vind ze vrij laag.

Mij is wel iets bijzonders tijdens MemTest opgevallen. De Num-Lock, Caps-Lock en Scroll-Lock lampjes van het toetsenbord veranderden wel eens van status. De ene keer was Scroll-Lock aan, en na een tijdje was ook Caps-Lock aan. Vanmorgen was de status weer iets anders, en dat vind ik eigenlijk wel vreemd.

Nu ben ik ook uitgeGoogled, want verder dan slecht geheugen en een overgeklokte processor staat er niet.
Heeft iemand een idee wat ik verder kan testen om dit probleem te vinden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?
HD al getest met programma van de fabrikant?

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 05-05-2008 20:27 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Onbekend
Ja, de troubleshooter heb ik doorgenomen. Een aantal dingen heb ik getest (zoals MemTest), maar ik kom er niet echt verder mee.
Het grootste probleem is dat het probleem onregelmatig voorkomt. Vandaag heb ik bijvoorbeeld het probleem nog niet gehad.
-The_Mask- schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:26:
HD al getest met programma van de fabrikant?
Die heb ik zojuist gedraait. De quick test en de extended test geven geen fouten aan. De derde test heb ik niet gedaan omdat hij dan de gehele schijf met nullen gaat beschrijven, en ik dan alles kwijt ben. ;)

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik neem aan dat je een XP 32 bits draait, geen 64 bit.
Dat kan niet goed omgaan met 4 Gb geheugen.
Haal er één plakje uit. Waarschijnlijk ben je dan van het probleem af.

Jikra

• Onbekend
Zoals in m'n startpost beschreven draai ik een 32 bits versie.
Dat ik 1GB van m'n geheugen niet kan addresseren zou toch geen probleem moeten zijn voor de overige 3GB?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Onbekend schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:24:
Zoals in m'n startpost beschreven draai ik een 32 bits versie.
Dat ik 1GB van m'n geheugen niet kan addresseren zou toch geen probleem moeten zijn voor de overige 3GB?
Nope maakt niks uit, je gebruikt er alleen maar ~3 - ~3.25GB van en dat geeft volgens mij echt geen problemen.
Heb je de setting van je geheugen zelf ingesteld of op auto.
Indien auto:
Om te kijken welk merk download cpu-z:
http://www.cpuid.com/cpuz.php.
Op het tabblad spd staat als het goed is fabrikantscode.
Google daarop en kijk wat je instellingen moeten zijn en vergelijk die met cpu-z op tabblad spd.
Als ze niet kloppen even aanpassen in bios, want meestal is freeze mem gerelateerd ;)
Suc6 verder :)

Edit:
en kijk niet naar de settings op tabblad memory want dat zit er wel eens naast.
Bij mij geeft ie op 800MHz 5-5-5-15 aan, terwijl het toch echt 4-4-4-15 draait op 1.9V, ook volgens fabrikantcode ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DaLoona op 06-05-2008 15:57 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Onbekend
De settings voor het geheugen staan allemaal op auto.
Alleen "Flexibility Option" staat op Disabled.

Dit zijn de resultaten van CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/6844/mem1vv5.png
Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/2870/mem2le9.png
Slot #1 t/m Slot #4 hebben allemaal de zelfde waarden.

Volgens mij heb ik dan dit type geheugen in m'n computer zitten.
Op de website staat: Cas Latency : 5-5-5.
Als ik nu in de kolom 333 MHz kijk staat er 5-5-5-15. Dus dat lijkt mij in orde.

• DaLoona

DaLoona

Nope je mem draait geen 333MHz maar 261 en een beetje.
Pas die instellingen handmatig aan in je bios.
Dus 5-5-5-15, tRC laat je auto, command rate 2T
en je geheugen instellen op 333 of 667 Mhz, afhankelijk van bios, maar denk 667, kijk even je manual na.
Tenzij je 266 draait, dan klopt het bijna allemaal, behalve tRC, die moet zijn 16 en staat bij jouw op 17, wellicht dat dat het veroorzaakt :P

[ Voor 115% gewijzigd door DaLoona op 06-05-2008 19:19 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-12-2025

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Is het niet zo dat het gebruiken van vier ramlatjes voor meer onbegrijpelijke instabiliteit kan zorgen bij een computer? Oftewel: probeer er zo weinig mogelijk te gebruiken. Veel liever 2x2GB dan 4x1GB.

• DaLoona

DaLoona

DevilsProphet schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:47:
Is het niet zo dat het gebruiken van vier ramlatjes voor meer onbegrijpelijke instabiliteit kan zorgen bij een computer? Oftewel: probeer er zo weinig mogelijk te gebruiken. Veel liever 2x2GB dan 4x1GB.
Het is het proberen waard om met 2 latjes te draaien.
Maar ik weet dat alleen oudere planken problemen met 4 latjes geven, maar alleen boven 667MHz ivm geheugencontroller.
Ik geloof dat dat met de nieuwe plankjes niet meer zo is, die kunnen 800MHz en wellicht hoger aan, dacht ik.

• Onbekend
Ik zie wel dat ik een foutje heb gemaakt met de snelheid van het geheugen.
Het is namelijk 1GB DDR2 667 geheugen. Dat betekent dus 333MHz. :)

Ik heb nu in de bios dit aangepast naar 5-5-5-15. Met CPU-Z zie ik wel dat de tRC op 21 staat, en niet op 20 zoals in de settingstable staat.

Als er weer (nog steeds) problemen zijn zal ik het posten.
Bedankt tot zover. :)

• DaLoona

DaLoona

Staat er nu ook 333MHz in memorytab van cpu-z?
Dan is het wel goed en loopt het op 667MHz ;)

• Onbekend
Er staat 326.9 MHz bij CPU-Z. Dus afgerond 333 MHz. :)

Ik zie nog niet direct hoe je aan die 667 komt. Zal wel iets logisch zijn. :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:59:

Ik zie nog niet direct hoe je aan die 667 komt. Zal wel iets logisch zijn. :)
Is heel logisch het is namelijk DDR geheugen (Double Data Rate) wat betekend dat het twee maal per kloktik data kan vervoeren effectief is het dus 667MHz. :)
Zie ook de RAM FAQ

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DaLoona

DaLoona

Onbekend schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 21:59:
Jij bent wel heel positief in afronden :)
Misschien moet je Vdimm naar 1.9V brengen en kijken of ie dan 333 loopt, kan zijn dat je bord undervolt uit veiligheid en zet die 21 maar op 20 zoals fabrikant zegt.
Misschien doet dat het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door DaLoona op 06-05-2008 23:12 ]

• Onbekend
Ik heb nog steeds de zelfde problemen.
Het lijkt steeds willekeurig te gebeuren.

Ik kan in ieder geval uitsluiten dat Firefox dit probleem geeft omdat ik gisteren met IE7 wat heb geïnternet en daarmee ook vast liep.

Ik heb in de bios het geheugen op 5-5-5-20 gezet.
De spanning van het geheugen heb ik op normal gezet i.p.v. auto, maar dat hielp ook niet.
Ik heb ook nog de opties High, Very high en Ultra High, maar daar wil ik eigenlijk niet mee experimenteren. :)

Is het een idee om dualchannelmode uit te zetten (als dat kan)?
Zou het kunnen dat m'n sata-kabel naar de HD slecht contact maakt o.i.d? Want als hij vast loopt is altijd de HD bezig met lezen/schrijven.
Verder heb ik geen idee wat het is.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:17

HaterFrame

Well... Poo came out!

Als ik heel droog zoek op de KB website van Microsoft kom ik dit tegen:
0xC0000185 of STATUS_IO_DEVICE_ERROR: onjuiste afsluiting of defecte kabels van SCSI-apparaten, of twee apparaten gebruiken dezelfde IRQ

Bekijk dus ook je IRQ`s even en in het geval van SCSI schijven de bekabeling. Zet ook PNP OS in de bios even uit.

I am the great Cornholio!

• Onbekend
Ik heb nu het sata-kabeltje aan beide kanten losgehaald en de stofdeeltjes weggehaald. Zoveel stof lag er trouwens niet. :) Ook voed ik de HD nu via een andere kabel uit de voeding. Misschien dat dat helpt.

Ik heb dubbele IRQ's op de volgende apparaten:

(ISA) 9 AY5Y47D0 IDE Controller
(ISA) 9 NVIDIA nForce Networking Controller
(ISA) 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI

(PCI) 23 Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio
(PCI) 23 Standard OpenHCD USB Host-controller

• DaLoona

DaLoona

Probeer eens een nachtje memtest:
http://www.memtest86.com/
Kijk of er fouten inzitten, wellicht dat er een DIMM kaput is.
Minimaal 8+uurtjes draaien.
Suc6 ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DaLoona schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:52:
[...]

Nope maakt niks uit, je gebruikt er alleen maar ~3 - ~3.25GB van en dat geeft volgens mij echt geen problemen.
Heb je de setting van je geheugen zelf ingesteld of op auto.
Indien auto:
Om te kijken welk merk download cpu-z:
http://www.cpuid.com/cpuz.php.
Op het tabblad spd staat als het goed is fabrikantscode.
Google daarop en kijk wat je instellingen moeten zijn en vergelijk die met cpu-z op tabblad spd.
Als ze niet kloppen even aanpassen in bios, want meestal is freeze mem gerelateerd ;)
Suc6 verder :)

Edit:
en kijk niet naar de settings op tabblad memory want dat zit er wel eens naast.
Bij mij geeft ie op 800MHz 5-5-5-15 aan, terwijl het toch echt 4-4-4-15 draait op 1.9V, ook volgens fabrikantcode ;)
Dat tabblad wordt realtime gerefreshed en zit er dus niet naast. De SPD zit er bij mij wel naast en dat wordt ook niet aan de hand van de settings waar hij op draait afgesteld, maar gewoon een nutteloos iets. (Ik zou het ook niet weten waarvan :P)

Goedkoop bellen via VoIP

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

DaLoona schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:06:
Probeer eens een nachtje memtest:
http://www.memtest86.com/
Kijk of er fouten inzitten, wellicht dat er een DIMM kaput is.
Minimaal 8+uurtjes draaien.
Suc6 ;)
Onbekend schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:18:
Ik had eerst het vermoeden dat het probleem aan het RAM-geheugen lag.
Ik heb 19 uur en 30 minuten lang MemTest V3.3 laten draaien en tot m'n verbazing geeft hij netjes 9x pass en 0x een error aan. Het geheugen lijkt dus goed.
Eerst lezen, dan reageren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Big Womly op 15-05-2008 14:24 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mbsaerens schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:23:
[...]

[...]

Eerst lezen, dan reageren ;)
Memtest geeft geen 100% zekerheid, helaas. Ik zou eerder Prime95 aanraden, met een dualcore proc. liefst 2 instances hiervan (in verschillende mapjes). Gebruiken diverse OC sites ook om te testen of na een overclock een PC nog stabiel is.

• Onbekend
Even een kleine update tussendoor.
Ik heb de optie "Cool 'n' quiet" in de bios gevonden. Deze heb ik sinds begin gisteravond op disabled gezet, en tot nu toe nog geen vastlopers gehad.
Pas als hij een week of twee goed draait kan ik pas zeggen of dit de oplossing was.

De optie PNP OS heb ik nog niet gevonden. Waar kan ik die vinden?

Geeft Prime95 wel 100% zekerheid in tegenstelling tot MemTest?

• smvs
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:21:
Geeft Prime95 wel 100% zekerheid in tegenstelling tot MemTest?
Naar mijn ervaring kun je er als deze een tijdje goed loopt wel vanuit gaan dat je mobo/cpu/mem stabiel zijn ja.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 22:49

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Software kan hardwareproblemen niet definitief uitsluiten en daar blijf ik bij. Genoeg PC's gezien met de meest wazige hardware klachten. Vervolgens test je ze met vanalles en nog wat (memtest, quicktech, maxtor powermax en nog meer van dat spul) en dan blijkt er volgens dat spul niks mis te zijn... Ja ja...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• smvs
  • Niet online
Sn0WDr4gon schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 16:46:
Software kan hardwareproblemen niet definitief uitsluiten en daar blijf ik bij. Genoeg PC's gezien met de meest wazige hardware klachten. Vervolgens test je ze met vanalles en nog wat (memtest, quicktech, maxtor powermax en nog meer van dat spul) en dan blijkt er volgens dat spul niks mis te zijn... Ja ja...
Ik ben het met je eens dat software het functioneren van een PC in zijn geheel niet kan garanderen omdat er inderdaad de meest wazige dingen aan de hand kunnen zijn, maar Prime95 kan IMO wel degelijk een aardige indicatie geven van de betrouwbaarheid onder belasting van enkele onderdelen. Het test nou eenmaal niet de videokaart, de IO of het complete systeem in één keer zodat je bijvoorbeeld de voeding er nooit volledig mee belast om maar wat te noemen, dat is waar. Omdat het echter een praktijktest is waarbij de PC aardig zwaar belast foutloos een complexe taak moet volbrengen stijgt Prime IMO zeker uit boven andere tools (die zoals memtest meer theoretisch zijn)

• DaLoona

DaLoona

MensionXL schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:13:
[...]

Dat tabblad wordt realtime gerefreshed en zit er dus niet naast. De SPD zit er bij mij wel naast en dat wordt ook niet aan de hand van de settings waar hij op draait afgesteld, maar gewoon een nutteloos iets. (Ik zou het ook niet weten waarvan :P)
Yep je hebt gelijk, heb ze omgewisseld :o , my bad excuus _/-\o_
En ja ik lees wel eens te vlug :+

• Onbekend
Hier een update:

Sinds ik de optie "Cool 'n' quiet" in de bios 2 weken geleden heb uitgeschakeld heeft m'n computer niet meer vast gestaan. Waarschijnlijk veranderde hij de frequenties van het geheugen met verkeerde timings waardoor m'n geheugen niet meer correct werkte.
Op een klein probleempje na werkt m'n computer nu perfect zoals het hoort. :)

Iedereen bedankt voor de behulpzame reacties! :)

• Onbekend
Ik was met mijn vorige post misschien iets te snel....
Sinds afgelopen woensdag heb ik het probleem weer. Zowel woensdag als donderdag heb ik 3 keer gehad dat m'n computer weer vast stond. Vandaag al weer 2 keer, en het probleem is steeds weer het zelfde: Lampje van de HD staat aan en de vensters reageren niet meer. Met ALT+TAB kan ik wel een ander programma selecteren, maar het komt niet in beeld. Ook is af-en-toe de computer 2 seconden traag en dan gaat het weer verder net alsof er niets aan de hand is.

Iemand nog meer tips? Het is lastig om nu eventueel defecte hardware aan te wijzen aangezien ik helemaal geen idee heb waar het probleem vandaan komt. De temperaturen blijven normaal en hebben de zelfde waarden die ik eerder heb genoemd.

Verwijderd

Ik heb warempel precies hetzelfde met PRECIES hetzelfde moederbord. Maar ik draai met een AMD 4000+ en een 8600GT. De wereld is dus inderdaad een stuk kleiner geworden nu. Godzijdank.

Heb je al eens geprobeerd om een (illegaal of niet) de Ultimate versie van Everest te pakken zien te krijgen? Daar kan je de MCP temperatuur uitlezen, daarvan heb ik onlangs (vandaag bij het schrijven van dit bericht) de heatsink van vervangen want 't beessie werd zo'n 70 graden. Met de nieuwe heatsink slechts 41.

Heb je eventueel ook nog een SATA schrijf er naast hangen misschien? En staat je geheugen op single of dualchannel?

Heb je immers ook al eens geprobeerd om de vCore (volt van je CPU) op manual te zetten en dan op 1.350 volt of zo? Misschien dat die te weinig toegestopt krijgt.

Als laatste: Heb je Everest/Speedfan continue op de achtergrond lopen? Kan zijn dat dat ook voor gezeik zorgt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 11:49 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als eerste zou ik alle ide/sata kabels vernieuwen, en dan testen.

Dan met hd-tune de harddisk oppervlakte kontrole doen, indien goed, dan alles opnieuw installeren.
Windows installeren, dan drivers moederbord(niet de extra software), dan videokaart driver.
Dan testen indien mogelijk. Zoveel mogelijk hardware loskoppelen.

Dan zou ik voor de firewall en virusscanner een andere pakken dan dat je nu hebt, en dan weer testen,( avg virusscanner en commodo firewall bijv.)
Zelf heb ik met een firewall ook steeds storing gehad(daarom dus een andere proberen).

Indien alles nog steeds goed werkt, dan steeds 1 software installeren en weer testen. Probeer alles opnieuw te downloaden en niet van een backup cd. Je kan ook software opzoeken die je nu geinstalleerd hebt of er veel problemen zijn, zie forums van de software maker.

• Onbekend
Gelukkig iemand met het zelfde probleem en moederbord. :)
Ik heb even de trialversie gedownload en de MCP-temperatuur op dit moment is 60 graden Celcius. Ik weet natuurlijk nog niet wat de temperatuur is op het moment dat hij vast loopt.
Mijn HD is een sata2-schijf en zit op sata nr. 4. Verder heb ik geen processen lopen als speedfan e.d.

Als de core van m'n processor te weinig spanning heeft zou hij toch stukken minder stabiel moeten lopen?
De firewall draait op vele computers goed. Ik zou het dan vreemd vinden dat het dan op mijn computer het niet meer goed werkt. De virusscanner die ik gebruik is de Symantec AntiVirus Corporate Edition versie 10.1.7.7000 (Uit 2006) met de recentste updates. Ook daarvan verwacht ik eigenlijk geen problemen aangezien het op andere computers (oudere) ook geen problemen geeft.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Op warme dagen kan de hd te warm worden (niet meer dan 55 graden - de hand-ophoud-temp) en dat geeft vertragingen en freezes onder sommige programma's.

Vooral als je paar hd's in kast hebt staan, of minder koele 7200 rpm hd in dicht opeengepakte kast...

• jan99999
Onbekend schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:23:
Gelukkig iemand met het zelfde probleem en moederbord. :)
Ik heb even de trialversie gedownload en de MCP-temperatuur op dit moment is 60 graden Celcius. Ik weet natuurlijk nog niet wat de temperatuur is op het moment dat hij vast loopt.
Mijn HD is een sata2-schijf en zit op sata nr. 4. Verder heb ik geen processen lopen als speedfan e.d.

Als de core van m'n processor te weinig spanning heeft zou hij toch stukken minder stabiel moeten lopen?
De firewall draait op vele computers goed. Ik zou het dan vreemd vinden dat het dan op mijn computer het niet meer goed werkt. De virusscanner die ik gebruik is de Symantec AntiVirus Corporate Edition versie 10.1.7.7000 (Uit 2006) met de recentste updates. Ook daarvan verwacht ik eigenlijk geen problemen aangezien het op andere computers (oudere) ook geen problemen geeft.
Ik had sygate op 3 pc's lopen en 1 pc gaf netwerk problemen, liep vast, geen knoop aan vast te maken. Toen alles verwijderd aan software die niet nodig was, nog steeds een probleem, toen firewall en virusscanner verwijderd, toen was het opgelost. Dit na 1 week zoeken en uren lang rebooten en hardware wijzigen.
Dus trek nooit snel een conclusie dat het daar wel werkt, dus hier ook.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Tot vorig weekend had ik een probleem wat heel erg op die van jou/jullie leek.
Zelf had ik het vermoeden dat het aan NOD antivirus lag, maar een kenner beweerde dat het onmogelijk was en dat hij het nog niet van anderen gehoord had.
Toch heb ik NOD geupdate naar de laatste versie en was gelijk van het probleem af.
Vraag me nog steeds af wat het geweest zou kunnen zijn.
Voor jullie, misschien toch eens je antivirus updaten?

Edit: lees net dat je dat al gedaan hebt :+

[ Voor 6% gewijzigd door Geurt-kun op 07-06-2008 12:38 ]

2k op west bij Pv Output

Verwijderd

Ai ai. 60 Graden. Dat had ik eerst ook, maar ik heb vandaag het heatsinkje (dat blokje met AsRock op) vervangen door één van Zaman waardoor de tem naar 35 graden is teruggezakt. Dit is echter zónder de VGA kaart erin. Ook heb ik 'r wat Arctic Silver 5 opgesmeerd zodat de zooi wat koeler wordt narmate de tijd verstrijkt. En ik zal eerst eens de SATA2 schrijf op SATA Nr 1 zit (onderste rij links) want het kan zijn dat je hem nu ook in RAID draait.

En hij loopt toch onregelmatig vast? Dat is mijn ogen lichte instabiliteit. xD En aan Mr. Dummy bij mij zijn mijn schijven 34 graden dus ik betwijfel 't. Zijn PC slaat nu eenmaal ook vast buiten het gamegebeuren.

Kan je ook eens kijken op welke DMA modus je schijf draait? De mijne draaide op 6 (mijn SATAII schrijf) en ik heb hem met de HDD tool naar 5 gezet want ik heb gelezen dat sommige systemen niet echt dol zijn op zulke snelheden. Het probleem begon bij mij immers een maand na dat ik die schijf erin had gestoken. Toen had ik nog een M2V-MX SE moederbord.

Dus, probeer de snelheid van je schijf eens omlaag te schroeven met die tool. Zoals naar SATAI dat ie dus op 1.5GB loopt. Of naar DMA 5. Ik ben hem nu ook een dag aan 't testen, hopelijk heeft 't gewerkt.

Er is trouwens ook nog een tooltje voor een AMD Processor en dat heeft te maken met haar dual core functie:

Hier is de driver: http://www.amd.com/us-en/...cessor_Driver_1320053.zip

Daarna download je dit: http://www.sendspace.com/file/jp4lxw

En daarna dit toevoegen in het Register:

1. Open REGEDIT
2. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager.
3. Make a new key, and name it Throttle.
4. Right click the new key, select NEW, then DWORD Value. Type in: PerEnablePackageIdle for the value name.
5. Right click PerEnablePackageIdle, click Modify, and type a "1" (no quotes) in the value field, and make sure Hexadecimal is selected.
6. Click OK, exit out of Regedit, and reboot to enable the patch.

En als laatste de Optimizer: http://www.amd.com/us-en/...al-Core_Optimizer_113.zip

Dit heb ik ook toegepast, dus misschien dat 't bij jou ook iets uit kan halen.
jan99999 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:33:
[...]

Ik had sygate op 3 pc's lopen en 1 pc gaf netwerk problemen, liep vast, geen knoop aan vast te maken. Toen alles verwijderd aan software die niet nodig was, nog steeds een probleem, toen firewall en virusscanner verwijderd, toen was het opgelost. Dit na 1 week zoeken en uren lang rebooten en hardware wijzigen.
Dus trek nooit snel een conclusie dat het daar wel werkt, dus hier ook.
Welke Firewall was dit? Die standaard Firewall van Windows of zo?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 17:53 ]

Verwijderd

Eep. Dubbelpost, sorry. >.<

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2008 12:47 ]

• jan99999
Staat vermeld sygate.
Dit is gewoon wat bij gebeurd is.
Daarmee bedoel ik dat je eens andere software moet proberen, zo min mogelijk software/hardware etc.
Anti virus en firewall en anti spyware software kontroleren zeer veel dingen op de pc, alle bewegingen die je doet kontroleren die, dus door andere software te proberen kun je kijken of het probleem opgelost is.

[ Voor 40% gewijzigd door jan99999 op 07-06-2008 15:08 ]

Verwijderd

Right..

Onbekend: Ik zou eerst eens die hotfix installeren, de AMD Driver en de registersleutel invoeren. Misschien dat dat al veel kan schelen want die ik had vanaf vandaag ook niet in mijn systeem ingevoerd. Behalve de AMD driver, die had ik wel. xD

• Onbekend
Ik heb de registerykey op 1 gezet en heb nog de eerste tweak van deze pagina gedaan: http://www.w-vullings.nl/Tweak.html

Ook heb ik vanmiddag 2 ventilators extra ingebouwd. 1 ventilator voor het koelblok naast de sata-aansluitingen. (Ben even de naam kwijt wat er bij stond.) En een ventilator aan de achterkant van de computer geplaatst.
De computer maakt nu wel wat meer geluid, maar als hij stabiel blijft ben ik blij. :)

Verwijderd

Heb je deze twee: http://www.amd.com/us-en/...cessor_Driver_1320053.zip en http://www.sendspace.com/file/jp4lxw ook geinstalleerd? x3

Temperatuur van de MCP ga je nu niet makkelijk omlaag krijgen met een ventilator, althans niet al te veel maar je kunt 't proberen natuurlijk. x3

• Onbekend
Ik had beide al geïnstalleerd.
De temperatuur van de MCP is nu 47-48 graden Celcius. Ruim 10 graden lager dus.

Verwijderd

Nou, succes dan. Mijne draait nu al 5 en een half uur. xD Dus we zullen allebei wel zien of 't nu opgelost is.
Pagina: 1