Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CD bootable maken lukt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 786 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen jaar een Dell Latitude D830 via de TU Delft gekocht, maar nu ik gestopt ben met m'n studie wil ik hem graag formatteren. Onderop de laptop staat een license key voor Windows XP Home, en de installatie setup moest ik downloaden via www.ma3d.com. Deze kwam in iso formaat, en ik had hem gelijk op een cd gebrand. Toen bleek dat ik hem ook nog kon uitpakken (ja ik ben een beetje noob :P) had ik dat gedaan, en die bestandjes op cd gebrand. Dus ik kon beginnen met formatteren. Bij boot sequence heb ik CD/DVD/CD-RW Drive bovenaan gezet maar hij startte niet via de windows cd op. Maar als ik gewoon opstart, en de cd gewoon via Deze computer open kan ik wel Windows opnieuw installeren. Ik neem alleen aan dat dat niet de bedoeling is. Dus hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik hem wel via de Windows cd kan opstarten?

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Die eerste CD zou het moeten doen. Als je hem als ISO brand (dus niet het .iso bestand OP de CD branden :P ) zou die moeten booten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus op de eerste cd wel het .iso bestand gebrand. Op de tweede had ik alle losse bestandjes van het uitpakken gebrand. Hoe moet ik hem dan als ISO branden?

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:39
Aangeven in je brandprogramma dat je een cd-image wil wegschrijven en vervolgens de goede iso selecteren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
mandroid schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 19:56:
Aangeven in je brandprogramma dat je een cd-image wil wegschrijven en vervolgens de goede iso selecteren.
Hoe je dat doet, hangt volledig af van je brandprogramma!

Persoonlijk vind ik hem best leuk gevonden, je moet er maar op komen om eerst de ISO als file op disk te zetten, daarna uitgepakt (dan werkt het boot-gedeelte niet), en nu poging 3 moet het lukken :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens is dat iets wat je in de handleiding van je brandprogramma of elke online bootCD brand guide wel kan terug vinden ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En eigenlijk is het helemaal geen "formatteer probleem"...

Verwijderd

Topicstarter
Ach hoe moest ik het anders formuleren :P

Maar ik heb in ieder geval Nero 7 Premium, ik zal even kijken of het me gaat lukken en anders geef ik hier nog wel een brul!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je het niet erg vind ga ik toch je topic naar de algemene Softwarehoek zetten en geef een duidelijker titel mee - want ik krijg verschrikkelijke jeuk van het woord probleem namelijk :+

Je problem heeft niks met Windows van doen maar met verkeerd gebruik van je software.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11
Gewoon vanuit het menu Recorder de optie Burn Image kiezen, en dan branden als disk-at-once ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Topicstarter
Loop ik toch weer tegen een probleem aan... Ik heb hem dus bootable gemaakt, m'n schijven zijn geformatteerd en ik wilde de Nederlandse versie van Windows Home Edition met SP2 installeren. Alleen als ik m'n license key invoer staat er dat ie niet geldig is. Want normaal gesproken als je een Windows cd koopt is die licentie toch aan de cd gebonden?

• sewer
Nee, media en licenties staan los van elkaar, een licentie is iig nooit gekoppeld aan een specifieke windows cd (bij andere producten, zoals visual studio, zie je wel vaker dat een licentiecode hardcoded is in zo'n xml of ini bestand).

Maar er bestaan wel verschillende licentievormen bij Windows, bijv. oem / retail/ vlk (nou ja, er bestaat geen vlk voor xp home). Dus misschien dat je een andere cd moet hebben?

[ Voor 34% gewijzigd door sewer op 09-08-2008 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Ik zat er al aan te denken om de Engelse versie maar te proberen. Dit omdat er standaard een Engelse versie van Professional op zat (onder licentie van de TUD). Kost me handenvol cd'tjes maar wie weet lukt het.

En nog even voor de duidelijkheid; de licentie voor XP Home is dus gebonden aan m'n laptop zelf?

Edit: Oh dat had je al duidelijk gemaakt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2008 20:20 ]

• sewer
Keys zijn niet taalafhankelijk, maar keys tussen home en professional zijn niet uitwisselbaar.

Bij een oem-key wilt microsoft graag dat ie alleen op dat apparaat gebruikt wordt, maar het zijn gewoon generieke cd's.

Met een specifieke cd voor de pc bedoel je een installatie waar bijvoorbeeld je mac-adres hardcoded in die cd zit om te kunnen controleren of het jouw pc is of zo? In dat geval, nee, microsoft maakt geen pc-specifieke windows-cd's.

[ Voor 65% gewijzigd door sewer op 09-08-2008 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
De licentie is dus voor Home, en die heb ik ook gedownload via www.ma3d.com. Ik vind het dus heel raar dat ie zegt dat die code niet klopt. (Ik heb ook om hulp gevraagd bij de laptop support van de TU).

Is het trouwens ook van belang welke image je gebruikt bij het bootable maken van zo'n bestandje? Ik heb in ieder geval C:\Program Files\Nero\Nero8\Nero Burning Rom\DosBootimage.IMA gedaan.

• sewer
DosBootImage :? Je moet niet zelf proberen een bootable cd te maken, maar gewoon de gedownloade iso branden bij 'burn image' (ik praat hier dus over het programma 'nero burning rom', niet express of smartstart ofzo). De windows-iso's van microsoft bevatten zelf al bootgegevens.

Maar ik snap je probleem niet helemaal. Aangezien ik geen ma3d heb, wat heb je nu precies gedownload? Zoiets als wat ik in mijn msdn-subscriptie heb?
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/rdls/XPSP3.JPG

Als je goed kijkt zie je erbij staan voor wat voor licentietype het bedoeld is, in mijn geval dus 'Retail'. Heb jij ook deze versie gedownload? Waarom wil je uberhaupt de key van je laptop gebruiken, krijg je bij ma3d geen keys bij de releases?

Anyway, de Engelse versie proberen van dezelfde cd gaat niet werken, als ik zo moet gokken denk ik dat je een oem of speciale restore cd van Dell moet zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door sewer op 09-08-2008 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het begint voor mijzelf ook een beetje warrig te worden. Ik zal het nog even op een rijtje zetten.

Ik heb een laptop van de TU Delft gekocht, waar onder hun licentie XP Pro op zit. Omdat ik gestopt ben met de studie kan ik die niet meer gebruiken, en moet ik overgaan op de XP Home, waarvan een license key op een sticker op de onderkant van de laptop staat. Hiervan is dus geen cd. Toen een andere TU student hier om vroeg op het laptop support forum kreeg hij het volgende antwoord:

"De software op je computer is NIET meegeleverd en ook niet door jou gekocht of betaald.
Het is eigendom van de TU Delft en er op gezet als een service voor de studenten. Alle kosten hiervan worden door de TU Delft betaald.
ALLE licenties die de TU Delft heeft gelden echter alleen voor studenten van de TU Delft, dus als je stopt met studeren, heb je geen recht meer op de software.

Wat je WEL hebt gekregen is een Windows XP Home edition Licentie, die geprint staat onderop de laptop. De TU Delft houdt deze helemaal niet.

Een installatie CD van Windows XP Home edition is nooit meegeleverd met de laptop, alleen een licentie.
Je kan een image van de Windows XP Home edition CD-ROM downloaden van www.ma3d.com door te registreren met je TU Delft e-mail. Deze kan je vervolgens op een CD branden met de DVD writer van je laptop."

Ik heb dus via ma3d 'nl_winxp_home_with_sp2.iso' gedownload (ik heb dus niet zo'n plaatje als jij hierboven). Deze heb ik met Nero Burning Rom gebrand door links CD-ROM (Boot) aan te klikken, waarbij dus mijn eerder geposte image file gebruikt werd (ik heb trouwens geen idee wat dat is). Daarna klikte ik op 'New' en dubbel klikte op het XP Home bestandje.

Misschien doe ik dat dan wel verkeerd, maar ik las het ergens op het forum. En ik zie btw nergens 'Burn Image' staan

• sewer
Als je nero burning rom start, moet je bij dat scherm wat opkomt op 'cancel' drukken. Daarna krijg je de echte applicatie met die 2 explorer achtige schermen naast elkaar (waar links de cd voorstelt en rechts je lokale pc). Bovenin heb je dus het menu, en daar ga je dan naar Recorder | Burn Image. In het vervolgscherm kies je voor 'Finalize' en 'Disk-at-once'.

Als de cd je key niet pakt, dan heb je dus een andere cd nodig dan op ma3d staat, en klopt de uitleg van TUD ("Je kan een image van de Windows XP Home edition CD-ROM downloaden van www.ma3d.com door te registreren met je TU Delft e-mail.") dus niet. Misschien is dan idd het beste om hun om opheldering te vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door sewer op 09-08-2008 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hij is nu aan het branden. Met de extreme snelheid van 600 kb/s dus het duurt nog even :) In ieder geval bedankt voor je hulp, en als het niet lukt moet ik de TU maar bellen ofzo.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Aangezien twee door elkaar lopende problemen niet zo handig zijn; heb ik de rest van dit topic afgesplitst naar TU Delft XP licentie voor geformatteerde laptop gebruiken * Op deze manier zijn beide problemen ook makkelijker vindbaar voor andere gebruikers :)

Daarnaast is het maken van een bootable cd zo basic dat we verwachten dat je dat zelf wel kan. Daarom het verzoek in het vervolg zelf even te zoeken voordat je een nieuw topic start. Zie bijvoorbeeld [search=iso bootable nero]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.