Sinds twee dagen heb ik een nieuwe pc o.b.v. een P5Q-E mobo en een Q9450 processor. Het geheel zit in een Antec Solo buihuizing met 1 x 120 mm outtake en 2 x 92 mm intake (Nexus) fans. De kast wordt volgens PC Probe 45 graden onder normale omstandigheden (zoals dit stukje typen). Dit lijkt mij vrij warm maar ik denk dat de passief gekoelde 9600GT grafische kaart (55 graden normaal) daar aan bij draagt.
Waar ik me meer zorgen over maak is de temperatuur van de processor. Allereest: het ding wordt gekoeld met een Nexus XiR-2300 koeler. Een zeer stille koeler - zolang hij niet op full-speed (2400 rpm, 24 DbA) draait. Dat deed hij eerst wel maar ik heb hem nu naar 2000-2100 gekregen door Q-Fan in het BIOS uit te zetten
. Toch maakt de pc zo nog teveel herrie.
Maar nu de echte zorgen: volgens ASUS PC Probe II (1.04.51) is de cpu 32 graden, heel mooi. Maar volgens Core Temp 0.99.1 zo'n 57 tot 60 graden, en dat is toch wel erg veel. Komt bij dat Core Temp normaal iets lagere waardes geeft dan Probe en naar verluid accurater is - ik heb ook geen blind vertrouwen in de temps van PC Probe, maar de fanspeeds geeft die wel goed weer.
Ik heb nu twee vragen:
De pc is verder nergens overclocked.
Waar ik me meer zorgen over maak is de temperatuur van de processor. Allereest: het ding wordt gekoeld met een Nexus XiR-2300 koeler. Een zeer stille koeler - zolang hij niet op full-speed (2400 rpm, 24 DbA) draait. Dat deed hij eerst wel maar ik heb hem nu naar 2000-2100 gekregen door Q-Fan in het BIOS uit te zetten
Maar nu de echte zorgen: volgens ASUS PC Probe II (1.04.51) is de cpu 32 graden, heel mooi. Maar volgens Core Temp 0.99.1 zo'n 57 tot 60 graden, en dat is toch wel erg veel. Komt bij dat Core Temp normaal iets lagere waardes geeft dan Probe en naar verluid accurater is - ik heb ook geen blind vertrouwen in de temps van PC Probe, maar de fanspeeds geeft die wel goed weer.
Ik heb nu twee vragen:
- zijn deze temps normaal of moet ik me zorgen maken?
- is de XiR te licht voor deze cpu of zijn er mensen die goede ervaringen hebben?
De pc is verder nergens overclocked.