Toon posts:

Stille CPU coolers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topic zegt ben ik op zoek naar een zeer stille CPU cooler. Nadat ik wat testen overlopen had op hardware.info bleek de Scythe Mungen de 'beste' cooler, rekening houdend met vooral het aantal db's en de temperatuur.

Maar na het lezen van 'het stille PC topic' lijkt het inderdaad beter om me gewoon een Noctua fan te kopen in combinatie met een goed passief blok. Alleen weet ik niet goed de welke. In het stille PC topic worden de volgende vernoemt:

-Thermalright Ultra-120 eXtreme
-Scythe Ninja

Maar de Scythe Mungen wordt nergens vermeld. Zou de Mungen een betere passieve blok hebben dan de Ninja of gaat dit niks uitmaken. Welke gebruik ik volgens jullie het best in combinatie met een Noctua fan?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:35
productreview: Scythe Infinity SCINF-1000 review door udybees

Mugen heet ook wel Infinity in Nederland.

Als je alleen een zeer stille CPU koeler wilt kan je ook kijken naar een Arctic Freezer 7/64, deze zijn ook heel erg stil, ze koelen alleen iets minder goed dan de Toppers. Dit merk je echter alleen als je wilt gaan overclocken. De Arctic kost echter maar 15-20 euro.
Ook komt er een nieuwe Arctic Freezer Xtreme aan, deze lijkt zich te kunnen gaan meten met de toppers, echter is er nog niet heel veel over bekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivado op 08-08-2008 16:32 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Geleverd zonder fan betekent nog niet automatisch dat het om een passieve koeler gaat. Soms wil de fabrikant de keuze voor merk en type fan overlaten aan de koper.

De Scythe Mugen is vrij populair, maar levert toch nog wel eens plaatsingsproblemen op, afhankelijk van de indeling van het mobo. Iets om rekening mee te houden voor alle grotere koelers, overigens.
De ruimte in je PC meten en vergelijken met de afmetingen van de koelers die je overweegt is dus geen overbodige luxe.

Je hebt het over een Noctua fan, maar dat merk heeft - volgens enkele tests die ik heb gelezen - ook prachtige en zeer stille CPU-koelers met (bijgeleverde) opties om het nog stiller te krijgen. En onlangs heeft iemand op dit forum een passieve Cooler Master Hyper Z600 geplaatst en beschreven... Er is vast nog veel meer keus...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je vergeet de uitmuntende Thermalright HR-01 Plus (review by SPCR). Lijkt ontzettend op het broertje de Ultra-120 eXtreme, maar dan met een bredere finspacing waardoor hij veel effectiever is bij weinig airflow dan de Ultra-120, oftewel bij passief gebruik of laag toerige 120mm.
Voor zover ik weet wordt hij zonder fan geleverd en is hij ook nog eens goedkoper voor de Ultra-120 eXtreme, waar hij nauwelijks voor onder doet. Ik heb hem hem besteld, wacht alleen nog op de levering van mijn nieuwe set...

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 08-08-2008 19:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt inderdaad een steeds moeilijkere en moeilijkere keuze als ik jullie hoor. De Scythe Mungen is inderdaad serieus aan de zware kant en dat wil ik misschien liever m'n moederbord niet aan doen.

Misschien toch maar meteen voor de NH-U12P gaan. Die weegt ook een pak minder als de Mungen.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een stille cpu koeler is er een zonder fan
en die kun je makkelijk op het oog selecteren.. Beetje logischer redeneren volgende keer.

Zoals je zelf ook al ongeveer zegt: met een goede airflow kom je veel verder dan "alleen" een cpukoeler.. en daar zijn genoeg topics & informatie over te vinden..

Get Airflow, save the world.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

diedazz schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 11:48:
Een stille cpu koeler is er een zonder fan
en die kun je makkelijk op het oog selecteren.. Beetje logischer redeneren volgende keer.

Zoals je zelf ook al ongeveer zegt: met een goede airflow kom je veel verder dan "alleen" een cpukoeler.. en daar zijn genoeg topics & informatie over te vinden..
En een passief blok is met de C2D's (65nm-versies) maar net te doen of net niet, laat ik het maar niet over quads hebben. Nee, dan zal je gewoon een degelijk blok moeten halen met een fan die stil is en toch veel lucht verzet. Xilence of iets dergelijks. Je betaalt er wel voor, maar ook stilte heeft zijn prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Heb mij de Noctua U12P samen met 2x Noctua case fans besteld. Ik hoop dat m'n systeem nu wat stiller en koeler draait (wat wel mag voor die 110€).

Volgens wat ik uit testen gelezen heb over noctua kan ik alleen maar goede dingen verwachten. Lage dB's en grote luchtverplaatsing. Volgens de product specs op de website zou geen enkele component boven de 15-20dB mogen komen.

Zit nu met een Zalman 9500 die constant op 2600RPM draait, die dan blijkbaar 60dB haalt. Dus ik vermoed dat ik het verschil wel zal horen :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Over passief draaien met een 65nm C2D dat kan 'gewoon'.

Ik heb mijn 2x 140mm geduct van bovenin m'n kast naar m'n Ultra-120 eXtreme en heb deze gelapt (vlakgeschuurd) en haal met een 60% overklok (naar 3,2GHz) idle 32 graden. Full load met fan (Scythe Ultra Kaze 1000) op laag is 55-56 graden en hoog 53 graden.

Verder zal je het verschil vooral 'niet horen' aangezien je nieuwe cpukoeler stil is :+

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 13:59
Noctua NH-U12P in mijn computer met een Q9450 @ 3.6ghz (heethoofd wanneer deze overgeclocked wordt)

temps worden na 12 uur niet warmer dan 62 graden op alle 4 de cores in realtemp..

en hij is stil, heel stil..(1 fan)

scythe mugen is niet stil (tenzij je het maar bij 1 fan houdt wat zonde zou zijn van de mogelijkheden om 4 fans te installeren, heb deze namelijk ook gehad)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

C3kChennie schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 13:45:
scythe mugen is niet stil (tenzij je het maar bij 1 fan houdt wat zonde zou zijn van de mogelijkheden om 4 fans te installeren, heb deze namelijk ook gehad)
4 fans geeft een crossflow die het hele nut van een push-pull teniet doet. Je zou dan een push-pull met voor en achter een fan moeten doen en de zijkanten af moeten plakken. Heb ik ook met m'n TRUE, werkt super.

En je moet ook kijken hoe hoog je je voltages zet als je gaat overklokken. Je kan wel 1,5Vcore instellen, maar als het voor je overklok onnodig is om stabiel te draaien en je moet het wel koelen zal je overklok instabiel kunnen worden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Afhankelijk van je CPU zou je ook voor passief kunnen gaan.
De coolermaster z600 of Scythe Ninja zijn dan naar mijn weten de beste oplossingen.

Zier hier een test op een pagina in Duitsland

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2008 16:02 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:03
Welke Ninja bedoel je? De Scythe Ninja 2 SCNJ-2000?

Ik zoek namelijk ook een stille cpu koeler. Voor een intel 9550 core 2 in een Lian Li a59B met een 120mm en 140mm fan.

Kan dit dan passief (dat is de ninja 2 volgens mij?), of kan ik beter een actieve koeler (welke?)..
Pagina: 1